Soalan 14: Huraikan ciri-ciri dan Kandungan yang terdapat dalam Piagam
Madinah
Pengenalan
§ Nabi
Muhammad SAW telah meletakkan batu asas yang cukup kukuh dalam pemerintahan dan
pentadbiran negara dengan memberikan contoh teladan yang baik untuk dijadikan
panduan dan ikutan umat manusia. Nabi Muhammad SAW telah mengasaskan negara
islam di Madinah berteraskan wahyu yang telah di turunkan oleh ALLAH SWT untuk
menjadikan panduan mengenai asas-asas pemerintahan bagi seluruh manusia.
§ Al-Quran
menegaskan konsep keadilan akan melahirkan kesetiaan rakyat terhadap
pemerintahnya. Keadilan yang di maksudkan bukan merujuk kepada rakyat biasa
sahaja, tetapi juga kepada golongan atasan pemerintah supaya berlaku adil dalam
semua hal serta dalam semua keadaan bagi mencetuskan keadilan dan kesejahteraan
dalam sesebuah kerajaan.
Isi-Isi Penting:
Ciri-ciri Piagam Madinah
§ Piagam ini mengandungi 23 fasal mengenai
orang Islam dan 24 fasal berkenan orang bukan Islam Madianah, ciri-ciri Piagam
ini ialah;
a) Undang-undangnya
berdasarkan wahyu Allah SWT
b) Nabi
Muhammad SAW ialah pemimpin ummah dan Negara Madianh;
c) Semua
anggota piagam mempunyai hak dan kebebasan beragama.
d) Piagam ini
menjamin keselamatan kepada orang Islam dan orang bukan Islam;
e) Orang Mukmin
daripada golongan Ansar dan Muhajirin adalah bersaudara;
f) Semua
anggota memikul tanggungjawab memperkukuh ekonomi dan mempertahankan Negara.
Kandungan Piagam Madinah
1. Penduduk Madinah terdiri daripada pelbagai
lapisan masyarakat yang berbeza dari segi agama dan budaya seperti
orng islam, yahudi dan musyrikin. Mereka sememangnya memerlukan sebuah
undang-undang bagi menjamin kesejahteraan dan keamanan hidup. Kandungan umum piagam Madinah meliputi
perkara-perkara yang
berikut; Perjanjian yang berkaitan dengan golongan muslimin, Perjanjian yang
berkaitan dengan golongan yahudi, Perjanjian
yang berkaitan dengan golongan Musyrikin dan Perjanjian yang melibatkan semua pihak,
berkaitan dengan peraturan-peraturan umum.
2. Nabi Muhammad SAW telah membentuk Piagam
Madinah mempersaudarakan golongan Muhajirin dan Ansar. Undang-undang ini
dipanggil SAHIFAHMADINAH atau PIAGAM MADINAH yang digubal pada tahun pertama
dan kedua hijrah. Undang-undang ini melibatkan antara penduduk madinah, iaitu
antara orang islam sesama islam dan antara orang islam dengan kaum yahudi.
3. Piagam ini digubal berdasarkan wahyu dan
norma-norma masyarakat pada waktu itu yang terdiri daripada orang islam dan
bukan islam. Kaum yahudi pada mulanya memberikan sambutan yang baik. Baginda telah
berusaha untuk mendapatkan sokongan mereka. Baginda telah membentuk
undang-undang yang dikenali sebagai SAHIFAH setelah kedua-dua pihak saling
mempercayai .
4. Piagam yang
telah dirangka oleh Nabi Muhammad SAW merupakan piagam pertama di dunia yang
mantap dari aspek isi kandungannya
kerana mampu memenuhi tujuan dan objektif berhubung kewajiban dan tanggungjawab
rakyat serta keperluan-keperluan lain. Piagam Madinah terdiri daripada 47 FASAL . Secara umumnya piagam madinah terbahagi
kepada lima bahagian umum : Fasal
1 merupakan pengenalan kepada piagam ini dan mengakui tentang keesaan ALLAH SWT
dan kerasuan Nabi Muhammad SAW. Fasal
2 hingga 11 menerangkan kedudukan kaum-kaum dalam negara islam Madinah. Fasal 12 hingga 23 menerangkan kewajiban umat
islam dari segi tanggungjawab sesama sendiri dan perkara-perkara yang patut
ditinggalkan. Fasal 24 hingga 38
merupakan fasal yang menyebut keduduk kaum Yahudi dalam negara islam di
Madinah. Fasal 39 hingga 47 pula menerangkan
kedudukan yathrib (madinah) sebagai sebuah kota yang suci dan harus
dipertahankan oleh penduduknya dalam segala peperangan.
