Perayaan Pesta Kaamatan bagi masyarakat Kadazandusun di Sabah
Pengenalan
Pesta
Kaamatan atau di dalam bahasa kadazan "Magavau" ini merupakan upacara
perayaan khas untuk menghormati "Bambazon" iaitu semangat padi.
Perayaan ini adalah amalan secara tradisi kaum kadazandusun sejak zaman
berzaman. Perayaan "Magavau" ini biasanya diadakan selepas selesai
menuai padi. Pesta Kaamatan yang kita rayakan dewasa ini telajh diluluskan oleh
Majlis Undangan Kerajaan Koloni sebagai Cuti Umum sejak tahun 1960 lagi. Beliau
yang bertanggungjawab untuk mengusulkan agar Pesta Kaamatan ini diisytiharkan
sebagai Cuti Umum ialah Allahyaraham YAB Tun Haji Mohamad Fuad Stephens, SMN,
PSM. SPDK, PNBS, bekas Ketua Menteri Sabah yang pertama.
Asal Usul Magavau
Terdapat banyak
sebutan perkataan Magavau ini mengikut dialek dan lokasi suku kaum
Kadazandusun. Walau bagaimanapun ianya tetap membawa maksud yang sama.Menurut
cerita lisan, Kinoingan ( Tuhan ) dan isterinya Suminundu mempunyai seorang
anak perempuan yang bernama Huminodun. Untuk menyelamatkan orang-orang
Kadazandusun daripada kebuluran kerana tidak mempunyai makanan yang mencukupi,
maka Kinoingan terpaksa mengorbankan anak kesayangan mereka Huminodun.
Huminodun dibunuh dan mayatnya dikubur menurut adat istiadat selengkapnya.
Kononnya, mayat Huminodun itu telah mengeluarkan berjenis-jenis benih tumbuhan
yang menjadi makanan utama kepada kita sekarang. Salah satu benih tumbuhan itu
ialah padi.
Oleh kerana sebahagian dari mayat Huminodun
itu mengeluarkan benih p adi, maka wujudlah kepercayaan bahawa padi itu
mempunyai semangat yang diberi nama "Bambazon".Bermula dari kejadian
inilah orang-orang Kadazandusun memulakan upacara Pesta Kaamatan ( Pesta Menuai
) seperti yang kita rayakan dewasa ini. Perayaan seumpama ini mengharapkan agar
rezeki yang akan datang bertambah baik dan lumayan. Upacara penghormatan
terhadap semangat padi yakni padi-padi yang selesai dituai dan telah selamat
dimasukkan ke dalam ketawai ( Tangkob ) iaitu bekas tempat menyimpan padi.
Selain itu, perayaan Pesta Kaamatan ini juga
mengingatkan kita akan rasa penghargaan dan penghormatan masyarakat Kaum
Kadazandusun akan Penciptanya ( Kinoingan ) yang sanggup mengorbankan anak
kesayangannya Huminodun untuk menyelamatkan orang-orangnya supaya tidak mati
kebuluran.
Aspek bahasa dalam masyarakat Kadazandusun
Bahasa
merupakan pengenalan dan asas perpaduan bagi semua kaum. Demikian juga dengan
kaum Kadazandusun yang mempunyai bahasanya sendiri iaitu Bahasa Kadazandusun.
Bahasa ini adalah identiti bagi sukukaum Kadazandusun. Sekiranya lenyap bahasa
maka sesuatu kaum itu juga akan pupus. Oleh itu, Bahasa Kadazandusun ini
haruslah dikembangkan dan dipelihara supaya tidak lenyap. Bagi
mengembangkan dan memelihara bahasa ibunda kaum Kadazandusun ini lenyap maka
beberapa usaha telah diambil contohnya Bahasa Kadazandusun ini telah mula
diajar di beberapa buah sekolah rendah terpilih untuk projek perintis
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Kadazandusun.
Kurikulum
Bersepadu Bahasa Kadazandusun Sekolah Rendah adalah untuk memboleh murid
menguasai kemahiran asas berkomunikasi dan memperolehi ilmu serta menghayati
dan membanggai bahasa itu.Pendidikan di negeri Sabah berkembang dengan adanya
satu lagi Bahasa diajar dengan rasminya dalam sistem tertentu persekolahan
sekolah rendah.
Selain
Jabatan Pendidikan Negeri Sabah, beberapa badan dan pertubuhan lain juga
memainkan peranan penting dalam usaha pengembangan dan pemeliharaan Bahasa
Kadazandusun contohnya Kadazandusun Language Foundation ( KLF ), Koisaan
Cultural Development Institute ( KDI ), Persatuan Kebudayaan Kadazandusun Sabah
( KDCA ), Perpustakaan Negeri Sabah ( PNS ).
Kadazandusun
merupakan suku kaum yang terbesar di negeri Sabah. Mereka menuturkan banyak
dialek dalam bahasa Kadazandusun. Walaupun terdapat perbezaan ini namun ianya
masih dalam rumpun suku kaum Kadazandusun.Dengan adanya pendidikan Bahasa
Kadazandusun di sekolah rendah kini, maka bahasa Kadazandusun ini akan dapat di
mertabatkan dan dikekalkan serta dapat dipelihara daripada pupus.
Makanan
bagi sesuatu kaum merupakan identiti dan pengenalan bagi sesuatu kaum. Terdapat
banyak jenis makanan dalam masyarakat Kadazandusun. Biasanya kita dapat melihat
pelbagai jenis hidangan ini di musim perayaan seperti Pesta Kaamatan yang
dirayakan setiap tahun iaitu 30 dan 31 Mei.
Selain
perayaan, biasanya suku kaum Kadazandusun yang tinggal di kampung, masih
mengamalkan cara masakan atau hidangan secara tradisional ini.Kita juga dapat
melihat dan merasa hidangan seumpama ini pada masa upacara seperti perkahwinan
dan majlis lain di adakan oleh suku kaum Kadazandusun.Sesungguhnya makanan
tradisional bagi kaum Kadazandusun ini amat berbeza dari kaum yang lain
terdapat di negeri Sabah. Selain makanan ini lazat, sudah tentu ianya juga
mempunyai keunikannya yang tersendiri.
Masyarakat
Sabah telah dianugerahkan dengan pelbagai jenis makanan. Ini adalah kerana
keadaan semulajadi bentuk muka buminya banyak membekalkan sumber pencarian
makanan.Contohnya, laut dan sungai yang dibekalkan dengan pelbagai jenis ikan,
udang dan sebagainya, hutan rimba yang ditumbuhi dengan pelbagai jenis tumbuhan
liar, herba, buah-buahan dan didiami pelbagai jenis hidupan liar. Masyarakat
tempatan Sabah telah memperkenalkan pelbagai jenis makanan tradisi.
Kebiasaan
ini diamalkan oleh lebih dari tiga puluh golongan etnik yang mana lebih
dipengaruhi dengan cara hidup dan keadaan persekitaran tempat tinggal etnik
tertentu.Masyarakat kaum Kadazandusun di Sabah telah mengamalkan cara pemakanan
Tradisi sejak turun-temurun dan masih diamalkan sehingga hari ini.Antara
makanan tradisi yang terkenal di kalangan kaum Kadazandusun ialah Hinava,
Noonsom, Pinaasakan dan Sup Manuk Lihing. Makanan-makanan ini dapat disediakan
dengan pelbagai cara mengikut kebiasaan amalan tradisi Kaum Kadazandusun.
HINAVA
Hinava merupakan makanan yang paling popular di kalangan kaum Kadazandusun. Bahan yang diperlukan untuk penyediaan makanan ini ialah Isi ikan ( Ikan Tenggiri ) dihiris halus, biji buah bambangan yang telah diparut, cili merah, halia, bawang merah , limau kapas dan garam.
NOONSOM
Noonsom lebih dikenali sebagai jeruk dalam Bahasa Melayu. Terdapat beberapa jenis Noonsom yang telah diperkenalkan oleh Kaum Kadazandusun.Antara yang paling popular ialah Noonsom Sada (Ikan), Noonsom Bambangan dan Noonsom Tuhau. Noonsom Sada - Ikan yang digunakan ialah jenis ikan air tawar, dibersihkan dan dijeruk menggunakan isi buah Pangi (ditumbuk ), nasi dan garam. Campurkan kesemua bahan dan diisi ke dalam bekas botol/tajau kecil dan biarkan selama sepuluh atau dua belas hari sehingga boleh dimakan.
Noonsom
Bambangan - Isi Buah Bambangan dihiris dan dicampur dengan biji buah bambangan
yang telah diparut dan sedikit garam. Apabila kesemua
bahan dicampurkan, isikan ke dalam bekas botol atau tajau kecil dan biarkan
selama seminggu sebelum dimakan. Noonsom Tuhau -
Isi Tuhau dihiris halus dan dijeruk dengan cuka, garam dan cili merah. Apabila kesemua
bahan telah dicampurkan, isikan ke dalam bekas botol dan biarkan beberapa minit
sebelum dihidangkan.
PINAASAKA
Bahan yang
diperlukan untuk penyediaan makanan ini ialah ikan (ikan air tawar/ikan air
laut), dibersihkan dan dicampur dengan sedikit biji kunyit dan halia yang
telah ditumbuk, sedikit biji asam jawa atau buah asam 'takob-bakob' , garam,
serbuk perasa dan sedikit air. Biarkan ia mendidih sehingga air hampir kering.
SUP MANUK LIHING
Masakan ini
lebih dikenali sebagai 'Sup Ayam Lihing' dalam Bahasa Melayu. Bahan yang
diperlukan ialah seekor ayam kampung , sejenis minuman keras yang lebih
dikenali 'Lihing' di kalangan kaum Kadazandusun dan hirisan halia. Cara
menyediakan, rebus daging ayam yang telah dipotong dengan setengah cawan lihing
, hirisan halia, garam dan serbuk perasa. Biarkan ia mendidih sehingga daging
ayam betul-betul lembut sebelum dihidangkan.
Mengikut tradisi
kaum Kadazandusun, makanan ini sangat sesuai untuk wanita yang baru lepas
bersalin. Kebanyakan makanan tradisi kaum Kadazandusun hari ini boleh didapati
di beberapa restoran tertentu yang biasa menyediakan makanan tradisi penduduk
tempatan.
Selain dari itu,
beberapa hotel terkemuka juga memilih untuk menghidangkan 'Hinava' sebagai
hidangan khas untuk para pengunjungnya. Keunikan dan kepelbagaian makanan
tradisi yang diperkenalkan oleh masyarakat tempatan Sabah hari ini merupakan
salah satu lagi keistimewaan yang terdapat di negeri di bawah bayu ini
Muzik Tradisional
Kebanyakaan
alat-alat muzik di Sabah dibuat daripada bahan-bahan asli. Sebagai contoh, tongkungon,
turali, suling (atau seruling), sompoton dan togunggak diperbuat daripada
buluh. Alat lain
seperti gambus, kompang dan gendang diperbuat daripada kulit kambing. Gong dan
kulintangan dibuat daripada kayu lembut dan menyerupai gitar panjang bertali
tiga yang dibuat daripada giman, sejenis gentian pokok palma. Alat-alat muzik
di Sabah, dikelaskan kepada ;
Kordofon - (tongkungon,
gambus,sundatang atau gagayan)
Erofon - (suling, turali atau tuahi, bungkau dan sompoton)
Erofon - (suling, turali atau tuahi, bungkau dan sompoton)
Idofon - (togunggak,
gong,kulintangan) dan membranofon (kompang,gendang atau tontog).
