Soalan 1 : Huraikan konsep dan struktur masyarakat Jahiliah
Pengenalan
§ Zaman
jahiliah ialah zaman sebelum Islam. Zaman jahiliah wujud selepas keruntuhan
kerajaan Saba’. Pada masa itu, tiada nabi yang di utus dan tiada kitab suci
daripada Allah SWT untuk dijadikan
petunjuk. Pada masa yang sama, tiada ciri-ciri ketamadunan atau pembangunan
fizikal yang melambangkan peradaban yang tinggi.
§ Lebih tepat,
zaman jahiliah muncul selepas kejatuhan kerajaan Saba’ peringkat ketiga dan
peringkat terakhir pemerintahan Himyar pada tahun 300 dan berakhir setelah
turunnya kitab suci al-Quran dan kerasulan Nabi Muhammad s.a.w pada tahun 610.
Dalam tempoh 3 abad itu, masyarakat arab jahiliah dikatakan mengalami
keruntuhan akhlak, agama, politik, ekonomi, sosial dan ilmu pengetahuan.
Isi-Isi Penting:
Konsep Jahiliah
§ Jahiliah
berasal dari kata akar Jahala dan kata terbitan Jahlun atau Jahlatun yang
bermaksud bodoh dan sesat. Berdasarkan al-Quran, ciri-ciri Jahiliah dapat
dirumuskan kepada empat, iaitu: Zaman yang tidak mempunyai Nabi dan kitab suci
sebagai petunjuk, Masyarakatnya tidak mempunyai peradapan dan tamadun,
Masyarakatnya tidak berakhlak, angkuh dan bongkak serta masyarakatnya jahil
kerana tidak boleh membaca dan menulis.
§ Pendapat P.K Hitti
bahawa masyarakat arab jahiliah hanya jahil dari segi kepercayaan dan agama
tetapi maju dari segi ilmu pengetahuan dan tamadun.
§ Pendapat
orientalis barat P.K Hitti mengenai makna Jahiliah dapat disangkal dan dipersoal.Ini kerana kerajaan
Saba’ pada zaman kegemilanganya (pada zaman pemerintahan Ratu Balqis) telah
menerima ajaran Nabi Sulaiman a.s dan Allah SWT menganugerahkan kerajaan Saba’ sebagai “negeri yang makmur dan mendapat pengampunan
Tuhan” (surah Saba, ayat 15)
§ Setelah
kerajaan ini ingkar kepada Allah SWT, maka kerajaan ini diturunkan bala oleh
Allah SWT dan mengalami kejatuhan.
Struktur Masyarakat Arab Jahiliah
§ Masyarakat
Arab jahiliah mengamalkan sistem susun lapis masyarakat yang jelas. Masyarakat
arab jahiliah mengamalkan sistem berkabilah. Kabilah merupakan unit sosial yang
mengawal sistem pentadbiran masyarakat pada zaman Jahiliah. Penyatuan
masyarakat berkabilah adalah berdasarkan pertalian darah atau keturunan. Setiap
kabilah mempunyai nama dan kemegahan dan dipertahankan melalui semangat
asabiyyah yang tinggi.
§ Oleh kerana
semangat asabiyyah yang tinggi, kabilah telah berperang sesama kabilah dan
peperangan ini berlanjutan pada masa yang singkat mahupun pada masa yang
panjang seperti perang al-Basus di antara Kabilah Bakar dan Kabilah Taghlib.
Sekiranya kabilah lain dapat menewaskan kabilah lain, maka anggota kabilah yang
tewas akan dijadikan hamba abdi atau tebusan untuk keluarga mereka.
§ Ketua
kabilah dikenali sebagai ‘Syeikh’ dan haruslah mempunyai ciri-ciri kepimpinan dari segi
kepintaran,berani pemurah dan berupaya mempengaruhi anggota-anggota kabilahnya.
Seorang syeikh sangat dihormati oleh
anggota kabilahnya. Walau bagaimanapun, tabiat masyarakat jahiliah pada umumnya
lebih suka hidup bebas tanpa kekangan mana-mana pihak dan peraturan.
§ Masyarakat Jahiliah yang mengamalkan semangat
asabiyyah yang tinggi menyebabkan peperangan dan perbalahan berlaku dan
seterusnya membawa kepada perpecahan dan
kemunduran. Kesannya masih dirasai sehingga hari ini.
Kesimpulan:
§ Zaman jahiliah merupakan zaman kegelapan dalam masyarakat di Semenanjung
Tanah Arab. Hal ini ditandai kemunduran yang dialami oleh masyarakat Arab sama
ada dari segi sosial, politik, agama, ekonomi dan ilmu pengetahuan.
Soalan 2 (a): Sejarawan Islam dan Barat berbeza pendapat tentang Masyarakat
Jahiliyah sebagai masyarakat yang bertamadun. Bincangkan.
Pengenalan
- Pengertian Jahiliah berasal dari perkataan Jahala
terbitan daripada perkataan Jahlatun yang bermaksud sesat dan bodoh. Masyarakat ini telah bermula apabila
jatuhnya kerajaan Saba’ dan Himyar pada tahun 300 M sehingga bermulanya
kerasulan nabi Muhammad SAW pada tahun 620 M di Makkah dan Madinah.
- Menurut Islam, masyarakat ini merupakan masyarakat yang tidak bertamadun manakala menurut Sarjana Barat iaitu PK Hitti dalam bukunya “History of the Arab” masyarakat ini
adalah bertamadun berdasarkan hujah-hujah yang dinyatakan. Terdapat beberapa
percanggahan pendapat di antara sejarawan Islam dan Barat tentang ketamadunan
Masyarakat Jahiliyah.
Isi-isi Penting:
1. Aspek
Agama
- Sejarawan islam mengatakan bahawa Masyarakat Arab Jahiliyah tidak bertamadun
kerana mereka tidak mempunyai nabi dan kitab sebagai petunjuk kepada sesuatu
masyarakat. Hal ini dikatakan demikian kerana tiada seorang nabi atau rasul
mahupun kitab yang wujud untuk menjadi panduan hidup kepada masyarakat Arab
Jahiliyah.
- Manakala sarjana Barat berpendapat bahawa masyarakat Arab Jahiliyah
bertamadun tetapi hanya jahil dari segi agama dan akhlak sahaja. Sarjana barat
menganggap kejahilan dalam agama dan akhlak tidak mempengaruhi dalam mewujudkan
ketamadunan. Oleh itu, kedua-dua sarjana mempunyai pendapat yang tersendiri
untuk menentukan Masyarakat Arab Jahiliyah sebagai masyarakat yang bertamadun dalam aspek agama.
2. Aspek Politik
- Sejarawan Islam berpendapat bahawa pentadbiran sedia
ada tidak tersusun dan hanya bergantung kepada Kabilah yang terkuat menjadi
ketua. Kabilah merupakan sekumpulan masyarakat yang menguasai sesebuah tempat
di Semenanjung Tanah Arab. Kabilah terdiri daripada 2 anggota iaitu gelaran
“Syeikh” akan diberikan kepada pemimpin dan orang-orang yang dipimpinnya.
- Manakala sarjana barat berpendapat bahawa masyarakat Arab sudahpun mempunyai struktur pemerintahan dan pentadbiran
yang tersusun dengan perlantikan Ketua. Sistem kabilah yang ada menunjukkan
terdapat sistem pemerintahan di dalam Semenanjung Tanah Arab. Walaupun sistem
tersebut tidak mempunyai pemerintah yang tetap, namun sarjana barat berpendapat
sistem kabilah mampu mentadbir Tanah Arab. Tuntasnya, sejarawan Islam menganggap
sistem kabilah tidak mempunyai struktur pemerintahan yang ketara untuk
menunjukkan ketamadunan manakala sarjana barat menganggap kewujudan sistem
tersebut menunjukkan ketamadunan
3. Aspek ekonomi
- sejarawan
Islam megatakan bahwa masyarakat Arab Jahiliyah mengamalkan riba dan suka menipu untuk mengaut keuntungan. Perniagaan yang
dilakukan oleh Masyarakat Arab Jahiliah tidak adil dan saksama. Hal ini
dikatakan demikian kerana sikap masyarakat Arab yang hanya mementingkan
keuntungan semata-mata.