5. Sahifah
ini juga memberi garis panduan tentang prinsip umum tentang dasar pentadbiran
masyarakat dan negara islam yang penduduknya terdiri daripada berbilang kaum. Wahyu ALLAH SWT merupakan sumber utama
undang undang negara. Masyarakat
di madinah dianggap sebagai sebuah ummah yang bertanggungjawab ke atas negara mereka. Nabi Muhammad SAW ialah pemimpin masyarakat, Semua anggota masyarakat bebas menganut
sebarang agama, Setiap anggota SAHIFAH mesti menjalinkan hubungan yang erat dan
Memberi jaminan keselamatan kepada orang bukan islam.
6. Piagam
Madinah secara khususnya terbahagi kepada dua bahagian iaitu; Bahagian pertama mengandungi 23 fasal
menyentuh tentang hubungan umat islam dengan kaum yahudi dan tanggungjawab
sesama sendiri .
Bahagian ini ditulis pada tahun pertama dan kedua hijrah , iaitu sebelum Perang
Badar. Bahagian
kedua mengandungi 24 fasal yang membabitkan kaum yahudi dan tanggungjawab
mereka terhadap islam Madinah.Bahagian ini ditulis selepas Perang Badar .
Penutup:
§ Kesimpulannya Piagam Madinah ini menentukan
kedudukan Nabi Muhammad SAW dan penduduk Madinah yang terdiri daripada
masyarakat majmuk. Piagam ini menyusun sebuah negara kota serta menggariskan
hak-hak ,tanggungjawab dan peraturan antara mereka berdasarkan prinsip-prinsip
Islam.
§ Piagam ini telah membolehkan Nabi Muhammad
SAW membina negara islam yang aman dan damai.Piagam ini penting untuk membentuk
negara yanng berdaulat ,malah piagam ini dianggap undang-undang bertulis yang
pertama di dunia dan berjaya membuktikan keunggulan Nabi MUhammad SAW.
Soalan 15: Bincangkan kepentingan Piagam Madinah pada
masyarakat dan negara
Islam pada Zaman Nabi Muhammad SAW.
Pendahuluan:
§ Istilah Piagam atau Sahifah
merujuk kepada dokumen, kanun, piagam atau perjanjian bertulis mengenai hak dan
tanggungjawab pemerintah dan orang yang diperintah. Piagam Madinah merupakan
perlembagaan bertulis yang pertama di dunia. Piagam ini digubal oleh Nabi
Muhammad SAW sewaktu baginda berada di kota Madinah sejak tahun pertama Hijrah.
Menurut Professor Hamidullah, kemungkinan bahagian pertama digubal pada tahun
pertama Hijrah manakala bahagian kedua ditambah pada tahun kedua Hijrah selepas
Perang Badar.
§ Tujuan piagam ini digubal
adalah untuk dijadikan panduan bagi menegakkan sebuah Negara Islam yang
berdaulat di Madinah. Piagam ini dibuat antara orang Islam dengan orang
Yahudi dan antara orang Islam sesama
Islam [Muhajirin dan Ansar]. Bahagian pertama piagam ini berhubung dengan
peraturan bagi orang Islam manakala bahagian kedua berhubung dengan peraturan
bagi orang Yahudi.
Isi-isi
penting:
1. Kelahiran Negara Islam
§ Piagam Madinah membolehkan Nabi Muhammad SAW membina
sebuah Negara Islam yang berdaulat dan bermaruah. Piagam ini membantu
melahirkan sebuah Negara yang aman dan damai terdiri daripada pelbagai kaum,
agama dan keturunan.
§ Penyebaran Agama Islam dan Hubungan Diplomatik. Dengan kewujudan Perlembagaan Madinah, agama Islam
dapat disebarkan ke seluruh Semenanjung Tanah Arab dengan mudah. Rasulullah
mengadakan hubungan diplomatik dengan negara jiran seperti Rom dan Parsi.