GONG - Gong merupakan
tulang belakang dalam kebanyakan arena permainan muzik dan ianya digunakan
dalam hampir kesemua upacara sosial.
Bilangan gong
yang dimainkan bersama berbeza-beza mengikut keperluan masyarakat setempat.
Satu atau dua buah gendang juga sering dipalu bersama untuk menseragamkan
iramanya.
Gong boleh didapati di seluruh negeri Sabah dan mempunyai nilai yang tinggi. Ia juga digunakan sebagai hantaran berian, upacara kepercayaan animistic, isyarat dan perayaan pesta-pesta menuai Sejak akhir-akhir ini suku kaum Rungus di Kudat ada membuat gong yang dibentuk dari kepingan besi galvanic yang dibeli di sini.Gong yang lebih popular mempunyai dinding yang tebal, bibir yang dalam serta tombol yang besar, ditempah dari Filipina, Indonesia atau Berunei.
Gong boleh didapati di seluruh negeri Sabah dan mempunyai nilai yang tinggi. Ia juga digunakan sebagai hantaran berian, upacara kepercayaan animistic, isyarat dan perayaan pesta-pesta menuai Sejak akhir-akhir ini suku kaum Rungus di Kudat ada membuat gong yang dibentuk dari kepingan besi galvanic yang dibeli di sini.Gong yang lebih popular mempunyai dinding yang tebal, bibir yang dalam serta tombol yang besar, ditempah dari Filipina, Indonesia atau Berunei.
BUNGKAU
Kecapi mulut dibuat daripada kulit sejenis pokok palma yang dikenali sebagai polod oleh suku kaun Kadazandusun. Untuk mengukir bentuknya, ianya memerlukan tangan yang halus dan mahir. Alat ini lazimnya ditemui di kawasan-kawasan suku-kaum Dusun. Kepingan berkayu yang nipis di tengah alat ini digetarkan dengan memukulnya dengan ibu jari. Getaran kepingan kayu ini menghasilkan bunyi yang kecil tetapi dengan meletakkannya di hadapan mulut sipemain boleh membesarkan bunyinya melalui salun (bunyi yang berbalik). Berjenis-jenis frekuensi boleh dihasilkan dengan mengubah mulut serta kedudukan lidah. Apabila tidak dipakai, alat ini selalunya disimpan dalam bekas tiub buluh kecil agar ianya tidak rosak dan sentiasa dalam keadaan bersih.
SOMPOTON (Erofon)
Organ mulut
merupakan alat yang sangat menarik di antara alat-alat musik tempatan di Sabah.
Ianya dibuat daripada sebiji buah labu yang kering dengan lapan batang paip
buluh yang disusun dalam dua lapisan. Salah satu
daripada paip ini tidak mempunyai bunyi dan berfungsi untuk memperseimbangkan
kedudukan bentuk alat tersebut. Dengan meniup atau menyedut mulut labu,
sipemain boleh menghasilkan satu bunyian harmoni yang merdu. Beberapa kepingan kecil polod(seperti dalam Bungkau) diletakkan pada dasar
tiap-tiap tepian paip yang berbunyi. Paip tersebut dimasukkan ke dalam lubang
pada sisi labu kemudian ditampal dengan lilin lebah.
Kepingan kecil polod diletakkan di dalam labu dan menambah salun alat yang baru
disiapkan.
Paip-paip buluhnya diikatkan bersama dengan rotan yang telah diraut nipis. Semada memainkan sompoton, seseorang pemain menutup dan membuka tiga daripada empat paip terpendek pada hujungnya dengan tiga jari tangan kanan dan tiga lubang kecil pada dasar paip terpendek serta hadapan dan belakang paip yang lebih panjang dengan jari tangan kiri. Sompoton ini boleh dimainkan secara perseorangan untuk hiburan persendirian atau dalam kumpulan untuk mengiringi tarian. Ianya popular di kalangan sukukaum Kadazandusun.
Paip-paip buluhnya diikatkan bersama dengan rotan yang telah diraut nipis. Semada memainkan sompoton, seseorang pemain menutup dan membuka tiga daripada empat paip terpendek pada hujungnya dengan tiga jari tangan kanan dan tiga lubang kecil pada dasar paip terpendek serta hadapan dan belakang paip yang lebih panjang dengan jari tangan kiri. Sompoton ini boleh dimainkan secara perseorangan untuk hiburan persendirian atau dalam kumpulan untuk mengiringi tarian. Ianya popular di kalangan sukukaum Kadazandusun.
TOGUNGGAK (idiofon)
Dikenali sebagai
tagunggak di kalangan suku kaum Murut, Togunggak di kalangan suku kaum
Dusun/Kadazan atau 'Togunggu' di Penampang., idiofon bambu paluan ini dimainkan
dalam kumpulan untuk mengiring tarian atau perarakan di pesta-pesta.
Satu set
alat-alat muzik ini merangkumi enam (togunggu') hingga tiga puluh (tagunggak)
buah, bergantung kepada suku kaum. Muzik yang dikeluarkan menyerupai satu set
gong sesuatu kumpulan, dengan setiap idiofon diselaraskan bunyinya mengikut gong
sebenar yang dimainkan.
KULINTANGAN (Idiofon)
Pada mulanya
alat ini diperkenalkan di barat Sabah oleh suku kaum Brunei tetapi secara
tradisional ianya juga digunakan oleh suku kaum Bajau dan beberapa suku
Dusun/Kadazan. Selalunya, ia
dimainkan dalam majlis-majlis dan perayaan seperti majlis perkahwinan dan
upacara keagamaan, di mana ianya diiringi oleh gong-gong tradisional.
Alat ini
merangkumi lapan ataupun 9 buah gong-gong cerek yang kecil. Setiap daripadanya
mengeluarkan bunyi-bunyian yang berbeza-beza apabila dipukul. Gong-gong cerek
ini diletakkan tersusun dalam satu barisan di atas sebuah rangka kayu rendah.
Biasanya sipemain duduk di atas lantai berhadapan dengan barisan gong sambil
memukulnya dengan dua pemukul kayu kecil.
Pakaian Tradisi
Pakaian tradisi suku kaum Kadazandusun kaya dengan keunikannya. Ini adalah kerana, ianya berlainan diantara satu tempat dengan tempat yang lain. Setiap etnik dalam kaum Kadazandusun ini mempunyai perbezaan dari segi pakaian tredisinya. Contohnya pakaian tradisi bagi etnik Dusun Bundu di Ranau dan Liwan di Tambunan adalah berbeza dengan pakaian tradisi bagi etnik Lotud di Tuaran dan juga Kimaragang di Kota Marudu. Setiap etnik dalam kaum Kadazandusun ini mempunyai keunikannya yang tersendiri. Biasanya pakaian tradisi ini dipakai pada musim perayaan seperti Pesta Kaamatan dan juga upacara khas seperti perkahwinan. Selalunya para gadis dari kaum Kadazandusun ini akan memperagakan jenis pakaian tradisi ini apabila adanya Pertandingan Unduk Ngadau Kaamatan di Peringkat Negeri Sabah.
Tarian Tradisional
Tarian Sabah
mempunyai tiga puluh dua jenis etnik, lima puluh lima jenis bahasa dan
kira-kira seratus dialek. Setiap etnik mempunyai kebudayaan, tradisi dan adat
resamnya yang tersendiri. Mereka menunjukkan cara hidup mereka melalui muzik
dan tarian. Antara jenis tarian suku kaum Kadazandusun di Sabah adalah sepeti
berikut;
Liliput
Liliput
merupakan tarian bagi etnik Bisaya di daerah Beaufort. Liliput ditarikan secara
berpusing-pusing. Tarian ini biasanya ditarikan semasa upacara menghalau roh
jahat daripada badan seseorang dan mengembalikan semangatnya. Upacara ini hanya
akan ditamatkan setelah semangat orang itu kembali ke badannya.
Menangkuk
Tarian ini
dipersembahkan oleh kaum Kadazandusun Kota Marudu di utara negeri Sabah. Ia
biasanya ditarikan semasa perkahwinan dan upacara-upacara lain. Penari akan
mempersembahkan tarian ini dengan menggunakan piring yang diletakkan di atas
telapak tangan.
Tarian ini
ditarikan dengan melenggangkan punggung tanpa menjatuhkan piring. Sekiranya
piring itu jatuh, ianya menunjukkan petanda yang buruk, terutamanya semasa
tarian ini dipersembahkan semasa hari perkahwinan. Kadang-kadang lilin yang
dinyalakan akan letakkan diatas piring tersebut untuk membuatkan tarian itu
lebih menarik.
Mogunatip
Mogunatip adalah tarian yang dipersembahkan oleh kaum asli dari pedalaman Sabah termasuk kaum Kadazandusun dari Tambunan, Kwijau Dusun dari Keningau dan beberapa kumpulan daripada suku kaum Murut. Mogunatip diambil daripada perkataan "atip" yang bermaksud menekan antara dua permukaan. Penari mogunatip memerlukan kemahiran dan ketangkasan yang baik untuk menari melintasi buluh yang dipukul serentak untuk menghasilkan bunyi dan irama tarian tersebut. Tarian ini merupakan tarian yang dipersembahkan semasa upacara-upacara yang tertentu untuk menghormati tetamu.
Mongigol Sumundai
Mongigol
Sumundai adalah tarian daripada daerah kudat dan Pitas yang dipersembahkan oleh
suku kaum Rungus . Kedua-duanya dipersembahkan oleh suku kaum Rungus.
Kedua-duanya dipersembahkan sekaligus semasa perayaan dan upacara pemujaan
semangat. Tarian ini ditarikan oleh 3 hingga 8 orang penari perempuan dan
diketuai oleh penari lelaki. Penari perempuan akan merapatkan bahu antara satu
sama lain dan menggerakan pergelangan tangan dengan langkah-langkah yang
perlahan dan lembut. Pakian yang digunakan oleh penari perempuan adalah pakaian
tradisional suku kaum Rungus. Tarian ini diiringi dengan 4 gong dan gendang
yang dinamakan ' Tontog'.
Paina
Paina merupakan
tarian suku kaum Kadazandusun dari daerah Membakut. Ianya dipersembahkan semasa
upacara kesyukuran terhadap semangat padi. Ia biasanya
dipersembahkan oleh sekumpulan lelaki dan perempuan. Pakaian yang dipakai oleh
penari perempuan adalah serba hitam dengan dihiasi butang yang terang dan
menyerlah manakala penari lelaki pula memakai ' sigar ' di kepala dan ' sandai
' yang tergantung dari leher.