- Namun, sejarawan sarjana barat. mengatakan bahawa
wujudnya sistem ekonomi. Hal ini dikatakan demikian
kerana wujudnya pembeli dan penjual pada zaman tersebut. Kewujudan keadaan
pembeli dan penjual menyebabkan wujudnya sistem ekonomi di Tanah Arab. Kegiatan ekonomi mencapai tahap tertinggi iaitu terlibat dalam kegiatan pertanian, penternakan, pertukangan dan perusahaan kecil, perniagaan dan perdagangan seperti di Syam dan Yaman.
4. Aspek ilmu dan pendidikan
- Bagi masyarakat Arab Jahiliyah, mereka tidak mempunyai pengetahuan dalam menulis dan membaca
bagi perkembangan ilmu, pendidikan dan intelektual sesebuah masyarakat bagi
pendapat sejarawan Islam . Mereka juga berpendapat bahawa masyarakat Arab
Jahiliah tidak mempunyai tamadun yang merangkumi ciri-ciri perkembangan
sesebuah tamadun.
- Manakala bagi Sarjana Barat pula, masyarakat Arab Jahiliah
mempunyai ilmu pengetahuan dalam karya-karya sastera seperti bersajak dan
bersyair. Buktinya, mereka mempunyai karya-karya sastera puitis yang dipertandingkan
dan dilekat pada dinding kaabah. Terdapat juga pertandingan syair pada masa
tersebut. Tegasnya di sini, ilmu pengetahuan bagi masuarakat Arab Jahiliah
ialah bersyair dan bersajak
5. Aspek sosial
- Hal
ini dikatakan demikian kerana akhlak dan etika pada masyarakat Arab Jahiliah
pada masa tersebut tidak mematuhi sebagaimana yang digariskan dalam norma-norma
sosial sesebuah masyarakat dan sistem sosial yang tersusun.
- Manakala, sarjana
barat pula mengatakan bahawa sosial semasa masyarakat Arab Jahiliah tersusun.
Hal ini dikatakan demikian kerana masyarakat mempunyai pemerintah dan
diperintah. Sebagai contoh, sistem kabilah yang sedia ada menunjukkan struktur
masyarakat yang jelas. Jelaslah di sini bahawa sistem sosial masyarakat Arab
Jahiliah menunjukkan dua-dua belah yang berbeza daripada sejarawan Islam dan
sarjana Barat.
Penutup
- Kesimpulannya, terdapat
percanggahan pendapat dengan Sarjana Islam tentang konsep dan ciri-ciri
Jahiliyah. Sarjana Barat pula berpendapat bahawa masyarakat Arab Jahiliah
bertamadun. Al-Quran diturunkan untuk memandu manusia kepada ketamadunan dan
menamatkan Zaman Jahiliah.
- Nabi Muhammad S.A.W merupakan Nabi yang membawa
agama Islam dan Al-Quran dan Sunnah dijadikan sebagai panduan. Hasilnya, Nabi
Muhammad S.A.W menjadi pemimpin yang teragung semasa pemerintahannya.
Soalan 3. Masyarakat Arab Jahiliah di Tanah Arab
merupakan masyarakat yang bertamadun. Jelaskan penyataan tersebut.
Pengenalan
- Masyarakat jahiliah merupakan masyarakat
yang menetap di Semenanjung Tanah Arab. Zaman jahiliah bermula selepas daripada
keruntuhan kerajaan Saba’ apabila empangan Ma’arib runtuh. Konsep masyarakat
jahiliah boleh didefinisikan sebagai jahil, bodoh dan sesat. Jahiliah juga
merujuk kepada kejahilian dalam aspek kerohanian, keagamaan, kemanusiaan dan
keilmuan. Zaman jahiliah wujud
selepas keruntuhan kerajaan
Saba’ peringkat ketiga dan
peringkat terakhir pada
pemerintahan Kerajaan Himyar pada
tahun 300 masihi.
- Terdapat pandangan yang menyatakan bahawa masyarakat jahiliah ini
bertamadun dalam kehidupan seharian mereka iaitu pandangan daripada Sarjana Barat
seperti P.K Hitti dalam bukunya ‘History
of the Arab’ dan sarjana-sarjana Barat yang lain. Sarjana Barat menyatakan
bahawa ketamaduanan masyarakat Arab Jahiliah di Tanah Arab adalah merangkumi
aspek politik, ekonomi dan sosial.
Isi-isi penting:
1. Kemajuan
dalam bidang politik dan pentadbiran.
- Masyarakat Arab
mempunyai sistem pentadbiran yang sistematik dan tersusun. Sebahagian daripada
mereka ini telah menetap di kawasan bandar telah mempunyai ketua bagi negara
kota seperti Makkah dan Madinah. Manakala di kawasan luar bandar dan pedalaman
turut mempunyai ketua kabilah mengikut suku dan kabilah masing-masing. Sistem
pentadbiran mereka sudah tersusun mengikut ketua-ketua kabilah yang telah
dilantik dalam Majlis Kabilah. ketua kabilah dipilih dan dilantik daripada
kabilah-kabilah yang kuat dan wajib dihormati oleh setiap kabilah yang lain.
- Sebagai contoh, ketua di Makkah adalah dari Bani Hasyim yang terkenal sebgai
kabilah yang disegani. Ketua negara kota Makkah pada masa pemerintahan Bani
hasyim adalah seperti Abdul Mutalib bin Hasyim. Manakala dari aspek politik
pula dapat dilihat dari ketamadunan yang tinggi seperti wujudnya
kerajaan-kerajaan yang hebat seperti Tamadun Nabatean, Himyar dan Sabak.
Kerajaan-kerajaan ini telah maju dan cemerlang dalam pentadbiran, ketenteraan
dan hubungan diplomatik dengan negara-negara lain.
2. Kemajuan
dalam bidang pertanian
- Masyarakat Arab telah bergiat aktif
dalam bidang pertanian sebelum zaman Islam lagi. Sebahagian daripada mereka ini
telah menetap di kawasan bandar dan mahir dalam bidang pertanian. Keadaan ini
menyebabkan mereka mampu mendapatkan hasil pertanian yang melimpah ruah. Antara
jenis tanaman yang ditanam adalah seperti zaitun dan delima.
- Dalam usaha bidang
pertanian ini mereka juga telah mempelajari teknik pertanian di Syam seperti
mengenalpasti kesesuaian tanah, kesuburan dan teknik penanaman untuk pertanian
yang tertentu. Tegasnya, kemajuan dalam bidang pertanian menjelaskan mereka telah bertamadun.
3. Kemajuan dalam bidang penternakan
- Masyarakat Arab telah bergiat aktif dalam bidang penternakan. Sebahagian daripada mereka ini telah menetap di kawasan bandar dan luar bandar. Mereka mampu menjalankan aktiviti menternak binatang seperti kambing dan biri-biri.
- Bagi masyarakat Badwi mereka berkhemah di lembah yang mempunyai takungan air bagi memajukan usaha ternakan dan tanaman. Daripada binatang ternakan ini, mereka mendapat bekalan makanan seperti daging, susu, dan keju. disamping itu, mereka memanfaatkan kulit bindatang untuk membuat khemah, pakaian dan bekas menyimpan air. Jelasnya, kemajuan dalam bidang penternakan menggambarkan ketamadunan masyarakat Arab Jahiliah.