2. Penyatuan Penduduk Madinah.
§
Piagam ini
meletakkan asas bagi menyatupadukan penduduk Madinah yang terdiri daripada
pelbagai kaum dan agama. Perlembagaan ini menyatupadukan penduduk
beragama Islam dan bukan Islam di awah satu unit politik yang diterajui oleh Nabi
Muhammad SAW. Masyarakat berbilang agama dan keturunan di Madinah
dianggap sebagai satu masyarakat atau ummah yang mempunyai kewajipan dan
tanggungjawab terhadap Negara Islam. Penduduk Islam yang terdiri dua
kumpulan Muhajirin dan Ansar diasuh menjadi satu kumpulan yang kuat bagi
mengelakkan musuh mengambil kesempatan daripada perpecahan mereka. Persaudaraan
Islam bertujuan mempereratkan hubungan persahabatan sesama Islam tanpa mengira
keturunan, tempat tinggal dan warna kulit.
§
Piagam ini
membuktikan bahawa Islam tidak memutuskan hubungan dengan bukan Islam. Terdapat
toleransi dalam Islam demi menjaga keharmonian hidup masyarakat. Piagam
ini berperanan supaya masyarakat berbilang bangsa hidup aman damai, teratur dan
bersistem serta menghindarkan permusuhan.
3. Mewujudkan Sistem Politik Yang Teratur
§
Piagam
Madinah membuktikan bahawa Islam mempunyai satu sistem politik yang teratur dan
kemas. Sistem politik Islam berlandaskan kepada syariah, akidah dan
akhlak Islam. Perlembagaan Madinah juga melahirkan pemerintah yang
berpegang teguh kepada prinsip Musyawarah.
§
Dalam konteks
ini, semua kaum berhak untuk menyuarakan masalah mereka. Piagam ini juga
mewujudkan peraturan tatanegara bagi menyelesaikan segala masalah penduduk
Madinah.
4. Nabi Sebagai Pemimpin
§
Piagam
Madinah meletakkan Nabi Muhammad SAW sebagai sebagai seorang negarawan yang
berwibawa. Ketokohan baginda bukan sahaja terserlah dalam aspek akidah
tapi juga dalam hal ehwal duniawi.
§
Perlembagaan
Madinah meletakkan kedudukan Nabi Muhammad SAW sebagai ketua dan hakim negara.
Sebagai ketua negara, baginda berjaya menyelesaikan masalah perselisihan
kaum dan mewujudkan satu institusi kehakiman dan keadilan di Madinah.
5. Menggariskan Tanggungjawab Mempertahankan Madinah
§
Perlembagaan
Madinah menetapkan bahawa penduduk Madinah sama ada yang Islam atau bukan Islam
harus mempertahankan Madinah daripada serangan musuh. Mereka tidak boleh
mengadakan hubungan dengan musuh-musuh Islam bagi menentang negara Islam.
§
Semangat
cintakan Negara Madinah dipupuk bagi menghindari permusuhan sesama sendiri.
6. Kebebasan Penduduk Dijamin
§
Perlembagaan
Madinah menjamin kebebasan hak asasi kaum Yahudi dan penganut-penganut agama
lain. Masyarakat Madinah bebas menganut dan mengamalkan agama dan adat
istiadat masing-masing tanpa sekatan. Kebebasan itu meliputi kebebasan
diri, kebebasan beragama, kebebasan berfikir dan bersuara, kebebasan beramal,
kebebasan bekerja dan sebagainya. Jaminan kebebasan ini meliputi segala
aspek kehidupan selagi tidak bercanggah dengan syariat Islam.
§
Tiada paksaan
dalam kepercayaan seseorang adalah antara perkara yang disetujui oleh
Rasulullah SAW dalam Piagam Madinah. Orang Yahudi tidak boleh memaksa
penduduk Madinah untuk menganut agama mereka. Orang Yahudi tidak boleh
menindas golongan yang lemah. Mereka yang mematuhi perlembagaan, akan
diberi jaminan perlindungan dan keselamatan.
7. Ekonomi
§
Memberi kebebasan menjalankan kegiatan ekonomi kepada semua penduduk.
Peraturan ini dibuat untuk mengelak pemboikotan ekonomi oleh orang-orang Yahudi
ke atas umat Islam seperti yang dilakukan oleh kaum Quraisy Makkah sebelum
hijrah Rasulullah s.a.w ke Madinah.