Sumayau (Mongigol Tuaran)
Tarian ini merupakan tarian pemujaan semangat oleh suku kaum Dusun Lotud di daerah Tuaran. Ia biasanya dipersembahkan semasa Upacara ' Rumaha ' ( Upacara memuja tengkorak kepala ), ' Magahau ' ( Upacara pemujaan semangat Tajau ). Sumayau dipersembahkan lebih daripada 8 orang pasangan yang berpakaian serba hitam dengan lengan panjang dan selendang yang panjang mengelilingi leher. Penari perempuan pula memakai bulu burung di bahagian kepala yang digabungjalinkan sementara penari lelaki memakai ' sigar '. Penari perempuan menggerakkan tapak kaki mereka dengan perlahan , sementara penari lelaki berdiri dan menggoncangkan ' giring ' atau loceng kecil ang dilekatkan pada pakaian mereka.
Sumazau Papar
Tarian ini
berasal dari daerah Papar, Sabah. Ianya biasa ditarikan oleh gabungan penari
lelaki dan perempuan. Keunikan
pergerakan tapak kaki penari perempuan, tumit bertemu tumit, ibu jari bertemu
ibu jari. Ini membuatkan tarian ini lebih unik dan serta menarik. Penari
perempuan memakai pakaian tradisi suku kaum Kadazandusun dari daerah Papar,
dengan ' seraung' yang diletakkan atas kepala dan bulu berwarna-warni atas '
seraung ' yang dipanggil ' senaundung '. Penari lelaki pula memakai ' siga '
pada kepala mereka dan juga skaf / selendang yang dikenali sebagai ' sandai '.
Sumazau Penampang
Sumazau
Penampang adalah tarian tradisional suku kaum Kadazandusun. Tarian ini biasanya
dipersembahkan semasa perayaan dan juga upacara pemujaan semangat padi (
Bambaazon ). Penari
mempersembahkan tarian mereka secara berpasangan. Kedua-dua penari lelaki dan
perempuan mula menari dengan irama yang lembut dan perlahan mengikut paluan
gong. Dengan ' pangkis ' dari penari lelaki biasanya, ini menandakan pertukaran
corak tarian akan dilakukan. ' Pangkis ' dari penari lelaki ini akan lebih
memeriahkan lagi suasana tarian ini. Pakaian yang dipakai
oleh penari ini ialah pakaian serba hitam dengan jalur kuning emas. Penari
perempuan memakai ' tangkong ', ' tinggot ', dan ' Himpogot '. Penari lelaki
pula memakai ' sigar ' di kepala. Tarian ini biasanya diiringi oleh paluan gong
atau pun ' togunggu
Titikas
Titikas adalah tarian tradisional suku orang sungai di kawasan
Kinabatangan, Sandakan. Tarian ini biasanya ditarikan untuk menyambut ketibaan
tetamu kehormat dan juga semasa perayaan.
Pergerakan tangan semasa menari ialah sama seperti permainan ' Ingki-ingki '. Alar muzik yang digunakan untuk mengiringi tarian ini dikenalai sebagai ' titikas ', ' gabang ', ' kantung ' , dan juga gong.
Pergerakan tangan semasa menari ialah sama seperti permainan ' Ingki-ingki '. Alar muzik yang digunakan untuk mengiringi tarian ini dikenalai sebagai ' titikas ', ' gabang ', ' kantung ' , dan juga gong.
Kesimpulan
Dari aspek bahasa, perbezaan loghat, sebutan dan ejaan banyak dipengaruhi mengikut etnik tertentu. Contohnya, sebutan dan ejaan sukukaum Kadazandusun dari satu daerah dengan daerah lain di negeri sabah adalah berlainan tetapi masih membawa erti dan makna yang sama. Pakaian tradisi ini pula berbeza mengikut kawasan dan sosio budaya sukukaum Kadazandusun. Dalam aspek ini, tumpuan diberikan kepada corak pakaian dalam perayaan tertentu. Setiap etnik dalam Kadazandusun mempunyai pakaian tradisinya sendiri. Muzik tradisi yang ditonjolkan dalam kaum ini amat menarik dan unik. Alat-alat dan bunyi-bunyian tradisional ini banyak terdapat dalam suku kaum Kadazandusun dan ianya berpotensi untuk diwarisi oleh generasi muda kini. Antara lain alat-alat muzik tradisi yang popular ialah gong, sompoton, kulintangan, togunggu atau togunggak, bungkau, pumpuak, sundatang, suling, turali, tongkungon dan lain-lain lagi. Disebabkan masyarakat Kadazandusun ini memiliki pelbagai budaya yang unik mengikut etnik tertentu maka corak hidup mereka juga berbeza mengikut tempat tertentu. Kebanyakan corak kehidupan mereka ini dipengaruhi oleh adat resam penduduk setempat. Adat resam inilah yang mempengaruhi corak kehidupan masyarakat Kadazandusun sesuatu kawasan.
Bibliografi
Pustaka Dasar Jaya, 2012
|
9675397586, 9789675397585
|
Perayaan Pesta Kaamatan peringkat Negeri Sabah:
kaamatan titian perpaduan
|
Frebos Design (Firm)
|
Frebos Design, 1998
|
Pengenalan
Menurut sumber dari buku Hari-Hari Perayaan
Masyarakat Malaysia yang diterbitkan
oleh Kementerian Kebudayaan Kesenian Dan Warisan Malaysia, perayaan-perayaan
kaum di Sabah sama ada berunsur keagamaan atau adat tradisi tetap diraikan oleh
semua rakyat Sabah dengan mengambil kira sensitiviti kaum-kaum lain berkaitan
dengan kepercayaan1.Perayaan Pesta Kaamatan atau lebih dikenali
dengan sebutan Tadau Kaamatan yang tidak diraikan oleh mana-mana negeri lain
selain di Sabah dan pesta ini dianggap Pesta Besar oleh rakyat Sabah. Tadau
Kaamatan atau dalam Bahasa Kadazan dikenali sebagai ‘Magavau’ adalah perayaan
khas untuk menghormati semangat padi iaitu Bambaazon. Selain masyarakat
KadazanDusunMurut, Tadau Kaamatan juga dirayakan oleh masyarakat Rungus dan
Lotud2. Pesta ini disambut sebagai tanda kesyukuran terhadap hasil
tuaian padi yang baik. Jika mengikut tradisi, pesta ini diadakan setelah
selesainya kerja-kerja menuai padi yang dikenali sebagai mengomot di sesebuah
kampong. Mengomot biasanya akan selesai pada bulan Februari, Mac dan April.
Masa menuai adalah berbeza bagi setiap daerah.Oleh
sebab itu, perayaaan ini diadakan di mana-mana sahaja dan sentiasa berlangsung
sepanjang bulan Pesta Kaamatan. Pesta Kaamatan ini biasanya diraikan dengan
meminum tapai yang diperbuat daripada beras, bermain alat muzik tradisional dan
menarikan Tarian Sumazau, bertemu dengan para saudara mahupun sahabat dan
mengucapkan ‘Kotobian Tadau Tagayo Do Kaamatan’3. Pada zaman kini,
Tadau Kaamatan disambut dengan lebih teratur di peringkat Daerah mahupun
peringkat Negeri dimulai dengan pembentukan ahli jawatankuasa perayaan.
Jawatankuasa ini biasanya dipengerusikan oleh orang yang berpengaruh atau ketua
masyarakat. Kini, Tadau Kaamatan disambut secara protokol, dengan adanya
jamuan, persembahan kebudayaan, sukan rakyat dan acara kemuncaknya ialah
pemilihan Unduk Ngadau. Tadau Kaamatan juga disambut dengan pakaian khusus.
Sejarah dan Asal
Usul acara Unduk Ngadau dalam Pesta Kaamatan
Dinyatakan lagi
daripada buku sumber, KadazanDusun mempercayai bahawa terdapat satu kuasa yang
mengawal alam ini iaitu Tuhan Kinoingan4. Dalam suatu masa dahulu,
bumi telah mengalami kekurangan bahan makanan yang menyebabkan ramai manusia
kebuluran dan keadaan ini membawa kesusahan kepada kepada penghuni bumi.Tuhan
Kinoingan dan isterinya, Suminundu mempunyai seorang puteri yang jelita serta
baik budi pekertinya iaitu Puteri Huminodun. Melihat kesusahan manusia di bumi,
Puteri Huminodun rela berkorban, kononnya mayat sang Puteri itu mengeluarkan
berbagai-bagai jenis tumbuhan yang
menjadi makanan utama kepada manusia dan salah satu benih tumbuhan tersebut
ialah padi5.
Sebelum dikorbankan,
Puteri Huminodun berpesan bahawa tiada sesiapapun dibenarkan melawat tempat ia
disemadikan selama tujuh hari dan tujuh malam. Menurut lagenda, isi Puteri itu
yang melepak menjadi padi, giginya menjadi jagung, kepala menjadi buah kelapa,
jari-jemarinya menjadi halia, rambutnya menjadi daun bawang dan lututnya
menjadi kentang6.Berikutan pengorbanan inilah masyarakat
KadazanDusun telah membuat sumpah setia dengan Kinoingan bahwa mereka akan
sentiasa mengenangkan pengorbanan suci Puteri Huminodun, iaitu dengan melakukan
upacara Penghormatan Semangat Padi iaitu Magavau dan upacara lain yang
berkaitannya. Bomoh atau Bobohizan merupakan orang perantara (biasanya wanita
berumur) berperanan penting sebagai penghubung dengan Bambaazon atau semangat
padi7.
Unduk Ngadau juga merupakan manifestasi perasaan hormat dan
kesyukuran yang mendalam terhadap lagenda nilai keperibadian dan kecantikan
Puteri Huminodun8. Ngadau dalam Bahasa Kadazan bermaksud matahari
pada waktu tengahari. Ia menunjukkan kesempurnaan dan kemurnian hati, pemikiran
serta wajah seseorang wanita, manakala Unduk pula bermaksud Ratu.
Oleh kerana mempunyai
pelbagai rumpun dan etnik maka terdapat pelbagai jenis baju tradisi kaum
KadazanDusunMurut dalam perayaan Tadau Kaamatan. Menurut buku ‘Variasi Etnik’
yang ditulis oleh Rosnani Rifin terbitan Golden Books Distributor,pada zaman
dahulu atau zaman klasik, pakaian tradisi tersebut dipakai semasa upacara
ritual, hari perkahwinan dan juga sebagai pakaian seharian9. Pada
zaman terkini, pakaian tradisional ini dipakai untuk tujuan tertentu pada hari
perkahwinan oleh pasangan pengantin(kadangkala juga pengapit pengantin).