4. Kemajuan dalam bidang perdagangan
- Masyarakat Arab juga telah bergiat aktif dalam bidang perdagangan. barangan dagangan diangkut dengan menggunakan unta kerana haiwan ini mampu membawa bebanan yang berat dan tahan berjalan berhari-hari di padang pasir.
- Destinasi perdagangan oleh kafilah-kafilah dagang adalah seperti di Makkah, Yaman, dan Syam. Barangan dagangan adalah seperti minyak wangi, rempah, kulit binatang dan hasil-hasil pertukangan. Tegasnya, kemajuan dalam bidang perdagangan menunjukkan mereka yang telah menunjukkan bahawa mereka telah bertamadun.
5. Kemajuan dalam bidang pertukangan dan perusahaan kecil
- Masyarakat Arab telah tinggal di kota, lazimnya akan menjalankan urus niaga dan perusahaan kecil kerana kemahiran mereka dalam aspek pertukangan. Mereka berkumpul dan berniaga menerusi tempat yang telah ditetapkan seperti di Pasar Suk Ukaz dan Zul Majaz.
- Terdapat pelbagai urus niaga dijalankan seperti pertukangan dan perusahaan patung-patung berhala, tenunan dan barangan keperluan seharian mereka. Tegasnya, kemajuan dalam bidang perusahaan kecil menggambarkan ketamadunan masyarakat Arab Jahiliah.
6. Kemajuan dalam percukaian
- Terdapat juga yang mengaut keuntungan melaui pemungutan hasil cukai yang dikenakan terhadap pedagang-pedagang yang melalui kawasan mereka. Hasil cukai perdagangan hanya diperoleh penduduk Makkah dan Yamamah kerana kedua-duanya terletak di pertengahan jalan perdagangan di antara Yaman di selatan semenanjung Tanah Arab, Syam dan Hirah di utara semenanjung Tanah Arab. Kemajuan dalam bidang percukaian menunjukkan ketamadunan masyarakat Arab Jahiliah.
7. Kemajuan dalam
ilmu pengetahuan
- Selain itu, mereka juga maju dalam ilmu pengetahuan. Ini kerana, kebanyakan dalam
kalangan masyarakat Arab Jahiliah mahir dalam ilmu lautan, perjalanan di laut,
bintang-bintang yang dijadikan sebagai petunjuk untuk menempuh kegelapan perjalanan di darat atau
di laut.
- Malah mereka juga mahir dalam mencipta kompas. Kompas ini akan
memudahkan pelayaran mereka untuk berdagang dari satu tempat ke tempat yang
lain. Tegasnya, masyarakat Arab Jahiliah adalah bertamadun kerana maju dalam
ilmu pengetahuan seperti mahir dalam ilmu geografi.
8. Kemajuan dalam bidang kesusasteraan.
- Hal ini kerana, masyarakat Arab
Jahiliah telah menjadikan syair, pidato dan puisi sebagai elemen penting dalam
kehidupan mereka. Pertandingan syair sering dianjurkan dan akan disertai oleh
para pensyair terkemuka.
- Penyair yang berjaya akan mendapat penghormatan besar
dan karya-karya mereka akan ditulis dengan tinta emas dan akan ditampalkan di
kaabah. Jelaslah, ini membuktikan bahawa masyarakat Arab Jahiliah pernah
mencapai ketamdunan tinggi dalam bidang kesusasteraan.
9. Kemajuan dalam bidang seni bina
- Kemajuan ini juga
merupakan aspek ketamadunan masyarakat Arab Jahiliah. Masyarakat ini mempunyai
kemahiran yang tinggi dalam seni bina. Mereka
berjaya membina rumah-rumah penyembahan, kubu-kubu peperangan dan
istana-istana terutamanya peninggalan pemerintah kerajaan Saba’ dan Himyar.
- Orang-orang Arab Saba’ di Yaman pernah membina empangan Maarib dan sebuah
tempat menyimpan air berdekatan dengannya. Empangan ini bukan sahaja
berkemampuan mencegah banjir malah dapat mengairi kawasan-kawasan ladang
sehingga menjadi sebuah kawasan pertanian yang subur dan menyumbang kepada
kemewahan kepada penduduk Saba’.
Penutup
- Kesimpulannya, masyarakat Arab Jahiliah juga
adalah masyarakat yang bertamadun iaitu dalam aspek pertanian, ilmu
pengetahuan, kesusasteraan dan kepercayaan. Kemajuan dalam bidang pertanian merupakan
aspek utama yang mampu menjadikan sistem ekonomi dalam negara menjadi stabil
dan kerkembang luas sehingga di luar tanah Arab.
- Oleh itu segala pencapaian
ketamdunan berkenaan dapat menafikan tuduhan yang mengatakan masyarakat Arab
Jahiliah ini tidak bertamdun. Kelahiran Islam melalui utusan Nabi Muhammad SAW
iaitu penurunan Al-Quran telah menamatkan
zaman jahiliah dan mengubah corak
kehidupan masyarakat Arab secara
keseluruhannya.
Soalan 3 (b). Semangat assabiyah adalah penting dalam
peradaban Arab Jahiliah sebelum kedatangan Islam. Huraikan penyataan
tersebut.
Pengenalan
- Semangat assabiyah merujuk kepada sikap fanatik kepada sesuatu puak atau
bangsa secara melampau sehingga menjangkau batasan pemikiran yang waras dan
batasan agama. Sikap fanatik kepada bangsa atau puak merupakan fitrah semula
jadi dan telah wujud bersama kewujudan manusia di bumi ini. Sebelum kedatangan Islam,
umat manusia berada di dalam keadaan berpecah belah dan hanya terikat di antara
mereka dengan semangat kesukuan, kepuakan dan Asabiyah.
- Mengikut P.K Hitti,
beliau telah memberi pengertian bahawa masyarakat Arab Jahiliah adalah satu
masyarakat Arab yang telah mencapai tahap tamadun yang tinggi kecuali dari
aspek social dan akhlak. Masyarakat Arab mempunyai ini mempunyai corak
kehidupan yang tersendiri. Terdapat kepentingan semangat assabiyah dalam
masyarakat ini yang dapat dilihat dari aspek politik, ekonomi dan sosial.
Isi-isi Penting:
1. Memupuk
perasaan setiakawan dalam kalangan kabilah.
- Semangat asabiyah ini terjalin
rapi dalam kalangan masyarakat Arab Jahiliah. Hal ini kerana masyarakat Arab
mengamalkan sistem Khabilah. Sistem Kabilah merupakan unit sosial yang mengawal
sistem pentadbiran pada zaman Jahiliah. Penyatuan masyarakat berkabilah adalah
berdasarkan pertalian darah dan keturunan.
- Sebagai contoh, setiap Kabilah
mempunyai nama dan kemegahan. Nama dan kemegahan ini dipertahankan menerusi
semangat assabiyah. Jelaslah bahawa mereka mengamalkan kehidupan masyarakat
yang tertutup, mempunyai perasaan setia kawan yang tinggi dan tidak menerima
suku-suku Arab yang lain. Mereka juga memandang hina kabilah yang lain.
2. Melahirkan
semangat sedia berkorban dalam kabilah
- Seseorang individu dalam kabilah mestilah sanggup menolong dan menuntut bela
jika berlaku sesuatu kepada anggota dalam kabilahnya. Mereka sanggup berperang
untuk mempertahankan kabilahnya dan sentiasa mempunyai tanggapan bahawa setiap
individu mempunyai pertalian darah dan wajib mempertahankan kabilah mereka.
Contohnya jika terdapat anggota kabilah yang dibunuh oleh anggota kabilah lain,
mereka mesti segera menuntut bela tanpa perlu menyelidik terlebih dahulu sebab
musabab pembunuhan tersebut. Mereka mesti menuntut bela tanpa mengira salah
atau benarnya anggota kabilah yang dibunuh itu.