§ Kebebasan dalam kegiatan
perniagaan dan keadaan yang aman di Madinah telah menarik minat pedagang –
pedagang luar untuk datang ke Madinah. Akhirnya Madinah telah menjadi pusat
perdagangan penting di Semenanjung Tanah Arab. Dengan itu, umat Islam secara beransur–ansur telah menguasai
ekonomi Madinah dan di kawasan persekitarannya. Kegiatan riba diharamkan.
Kesimpulan
§ Kepentingan Piagam Madinah jelas terserlah
dari segi politik, sosial dan agama. Dari segi agama, piagam ini
mempunyai pengertian yang besar terhadap perkembangan Islam. Ia juga
melambangkan bahawa Islam sentiasa dapat dipraktikkan dalam peraturan-peraturan
berkerajaan.
§ Perlembagaan ini menyusun
masyarakat yang sebelum ini tidak pernah mempunyai peraturan dalam erti kata
yang sebenar. Perlembagaan Madinah adalah perlembagaan yang unggul dan
tiada tolok bandingan sehingga ke hari ini.
Soalan 16: Huraikan faktor-faktor penggubalan Piagam Madinah.
Pendahuluan
Nabi Muhammad SAW telah meletakkan batu asas yang cukup
kukuh dalam pemerintahan dan pentadbiran negara dengan memberikan contoh
teladan yang baik untuk dijadikan panduan dan ikutan umat manusia. Nabi Muhammad
SAW telah mengasaskan negara Islam di Madinah berteraskan Wahyu yang telah
diturunkan oleh Allah SWT untuk menjadikan panduan mengenai asas-asas
pemerintahan bagi seluruh manusia. Terdapat beberapa faktor yang membawa kepada
pembinaan Piagam Madinah pada zaman Nabi Muhammad SAW.
Isi-isi Penting:
Faktor
penggubalan Piagam madinah adalah
untuk Keperluan sistem perundangan yang
khusus bagi menangani masyarakat orang Islam dan bukan Islam. Piagam Madinah
membuktikan bahawa Islam mempunyai satu sistem politik yang teratur dan kemas.
Perlembagaan Madinah juga melahirkan pemerintahan yang berpegang teguh kepada
Prinsip Musyawarah. Dalam konteks ini, semua kaum berhak untuk menyuarakan
masalah mereka. Piagam ini mewujudkan peraturan tatanegara bagi menyelesaikan
segala masalah penduduk Madinah. Contohnya, setiap penduduk Madinah mempunyai
hak untuk menentukan hak dan tanggungjawab walaupun dalam masyarakat yang
berbilang kaum, keturunan, kebudayaan, agama, dan kepercaaan atas kerajaan yang
didirikan iaitu kerajaan Islam Madinah.
Selain
itu, adalah bertujuan untuk menyatukan
pelbagai suku kaum yang
terdapat di Madinah. Nabi Muhammad SAW menggunakan kedudukannya untuk memantau
serta mengambil tindakan yang diperlukan bagi mewujudkan iklim politik yang
stabil. Piagam ini meletakkan asas bagi menyatupadukan penduduk Madinah yang
terdiri daripada pelbagai kaum dan agama. Perlembagaan ini menyatupadukan
penduduk Islam dan bukan Islam di bawah satu unit politik yang diterajui oleh
Nabi Muhammad SAW. Masyarakat berbilang agama dan keturunan di Madinah dianggap
sebagai satu masyarakat atau ummah yang mempunyai kewajipan dan tanggungjawab
terhadap Negara Islam. Contohnya, Piagam ini menyatukan orang Islam iaitu suku
Aus dan Khazraj-Suku Aus terdiri daripada Bani Abd. Aqsyal, Bani Amr bin Auf, Bani Ummyah dan sebagainya manakala Suku Khazraj
pula Bani al-Najjar, Bani Zurayq, Bani Auf dan sebagainya. Orang bukan Islam
pula merupakan masyarakat Yahudi, masyarakat Hunafa, Agama Wathani (menyembah
berhala) dan sebagainya.
Seterusnya adalah untuk mengelak timbulnya senario yang tidak
diingini dalam kalangan kaum Aus dan Khazraj serta membendung eksploitasi
kaum Yahudi. Piagam ini juga memberi kebebasan menjalankan kegiatan ekonomi kepada semua penduduk. Peraturan ini
dibuat untuk mengelakkan pemboikotan ekonomi oleh orang-orang Yahudi ke atas
umat Islam seperti yang dilakukan oleh kaum Quraisy Makkah sebelum hijrah
Rasulullah SAW ke Madinah. Kebebasan dalam kegiatan perniagaan dan keadaan yang
aman di Madinah telah menarik minat pedagang-pedagang luar untuk datang ke
Madinah. Akhirnya Madinah telah menjadi pusat perdagangan penting di semenanjung
Tanah Arab. Dengan itu, umat Islam secara beransur-ansur telah menguasai
ekonomi Madinah dan di kawasan persekitarannya. Kegiatan riba telah diharamkan
di Madinah.