Kebanyakan suku-suku
KadazanDusun memilih hitam sebagai warna tradisional mereka. Penggunaan warna
hitam asalnya daripada kepercayaan bahawa hitam adalah lambang kekuasaan atau
warna ketuhanan yang dapat melindungi si pemakai daripada mahkluk-mahkluk halus
yang jahat tetapi sesetengah pihak juga mengatakan penggunaan warna hitam
adalah disesuaikan dengan cara hidup dan keadaan semulajadi waktu itu10.
Kaum wanita biasanya mengenakan sinuangga atau baju blaus lengan pendek dan
leher berbentuk U bagi wanita muda. Ia mempunyai sulaman berwarna hitam di
sepanjang leher, lengan dan jahitan tepi belahan baju. Ia biasanya dihias
dengan himpogot, suatu tali pinggang yang diperbuat daripada duit perak.
Tangkong pula merupakan
tali pinggul yang dibuat daripada 84 gelang tembaga berukir11. Baju
tradisional ini jugala yang biasanya diperagakan dalam acara Unduk Ngadau
dimana para Unduk Ngadau memperagakan pelbagai jenis pakaian tradsional
mengikut budaya daerah masing-masing. Satu lagi buku Hari Perayaan Penduduk
Malaysia yang ditulis oleh Taha Abd. Kadir mengatakan bahwa Acara Unduk Ngadau
biasanya dibuat pada waktu malam dan biasanya pemenang akan diberikan
hadiahmenarik yang berbentuk wang tunai, piala, alat solek dan tiket kapal
terbang12. Sekali lagi,buku ini juga menyatakan benda yang sama
seperti buku Hari-Hari Perayaan Masyarakat Malaysia bahwa Unduk Ngadau ternyata
merupakan acara kemuncak bagi sambutan pesta kaamatan13
Latar Belakang
Unduk Ngadau Daerah Sandakan
Dalam temubual bersama Puan Vianny Gimbad, ciri-ciri
yang dicari dalam seorang Unduk Ngadau adalah seperti seseorang gadis yang
penuh dengan sopan santun, baik budi pekerti dan juga mempunyai tarikannya yang
tersendiri. Hal yang sama juga dikatakan oleh Puan Betty. Unduk Ngadau
merupakan seorang yang opiodo(sopan santun).
Antara contoh Huminodun yang terbaik dari Sandakan
yang diberikan oleh Puan Betty ialah Unduk Ngadau Sabah Tahun 1996, Lyn Alfera
Wong yang merupakan wakil kawasan Tanjung Papat, Sandakan. Unduk Ngadau
tersebut mempunyai sifat-sifat yang menarik seperti optimis, sentiasa
tersenyum, sopan santun dan sangat fasih berbahasa kadazan. Ciri-ciri seperti
ini telah dinilai sebelum bertanding ketika Lawatan Amal Unduk Ngadau, yang
merupakan salah satu program bagi para peserta Unduk Ngadau di Peringkat Negeri
sebelum ke hari pertandingan yang sebenar, acara ini telah diamalkan sehingga
ke hari ini,Unduk Ngadau akan dinilai oleh ahli jawatankuasa Unduk Ngadau
peringkat negeri.
Bagi seseorang gadis yang hendak merangkul gelaran
Unduk Ngadau bukan sahaja harus cantik dari paras rupa.Walaubagaimanapun, dari
segi fizikal, di Sandakan biasanya memilih wakil-wakil untuk setiap kawasan
Adun Sandakan dengan memilih gadis yang berketinggian 5 kaki 5 inci atau paling
rendah pun 5 kaki 3 inci. Namun ,dengan syarat gadis tersebut juga harus
mempunyai tahap keyakinan yang tinggi serta berintelek tinggi.. Hal ini akan
dinilai dalam sesi Soal Jawab di mana para peserta akan diberi soalan yang
berkaitan dengan etnik tersebut . Kemudian, para juri akan menilai jawapan yang
diberi sekiranya jawapan tersebut cukup tepat serta berkaitan serta tahap
keyakinan yang menyerlah dan pembawaan sifat yang ditonjolkan oleh peserta
Unduk Ngadau juga akan diniliai. Hal ini
akan menentukan sama ada gadis tersebut layak untuk dinobatkan sebagai
Unduk Ngadau Daerah mahupun Unduk Ngadau Negeri Sabah.
Pakaian yang diperagakan oleh para peserta juga agak
mempengaruhi. Tidak seperti daerah-daerah lain yang mempunyai baju tradisi khas
yang melambangkan daerah itu sendiri seperti Daerah Tambunan, Daerah Penampang,
Daerah Ranau, Daerah Tuaran dan beberapa lagi daerah lain. Daerah Sandakan
merupakan salah satu daerah yang mempunyai pelbagai kaum selain kaum
KadazanDusunMurut dan tidak mempunyai baju suku kaumnya sendiri melainkan
daerah-daerah atau kawasan yang terdekat dengannya seperti Daerah Telupid, Daerah Beluran dan
Daerah Kinabatangan. Dikatakan oleh Puan Vianny Gimbad, pada masa tahun 1990
sehingga tahun 2000, pakaian seperti pakaian dari Daerah Penampang, Daerah Kota
Belud dan Lotud dari Daerah Tuaran selalunya mendapat tempat diantar Johan,
Naib Johan atau Johan Ke-tiga, secara ringkasnya, pemenang tiga teratas. Namun
seperti yang dikatakan, terdapat juga hal-hal lain yang mempengaruhi seperti
keyakinan, intelek mahupun dari segi fizikal serta paras rupa.
Perkembangan
Acara Unduk Ngadau dalam Pesta Kaamatan
Unduk Ngadau sudah
sememangnya diraikan di seluruh Sabah sejak tahun 1960,6 di mana
gadis pertama yang dinobatkan sebagai Unduk Ngadau Sabah pada masa itu ialah Yong Mee Lan. Namun,arus zaman terus
berjalan dan acara Unduk Ngadau juga mengalami beberapa perubahan serta
perkembangan.Puan Betty Lopinjang,bekas Pengerusi Unduk Ngadau Sandakan sekitar
1990 sehingga 2000,sekiranya berlaku sebarang perubahan untuk acara kemuncak
Pesta Kaamatan ini dari jawatankuasa peringkat negeri,maka seluruh daerah di
Sabah termasuk Sandakan juga akan turut mengalami perubahan.
Di Sandakan, acara Unduk
Ngadau juga sudah mengalami beberapa perkembangan. Menurut ahli Jawatankuasa
Unduk Ngadau Sandakan, Puan Vianny Gimbad, pada tahun 1990 pakaian tradisi yang
di peragakan haruslah benar-benarlah asli contohnya, aksesori seperti tangkong,
himpogot, sulaman serta jahitan pada baju tradisi etnik KadazanDusunMurut
haruslah bersifat dan setidak-tidaknya kelihatan asli.Selain itu, baju yang
diperagakan haruslah kemas dan tidak kelihatan longgar.
Dalam tahun 1990-2000,
pemenang Unduk Ngadau 5 teratas akan dihantar untuk bertanding di Hongkod
Koisaan, Penampang dan kelima-lima Unduk Ngadau tersebut juga akan mewakili 5
kawasan ADUN di Sandakan, iaitu Adun Tanjung Papat, Adun Elopura, Adun
Karamunting, Adun Sekong dan juga Adun Sungai Cahaya. Walaubagaimanapun, terkini
hanya pemenang pertama yang dinobatkan sebagai Unduk Ngadau Sandakan akan
dihantarbagi mewakili seluruh daerah Sandakan.
Dalam sekitar tahun
1990-2000, Galanite atau Sodop Unduk Ngadau tidak termasuk dalam acara Unduk
Ngadau daerah Sandakan seperti pada hari ini di daerah ini sendiri.
Walaubagaimanapun, Galanite atau Malam Unduk Ngadau ini telah termasuk dalam
program Unduk Ngadau Peringkat Negeri, yang selalunya bertempat di Hongkod
Koisaan, Penampang atau Dewan KDCA.Tujuan Galanite ini adalah untuk memperkenalkan
atau menampilkan kepada orang ramai para peserta yang akan bertanding bagi
merebut gelaran Unduk Ngadau Sabah.Permarkahan bagi para peserta juga sudah
mula dinilai dan diambil bermula dari Galanite atau Sodop Unduk Ngadau ini.
Puan Betty Lopinjang
menyatakan dalam temubual bahwa pada sekitar tahun 1990, para peserta Unduk
Ngadau boleh mentuturkan apa sahaja bahasa seperti bahasa melayu mahupun bahasa
inggeris dan tidak semestinya Bahasa ibunda iaitu
KadazanDusunMurut.Walaubagaimanapun, kefasihan peserta dalam bahasa ibunda ini
juga mampu membawa peserta untuk dinobatkan sebagai Unduk Ngadau Sabah. Hal ini
menyebabkan dalam sekitar tahun 1997 sehingga 2000, kefasihan seorang gadis
dari etnik KadazanDusunMurut adalah wajib bagi merebut gelaran terutamanya
sebagai Unduk Ngadau Sabah. Terdapat beberapa bahasa ibunda yang biasanya
dituturkan seperti Kadazan yang terbahagi kepada beberapa daerah, seperti
Penampang, juga bahasa Dusun yang juga mempunyai pelbagai dialek dan bahasa
yang agak berbeza seperti Dusun Tambunan dan Labuk (bahagian Beluran,
Kinabatangan dan Sandakan), bahasa Murut dari beberapa daerah seperti Tenom dan
Keningau.
Sebagai ahli
jawatankuasa Pesta Kaamatan Sandakan, Puan Vianny menceritakan pengalaman dalam
pengendalian peruntukan untuk Pesta Kaamatan khususnya untuk acara Unduk
Ngadau, seluruh Sabah sekitar tahun 1990 sehingga 2000 hanyalah sebanyak
RM5000. Selebihnya, persatuan atau ahli jawatankuasa Pesta Kaamatan Sandakan
sendiri akan berusaha mencari dana untuk menampung seluruh
sambutan Pesta Kaamatan bagi seluruh daerah Sandakan iaitu dengan mengiklankan
dalam buku bagi mencari penaja dan terdapat juga beberapa pemimpin masyarakat
seperti Adun di beberapa kawasan Sandakan yang akan menghulurkan sumbangan pada
masa itu bagi menjayakan sambutan Pesta Kaamatan di Sandakan.Untuk
menguruskan peserta Unduk Ngadau bagi
mewakili kawasan-kawasan di Sandakan memerlukan sebanyak RM 10000.Dalam usaha
mencari dana melalui pengiklanan di majalah,Puan Vianny mengatakan usaha ini
boleh membuahkan sehingga RM 10000,peruntukan yang secukupnya diperlukan untuk
mengendalikan keseluruhan perayaan ini.Hal ini juga agak mencabar bagi Puan
Vianny dan Puan Betty Lopinjang, yang kedua-duanya pernah menjadi pengerusi
Unduk Ngadau Sandakan serta menjadi chaperone
kepada wakil-wakil Unduk Ngadau dari Sandakan.Kadangkala keadaan yang
mendesak membuatkan peruntukan yang diberi terpaksa dipotong dan selalunya
tidak mencukupi untuk menampung wakil daerah Sandakan namun, hasil usaha
kegigihan masalah ini biasanya dapat diatasi.