- Terbuktilah bahawa, semangat
sedia berkorban yang tinggi dalam kalangan anggota kabilah menyebabkan mereka
tidak mengira kebenaran sesuatu perkara. Apa yang lebih penting adalah, mereka
dapat mempertahankan setiap anggota dalam kabilah mereka. Mereka juga sanggup
menuntut bela demi mempertahankan maruah diri dan kabilah mereka.
3. Memupuk penghormatan
yang tinggi kepada Syeikh
- Dalam sistem kabilah setiap suku. Unit paling
asas dalam sistem kabilah adalah seseorang individu. Seterusnya diikuti oleh
unit keluarga yang terdiri daripada ibu bapa dan anak-anak yang tinggal dalam
satu khemah. Beberapa buah khemah akan membentuk kumpulan atau hayy dan
beberapa hayy akan membentuk satu kaum, setiap kaum inilah akan membentuk
kabilah. Wakil daripada kaum-kaum yang membentuk kabilah ini akan melantik
seorang ketua atau syeikh untuk mengetuai kabilah mereka. Syeikh haruslah
mempunyai ciri-ciri kepimpinan dan pintar mempengaruhi anggota-anggota
kabilahnya.
- Oleh itu, Syeikh sangat dihormati dan ditaati. Seseorang individu
atau anggota kabilah hendaklah patuh kepada Syeikh kerana beliau mempunyai
kedudukan yang tinggi. Contohnya Syeikh akan mempengerusikan Majlis Kabilah.
Syeikh turut bertanggungjawab menyelesaikan masalah dalam kabilahnya, membuat
perjanjian dengan kabilah-kabilah lain, melayan tetamu dan memberi
perlindungan. Jelaslah bahawa, Syeikh begitu penting dalam struktur organisasi
kabilah dan diletakkan di tahap yang tinggi dan sangat dihormati oleh
kabilahnya.
4. Mementingkan
kemenangan dalam peperangan.
- Dalam zaman masyarakat asabiyah, sering kali
berlaku peperangan antara kabilah. Peperangan yang berlaku bertujuan untuk
meningkatkan pengaruh,kekuasaan dan kekayaan sesuatu kabilah. Setiap peperangan
biasanya bermula secara kecil-kecilan kerana sebab bertelagah mengenai
sempadan, perebutan sumber air dan padang rumput, mempertahankan anggota suku
atau kabilah atau kerana menuntut bela kematian ahli suku yang dibunuh oleh
suku lain.
- Contohnya, Perang Harb al-Basus antara Bani Bakar dan Bani Taghlib.
Apabila selesai peperangan, timbul pula perasaan saling berdendam sehingga
tercetusnya peperangan demi peperangan yang tiada kesudahan. Malah rasa jika
ada kaum lain yang datang dan berlindung, maka kaum pendatang itu akan dianggap
sebagai hamba atau orang bawahan mereka. Sikap inilah yang terus-menerus
membawa kepada pertelingkahan dalam kalangan mereka. Jelas bahawa, semangat
asabiyah yang tinggi telah berjaya membina tembok dalam kalangan masyarakatnya.
Sikap sombong dan saling ingin menguasai akhirnya membawa kepada situasi yang
tidak aman dalam kalangan masyarakat Jahiliah.
Penutup
- Kesimpulannya, kehidupan masyarakat Arab Jahiliah yang berdasarkan
semangat assabiyah menjadi punca perbalahan dan peperangan berlaku sesama
mereka sehingga membawa kepada perpecahan dan kemunduran.
- Keadaan ini telah
membawa kepada kehidupan masyarakat jahiliah yang mundur dan terpesong dari
nilai-nilai dan akhlak yang tinggi dalam kalangan masyarakat mereka. Kelahiran Islam melalui penurunan Al-Quran
telah menamatkan zaman
jahiliah dan mengubah corak kehidupan masyarakat Arab secara keseluruhannya.
Soalan 3 (c): Huraikan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliah
Pendahuluan
§ Pengertian Jahiliah berasal dari perkataan Jahala
terbitan daripada perkataan Jahlatun yang bermaksud sesat dan bodoh. Zaman jahiliah
berlangsung selama kira-kira 300 tahun di Semenanjung Tanah Arab. Zaman ini
bermula setelah runtuhnya Empangan Maarib dalam kerajaan Saba’ pada sekitar
tahun 300M dan berakhir setelah turunnya al Quran serta Allah SWT mengutuskan Nabi Muhammad s.a.w.
sebagai Rasul pada tahun 610M.
§ Menurut Islam, masyarakat ini merupakan Masyarakat
Yang Tidak Bertamadun manakala menurut pandangan Barat masyarakat ini
adalah bertamadun berdasarkan hujah-hujah yang dinyatakan.
Isi-Isi Penting:
1. Dari aspek sosial masyarakat jahiliah adalah berasaskan sistem
kabilah. Masyarakat jahiliah sangat rendah moralnya. Kaum wanita dipandang
rendah sehingga amalan menanam bayi perempuan hidup-hidup menjadi kebiasaan.
Kaum wanita dianggap sebagai pembawa sial dan hanya dijadikan sebagai pemuas
nafsu. Golongan hamba pula dianggap golongan bawahan dan dijadikan sebagai
barang dagangan.
2. Dari aspek politik pula, masyarakat
jahiliah tidak mempunyai struktur politik yang sistematik. Masyarakat jahiliah
hidup berasaskan kabilah. Setiap kabilah
diketuai oleh seorang syeikh iaitu individu yang sangat dihormati. Walaupun
mempunyai ketua tetapi setiap keputusan bergantung kepada ketetapan bersama.
Kabilah-kabilah ini kental dengan semangat asabiyah iaitu sikap kesukuan dan
bermegah dengan kabilahnya. Semangat asabiyah ini kerap menimbulkan
persengketaan dan peperangan antara kabilah.
3. Dalam bidang ekonomi pula, kegiatan
pertanian, penternakan dan perdagangan menjadi sumber utama. Kegiatan pertanian
dan penternakan biasanya dijalankan oleh masyarakat Arab Badwi yang kebanyakannya tinggal di
kawasan luar bandar. Walau bagaimanapun, kegiatan pertanian dan penternakan ini
sukar berkembang pesat kerana cara hidup berpindah-randah yang diamalkan oleh masyarakat
Arab Badwi. Perdagangan dijalankan secara sistem barter. Amalan riba dan
penipuan berlaku secara meluas.
4. Dari aspek agama dan kepercayaan, masyarakat
jahiliah mengamalkan pelbagai jenis agama dan kepercayaan. Sebahagian besar
daripada masyarakat jahiliah mengamalkan
agama Wathani iaitu menyembah berhala. Antara berhala yang terkenal ialah
al-Uzza, al-Lata dan al-Manat yang dianggap mempunyai kuasa. Masyarakat
jahiliah turut menganut agama seperti Majusi, Hanif sereta mengamalkan kepercayaan karut atau
khurafat seperti memuja kubur, pokok bukit dan sebagainya.
5. Dari aspek ilmu pengetahuan pula,
masyarakat jahiliah dianggap masyarakat
yang tidak memiliki ilmu pengetahuan tinggi.
Kesimpulan
§ Secara
umumnya, zaman jahiliah merupakan zaman kegelapan dalam masyarakat di
Semenanjung Tanah Arab. Hal ini ditandai kemunduran yang dialami oleh
masyarakat Arab sama ada dari segi sosial, politik, agama, ekonomi dan ilmu
pengetahuan.
Soalan 4: Bincangkan ciri-ciri kehidupan
masyarakat arab pada zaman
Jahiliah
Pengenalan
Definisi jahiliyah (dari segi bahasa):Bererti bodoh dan sesat. Definisi
jahiliyah oleh P.K. Hitti menyatakan mereka hanya jahil dari segi agama sahaja, bukan dari segi ilmu
pengetahuan. Alasannya ialah zaman tersebut tiada nabi dan kitab sebagai
petunjuk. Ciri-ciri jahiliyah (mengikut
al-Quran): Zaman yang tidak mempunyai nabi dan kitab suci sebagai petunjuk. Zaman yang tidak mempunyai
peradaban @ tamadun.