Faktor seterusnya adalah
Bertujuan untuk mendapat pengiktirafan
negara-negara jiran dan lambang negara yang berdaulat. Nabi Muhammad
SAW ialah seorang negarawan yang pintar, bijak dan mempunyai pandangan jauh
dalam politik. Semasa Nabi Muhammad SAW menetap di Madinah, keadaan penduduk
Madinah yang berbilang suku, keturunan, kebudayaan, dan kepercayaan berada
dalam pecah-belah telah menimbulkan idea kepada baginda untuk menyelesaikan
permasalahan tersebut dan mewujudkan perpaduan dalam satu kerajaan baharu,
iaitu kerajaan Madinah yang berorientasikan pemerintahan Islam. Baginda
menjadikan penduduk Madinah sebagai contoh kepada penduduk dunia. Penduduk atau
masyarakat yang dibentuk oleh Nabi Muhammad SAW akan menjadi masyarakat
terbaik, mempunyai akhlak yang terpuji, tersusun dan sempurna.
Di samping itu, faktor mengukuhkan keamanan negara. Masyarakat Madinah bersama-sama menggembeleng tenaga menghadapi ancaman
musuh dan larangan menandatangani
apa-apa jua persetujuan dengan pihak luar tanpa persetujuan Baginda. Orang
Yahudi yang akur kepada piagam ini diberi jaminan hidup dan bebas menngamalkan
agamanya di Makkah. Mereka dikenakan bayaran perbelanjaan peperangan
bersama-sama umat Islam yang lain dan menajadi satu ummah dengan orang-orang Islam,
kecuali mereka yang berdosa dan bersalah. Perlembagaan Madinah menjamin
kebebasan hak asasi kaum Yahudi dan penganut-penganut agama lain.
MasyarakatMadinah bebas menganut dan mengamalkan agama dan adat istiadat
masing-masing tanpa sekatan. Kebebasan itu meliputi kebebasan diri, kebebasan
beragama, kebebasan berfikir dan bersuara, kebebasan beramal, kebebasan bekerja
dan sebagainya. Jaminan kebebasan ini meliputi segala aspek kehidupan selagi
tidak bercanggah dengan syariat Islam. Tiada paksaan dalam kepercayaan
seseorang adalah antara perkara yang disetujui oleh Rasulullah SAW dalam Piagam
Madinah. Orang Yahudi tidak boleh memaksa penduduk Madinah untuk menganut agama
mereka. Orang Yahudi tidak boleh menindas golongan yang lemah. Mereka yang
mematuhi perlembagaan, akan diberi jaminan perlindungan dan keselamatan.
Seterusnya adalah untuk mewujudkan perpaduan dalam kalangan
penduduk Maidnah yang berbilang kaum dan kepercayaan. Ia adalah penting untuk menghadapi tentangan yang dilakukan oleh golongan musyikirin Makkah.
Perpaduan dapat mengukuhkan pertahanan yang dibuat oleh Nabi Muhammad SAW dan
diperketatkan lagi oleh masyarakat Islam dan bukan Islam bagi memastikan
Madinah tidak mudah diceroboh oleh musuh luar. Piagam ini meletakkan asas bagi
menyatupadukan penduduk Madinah yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama.
Perlembagaan ini menyatupadukan penduduk beragama Islam dan bukan Islam di awah
satu unit politik yang diterajui oleh Nabi Muhammad SAW. Masyarakat berbilang
agama dan keturunan di Madinah dianggap sebagai satu masyarakat atau ummah yang
mempunyai kewajipan dan tanggungjawab terhadap Negara Islam. Penduduk Islam
yang terdiri dua kumpulan Muhajirin dan Ansar diasuh menjadi satu kumpulan yang
kuat bagi mengelakkan musuh mengambil kesempatan daripada perpecahan mereka.