Sumbangan
Unduk Ngadau Daerah Sandakan
Para gadis berbangsa
KadazanDusun berasal dari Sandakan juga tidak kurang hebatnya. Dalam sekitar
tahun 1991 sehingga tahun 1996 pada peringkat persatuan, terdapat beberapa
pencapaian yang baik, sangat baik dan gemilang yang mengharumkan nama Sandakan
yang dihasilkan daripada Unduk Ngadau Sandakan pada masa itu.Pada tahun 1991, wakil
dari Sandakan, Amy Lee telah berjaya mara sehingga menjadi salah satu peserta
10 teratas. Pada tahun seterusnya, begitu juga dengan Kimberly Tan yang berjaya
menjadi salah satu peserta 10 teratas dan pada tahun 1997, Didiana Jomilong
juga berjaya mara untuk menjadi salah satu 10 teratas.
Pencapaian ini dilihat
sebagai satu kebanggaan bagi daerah Sandakan kerana dapat menampilkan peserta
yang tidak kurang hebatnya dan mampu bersaing dengan baik. Pada tahun 1997,
terdapatnya juga salah satu wakil dari Sandakan yang merupakan salah satu
pesaing sengit pada tahun tersebut iaitu Elisa Rosly yang berjaya membawa nama
Sandakan ke peringkat akhir iaitu menjadi salah satu peserta 7 teratas. Pada
tahun 1998, salah satu wakil Sandakan juga berjaya mara ke peringkat akhir
menjadi salah satu tujuh teratas iaitu Anne Mahani Maliang. Kejutan pada tahun
1999, wakil dari Sandakan juga sekali lagi berjaya mara ke peringkat akhir dan
menjadi peserta 4 teratas iaitu Ivy Mohamid, yang merupakan peserta dengan
hanya ketinggian 5 kaki pada musim itu namun keyakinan yang amat tinggi telah
berjaya membawa Ivy sehingga peringkat akhir dan benar-benar mengejutkan orang
ramai.Kadangkala, ketinggian bukanlah segalanya jika tiada keyakinan mahupun
intelek yang baik jika ingin menjadi salah satu peserta terbaik Unduk Ngadau.
Pada tahun 1996,
seperti yang telah dinyatakan dalam bahagian latar belakang acara Unduk Ngadau
daerah Sandakan. Tahun bukan sahaja wakil daripada Sandakan menjadi salah satu
peserta tujuh teratas.Salah seorang wakil dari Sandakan yang mewakili kawasan
Adun Tanjung Papat, Lyn Alfera Wong, yang telah dinobatkan sebagai Unduk Ngadau
Sabah 1996.Sifat-sifat yang dibawakan oleh Unduk Ngadau ini seperti yang telah
dinyatakan dalam bahagian esei sebelum ini sememangnya menepati ciri-ciri
Huminodun. Keyakinan serta budi pekerti beliau sememangnya dikagumi dan
mendapat tempat bukan sahaja di hati para juri, malah juga ahli jawatankuasa
serta para penonton yang menyaksikan Unduk Ngadau pada tahun 1996 di Dewan
KDCA,Penampang pada musim itu.
Pencapaian dan Kejayaan
yang dicipta oleh wakil-wakil Unduk Ngadau Sandakan dari tahun 1990 sehingga
tahun 2000 ini telah membuktikan bahawa para gadis yang berdarah
KadazanDusunMurut kelahiran Daerah Sandakan merupakan salah satu pesaing sengit
selain daripada daerah-daerah lain yang selalu mendahului seperti Kota Ibu
Negeri Sabah iaitu Daerah Kota Kinabalu dan Daerah Penampang. Telah terbukti
bahawa daerah Sandakan mempunyai gadis-gadis dari etnik tersebut yang bukan
sahaja mempunyai paras rupa yang menarik tetapi juga berkeyakinan serta
berintelek tinggi.
Kesimpulan
Pemeliharaan adat resam
atau tradisi atau budaya sesuatu kaum atau etnik mempunyai signifikan yang
penting. Hal ini demikian kerana ia merupakan lambang atau identiti sesuatu
etnik tersebut dan ini juga membina kukuh jati diri generasi baru dalam
menghormati tradisi etnik asal mereka.Seperti acara Unduk Ngadau yang
dianjurkan setiap tahun sejak dari tahun 1960. Pengekalan tradisi ini telah
membina jati diri terutamanya dalam kalangan gadis-gadis KadazanDusunMurut
untuk meneladani sifat-sifat terpuji dari lagenda Puteri Huminodun, iaitu sopan
santun, bijaksana, baik budi pekerti, tidak mementingkan diri sendiri dan
mengutamakan tanggungjawabnya. Pemeliharaan tradisi ini juga terus
mempersatukan bukan sahaja masyarakat KadazanDusunMurut tetapi juga masyarakat
dari suku kaum lain. Hal ini kerana acara-acara yang menarik dalam Pesta
Kaamatan juga telah menarik perhatian orang ramai daripada pelbagai suku kaum
dan masyarakat KadazanDusunMurut juga turut mengalu-alukan kedatangan mereka. Oleh
itu, pemeliharaan tradisi ini sangat penting dan berharga bagi kita semua dan
semangat ini haruslah ditanam dan dipupuk terutama dalam kaum generasi muda
pada hari ini.
Bibliografi
Sumber Primer
Pengerusi
Ahli Jawatankuasa Unduk Ngadau Sandakan, Puan
Vianny Gimbad, 16 Febuari 2016
Pengerusi
Ahli Jawatankuasa Unduk Ngadau Sandakan 1990-1997, Puan Betty Lopinjang, 23 Febuari 2016
Timbalan
Pengerusi Ahli Jawatankuasa Unduk Ngadau Sandakan, Puan Fanny Esther Ekok, 10 Febuari 2016
Sumber Sekunder
Taha
Abd.Kadir, Hari Perayaan Penduduk
Malaysia, Petaling Jaya, Pelanduk Publications,1985
Rosnani
Rifin, Variasi Etnik ,
Butterworth,Pulau Pinang, Golden Books Disributor, 2013
Kementerian
Kebudayaan Kesenian Dan Warisan Malaysia, Hari-Hari
Perayaan Masyarakat Malaysia
Rita
Lasimbang, “Beginner’s Dictionary,
English-Malay-Kadazandusn”,Penampang,Sabah, Kadazan Dusun Language
Foundation(KLF), 2001
John
Miller Dan Carolyn Miller, “Dusun
Tinombunan, Bahasa Malaysia English Series A NO VI”, Kota Kinabalu,
Department of Sabah Museum and State Archives,1991.
Jenne
Lajiun, “Unduk Ngadau aspirants with
smaller hair buns ‘prettier’ ”,The Borneo Post, Kota Kinabalu, 13 Mac 2014
Mabbulmaddin
Shaiddin, “Meriahnya Acara Pesta
Kaamatan”, Utusan Online
............................................................................................
Pengenalan
Pada zaman modenisasi ini, di Sabah, atau lebih
dikenali sebagai sheba, saba, atau North Borneo pada peringkat awal, Masyarakat Dusun telah menjadi masyarakat
majoriti sejak dalu lagi1. Masyarakat ini mempunyai banyak sejarah
dan kedatangan awal kaum etnik ini ke Borneo Utara masih menjadi misteri yang
tidak dapat diselesaikan oleh ahli sejarahwan2. Hal ini disebabkan
oleh kekurangan rekod atau dokumen yang dapat menyokong kedatangan awal kaum
etnik ini. Masyarakat ini telah banyak dikaji oleh pakar dalam dan luar negara
yang disebabkan oleh keunikan asal-usul, adat istiadat, dan pantang-larang
mereka. Bagi memahami masyarakat kaum etnik Dusun, mengkaji latar belakang kaum
tersebut dapat membantu sedikit sebanyak dalam memahami sejarah kaum etnik ini.
Bukan itu sahaja, untuk lebih memahami sejarah kaum
etnik Dusun, adalah wajar untuk mengkaji adat utama kaum tersebut iaitu adat
perkahwinan. Adat perkahwinan kaum etnik ini yang kompleks dan penuh
pantang-larang menyebabkan kaum ini cukup unik. Budaya dan sejarah kaum etnik
ini menjadi salah satu kebanggaan masyarakat Sabah yang perlu dijaga dan
diteruskan pada zaman globalisasi ini. Kini,
masyarakat ini telah banyak melupakan adat-istiadat mereka. Adat-istiadat kaum
ini juga telah berubah mengikut aliran zaman. Namun begitu, terdapat juga
segelintir masyarakat Dusun di pedalaman Sabah seperti di Sugut yang masih
mengamalkan pantang-larang, adat-istiadat, dan budaya-budaya tradisional kaum
Dusun ini3.
Sejarah Asal-Usul
Dan Perkembangan budaya perkahwinan Etnik KadazanDusun
Sabah, atau lebih dikenali sebagai Borneo Utara di
peringkat persada dunia, didenominasikan oleh kaum bumiputera yang dikenali
sebagai kaum Kadazandusun. Kaum Kadazandusun merupakan kaum majoriti yang
terdapat di Sabah iaitu 321, 052 daripada 1, 730, 098 penduduk di Sabah pada
tahun 19914 dan terus meningkat pada tahun-tahun seterusnya.
Walaubagaimanapun, penggunaan Kadazan dan Dusun berbeza kata nama kaum
tersebut. Sebelum Sabah merdeka melalui Malaysia pada tahun 1963, masyarakat
Kadazandusun lebih dikenali sebagai Dusun, iaitu nama yang diberi oleh orang
luar kepada mereka.
Istillah Dusun telah wujud sekitar era 19-an lagi.
Isitillah ini boleh didefinisikan masyarakat yang menguasai daratan5 .
Istillah ini dahulunya digunakan oleh orang Melayu-Brunei untuk mengenal
masyarakat di Sabah. Sultan Brunei memberi gelaran Dusun kepada masyarakat di
Sabah. Sekitar tahun 1881 sehingga 1963, masyarakat British masih menggunakan
istillah ini yang diperkenalkan oleh masyarakat Melayu-Brunei6 . Hal
ini untuk memudahkan komunikasi dengan masyarakat bumiputera Sabah pada masa
itu.
Kaum Dusun mempunyai suku kaum tersendiri. Secara
holistik, kaum dusun mempunyai 27 suku kaum seperti Dusun Liwan, Dusun Tindal,
Dusun Pahu, Dusun Lotud, Bagahak, Dusun Labuk, Dusun Kimaragang, Tagahas,
Tangara, Dusun, Rungus, Orang Sungai, Kuijau, Tambanuo, dan Dusun Tambunan.