Zaman masyarakatnya tidak berakhlak, angkuh dan bongkak serta
zaman masyarakatnya jahil kerana tidak boleh menulis dan membaca. Era/jangka masa zaman jahiliyah: Berlaku selama 3 abad iaitu apabila berakhirnya
kejatuhan kerajaan Saba’ peringkat ketiga @ peringkat akhir Himyar. Sekitar tahun 300M hingga turun
Al-Quran dan kerasulan Nabi Muhammad s.a.w pada tahun 610M. Terdapat beberapa
ciri kehidupan masyarakat Arab pada zaman Jahiliyah.
Isi-isi Penting:
1. Aktiviti pertanian.
- Hal ini dikatakan demikian kerana selepas keruntuhan empangan Maarib di Yaman, berlaku
ketidakstabilan politik dan kemerosotan ekonomi masyarakat Arab. Kebiasaannya kegiatan pertanian dan
penternakan biasanya dijalankan oleh puak Badwi yang kebanyakannya tinggal di
kawasan luar bandar. Walau bagaimanapun, kegiatan pertanian dan penternakan ini
sukar berkembang pesat.
- Pengeluaran pertanian di
selatan Semenanjung Tanah Arab merosot dengan teruk akibat tiada sistem
pengairan yang baik. Aktiviti pertanian terhad, hanya tertumpu di kawasan subur
yang mempunyai oasis seperti di Yaman. Jelaslah bahawa ciri utama dalam
kehidupan masyarakat Arab Jahiliyah ialah aktiviti pertanian.
2. Kegiatan perdagangan.
- Aktiviti perdagangan
berlaku antara selatan dengan utara. Perdagangan dua musim iaitu musim sejuk di Yaman
dan musim panas di Syam dan pada musim haji tertumpu di Makkah. Sebagai contoh,
Orang Arab menjalankan aktiviti perdagangan di kota Makkah, Hirah dan Ghassan.
Kegiatan perdagangan selalunya dilakukan oleh orang Hadhari kerana puak Hadhari
lebih luas dalam pergaulan dan hidup aman damai dan bersatu padu. Terdapat
rombongan perdagangan dalam bentuk kumpulan yang dikenali sebagai kafilah.
- Perdagangan dijalankan dalam sistem barter. Barang dagangan utama ialah
bijiran, wangi-wangian, rempah ratus, gaharu, berhala dan sebagainya. Tegasnya,
orang Hadhari lebih cenderung untuk melakukan perdagangan berbanding orang
Badwi yang sering melakukan aktiviti pertanian
3. Aktiviti penternakan
- Kegiatan utama bagi puak Badwi ialah mereka melakukan penternakan secara nomad. Hal ini dikatakan demikian kerana puak Badwi lebih suka untuk hidup berpindah randah ataupun nomad berbanding dengan puak Hadhari yang lebih cenderung untuk menetap di sesuatu kawasan.Binatang ternakan juga mudah untuk berpindah randah seperti unta, kambing dan biri-biri.
- Mereka berpindah randah untuk mencari kawasan rumput dan air bagi binatang ternakan mereka. Binatang ternakan menunjukkan status kekayaan.Namun, ekonomi masyarakat Quraisy tidak berkembang kerana permusuhan yang ketara antara golongan yang kaya dengan miskin
4. Melakukan rompakan
- Puak Badwi melakukan
rompakan ke atas kafilah-kafilah perdagangan kaum bangsawan Quraisy. Rompakan
menjadi pekerjaan utama selain melakukan pertanian dan perdagangan. Masyarakat
Arab menganggap aktiviti rompakan merupakan pekerjaan yang mulia dan dipandang
tinggi. Hal ini menyebabkan masyarakat Arab sering bertelagah dan tidak amanah
dalam melakukan perdagangan seharian.
- Perdagangan yang dilakukan oleh puak
Hadhari tetap berterusan walaupun puak Badwi sering melakukan rompakan. Hal ini
dikatakan demikian kerana puak Hadhari tidak berpindah randah dan boleh bergaul
dengan lebih luas. Justeru, aktiviti rompakan menjadi kebiasaan sehingga
menjadikan ianya sebagai ciri utama dalam memerihalkan kehidupan masyarakat
Arab Jahiliyah
5. Semangat
Assabiyyah.
- Semangat Assabiyyah merupakan semangat kesukuan yang menebal.
Assabiyyah merujuk kepada konsep semangat persaudaraan. Mereka mempunyai perasaan setiakawan atau assabiyah yang sentiasa
terjalin rapi. Hal ini menyebabkan berlakunya peperangan apabila berlaku
pertelingkahan antara dua belah kabilah. Peperangan antara kabilah juga
bertujuan untuk mencari nama, kuasa, pengaruh dan harta benda sebagai lambang
kemegahan kabilah mereka. Peperangan antara mereka sering melibatkan 2 atau
banyak suku dan memakan masa yang lama walaupun disebabkan oleh perkara kecil
sahaja.
- Contoh peperangan yang berlaku ialah Perang Basus antara kabilah Bakr
dengan Rabi’ah. Tuntasnya, semangat persaudaraan ini menjadi negatif
apabila semangat ini mula menebal sehinggakan dapat menimbulkan kesetiaan dan
fanatisme yang melampau
Penutup
- Kesimpulannya, kehidupan masyarakat Arab Jahiliyah dalam sosial dan ekonomi penuh dengan kejahilan dan
kesesatan. Kehidupan harian yang dipenuhi dengan rompakan menyebabkan sering
berlakunya pergaduhan yang lama.
- Hal ini memberikan kesan yang mendalam kepada
ketamadunan masyarakat Arab Jahiliyah untuk berkembang dan maju dalam semua
sektor.
- Oleh itu, Allah Taala telah
melantik Nabi Muhammad s.a.w. sebagai Nabi dan Rasul untuk menyebarkan agama
Islam ke seluruh bumi Arab dan seluruh dunia.
Soalan 5: Bincangkan
sistem agama dan kepercayaan yang diamalkan oleh masyarakat Arab sebelum kedatangan
Islam.
Pendahuluan:
§ Kepercayaan merujuk kepada pegangan atau keyakinan
terhadap kewujudan kuasa ghaib yang mampu memberi perlindungan atau manfaat
kepada seluruh kehidupan manusia. Pada zaman Jahiliyah atau sebelum kedatangan
Islam, masyarakat Arab Jahiliyah mengamalkan dua jenis kepercayaan iaitu
kepercayaan agama dan adat. Kepercayaan agama dikaitkan dengan unsur suci,
upacara-upacara keagamaan, penyembahan dan mempunyai Tuhan masing-masing.
Kepercayaan adat pula merupakan kepercayaan tahyul dan tradisi lama masyarakat
yang diwarisi sejak turun temurun daripada nenek moyang mereka.
§ Masyarakat arab Jahiliyah mempunyai dua bentuk
kepercayaan iaitu kepercayaan agama Samawi (Langit) yang diturun Allah melalui
nabi-nabi tertentu dan mempunyai kitab dan agama Ardhi (agama ciptaan) yang
direka sendiri oleh manusia.
Isi-isi penting:
1. Agama Hanif
§ Agama peninggalan nabi Allah Ibrahim a.s dan anaknya nabi
Ismail a.s. Ia diturunkan di kota Makkah dan penganutnya di gelar Hunafa. Tidak
disertakan kitab tetapi Suhuf. Penekanan agama ini kepada mengesakan Tuhan yang
satu. Agama ini mengambil kaedah aT-Thahannuth iaitu amalan-amalan kegamaan
menurut peraturannya. Antara amalannya bersembayang, berpuasa dan tawaf
mengelilingi kaabah.