Persaudaraan Islam bertujuan mempereratkan hubungan persahabatan sesama Islam
tanpa mengira keturunan, tempat tinggal dan warna kulit. Piagam ini membuktikan
bahawa Islam tidak memutuskan hubungan dengan bukan Islam. Terdapat toleransi
dalam Islam demi menjaga keharmonian hidup masyarakat. Piagam ini berperanan
supaya masyarakat berbilang bangsa hidup aman damai, teratur dan bersistem
serta menghindarkan permusuhan
Kesimpulannya, Piagam Madinah yang digubal ini
telah menjadi garis panduan tentang prinsip umum mengenai dasar pentadbiran
masyarakat dan negara Islam yang penduduknya terdiri daripada pelbagai
kaum.Tujuan PIagam ini digubal juga bagi mengelakkan perbalahan yang berlaku
kepada orang Islam dan bukan Islam dan dapat mewujudkan konsep tolong-menolong
tanpa mengira latar belakang individu. Kesan daripada penggubalan tersebut
membawa kepada keharmonian dalam masayarat Islam dan bukan Islam di Madinah. Kepentingan
Piagam Madinah jelas terserlah dari segi politik, sosial dan agama. Dari segi
agama, piagam ini mempunyai pengertian yang besar terhadap perkembangan Islam.
Ia juga melambangkan bahawa Islam sentiasa dapat dipraktikkan dalam
peraturan-peraturan berkerajaan. Perlembagaan ini menyusun masyarakat yang
sebelum ini tidak pernah mempunyai peraturan dalam erti kata yang sebenar.
Perlembagaan Madinah adalah perlembagaan yang unggul dan tiada tolok bandingnya sehingga ke hari ini.
Soalan 17: Huraikan Sturuktur dan bentuk pemerintahan Nabi Muhammad di Madinah.
Pendahuluan
§ Berpandukan
piagam madinah ,Rasulullah SAW, mengemudi Negara dan meletakkan asas-asas
sebuah ummah yang berdaulat. Pemerintahan di madinah boleh di bahagiakan kepada
dua peringkat ,iaitu zaman Rasulullah SAW, dan zaman khulafa ar-Rasyidin Sepanjang
tempoh tersebut, struktur pentadbiran islam yang mantap telah Berjaya di bentuk
dn menjadi panduan kepada zaman-zaman
selepasnya.
§ Selepas
peristiwa hijrah nabi Muhammad SAW. telah mengambil langkah awal dengan menyatupadukan umat islm dan bukan islam
melalui konsep pembentukan ummah. Semasa
ketibaan Baginda di kota madinah ini terdapat dua golongan penduduk
terbesar,iaitu orang arab dan yahudi.Orang arab islam, terdiri dari ansar aus
dan khazraj. Dan orang muhajirin. Manakala orang yahudi di madinah pula terbahagi
kepada beberapa kumpulan, antaranya Bani Qainuqa; Bani Quraizah; dan Bani
Nadir.
Isi-Isi Penting:
1. Bagi mententeramkan keadaan gawat di madinah,
Baginda telah membuat perjanjian dengan seluruh penduduk di madinah dan menulis
satu piagam ,iaitu sahifah al-madinah. Sahifah al-Madinah atau
piagam madinah menjadi sistem perundangan dan teras pentadbiran
baginda.Perlembagaan yang mengandungi 47 fasal ini menyentuh tentang
tanggungjawab orang islam dan bukan islam yang mendiami kota madinah. Sistem
ini menjadi sistem pemerintahan yang bersistematik dan berkesan dengan
mengamalkan sistem berbentuk teokrasi dan demokrasi Islam.
2. Nabi Muhammad SAW menjadi pemimpin tertinggi
Negara. Sebagai ketua Negara atau ketua pemerintah, Rasulullah SAW juga bertindak
sebagai ketua agama, ketua hakim, ketua tentera,dan pemimpin masyarakat.Baginda
akan merujuk kepada majlis Syura apabila membuat sesuatu keputusan berkaitan
Negara. Rasulullah Saw mengetuai sendiri kuasa eksekutif (perlaksanaan),
kehakiman, dan legislatif (tasyri’i-penggubalan undang- undang.