Uniknya kaum etnik ini adalah walaupun bahasa dan kesusasteraan antara suku
kaum berbeza, namun bukti linguistik menyatakan bahawa suku-suku kaum Dusun
mempunyai asal-usul bahasa atau ‘nenek
moyang’ yang sama dan mula bercabang mengikut aliran zaman.
Setelah mencapai kemerdekaan, mereka menggunakan
nama Kadazan secara rasmi sebagai identiti mereka. Tetapi, oleh kerana masih
terdapat etnik dari pedalaman yang berpendirian mendukung identiti Dusun,
istilah Kadazan dan Dusun dipersatukan menjadi Kadazandusun untuk memupuk dan
menyatupadukan semangat kesatuan di kalangan mereka7. Sebilangan
besar masyarakat Dusun terdapat di daerah Penampang, Putatan, Kawang, Papar,
Kimanis, Bongawan, Beaufort, Kualapenyu, Tuaran, Tamparuli, Kota Belud, Kota
Marudu, Kudat. Pitas, Labuk Sugut, Paitan, Telupid, Ranau, Tambunan, Keningau,
Tenom, Sook, Pensiangan dan Ulu Kinabatangan.
Asalnya, kaum ini dipercayai mempunyai hubungkait
sejarah dengan kaum Visaya dan Tagalog dari Filipina8 . Namun
begitu, kajian terkini mendapati bahawa bukti linguistik bahasa Dusun tidak
mempunyai hubungan dengan kesusasteraan dan bahasa kaum Tagalog dan Visaya9.
Oleh kerana ketiadaan catatan atau rekod yang lengkap tentang latar belakang
Dusun, keterangan sebenar mengenai asal-usul dan latar belakang masyarakat
Kadazandusun hampir lenyap. Sejarahwan-sejarahwan dan pakar arkeologis negara
cuba sedaya upaya untuk melengkapkan sejarah asal-usul kaum etnik ini. Namun, pakar-pakar
pada masa kini hanya mampu membuat teori sahaja tentang kewujudan kaum ini di
Sabah atau lebih dikenali sebagai negeri
di bawah bayu (land below the wind). Terdapat 5 teori mengenai asal usul
kaum Dusun di Sabah10 .
Pertama, kaum Dusun dipercayai berasal dari rumpun
Indo-Malayan dari Selatan China ke negara-negara di Asia Tenggara (T.R.
Williams: 1965). Teori yang kedua, asal-usul dikaitkan dengan penghijrahan
orang Mongol, orang China atau orang Kanchin dan orang Annam dari Myanmar (Ivor
H.N. Evans:1923 dan T.R. Williams: 1965). Teori Ketiga, Kaum Kadazandusun
adalah kacukan kaum China (Ivor H.N. Evans:1923 dan Owen Rutter:19220). Teori
Keempat, Kaum Kadazandusun adalah keturunan orang purba Gua Madai. Teori
kelima, mengatakan kaum ini asalnya dari suku kaum Bunun di Taiwan. Antara
kelima-lima teori kedatangan ini, teori kelima iaitu kaum etnik ini berasal
dari suku kaum Bunun di Taiwan, dan teori kedua, iaitu penghijrahan orang
Mongol menjadi teori yang lebih kukuh dibandingkan dengan teori-teori yang lain11.
Perkembangan Demografi
dan Sosiobudaya Dusun
Sebelum Sabah memasuki Malaysia pada tahun 1963,
penempatan penduduk Kadazandusun tertumpu di bahagian barat Sabah, khususnya di
bahagian pantai barat Sabah. Antara lokasi-lokasi pantai barat yang menjadi
penempatan awal kaum etnik ini ialah Penampang, Tuaran, Tamparuli, Tenghilan,
Kota Merudu, dan juga Papar. Pada awalnya, kaum ini merupakan masyarakat yang
mahir memburu dan mengamal pertanian sara diri. Apabila masyarakat ini mula
tertarik dengan geografi dan kedudukan kawasan Barat Sabah yang amat strategik
untuk mengamalkan bidang pertanian, khususnya pertanian padi, mereka mula tertumpu untuk menjadi petani dan penternak.
Tambahan pula, pertanian bukan sahaja menjadi kemahiran kaum etnik ini, namun
menjadi salah satu akitiviti ekonomi masyarakat mereka pada masa itu. Pada 1918, apabila sebilangan besar kawasan
Sabah telah dibuka untuk kapitalis-kapitalis Eropah yang ingin membuka
pertanian tembakau dan getah, kawasan untuk pertanian padi masih dua kali ganda
daripada kawasan penanaman tani-tani lain. Penananman Padi sangat penting bagi
kaum etnik ini sehingga menjadi salah satu adat mereka yang dinamakan kaamatan.12
Pada asalnya, masyarakat Dusun merupakan masyarakat
yang pagan dan mengamalkan animisme.
Masyarakat ini merupakan masyarakat yang bergantung kepada kepercayaan animisme untuk membentuk budaya-budaya
mereka. Kaum ini mengasosiasikan kehidupan animisme
dengan segala adat-istiadat yang diajar oleh ibu bapa mereka sejak kecil
lagi11 . Segala tingkah laku dan amalam masyarakat mereka mempunyai
hubungkait dengan makhluk hidup dan supernatural.
Segala pantang-larang, adat-istiadat, cara hidup, dan perayaan-perayaan
mereka yang dipengaruhi oleh kepercayaan animisme
mereka menjadi panduan kehidupan masyarakat Dusun primitif.
Bukan itu sahaja, dahulu, masyarakat Dusun primitif
mengamalkan head-hunting atau ‘potong
kepala’. Menurut Encik Dius, sebelum moyang beliau menganut agama Kristian,
mereka akan menggantung tengkorak-tengkorak kepala musuh mereka di rumahnya.
Hal ini untuk menaikkan ‘semangat’ dan menandakan bahawa mereka adalah golongan
yang kuat. Adat head-hunting ini
cukup mengerikan kerana tidak kira lelaki atau perempuan, uzur atau
kanak-kanak, masyarakat ini akan tetap memotong kepala mereka jika diperlukan
atau untuk tujuan ritual. Masyarakat Dusun menganggap bahawa tubuh badan
manusia mempunyai sebilangan ‘roh’ yang khas. Oleh itu, memotong kepala mayat
atau orang yang sudah mati tidak mempunyai keuntungan dalam persepsi masyarakat
Dusun kerana tidak mempunyai ‘roh’. Hanya selepas kedatangan British masyarakat
Dusun telah melupakan adat ini. Bukti amalan ini terdapat di Muzium Negara
Sabah, Kota Kinabalu.
Kini, masyarakat ini telah berubah terutama di
Sandakan. Kebanyakan masyarakat Dusun adalah beragama Kristian dan telah mula
bertapak di seluruh Malaysia. Di Sandakan, masyarakat ini banyak bertempat di
Ulu Dusun dan kawasan-kawasan berdekatan itu. Namun begitu, masyarakat Dusun di
Sandakan sudah lama melupakan adat-istiadat, pantang-larang, dan perayaan
mereka yang dipengaruhi dengan unsur-unsur animisme.
Hal ini disebabkan oleh pengaruh agama dan modenisasi.
Sejarah dan Perkembangan Perkahwinan Kaum Etnik Dusun
Masyarakat
kaum Dusun mempunyai banyak adat-istiadat. Adat manasavo, yang membawa maksud perkahwinan, merupakan salah satu
adat yang utama bagi kaum ini. Perkahwinan kaum Dusun berbeza mengikut wilayah
dan kawasan. Sebagai contoh, adat perkahwinan masyarakat Dusun di Kota Merudu
sedikit berbeza jika dibandingkan dengan adat perkahwinan masyarakat Dusun di
Tambunan. Namun begitu, menurut Jubia Yulus, perbezaan tersebut tidak begitu
signifikan atau ketara. Secara umum, perkahwinan kaum etnik Dusun terbahagi
kepada tiga, iaitu merisik, bertunang, dan majlis kahwin.
Perkahwinan kaum etnik Dusun dipenuhi dengan pantang
larang, majlis keramaian, dan upacara-upacara yang perlu dilakukan jika sesuatu
situasi berlaku13 seperti kematian seseorang sanak saudara semasa
majlis perkahwinan berlangsung. Istillah perkahwinan membawa pelbagai maksud
bagi kaum ini. Kebahagiaan dan kedamaian merupakan persepsi masyarakat Dusun
apabila disebut tentang adat perkahwinan.
Umumnya, sebelum adat perkahwinan kaum etnik ini
dibawah arus modenisasi, adat perkahwinan dianggap sesuatu yang sakral dan suci14.
Oleh sebab itulah perkahwinan kaum ini mempunyai banyak pantang larang.
Kesucian perkahwinan perlu dijaga agar pasangan yang bakal menjadi pasangan
suami-isteri tidak ditimpa ‘kepanasan’ atau dalam erti kata lain, ditimpa
keburukan dan malapetaka. Oleh itu, kesucian perkahwinan perlu dilaksanakan mengikut
adat-istiadat turun-temurun supaya kesejahteraan dan kebahagiaan pasangan,
keluarga pasangan, dan keturunan pasangan tersebut terjamin. Perkahwinan
mengikut kesakralan dan kesucian turun-temurun juga perlu dilakukan dengan
betul agar kebaikan terpancar kepada komuniti atau masyarakat sekitar bagi
mengelakkan sebarang 'kepanasan'.
Mengikut
adat perkahwinan sebenar kaum ini, perkahwinan sesuatu pasangan akan dibuat
oleh ibu bapa pasangan. Anak-anak mereka yang ingin berkahwin tidak mempunyai
hak untuk memilih pasangan mereka. Rasionalnya, penglibatan ibu bapa dalam
menentukan jodoh anak-anak mempunyai signifikan dalam mencegah perkahwinan
dalam satu susur-galur keluarga daripada berlaku. Perkahwinan
dalam satu susur-galur keturunan dianggap sumbang mintarom yang boleh mendatangkan malapetaka kepanasan kepada
suami-isteri, keluarga dan masyarakat di tempat
itu.
Perkahwinan pasangan Dusun tradisional merupakan
restu daripada ibu bapa dan keluarga kedua-dua pihak lelaki dan perempuan.
Mereka disatukan atas dasar persetujuan kedua-dua ibu bapa kerana ibu bapalah
yang memilih jodoh untuk anak-anak mereka15 . Apabila jodoh ditentukan
oleh ibu bapa, segala urusan upacara dan perbelanjaan semasa merisik, bertunang
dan berkahwin akan disediakan oleh ibu bapa sendiri. Anak-anak yang hendak
dikahwinkan hanya mengetahuinya apabila tarikh perkahwinan semakin hampir.
Perkahwinan dibawah umur juga sering berlaku. Namun begitu, kaum ini
mengharamkan perkahwinan yang mempunyai talian persaudaraan seperti perkahwinan
anak lelaki dengan sepupunya. Masyarakat Dusun hanya membenarkan perkahwinan
yang tidak mempunyai talian persaudaraan.