§ Agama ini mengalami proses penyelewengan dari sumber
asalnya setelah sekian lama kewafatan nabi Ibrahim a.s dan nabi Ismail a.s.
Zaman ini dicampur adukkan dengan penyembahan berhala sehingga terdapat
segelintir sahaja yang mengekalkan agama asalnya seperti Waraqah Bin Naufal, Usman
Bin Huarith, Abdullah bin Jahsy, Zaid Bin Amru dan Umayyah Abis Salt.
2. Agama Nasrani
§ Disebut juga agama Masihi dan diturunkan di Baitul
Muqaddis melalui nabi Isa a.s. melalui kitab Injil. Ia berkembang di Najran,
Ghassan dan di kalangan kabilah Arab Bani Taghlib, Bani Qadaah dan Bani Rabiah.
§ Terdapat tiga mashab iaitu Ya’kubiah di Mesir dan
Habsyah, Nasturiah di Hirah dan Farsi dan Malkani di Maghribi dan Andalusia.
Tidak popular dikalangan masyarakat arab kerana persaingan sengit diantara
mazhab terlalu spiritual sehingga sukar difahami.
3. Agama Yahudi
§
Diturunkan di
Palestin melalui nabi Musa a.s berserta kitab Taurat. Diamalkan di Madinah,
Taima, Khaibar dan Yaman. Juga terdapat dikalangan Kabilah Badwi Kinanah, Bani
Namir, Bani al-Harith dan Bani Kandah.
§
Berbaur
sentimen perkauman. Anti kepada penganut agama lain. Terseleweng kerana
beranggapan diri mereka sebagai anak Tuhan dan manusia paling mulia di dunia.
4. Agama Wathani (Berhala)
§ Diamalkan majoriti masyarakat Arab. Mereka menyembah
pelbagai patung pelbagai saiz daripada kayu, batu dan tepung. Mereka jadikan
berhala-berhala ini sebagai pengantara mendekatkan diri dengan tuhan.
Berhala-berhala ini dikatakan mampu memberikan manfaat dan mudarat.
§ Antara jenis berhala yang terkenal ialah al-Latta,
al-Manat, al-Uzza dan Hubal. Di Makkah ketika itu terdapat 360 berhala yang
diletakkan sekitar Kaabah. Berhala-berhala
ini dimiliki setiap kabilah misalnya suku Kinanah memiliki berhala Saad yang
terletak di tepi pantai Jeddah. Suku Maznah memiliki berhala Nuhum dan suku
Hawazin memiliki berhala Zulkhalasah.
5. Agama Majusi.
§ Agama penyembahan alam persekitaraan khususnya matahari
dan api. Agama ini agak lama dan kabur. Para pendetanya wajib menyembah
matahari sebanyak 4 kali sehari termasuk menyembah bulan, air dan api.
§ Tuhan mereka dua iaitu Tuhan baik (Cahaya) dan Tuhan
jahat (gelita). Agama ini mengizinkan
perkahwinan antara ibu dengan anak atau adik dengan kakak sendiri.
6. Penyembahan Cakerawala
§ Mereka percaya bahawa cakerawala di langit adalah sumber
segala tenaga dan kekuatan.
§ Penganutnya terdapat di Utara dan Selatan Tanah Arab.
Mereka beranggapan bahawa matahari sebangsa dengan malaikat, bulan dan bintang
bergantung kepada belas kasihan matahari sebagai Tuhan lelaki dan bulan sebagai
Tuhan perempuan.
7. Kepercayaan Aninisme
§ Mempercayai bahawa setiap objek disekeliling manusia
mempunyai kuasa tertentu yang boleh mempengaruhi kehidupan manusia. Kepercayaan
ini diamalkan oleh masyarakat Badwi. Mereka menyembah objek-objek ganjil
seperti pokok-pokok, batu-batu besar, Wadi, kawasan bekas memerah susu kambing
dan sebagainya.
§ Objek sembahan mereka adalah objek-objek mati dan bukan
ciptaan manusia.
8. Kepercayaan Adat
§ Ia merupakan warisan tradisi masyarakat arab Jahiliyah
yang kekal dalam sistem sosiobudaya. Menghalang perbuatan membunuh ular kerana
kebimbangan ular membalas dendam. Meyakini pemakaian azimat boleh menguatkan
pemakainya. Roh si mati boleh menjadi seekor burung Hammah.
§ Contoh kepercayaan adat seperti mempercayai alamat yang
ditunjukkan oleh burung sebelum keluar dari rumah.
Kesimpulan
§ Sebelum
kedatangan Islam masyarakat Arab mengamalkan kepercayaan polytheisme. Namun, selepas kedatangan Islam khususnya zaman
Rasulullah, ajaran Islam berjaya menghapuskan kejahilan tersebut dan
mengarahkan masyarakat Arab kepada meyakini akidah Tauhid iaitu mengesakan
Allah.
§
Agama
berhala dapat ditamatkan. Bagaimanapun agama-agama lain masih di amalkan
seperti agama Yahudi dan Nasrani atas sifat keterbukaan dan kebebasan beragama.
Antara penekanan dalam ajaran Islam yang di bawa oleh Rasululah ialah aspek
Akidah, Akhlak, Ibadah dan Syariah.
Soalan
6 (a): Huraikan golongan masyarakat yang terdapat di Makkah dan Madinah
sebelum kedatangan Islam.
Pendahuluan
§ Nama asal Makkah ialah
“Makaroba” diubah kepada “Bakah” dan
akhirnya kepada Makkah. Sebelum kedatangan Islam, Makkah telah berkembang
sebagai pusat perdagangan, ibadat dan kebudayaan. Sebelum hijrah Nabi Muhammad
s.a.w, Madinah dikenali sebagai Yathrib. Kota ini terletak 500 km dari Makkah
dan merupakan bandar kedua terpenting di Hijaz. Madinah subur dengan pertanian
dan berada di tengah-tengah jalan perdagangan antara Syam di Utara dan Makkah
di selatan.
§ Sebelum kedatangan Islam,
masyarakat Makkah dan Madinah dikenali sebagai masyarakat Jahiliah.
Isi-isi penting:
1.
Golongan Masyarakat Di Makkah
§ Penduduk
terawal kota Makkah sekitar 2400 tahun dahulu didiami oleh puak Amaliqah dan
seterusnya puak Jurhum.
Pada waktu inilah Nabi Ibrahim a.s bersama anaknya Nabi Ismail telah membina
kaabah di Makkah. Kemudian Bani Khuzaah berjaya menguasai pemerintahan kota
Makkah selama tiga tahun.
§ Sekitar
abad ke-5 M kota Makkah diperintah oleh kaum Quraisy dibawah pimpinan Qusay bin
Qilab. Di bawah pemerintahan kaum
Quraisy, kota Makah menjadi pusat ibadah dan pusat perdagangan. Kaum Quraisy
merupakan satu kelompok besar daripada keturunan Arab Adnaniyah. Mereka berasal
dari Fihr. Perkataan quraisy berasal dari kata taqarrasya yang bererti penyatuan sempena kejayaan Qusay bin Kilab
menyatupadukan kaum Quraisy di Makkah. Kota Makkah merupakan kota yang bebas daripada pengaruh Byzantine
§ Puak
Quraisy yang masyhur di Makkah - Bani Hasyim, Bani Umaiyah Bani Yazqah, Bani
Adi dan Bani Taym. Tokoh-Tokoh
yang masyhur seperti Nabi Muhammad s.a.w (Bani Hasyim), Muawiyah Bin Abu Sufyan
(Bani Umaiyah) Khalid al Walid (Bani Makhzum), Abu Bakar al-Siddiq (bani Taym)
dan Umar al-Khattab (Bani Adi). Kaum
Quraisy yang tinggal di pingir kota Makkkah dikenali sebagai Quraisy
al-Zawahir. Mereka terkenal dengan tentera yang gagah bertugas mengawal
kota Makkah. Mereka juga disebut Arab Badwi
§ Kaum
Quraisy al-Bitah pula menetap di bahagian tengah kota Makkah. Mereka melibatkan diri dalam bidang pentadbiran, ekonomi
dan politik. Dikenali sebagai Arab Hadari Perebutan
kuasa yang berlaku antara anak-anak Qusay bin Kilab menyebabkan kaum Quraisy
berpecah kepada dua puak yang bertentangan iaitu Abd al-Dar dan Abd Manaf.
Abd al-Dar disokong oleh Makhzum, adi dan Sahm. Sementara Abd Manaf disokong
oleh Asad, Taym dan zuhrah. Puak-puak yang berpecah ini kemudiannya berpecah
pula kepada puak-puak yang lebih kecil.
2.
Golongan Masyarakat Di Madinah
§ Penduduk
awal Madinah di katakan berketurunan Arab. Setelah itu tiba pula kaum Yahudi dan kaum Arab dari
Selatan Semenanjung Arab. Pada amnya mereka terbahagi kepada dua kelompok
bangsa iaitu bangsa Arab dan Yahudi dan daripada setiap itu pula terbahagi
kepada beberapa puak dan sub suku. Kaum Arab asli Madinah tidak diketahui asal
usul mereka dan tidak pula disebutkan oleh sumber-sumber Arab tentang suku dan
nama anggotanya.
§ Puak Arab yang baru tiba dibahagi kepada 2 kelompok besar
iaitu kaum Aus dan Khazraj atau dikenali dengan nama bani Qailah. Daripada kelompok
besar ini berpecah kepada beberapa kelompok suku atau bani. Jika dilihat kepada
jumlah suku ternyata suku Khazraj adalah lebih besar dan lebih berpengaruh
daripada suku Aus.
§ Penyatuan kuasa Aus dan Khazraj menyebabkan kaum Yahudi
berasakan tidak puas hati dan mereka bertindak memecah belahkan perpaduan kaum
Aus dan Khazraj dengan melaga-lagakan mereka. Puak Yahudi yang sememangnya
merancang untuk memecah belahkan orang Arab.
§ Kaum Yahudi Berasal dari Palestin. Terdapat lebih 20 suku
kaum Yahudi yang tinggal di Madinah. Antara suku kaum tersebut hanya 3 yang
terkenal dan berpengaruh iaitu Bani Qunaiqa, bani Nadhir dan Bani Quraizah. Bani
Qainuqa merupakan kaum Yahudi yang paling ramai dan terawal sampai ke Madinah .
Mereka menetap di di kawasan barat daya berhampiran Musalla yang melibatkan
diri dalam aktiviti perdagangan dan pertukangan. Memihak kepada kaum Khazraj. Bani
Nadhir merupakan kaum Yahudi kedua mendiami Madinah. Mereka telah melarikan
diri dari Palestin kerana menghadapi tekanan daripada tentera Rom. Mereka
menjalani kehidupan yang agak berasingan dari petempatan Arab dan bertutur
dalam loghat mereka sendiri. Mereka menetap di Bukit al-Nadhir. Terlibat dengan
aktiviti pertukangan, pertanian dan perniagaan. Mereka pengikut kepada kaum Aus
ketika berlaku perselisihan antara Aus dan Khazraj.
§ Bani Quraizah tiba agak lewat dan terbahagi kepada 2 suku
iaitu Bani Ka’ab dan Bani Amru. Mereka tinggal di luar kota Madinah iaitu di
bahagian selatan di wadi Mahzur dan terlibat dalam aktiviti pertanian. Kehidupan
mereka agak mewah antara bani-bani yang lain. Memiliki perlatan senjata dan
makanan yang encukupi. Bani ini juga memihak kepada kaum Aus dalam perbalahan
antara Aus dan Khazraj.
Kesimpulan
§ Sebelum kedatangan Islam latar
belakang masyarakat di Kota Makkah lebih kepada semangat assabiyah dan juga
pelbagai keturunan Arab sehingga akhirnya mewujudkan kepada kekuasaan Kaum
Quraisy yang menimbulkan tuntutan untuk berkuasa.
§ Di madinah pula, pelbagai kaum dan
keturunan yang setentunya memerlukan seorang pemimpin yang berwibawa untuk
memimpin mereka
Soalan 6 (b). Bandingkan budaya kehidupan masyarakat Arab Badwi dan Hadhari di
Semenannjung Tanah Arab pada abad ke-6 masihi.
Pendahuluan
- Jahiliah
dari segi bahasa bermaksud bodoh dan sesat . Definisi jahiliyah oleh P.K. Hitti
berpendapat bahawa mereka hanya jahil dari segi agama sahaja bukan dari segi
ilmu pengetahuan. Hal ini kerana mereka beralasan bahawa zaman tersebut tiada
nabi dan kitab sebagai petunjuk.
- Zaman jahiiah jugak merupakan zaman yang tidak
mempunyai peradaban iaitu tidak berakhlak,angkuh dan bongkak. Mereka jugak
adalah masyarakat yang tidak boleh menulis dan membaca. Oleh itu, terdapat
beberapa perbandingan budaya kehidupan masyarakat Arab Badwi dan Hadhari di
Semenanjung Tanah Arab pada abad ke-6 masihi.
Isi-isi Penting:
Aspek persamaan
Persamaan kehidupan masyarakat Arab Badwi
dan Hadhari di Semenanjung Tanah Arab pada abad ke-6 masih ialah semangat assabiyah. Masyarakat Arab Badwi dan Hadhari tertakluk
daam sistem berkabilah. Dalam kabilah mereka selalu berlaku peperangan antara
kabilah yang bertujuan untuk mencari nama,kuasa,pengaruh dan harta benda
sebagai lambang kemegahan kabilah mereka. Peperangan antara mereka sering melibatkan
2 atau banyak suku. Contoh, Perang Basus antara Kabilah Bakr dengan Rabiah. Maka
jelaslah bahawa dari segi politik adalah persamaan budaya kehidupan masyarakat Arab
Badwi dengan Arab Hadhari di Semenanjung Tanah Arab.
Selain itu, persamaan kehidupan
masyarakat Arab Badwi dan Hadhari di Semenanjung Tanah Arab ialah dari segi ekonomi. Masyarakat Arab Hadhari
dan Arab Badwi mengamalkan kegiatan ekonomi pertanian. Selepas keruntuhan
empangan maarib di Yaman telah menyebabkan ketidakstabilan politik dan
kemerosotan ekonomi masyarakat Arab Hadhari manakala masyarakat Arab Badwi pula
pengeluaran pertanian mereka merosot kerana tiada sistem pengairan yang baik.
Aktiviti pertanian mereka terhad dan
hanya tertumpu di kawasan yang subur yang mempunyai oasis. Mereka juga
menternak haiwan. Contohnya, unta, kambing dan biri-biri. Maka terbuktilah
bahawa ekonomi adalah salah satu persamaan kehidupan masyarakat Arab Badwi dan
Hadhari di Semenanjung Tanah Arab.
Seterusnya, persamaan kehidupan masyarakat Arab
Badwi dan Hadhari di Semenanjung Tanah Arab ialah dari segi kepercayaan dan agama. Masyarakat Arab Badwi dan Hadhari
mengamalkan kepercayaan agama wathani. Mereka menyembah patung yang pelbagai
saiz diperbuat daripada kayu,batu dan tepung. Mereka menjadikan berhala-berhala
ini sebagai pengantara mendekatkan diri dengan tuhan kerana berhala-berhala ini
dikatakan mempu memberi manfaat dan mudarat. Di Makkah ketika itu terdapat 360
berhala yang diletakkan sekitar Kaabah. Setiap berhala dimiliki oleh setiap
kabilah iaitu suku Kinanan memiliki berhala Saad, suku Maznah memiliki berhala
Nuhum. Contoh jenis berhala yang terkenal ialah al-Latta, al-Manat, al-Uzza dan
Hubal. Jelaslah bahawa kepercayaan dan agama adalah persamaan kehidupan masyarakat Arab Badwi dan
Hadhari di Semenanjung Tanah Arab .
Aspek perbezaan
Perbezaan budaya kehidupan masyarakat Arab
Badwi dan Hadhari di Semenanjung Tanah Arab pada abad ke-6 masihi ialah dari segi sosio-politik. Kabilah yang
terkuat akan diangkat menjadi ketua kota-kota dalam struktur pemerintahan
masyarakat Hadhari. Mereka tertakluk kepada sistem berkabilah yang
berlandaskann pertalian darah dan keturunan. Contoh, Bani Hashim diangkat
sebagai ketua Makkah. Manakala masyarakat Arab Badwi tidak mempunyai struktur
politik yang jelas kerana sentiasa hidup secara nomad dan tidak menetap lama
dalam sesuatu kawasab bergantung dengan punca oasis. Maka sudah terang lagi
bersuluh bahawa sosio-politik ialah
Perbezaan budaya kehidupan masyarakat Arab Badwi dan Hadhari di
Semenanjung Tanah Arab pada abad ke-6 masihi.
Disamping itu, aktiviti harian juga adalah perbezaan budaya kehidupan masyarakat Arab
Badwi dan Hadhari di Semenanjung Tanah Arab. Masyarakat Arab Hadhari
menjalankan aktiviti perdagangan di Kota Makkah, Hirah dan Ghassan. Aktiviti
perdagangan berlaku antara selatan dan utara iaitu perdagangan dua musim iaitu
musim sejuk di Yaman dan musim panas di Syam dan pada musim haji tertumpu di
Makkah.Perdagangan dijalankan dalam sistem barter. Contohnya barangan utama
dagangan ialah bijirin,rempah ratus dan berhala. Manakala masyarakat Arab Badwi
pula sering melakukan rompakan ke atas kafilah-kafilah perdagangan kaum
bangsawan Quraisy. Rompakan merupakan satu pekerjaan yang utama dan mulia bagi
mereka. Tegaslah bahawa aktiviti harian juga adalah perbezaan budaya kehidupan
masyarakat Arab Badwi dan Hadhari di Semenanjung Tanah Arab
Selanjutnya, perbezaan budaya kehidupan
masyarakat Arab Badwi dan Hadhari di Semenanjung Tanah Arab ialah petempatan. Hal ini kerana struktur
masyarakat Arab terbahagi kepada dua iaitu masyarakat Arab badwi yang tinggal
di bandar manakala masyarakat Arab hadari yang tinggal di padang pasir. Keadaan tempat yang berbeza mempengaruhi
corak kehidupan dan kebudayaan kedua-dua masyarakat ini. Contohnya, kehidupan
masyarakat hadhari yang tinggal menetap di sesuatu tempat berbanding masyarakat
Arab badwi yang hidup secara nomad iaitu berpindah randah. Petempatan utama
masyarakat Hadhari adalah kota-kota seperti Makkah, Madinah, Syam dan Yaman
telah dijadikan pusat kegiatan ekonomi dan sosial masyarakat Arab dalam
melaksanakan aktiviti seharian mereka. Maka tegaslah bahawa petempatan ialah
perbezaan budaya kehidupan masyarakat Arab Badwi dan Hadhari di Semenanjung
Tanah Arab.
Penutup
Kesimpulannya,
kehidupan masyarakat Arab jahiliah dalam sosial dan ekonomi penuh dengan
kejahilan dan kesesatan. Persamaan budaya kehidupan masyarakat Arab Badwi dan
Hadhari di Semenanjung Tanah Arab ialah semangat assabiyah, ekonomi dan
kepercayaan agama manakala perbezaannya ialah petempatan, sosio-politik dan
aktiviti harian. Menjelang kedatangan Islam di Tanah Arab, Allah SWT telah
melantik Nabi Muhammad SAW sebagai nabi dan rasul untuk menyebarkan agama Islam
ke seluruh bumi Arab dan seluruh dunia. Peradaban Islam telah membawa kepada
kebaikan dan kehidupan masyarakat yang lebih baik dan bertamadun.
Penerangan tentng zmn jahililah yg dibuat amat padat ngn fakta ....ni dpr membntu sy utk mnjwwb exam esok.heheheh
BalasPadambagus kan
PadamAlhamdulillah
BalasPadamthanks cikgu 💯👍
BalasPadamSama2
PadamTqvm cg
Padampenjelasan yang sangat baik,penuh dengar fakta dan sangat membantu saya. terima kasih kerana membuat blog ini
BalasPadamIsi kandungannya sgt baik tetapi di sini tiada kesimpulan yg jelas dan nyata yg dimana semua topik diringkaskan menjadi seperti karangan tetapi ianya rumusan.😊
BalasPadamcikgu saya nak isi2 ttg kepentingan semangat assabiyah dalam peradaban Arab Jahiliah sebelum kedatangan Islam...
BalasPadamHuraikan ketamadunan masyarakat arab pada zaman jahiliah .
BalasPadamKalau soalan mcmni cikgu , isi apa yg sy prlu tulis & apa yg sy nk crita dkt pngenalan ?
Soalan mcm ini calon hanya menjawab ketamadunan jahiliah dari aspek politik, ekonomi dan sosial. Aspek politik spt mempunyai politik mengikut kabilah, mempunyai ketua pemerintah dan telah mempunyai sistem pertahanan.
PadamDari aspek ekonomi spt menjalankan kegiatan perdagangan, mempunyai pasar2 suk Ukaz dan Jul Majaz, mempunyai mata wang
Aspek sosial spt semangat aasabiyah yg tinggi, menghormati tetamu dan mempunyai hasil2 karya
Cikgu..bleh x sya nk request satu soalan yg saya xfahm lgik mcm mna nk huraikn dlu...soalannya ialah
BalasPadam1) Sejauhmanakah masyarakat Arab jahiliyah dikatakan masyarakat yang tidak mempunyai peradaban tamadun.
Klu sejauh manakah soalan ini calon hendaklah jawab maayarakat arab jahiliah sbg tdk bertamadun dan hurai juga mereka adalah masyarakat yg bertamadun.. Mesti jawab kedua2 aspek baru lah menjawab kehendak soalan
PadamBlog in sangat bagus kepada murid stpm supaya dapat meningkatkan pengetahuan dalam bab jahiliyah
BalasPadamThanks cikgu. Sangat membantu. Kalau boleh tolong saya untuk buat kesimpulan kecil bagi setiap perenggan. Saya kurang arif huhu.
BalasPadamThanks cikgu. Sangat membantu. Kalau boleh tolong saya untuk buat kesimpulan kecil bagi setiap perenggan. Saya kurang arif huhu.
BalasPadamEsei ini sangat membantu pelajar stpm..esei ini memudahkan saya untuk score markah
BalasPadamBerapa markah awak score?
PadamTambah esei perbezaan masyarakat hadari n badwi
BalasPadamTerima kasih ckgu.. Esei ini sangat mmbantu sy dlm mengarang..
BalasPadamhai cikgu. bole ka sy request soalan utk jawapnnya.
BalasPadam1.Huraikan ketamadunan masyarakat Arab pada zaman jahiliah
Awak bagitau kebaikan mereke je.
PadamHi cg, boleh sy request soalan untuk jawapannya.
BalasPadamSoalan:Bincangkan faktor-faktor kepelbagaian agama dan kepercayaan dalam kalangan masyarakat arab jahiliah.
baguss
BalasPadamTerima kasih cikgu ;)
BalasPadam