3. Jawatan yang diwujudkaan untuk membantu ketua
Negara hanyalah beberapa jawatan sahaja. Oleh itu, apabila
seseorang yang dilantik memegang jawatan, mereka menerimanya dengan sukarela
dan mereka tidak menerima sebarang gaji atau pendapatan daripada Negara. Walaubagaimanapun,
tidak ada ahli parlimen dan tidak ada ahli mesyuarat yang khusus dan tetap. Struktur
organisasi pentadbiran telah dibentuk oleh baginda dan mengandungi
jawatan-jawatan seperti yang berikut; Ketua negara, Nuqaba; Sohib al-sirr; Pemegang
amanah Rasulullah SAW; Wali (gabenor); Kadi, Penulis (wahyu,surat dan
sebagainya); Penterjemah dan Pekerja (‘amil’)
4. Bagi memantapkan pemerintahan di kota
madinah, satu intitusi pemerintahan telah ditubuhkan, iaitu majlis syura. majlis
syura ini terdiri daripada ketua golongan muhajirin, ansar, para sahabat yang
terdekat, panglima tentera dan merekaa yang arif dalam sesuatu bidang
terutamanya dalam bidang politik dan ekonomi. Melalui majlis ini, sistem
perbincangan dan rundingan
(musyawarah)diadakan dalam menentukan sesuatu keputusan dan tindakan. keputusan dan ketetapan dalam pemerintahan atau
pentadbiran dibuat melalui persetujuan bersama hasil daripada perbincangan
tersebut. Sebagai contoh, Nabi Muhammad SAW mengamalkan prinsip musyawarah dan
menjalanan musyawarah semasa mewujudkan persaudaraan antara golongan Ansar dan
Muhajirin dan juga mendamaikan permusuhan antara suku Aus dan Khazraj iaitu
penduduk asal madinah. Demikian juga semasa baginda mengadakan musyawarah
dengan para sahabat semasa menghadapi tentera Musyrikin Makkah tentang
cara-cara umat islam menghadapi dan berhadapan dengan serangan orang quraisy.
5. Dalam mempertahankan kota Madinah, baginda
telah membina angkatan tentera islam. Sebanyak 74 ekspedisi ketenteraan
berlaku semasa baginda memerintah madinah. Pembentukan angkatan tentera Islam
adalah untuk mempertahankan kesucian agama islam daripada ancaman musuh Islam
terutamanya daripada kaum musyrikin. Pembentukan angkatan tentera ini
membolehkan umat islam Madinah menghadapi beberapa siri serangan orang
musyrikin Makkah seperti dalam perang badar,perang uhud,dan perang khandak. Ekspidisi
ketenteraan pada zaman nabi Muhammad SAW terbahagi kepada dua, iaitu. Ekspedisi
yang disertai oleh Nabi Muhammad SAW yang dipanggil ‘ghazwah’; Ekspedisi
ketenteraan yang tidak disertai oleh Nabi Muhammad yang dikenali sebagai
‘sariyah’;
6. Baginda telah meletakkan kuasa keagamaan di
Madinah ialah agama islam. Masjid telah dibina dan menjadi institusi
terpenting bukan sahaja Sebagai pusat ibadatmalah menjadi pusat pemerintahan
serta penyebaan ilmu,kebudayaan ,dan oertemuan umat islam dalam menyelesaikan
sebarang masalah rakyat.sebagai contoh, masjid Nabawi yang menjadi tempat ibadat dan tempat pentadbiran Rasulullah
SAW,hal ini menunjukkan bahawa dalam
pentadbiran di kota Madinah , agama dan politik tidak dipisahkan
7. Di Madinah, pemerintahan memberi perhatian kepada soal keadilan social
agar tidak terdapat jurang status sosial yang ketara. Nabi Muhammad SAW
mengharamkan amalan perhambaan dengan menyeru para sahabat supaya membeli
dan membebaskan hamba-hamba. Baginda
turut memansuhkan kedudukn seseorang berdasarkan keturunan dan warna kulit. malah,
martabat dan kedudukan golongan wanita turut diangkat.
Kesimpulan
§ Sistem
pentadbiran Negara pada zaman baginda adalah sangat ringkas,sesuai dengan
tahap kemajuan tamadun pada masa itu, Baginda bertindak sebagai ketua badan
legislatif, kehakiman dan eksekutif.
it good but need more important text for a long essay... cikgu selalu cakap msti tulis apa yg kita tau,bukan apa yang kita hafal sepanjang malam...dan msti sentiasa alert about the question...salah kata kunci memang salah semua tu...depressed always have.hahahaha
BalasPadamHaah betulllll, sebab kalau kita dah hafal main point, huraian boleh goreng...
PadamBetul
PadamBagus
BalasPadamnice
BalasPadam