Merisik
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2007), risik
bermaksud usaha secara diam-diam untuk mengetahui sesuatu. Merisik pula
bermaksud mengirim orang menyiasat berjaya atau tidak pinangan atau mengirim
orang untuk meminang. Dalam konteks masyarakat Dusun, merisik bermaksud perundingan
beradat akan dilaksanakan oleh wakil suruhan atau suwan oleh
keluarga pihak lelaki dengan keluarga pihak perempuan16. Peringkat
ini merupakan peringkat yang terpenting mengikut adat perkahwinan tradisional
kaum ini. Oleh kerana ibu bapa yang mencari pasangan anak mereka, peringkat
merisik merupakan peringkat yang memakan masa lama jika dibandingkan dengan
peringkat-peringkat seterusnya.
Suwan keluarga pihak lelaki ini lazimnya adalah orang tua
atau ketua keluarga lelaki tersebut. Wakil tersebut dilayan dengan baik oleh
keluarga perempuan dengan diberi jamuan enak seperti makanan dan minuman
tradisional (minuman itu terdiri daripada tapai yang memabukkan). Segala urusan
merisik dan juga pinang-meminang ini mesti dibuat pada waktu pagi. Waktu petang
dan malam tidak dibenarkan sama sekali. Suwan
pihak lelaki pergi merisik kepada ibu bapa perempuan yang hendak dipinang itu
atau pengganti ibu bapa jika ibu bapa perempuan itu sudah tidak ada.
Suwan atau wakil keluarga pihak lelaki akan membawa cincin
sebagai tanda peminangan ingin dilakukan. Menurut Jubia Yulus, lazimnya, suwan adalah ibu atau bapa lelaki
tersebut. Suwan haruslah dalam kalangan
mereka yang mempunyai budi pekerti yang baik kerana pada ketika itulah keluarga
pihak perempuan akan lebih mengenali sikap keluarga lelaki. Budi pekerti dapat
diperhati semasa mereka diberi minum tapai sehingga mabuk dan muntah.
Masyarakat Dusun percaya bahawa personaliti seseorang yang sebenar akan terserlah
apabila orang tersebut mabuk.
Risikan pertama dilakukan untuk mengetahui sama ada
perempuan berada dalam proses risikan orang lain atau dia sedang dalam
pertunangan17. Kalau perempuan itu dalam pertunangan, risikan itu
dihentikan serta-merta. Kalau perempuan itu didapati sedang dalam proses
risikan daripada lelaki lain, risikan itu ditangguhkan buat sementara, sehingga
keputusan muktamad diperoleh daripada risikan terdahulu itu. Jika risikan yang
terdahulu bertukar ke arah pertunangan, maka risikan yang kemudian itu terus
dibatalkan. Tetapi jika gagal, risikan yang kemudian itu boleh diteruskan.
Risikan ini dibuat berulang kali, peringkat demi
peringkat dan adakalanya memakan masa sehingga berhari-hari, malah ada yang
sampai berbulan-bulan. Ini disebabkan banyak perkara yang mesti diketahui
dengan jelas oleh ibu bapa perempuan terhadap keluarga yang merisik anaknya.
Antaranya ialah susunan keluarga, kemampuan, pekerjaan dan seumpamanya. Bagi
masyarakat kaum Dusun, anak perempuan amatlah berharga. Anak perempuan
menyumbang segala usahanya untuk menampung kehidupan sekeluarga dari menjaga
adik-adik, membantu kerja-kerja rumah, sehingga membuat kerja-kerja ladang.
Oleh itu, lelaki yang bakal mengahwini anak perempuan mereka sewajar-wajarnya
seseorang yang matang dan bertanggungjawab dari persepsi masyarakat Dusun.
Pertunangan
Apabila ibu bapa perempuan menerima risikan tersebut,
mereka akan menentukan hari bagi wakil pihak lelaki datang membawa cincin
pusaka18. Cincin itu juga digelar 'cincin menanti mimpi'. Cincin itu
mesti dibawa pada waktu pagi sahaja. Cincin tersebut tidak boleh dibawa pada
waktu petang atau malam. Cincin ini digelar ‘cincin menanti mimpi’ kerana cincin
itu diletakkan di bawah bantal ibu bapa perempuan itu untuk menantikan mimpi baik,
separa buruk, atau buruk. Pada malam itu juga, salah seorang daripada suami
isteri itu atau kedua-duanya sekali akan mendapat mimpi. Adakalanya mereka
berlainan mimpi, adakalanya hampir serupa dan adakalanya benar-benar serupa. Ibu
bapa perempuan tersebut akan mendapat salah satu antara tiga jenis mimpi
tersebut, iaitu mimpi baik, mimpi separa buruk, atau mimpi buruk19.
Jika
salah satu atau kedua-dua ibu bapa perempuan tersebut mendapat mimpi baik, maka
pertunangan tersebut diteruskan. Mereka percaya melalui mimpi tersebut mereka
dapat mengetahui sama ada perkahwinan itu sakral atau tidak. Jika mendapat
mimpi separa buruk iaitu mimpi yang boleh dibaiki dan diperbetulkan, ini
bererti, proses pertunangan boleh diteruskan dengan syarat pihak lelaki harus membayar
sugit kepanasan mimpi kepada orang
yang bermimpi itu. Jika salah satu atau kedua-dua iba bapa perempuan tersebut
mendapat mimpi buruk pula, maka pertunangan tidak dapat diteruskan dan berhenti
setakat itu sahaja.
Selepas
itu, hari berikutnya, iba bapa pihak perempuan tersebut akan memanggil semua
ahli keluarga terdekat untuk mengadakan perbincangan beradat mengenai mimpi
mereka. Jenis, sifat, cerita, dan keadaan mimpi tersebut akan dijelaskan oleh
ibu bapa pihak perempuan tersebut dengan terperinci. Mimpi tersebut perlu
diterangkan dengan jelas agar perbincangan tersebut dapat mencapai persetujuaan
yang betul. Di dalam mesyuarat tersebut, mereka menganalisa baik dan buruk yang
terdapat dalam mimpi itu. Mereka akan menentukan sama ada mimpi ibu bapa perempuan
tersebut adalah mimpi baik, mimpi separa buruk, atau mimpi buruk.
Setelah
selesai mesyuarat keluarga, ibu bapa perempuan memanggil suwan atau wakil pihak lelaki untuk memberitahu tentang keputusan
mimpi mereka. Ketika itu juga cincin yang digunakan untuk menanti mimpi tadi dipulangkan. Waktu itu, suwan pihak lelaki diberitahu sama ada boleh bertunang dengan
membayar sugit kepanasan mimpi kerana
mimpi buruk boleh dibaiki ataupun tidak boleh bertunang kerana mimpi buruk. Jika
mimpi baik, proses pertunangan diteruskan. Perundingan antara pihak lelaki
dengan ibu bapa pihak perempuan hanya berkisar pada syarat-syarat hantaran
perkahwinan, menentukan tarikh perkahwinan dan kadar besar atau lamanya pesta
perkahwinan itu20. Pertunangan yang telah ditetapkan tidak boleh
diingkari. Jika tidak, pihak yang ingkar terpaksa membayar seluruh atau separuh
hantaran yang sudah ditentukan ketika mengikat pertunangan dahulu.
Hantaran
yang dibuat oleh pihak lelaki biasanya mempunyai maksud tersendiri. Sebagai
contoh, menurut respondan Dius, jika kampung pasangan lelaki dan kampung
pasangan perempuan bermusuhan tetapi mereka ingin meneruskan perkahwinan, maka
perdamaian perlu dibuat. Hantaran kahwin dalam bentuk makanan seperti sapi,
kerbau atau khinzir lazimnya akan dibagi sebagai tanda perdamaian dan sebagai
tanda hantaran kahwin. Hantaran kahwin dalam bentuk barang sakti pula bertujuan
untuk menaikkan ‘semangat’. Antara barang sakti yang lazimnya diberi sebagai
hantaran kahwin ialah salapa. Salapa
ialah tempat pinang yang diperbuat daripada tembaga atau perak. Salapa ini dibawa sendiri oleh pengantin
pada hari perkahwinan. Alat untuk adat istiadat juga diberikan sebagai hantaran
kahwin. Alat untuk adat-istiadat dinamakan tinokol
iaitu terdiri daripada canang, gong dan tajau (tempayan). Menurut Dius, hantaran kahwin berbentuk gong amat terkenal suatu ketika dahulu.
Jumlah hantaran kahwin adalah menurut darjat orang yang berkahwin itu. Barangan
ini juga dibawa pada hari perkahwinan. Jenis makanan pula ialah babi atau kerbau
dan jumlahnya bergantung kepada kemampuan keluarga tersebut. Binatang tersebut
diberikan kepada pihak perempuan dua atau tiga hari sebelum berlangsungnya hari
perkahwinan. lni kerana binatang itu akan disembelih dan dimasak untuk upacara
makan di rumah pengantin perempuan nanti21.
Menurut
Joseph Ginda, pertunangan pasangan tersebut akan diraihkan dengan satu majlis
kecil dengan ahli-ahli keluarga lelaki dan perempuan terdekat. Semasa majlis
tersebut, makanan dan minuman tradisional kaum Dusun akan diadakan. Salah satu
minuman tradisional yang lazimnya dihidangkan ialah tapai. Masyarakat Dusun percaya bahawa minuman tradisional tapai ini dapat memeriahkan suasana.
Oleh kerana pasangan tersebut tidak mengenal antara satu sama lain kerana
perkahwinan mereka ditentukan oleh ibu bapa mereka, maka pasangan tersebut akan
diberi minum tapai sehingga mereka
mabuk.
Majlis Kahwin
Sebulan
sebelum majlis kahwin dilakukan di rumah pengantin perempuan, pembuatan tapai akan dilakukan. Sesama pembuatan tapai, terdapat banyak pantang-larang
yang perlu diikuti. Antara pantang-larang tersebut ialah tidak boleh bercakap
kasar. Masyarakat Dusun percaya jika pelanggaran pantang-larang berlaku semasa
proses pembuatan tapai, maka
pergaduhan atau perselisihan faham akan berlaku semasa majlis kahwin tersebut.
Menurut Dingkin Gambud yang berumur 70 tahun, masyarakat kampung yang diajak ke
majlis perkahwinan pasangan tersebut akan membawa nasi impit ke majlis perkahwinan tersebut. Mengikut pengalaman
beliau, hal ini untuk meringankan beban keluarga pasangan tersebut. Oleh itu,
majlis perkahwinan ini hanya akan menyediakan lauk dan minuman terutamanya tapai.
Majlis
perkahwinan orang Dusun memakan masa selama tiga hari dan kadang-kadang
seminggu. Kedatangan pasangan tersebut akan disambut oleh muzik tradisional
Dusun. Selepas itu, upacara miohon pinisi
akan diadakan. Upacara miohon pinisi merupakan
upacara menukar gumpalan nasi. Untuk memulakan upacara ini, pengantin lelaki
dan perempuan duduk berhadapan di tengah-tengah bulatan gadis-gadis atau dalam
istillah Dusun, sumandak-sumandak yang
berpakaian tradisional berwarna hitam. Di hadapan mereka terletak seperiuk nasi
dan kedua-dua pengantin akan menggenggam nasi dan periuk tersebut untuk
dijadikan gumpalan sebesar telur ayam. Kemudian kedua-duanya akan
bertukar-tukar gumpalan nasi itu, lalu dimakan. Upacara miohon pinisi merupakan nazar perkahwinan menurut cara tradisional.
Setelah upacara ini dilakukan, makanan dan minuman pun dihidangkan kepada para
tetamu yang hadir. Gong dibunyikan, diikuti dengan pertunjukan tarian sumazau22.
Hantaran kahwin akan dibawa juga ke majlis itu untuk
memperindahkan majlis kahwin tersebut. Majlis kahwin akan diadakan di rumah
keluarga pengantin perempuan dahulu. Selepas itu, barulah majlis kahwin di
rumah pengantin lelaki akan diadakan. Namun begitu, majlis kahwin di rumah
pengantin lelaki mesti lebih kecil berbanding majlis kahwin di rumah pengantin
perempuan. Majlis kahwin lazimnya akan diadakan 2 sehinga 3 hari sahaja
mengikut kemampuan mereka. Ada kalanya sehingga seminggu majlis tersebut
diadakan. Menurut Dius, majlis kahwin biasanya akan berakhir apabila semua tapai telah habis diminum.
Walaupun
perkahwinan pasangan suami isteri itu sudah sah di sisi agama dan kepercayaan,
mereka masih belum boleh bersatu pada hari dan malam pertama. Paling cepat
mereka hanya boleh bersatu pada malam kedua, malah ada yang mengambil masa
selama seminggu atau dua minggu berikutnya. Kesemuanya ini bergantung kepada
besar atau lamanya majlis perkahwinan itu diadakan.
Sejarah
Kepentingan Perkahwinan Kaum Etnik Dusun
Menurut Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat (2007),
kahwin membawa maksud perikatan yang sah antara lelaki dan perempuan. Dalam
konteks masyarakat Dusun, kahwin atau manasavo
bermaksud perikatan yang sah disisi kepercayaan kaum Dusun antara seseorang
lelaki dan perempuan. Selepas sudah sah berkahwin dan menjalani adat
perkahwinan, lelaki tersebut akan digelar mangapid
(piopidon) dan perempuan tersebut akan digelar nakasaro23. Masyararakat
kaum etnik Dusun menganggap perkahwinan adalah sesuatu yang sakral dan suci.
Bagi masyarakat kaum etnik ini, perkahwinan mempunyai hubungan dengan masa
depan masyarakat mereka. Tanpa perkahwinan, warisan kaum etnik ini akan mati
ditelan zaman. Oleh itu, terdapat beberapa kepentingan daripada perspektif
masyarakat Dusun terhadap adat perkahwinan mereka.
Pertama, bagi masyarakat Dusun, perkahwinan
merupakan proses kematangan melalui kesatuan. Masyarakat Dusun percaya bahawa
seseorang itu matang bukan dilihat melalui umurnya, tetapi apabila dia sudah
dapat memikul beban menjaga sesebuah keluarga dan melaksanakan kerja-kerja
ladang. Masyarakat Dusun juga beranggapan bahawa perkahwinan bukan sekadar
sebuah persatuan fizikal, tetapi juga jiwa. Oleh sebab itulah upacara miohon pinisi, iaitu nazar perkahwinan
menurut cara tradisional, perlu dilakukan di hadapan bidan mereka, sanak
saudara, dan komuniti Dusun di kampung mereka. Kedua-dua pengantin akan
menggenggam nasi dan periuk tersebut untuk dijadikan gumpalan sebesar telur
ayam. Kemudian kedua-duanya akan bertukar-tukar gumpalan nasi itu, lalu
dimakan. Hal ini menunjukkan bahawa mereka sudah bersatu secara jasmani, jiwa
dan emosi.
Di samping itu, perkahwinan juga amat penting dalam
masyarakat kaum ini kerana perkahwinan menjamin waris yang diperlukan. Bagi
ketua-ketua komuniti Dusun, mereka perlukan waris yang dapat menggantikan
tempat mereka sebagai pemimpin masyarakat. Menurut Encik Dius, sebelum
masyarakat Sabah dipengaruhi oleh kedatangan British, masyarakat Dusun merupakan
masyarakat yang bermusuhan antara satu sama lain. Oleh sebab itulah mereka
perlukan waris untuk mempertahankan warisan kampung mereka. Bukan itu sahaja,
mereka juga memerlukan waris untuk mengerjakan ladang-ladang hak milik
keturunan mereka. Adat-istiadat juga perlu diteruskan melalui waris atau
pengganti mereka. Oleh itu, perkahwinan merupakan sesuatu yang sakral di mata
masyarakat Dusun kerana melaluinya, waris masyarakat kaum etnik ini dapat
meneruskan budaya, adat-istiadat, kerja-kerja ladang dan menjadi pemimpin pada
masa akan datang.
Selain itu, perkahwinan juga amat penting kerana
menjadi permulaan untuk menamatkan suatu permusuhan. Menurut Dius, perkahwinan
dapat menamatkan segala permusuhan antara dua kampung apabila perkahwinan
berlaku diantara seseorang daripada setiap kampung tersebut. jika kampung
pasangan lelaki dan kampung pasangan perempuan bermusuhan tetapi mereka ingin
meneruskan perkahwinan, maka perdamaian perlu dibuat. Hantaran kahwin dalam
bentuk makanan seperti sapi, kerbau atau khinzir lazimnya akan dibagi sebagai
tanda perdamaian dan sebagai tanda hantaran kahwin. Selepas perkahwinan
pasangan tersebut sudah sah, dua kampung tersebut akan dianggap bersaudara dan
tidak lagi bermusuhan. Seterusnya, penduduk di dua kampung tersebut boleh
berkahwin antara satu sama lain dan hantaran berbentuk ternakan tidak
dititikberatkan.
Melalui adat perkahwinan Dusun juga, kesucian
kedua-dua pasangan terjamin. Oleh kerana adat perkahwinan dalam kaum etnik
Dusun merupakan sesuatu yang sakral dan suci, kedua-dua pasangan akan dianggap
‘bersih’ apabila mereka berkahwin dan menjalinkan hubungan. Oleh sebab itulah
perkahwinan yang mempunyai pertalian darah atau persaudaraan adalah dilarang
sama sekali dalam masyarakat kaum etnik ini kerana dianggap akan membawa
kebinasaan dan ‘kepanasan’ kepada pasangan, khususnya anak mereka, keluarga
mereka, dan komuniti kaum Dusun yang lain. Jika perkahwinan yang mempunyai
pertalian persaudaraan ingin diteruskan juga, mereka akan ‘dibuang kampung’24.
Dalam masyarakat Dusun, perkahwinan amat dipandang tinggi dan kesucian
perkahwinan perlu dilaksanakan dengan betul. Hal ini akan menyebabkan kesucian
pasangan juga terjamin.
Di samping itu, perkahwinan juga merupakan pelengkap
kehidupan. Masyarakat Dusun berpendapat bahawa perkahwinan dapat melengkapkan
kehidupan seseorang. Kepentingan perkahwinan dalam masyarakat Dusun dinyatakan
sebagai pelengkap kehidupan kerana peranan pasangan mereka yang dapat membantu
dalam kesusahan, semasa berlaku malapetaka dan meneruskan kehidupan keluarga
mereka. Pasangan mereka juga dapat menutupi kelemahan masing-masing. Setiap
manusia dilahirkan berbeza mengikut tingkat kemampuan dan kelemahan. Oleh itu,
masyarakat Dusun percaya perkahwinan adalah ikatan yang bukan sahaja membantu
pasangan secara fizikal, tetapi juga dari segi emosi, mental, dan jiwa mereka.
Kesimpulannya, kaum etnik Dusun mempunyai corak
sejarah dan perkembangan yang amat unik. Kedatangan kaum etnik ini masih kabur.
Namun begitu, kaum etnik ini mempunyai sejarah dan perkembangan adat-istiadat yang
banyak. Sejarah adat perkahwinan kaum etnik ini dipengaruhi oleh turun-temurun
nenek moyang mereka dan amalan adat perkahwinan adalah sesuatu yang sakral dan
suci dari perspektif kaum etnik ini. Sejarah adat ini mempunyai tiga peringkat
iaitu merisik, pertunangan, dan majlis kahwin. Adat ini dipengaruhi oleh
kepercayaan animisme mereka. Bukan
itu sahaja, sejarah adat perkahwinan kaum etnik ini mempunyai banyak
kepentingan. Oleh itu, untuk memelihara kepentingan-kepentingan tersebut,
mereka percaya kesucian adat tersebut perlu dijaga. Namun begitu, pada zaman
modenisasi ini, ramai masyarakat kaum etnik Dusun sudah melupakan adat-istiadat
ini. Pendedahan globalisasi dan pengaruh agama telah mengubah aliran adat-istiadat
kaum etnik ini.
Bibliografi
Sumber Primier
Encik Dius, ditemubual pada 26 Februari 2016.
Joseph Ginda, ditemubual pada 26 Februari 2016.
Jubia Yulus, ditemubual pada 3 Mac 2016.
Dingkin Gambud, ditemubual pada 28 Februari 2016
melalui telefon.
Sumber Sekunder
Woolley, G.C. Adat
Dusun. North Borneo: I.S.O Government Printer, 1962.
The Rev. A. Antonissen. Kadazan Dictionary and Grammar. Australlia: Government Printing Office
Canberra, 1958.
D. S Ranjit Singh. The Making of Sabah 1865 - 1941 Third Edition. Kota Konabalu : Government
Printing Department, 2011.
Rosdianah Binti Yacho. “Cooperation Between The Antives & The Chinese Community In Sabah
1945 - 1963”. Tesis Ijazah Sarjana Muda, International Islamic University
Malaysia, 2015.
D.S Ranjit Singh. Commemorative History of Sabah 1881 - 1981 Kota Kinabalu: Government
Printing Department, 2009.
Headman of Tuaran District. North Borneo Annual Report. Kota Kinabalu: Government Printing
Department, 1961.
Martah Mar. “Adat
Pertunangan Masyarakat Sabah”. http:/ /marleymar 2320.blogspot .my/ 2013/ 04/ adat-pertunangan-masyarakat-sabah.html.
Steven Low Phak Sheng, Ooi Shu Huang dan
Pelajar-pelajar Universiti Putra Malaysia Fakulti Kejuruteraan yang lain. “Hubungan Etnik: Adat Perkahwinan Kaum
Kadazandusun”.
Kamarul Arnizam, ”Sejarah
Asal-usul Kaum Dusun di Sabah”. http:// kamarularnizam. blogspot. my/ 2013/04/menurut-sumber-akademik-terdapat-5.html.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan