1.8.
Perhubungan Luar
Pendahuluan
§ Negara Islam
Madinah terbentuk sebaik sahaja Nabi Muhammad SAW berhijrah berikutan tentangan
daripada kaum Quraisy Makkah dan jemputan daripada penduduk Madinah sendiri,
khususnya kaum Aus dan kaum Khazraj agar menyelesaikan masalah dalaman yang
dihadapi oleh mereka.
§ Berikutan
penubuhan Negara Islam Madinah, Nabi Muhammad SAW berusaha menjalinkan hubungan
dengan negara-negara lain mengantaran utusan diplomatic dan dakwah, baik dalam
atau luar Semenanjung Tanah AAraPP
Isi-isi Penting:
Isi-isi Penting:
1. Hubungan
diplomatik terawal yang dijalinkan oleh Nabi Muhammad SAW sebenarnya telah
berlaku sejak baginda di Makkah lagi. Umpamanya, baginda pernah mengarahkan
agar orang-orang islam berhijrah ke Habsyah kerana baginda mendapati Raja
Najasyi merupakan pemerinta yang adil. Baginda merealisasikan hasrat tersebut
dengan menghantar Ja’afar bin Abi Talib mengetuai utusan dan ternyata
orang-orang islam telah dilindungi daripada Quraisy Makkah pada masa tersebut.
2. Kesan daripada
peristiwa hijrah, baginda kini menjadi pemimpin tertinggi negara islam.
Sehubungan dengan itu, baginda telah menghantar utusan-utusan sama ada dalam
dan luar Semenanjung Tanah Arab yang secara tidak langsung dapat memperkenalkan
dan menyearkan agama islam di negara-negara berkenaan. Selain itu, baginda juga
telah mengirim utusan-utusan ke negara seperti Bahrain, Oman, Yaman, Mesir,
Ghassan, Byzantine dan Parsi bagi menjayakan misi dakwah dan politik.
3. Nabi
Muhammad SAW telah mengutus surat kepada raja-raja dan ketua-ketua negara asing
untuk menyeru mereka memeluk islam. Surat-surat ini dibawa oleh wakil-wakil
baginda ke negar-negara yang bersikap pro islam ataupun anti islam. Antara
utusan yang dihantar ialah Amru bin Umayyah al-Damri ke Habsyah, Dihyah bin
Khalifah al-Kalbi ke Byzantine, Abdullah bin Hudhafah al-Sahmi menemui Kisra
(Maharaja Parsi) dan Hatib bin Abi Balta’ah menemui pemimpin Mesir, iaitu
al-Muqawqis. Menurut sejarah, para utusan yang dihantar telah diberi layanan
yang baik oleh ketua-ketua negara dan raja-raja berkenaan. Ini membuktikan
utusan yang dihantar menggunakan cara-cara diplomasi yang sangat halus dan
berkesan. Tujuan Nabi Muhammad SAW menghantar utusan ke luar juga adalah untuk
menunjukkan bahawa orang islam pada ketika itu sudah mempunyai kedudukan yang
kukuh dan dihormati.
4. Kemuncak
kepada wujudnya hubungan diplomatik ialah pada tahun 9 H , iaitu selepas
kejayaan Nabi Muhammad SAW membuka kota Makkah. Tahun ini dikenali sebagai
Tahun Perutusan ( Am al-Wufud) kerana ramaidalam kalangan suku Arab yang dating
atau menghantar utusan kepada baginda untuk memeluk islam atau menyatakan taat
setia mereka kepada kerajaan islam pimpinan baginda.
Kesimpulan
§ Kewujudan
sesebuah negara tidak akan beerti seandainya negara berkenaan mengamalkan sikap
pasif atau memencilkan diri. Sehubungan dengan itu, apabila negara islam
ditegakkan oleh Nabi Muhammad SAW,
§ Baginda
telah mengadakan hubungan luar dengan negara lain bukan sahaja untuk
menyebarkan agama islam malah yang penting negara yang berdaulat diiktiraf oleh
negara-negara lain. Hubungan boleh diwujudkan dengan menggunakan kaedah
diplomatik.
Soalan 47: Perkembangan hubungan diplomatik pada zaman Khulafah al-Rasyidin
Pendahuluan
§ negara Islam terbentuk sebaik sahaja nabi Muhammad SAW berhijrah berikutan
tentangan yang hebat daripada kaum Quraisy Makkah dan jemputan daripada
penduduk Madinah sendiri, khususnya kaum Aus danKhazraj agar menyelesaikan
masalah dalaman yang dihadapi oleh mereka.
§ berikutan penubuhan negara islam Madinah, nabi Muhammad SAW berusaha
menjalinkan hubungan dengan negara-negara lain melalui penghantaran utusn
diplomatik dan dakwah, baik dalam atau luar Semenanjung Tanah Arab
Isi-isi penting
1.
Dasar-dasar Nabi Muhammad SAW ini diteruskan oleh para sahabat pada zaman Kulafah al-Rasyidin dan responnya melalui hubungan diplomatik
ada yang menganut agama islam, sanggup membayar
jizyah dan ada juga yang mengamalkan sikap anti islam sebagaimana Byzentine
dan Parsi hingga memaksa negara islam menggunakan senjata untuk memmpertahankan
kedaulatannya
2.
Khalifah Abu Bakar al-Siddiq berjaya mempertahankan kerajaan islam di Madinah daripada ancaman kuasa-kuasa tersebut, iaitu kerajaan Parsi disebelah timur dan
kerajaan Rom Timur atau Byzantine di sebelah barat yang kerap kali mengancam
kerajaan islam di Madinah. Ketika kewafatan rasulullah beliau menghantar
Usamah bin Zaid ke Syam untuk melindungi umat islam daripada ancaman Rom.
3.
Perlantikan Khalid bin al-Walid untuk mengetuai 40 ribu tentera oleh Kalifah
Abu Bakar al-Siddiq. Beliau berjaya
memimpin angkatan tersebut dalam peperang an Ajnadi pada tahun 13 Hijrah
(634 Masihi) menewaskan tentera
Byzantine dan menguasai kawasan timur dan Utara Palestin.kerajaan islam
Madinah terus menyebarkan sayap
perhubungan dengan negara-negara luar sama ada secara diplomatik atau
penguasaan keatas negara-negara yang enggan menjalinkan kerjasama.
4.
Khalifah Umar bin Al-Khattab menjalinkan hubungan perdamaian dengan
kerajaan Baitulmuqaddis ekoran kebimbangan
penduduk Baitulmuqaddis terhadap gereja
agung mereka akan dimusnahkan oleh orang
islam. Petempuran tentera islam dalam Perang
Yarmuk menyaksikan tentera islam
yang berjumlah 40 000 orang berjaya
menumpaskan tentera Byzantine yang berjumlah 120 000. Kejayaan ini
mengakhiri pemerintahan Byzantine di selatan Asia Kecil.
5.
Semasa pemerintahan Khalifah Umar, empayar islam berkembang dengan pesat.
Bliau menawan Mesopotamia dan sebahagian kawasan Parsi daripada Empayar
Parsi sekaligus berjaya menamatkan
hayat Empayar Parsi. Beliau juga menawan
Mesir, Palestin, Syam, Afrika Utara, dan
Armenia daripada Byzantine (Rom Timur).
Penutup
§ hubungan diplomatik amat perlu dijalinkan oleh mana-mana kerajaan kerana
secar tidak langsung rakan diplomatik akan mengiktirafkan negara yang baharu
dibentuk ini.
§ malah melalui hubungan yang dijalinkan ini sumber pendapatan negara kian
meningkat diperoleh daripada sumber zakat, jizyah,
ghanimah dan sebagainya.
Soalan
48: Huraikan perkembangan hubungan diplomatik yang dijalankan pada zaman Nabi
Muhammd SAW dan Khulafa’ al-Rasyidin.
Pengenalan
§ Pada zaman Nabi Muhammad
saw terdapat beberapa perjanjian ataupun jalinan hubungan diplomatik yang
dilaksanakan oleh Rasuullah S.A.W bersama dengan bangsa-bangsa dan
negara-negara yang lain.
§ Semua ini membuktikan
bahawa Islam mengharuskan hubungan diplomatik tersebut dilakukan untuk kebaikan
secara bersama antara dua pihak yang terlibat dan tidak member sebarang mudarat
dan keburukan. Hubungan ini bermula
selepas berlakunya perjanjian damai-Perjanjian Hudaibiyah pada tahun keenam
Hijrah.
Isi-isi
Perjanjian
Damai-Perjanjian Hudaibiyah
§ Berlaku pada bulan
Zulkaedah pada tahun keenam Hijrah. Berlaku disatu tempa tbernama Hudaibiyah
berhampiran Makkah. Umat Islam berasakan mereka berhak untuk menunaikan ibadah
di Masjidil al-Haram selepas kemenangan Islam ke atas Quraisy dan penyebaranIslam semakin meluas
bangsa. Rasulullah S.A.W telah bermimpi melakukan ibadah umrah di Makkah dan
berita itu telah dsiambut dengan gembira oleh sahabat-sahabat.
§ Isnin, 1 Zulkaedah tahun
ke-6H, Rasulullah S.A.W memulakan perjalankan ke Makkah bersama 1400 orang
Islam.Umat Islam keluar membawa pedang yang tersimpan dalam sarungnya dengan
tujuan mempertahankan diri seandainya diserang sahaja. Dalam perjalanan, sesampai
di Zi Tuwa, rombongan Rasulullah
dihalang oleh Khalid bin al-Walid yang ditugaskan oleh Quraisy
bersama-sama 200 orang tentera berkuda untuk menyekat Rasulullsh saw.
§ Namun, Rasulullah dan
rombongan berjaya melepaskan diri daripada pasukan Khalid dengan melalui jalan
yang tidak digunakan orang untuk menuju ke Makkah. Sampai di Hudaibiyah,
rombongan Rasulullah saw berhenti dan baginda menghantar Uthman bin Affan
sebagai duta Islam kepada Quraisy. Uthman ditugaskan menyampaikan kepada
Quraisy Makkah bahawa tujuan rombongan Rasulullah saw bukan untuk berperang
tetapi untuk menunaikan ibadah umrah
§ Berita kematian Uthman
tersebar luasdan Rasulullah saw telah mengambil ba’iah daripada rombongannya
iaitu sumpah setia dan mereka sanggup berjuang hingga ke titisan darah yang
terakhir kerana membela Uthman. Ba’iah ini dinamakan Ba’iah al- Ridwan dan
menyebabkan kaum Quraisy telah menghantar Suhail bin Amru untuk membawa mesej
perdamaian. Perbincangan antara Rasulullah saw dan Suhaik bin Amru mengasaskan
Perjanjian Hudaibiyah berdasarkan beberapa ciri. Rasulullah menerima perjanjian
ini kerana perjanjian tersebut amat menguntungkan umat Islam dalam jangka
panjang walaupun ada sahabat yang tidak bersetuju. Perjanjian ini menjadi
pengiktirafan terhadap kekuatan umat Islam
Surat
Diplomatik
§ Rasulullah mengutuskan
beberapa utusan kepada raja-raja dan pemerintah yang mempunyai kekuasaan di
beberapa wilayah. Kandungan surat mengajak pemimpin, wakil kepada raja, ketua
negara serta kaum dan rakyat lain untuk memeluk agama Islam. Surat-surat ini
ditandatangani dengan cop mohor berupa cincon perak yang berukiran kalimat
‘Muhammad Rasulullah’.
§ Sesetengah mereka menerima
seruan Rasulullah dan memeluk Islam, namun terdapat beberapa yang lain
menunjukkan sikap biadap dan angkuh menerima utusan tersebut. Baginda
menggunakan segala cara untuk menyampaikan Islam ke merata dunia termasuklah
pemerintah di Damsyik, pemerintah di Yamamah, Raja Iskandariah, Maharaja Rom,
Raja Parsi dan beberapa pemerintah dan ketua negara yang lain.
a.
Surat untuk Raja Habsyah
melalui utusan Amru bin Umaiyah
§ Nabi Muhammad saw
mengutuskan Amru bin Umaiyah sebagai wakil menemui Raja Habsyah
§ Raja Habsyah ialah raja
beragama Kristian yang bernamaAsyam bin al- Jabr atau lebih dikenali sebagai
Raja Najasyi memeluk Islam selepas menerima surat Rasulullah saw dan
kemudiannya membalas surat baginda.
b.
untuk Surat Raja Bahrain
melalui utusan Ala’ bin Hadrami
§ Al’a bin Hadrami dihantar
sebagai wakil membawa surat kepada Raja Bahrain
§ Raja Bahrain ketika
ituMunzir bin Sawa(S’adi). Raja Munzir berbesar hati menerima utusan itu dan
memeluk Islam.
c.
Surat untuk Raja Oman
melalui Amr’ bin Al-‘As
§ Amr’ bin Al-‘As diutuskan
menemui pemerintah Oman dengan membawa sepucuk surat. Kedua-dua raja Oman, iaitu Jayfar dan Abbed
bin Julundi memeluk Islam
d.
Surat untuk pemerintah
Damsyik dan Gabenor Syam melalui utusan Shuja’ bin Wahb al-Asadi
§ Rasulullah saw mengutuskan
Shuja’ bin Wahb al-Asadi dengan membawa surat menemui pemerintah Damsyik dan
Gabenor Syam yang bernama Munzir bin Abi Shamsir al-Ghassani.
§ Sambutan yang diberi
adalah kurang sopan dengan mengugut untuk menyerang Madinah. Namun, pujukan Shuja’ berjaya menenangkan
mereka dan melayan utusan ini dengan penuh hormat dan sopan. Namun mereka tidak
memeluk Islam.
e.
Surat untuk pemerintah
Yamamah melalui utusan Salit bin ‘Amr
§ Salit bin Amr’dihantar
sebagai wakil Rasulullah menemui pemerintah Yamamah iaitu Hauzah bin Ali yang
beragama Kristian
§ Beliau menyatakan
persetujuan memeluk Islam namun dengan syarat dijadikan pemerintah sebagai
separuh negara Islam. Walau bagaimanapun, beliau meninggal dunia beberapa hari
setelah beliau menyatakan syaratnya.
f.
Surat untuk Raja
Iskandariah melalui utusanBatib bin abi Balta’ab
§ Hatib diutuskan sebagai
wakil Rasulullah untuk menemui pemerintah Iskandariah (penguasa Mesir) Jarih
bin Matthew (dikenali sebagai Raja Muqauqis).
§ Beliau berjanji akan
mempertimbangkan perkara ini dan menyimpan surat Rasulullah dengan penuh
hormat. Beliau juga mengirimkan hadiah kepada Rasulullah sebagai tanda persahabatan.
g.
Surat untuk Maharaja Rom
melalui utusan Dihiyah al-Kalbi
§ Dihiyah bin Khalifah bin
al-Kalbi dihantar sebagai wakil menemui Maharaja Rom, Heraclueus. Surat daripada Rasulullah menyeru Heracleus
memeluk Islam diterima ketika mereka meraikan kemenengan ke atas Parsi. Walau
bagaimanapun Heracleus menerima surat daripada Rasulullah dan ingin mengetahui
kebenaran kenabian Muhammad S.A.W.
§ Abu Sufyan yang sedang
mengetuai kafilah perdagangan Quraisy diminta memberi pendapat mengenai
keperibadian, kedudukan social dan kejujuran Rasulullah untuk membuktikan
kenabian Muhammad S.A.W. Heracleus mengakui kenabian Muhammad S.A.W dan melayan
wakil baginda dengan penuh hormat tetapi beliau tidak memeluk agama Islam.
h.
Surat untuk Raja Parsi
melalui Abdullah bin Huzaifa
§
Abdullah bin Huzaifah membawa Raja Parsi, Khasroe Pervez
Raja Parsi begitu marah selepas membawa surat tersebut lalu mengoyakkan kerana
berasa terhina kerana menganggap salah seorang ‘rakyatnya’ iaitu Rasulullah
berani menulis namanya sebelum nama Raja Parsi. Abdullah kembali ke Madinah dan
memaklumkan tindakan Raja Parsi mengoyakkan surat tersebut. Rasulullah
menyatakan bahawa kerajaan dan empayar
Kharoe Pervez akan musnah sebagaimana beliau mengoyak surat baginda.
§
Hal ini terbukti apabila Parsi kalah dalam peperangan
dalam peperangan dengan Rom. Seharusnya kerajaan Parsi telah jatuh dan hancur
sehingga akhirnya ditakluki oleh tentera Islam pada zaman Khalifah Umar bin
Al-Khattab.
i.
Surat untuk Amir, pemimpin
dan pemerintah yang lain
§
beberapa pemerintah lain yang diberi hidayah oleh Allah
SWT untuk menerima seruan Rasulullah saw ialah: Ferda bin Umro al-Khizai
memeluk Islam pada tahun kelima Hijrah. Walau bagaimanapun beliau dibunuh atas
arahan daripada pemerintah Rom. Thumamah dari Najdyang memeluk Islampada tahun
keenam Hijrah. Jablin, pemerintah Ghassan memelik Islam pada tahun ketujuh
Hijrah. Kedar, pemerintahDaunataul Jandal memeluk Islam pada tahunkesembilan
Hijrah. Dzul Kala bin Himyar, Raja Himyar memeluk Islam, baginda telah
membebaskan 18,000 orang hamba dalam satu hari.
§
Dengan risalah-risalah ini bermakna Rasulullah saw telah
menyampaikan dakwahnya kepada sebahagian besar raja-raja di dunia. Ada
antara mereka yang beriman dan ada
sebahagian yang kufur dengannya. Namun
mereka yang kufur tetap memikirkan tentang risalah ini setelah kenal dan
mengetahui nama ‘Muhammad’dan agamanya Islam.
Hubungan
diplomatik zaman Khalifah al-Rasyidin
a)
Pada zaman Khulafa’ al-Rasyidin, hubungan negara Islam
dengan negara luar khususnya kuasa-kuasa besar dunia adalah agak tegang. Khalifah Abu Bakar al-Siddiq berjaya
mempertahankan kerajaan Islam di Madinah daripada ancaman kuasa-kuasa tersebut,
iaitu kerajaan Parsi di sebelah timur dan kerajaan Rom Timur atau Byzantine di
sebelah barat yang kerap kali mengancam kerajaan Islam di Madinah. Beliau
meneruskan perancangan Rasulullah S.A.W yang tergendala kerana kewafatan
baginda iaitu menghantar tentera pimpinan Usamah bin Zaid ke Syam untuk
melindungi umat Islam daripada ancaman Rom. Beliau melantik panglima perang,
Khalid bin al-Walid untuk mengetuai 40 ribu tentera yang dipecahkan kepada
empat battalion tentera seperti yang berikut: Batalion pertama dipimpin oleh
Yazid bin Abi Sufian ; Batalion kedua Dipimpin oleh Shurahbil bin Hasanah ;
Batalion ketiga dipimpin oleh abu Ubaidah al-Jarrah ; dan Battalion keempat
dipimpin oleh Amru bin al-As. Khalid berjaya memimpin angkatan tersebut dalam
peperangan Ajnadin pada tahun 13 Hijrah (634M) menewaskan tentera Byzantine dan
menguasai kawasan Timur dan Utara Palestin. Siasah hubungan luar pada zaman
Khalifah Abu bakar diteruskan oleh Khalifah-khalifah selepas beliau.
b)
Kerajaan Islam Madinah terus menyebarkan sayap perhubungan
dengan negara luar sama ada secara diplomatik atau penguasaan ke atas
negara-negara yang enggan menjalinkan kerjasama. Semasa pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab, empayar Islam berkembang
dengan pesat. Beliau menawan Mesopotamia
dan sebahagian kawasan Parsi daripada empayar Parsi sekaligus menamatkan hayat
Empayar Parsi. Beliau juga menawan
Mesir, palestin, Syam, Afrika Utara dan Armenia daripada Byzantine (Rom Timur).
Kota Baitulmuqqadis telah berjaya ditakluki tentera Islam pada 637 M
c)
Pada zaman Khalifah
Uthman, wilayah Islam juga telah diperluaskan lagi hingga ke Afghanstan,
Samarkand, Cyprus dan Tripoli
d)
Pada zaman Khalifah
Ali, hubungan diplomatic tidak dapat diperluaskan kerana sibuk dengan
pergolakan dalaman.
Kesimpulan :
§ Hubungan diplomatik dari
zaman Rasulullah S.A.W hingga ke zaman Khulafa al-Rasyidin memperlihatkan usaha
penyebaran Islam secara aman dan perdamaian.
§ Walaupun terdapat
penentangan daripada kuasa-kuasa besar seperti Rom dan Parsi namun hubungan
diplomatik tetap dijalankan sebagai alternatif terbaik untuk menyebarkan Islam
ke seluruh pelosok dunia.
Soalan
49: Bincangkan bentuk hubungan luar, iaitu naungan melalui bayaran jizyah
semasa zaman Khulafa’ al-Rasyidin dan Khalifah Bani Umaiyah.
Pendahuluan
§ Jizyah ialah ufti yang
dibayar oleh Negara bukan Islam kepada Negara Islam. Boleh dianggap sebagai
cukai politik dan dikenakan ke atas golongan pembayar jizyah yang digelar
sebagai Zimmi. Perlu dibayar secara
tahunan mengikut kadar yang berpatutan sesuai dengan kedudukan dan kemampuan
individu tersebut.
§ Orang bukan Islam atau
Zimmi yang dikenakan jizyah ialah individu yang sihat, waras, tidak cacat,
sudah mencapai akil baligh, orang lelaki yang merdeka dan orang yang tidak
menderita penyakit berpanjangan. Orang miskin dan orang tua dikecualikan.
§ Pembayaran jizyah
membolehkan mereka diberi hak yang sama seperti orang Islam dan dapat
berlindung di bawah pemerintahan kerajaan Islam. Jizyah yang dikenakan
terbahagi kepada dua kategori iaitu, secara baik-jizyah dibayar atas kerelaan
serta persetujuan antara orang bukan Islam dengan pemerintah Islam dan secara
paksaan-pemerintah Islam akan menentukan kadar jizyah yang perlu diberi apabila
berlakunya hubungan antara mereka dengan pemerintah Islam
Isi-isi
Penting
A.
Zaman Khulafa’al-Rasyidin
Pembayaran jizyah dimulakan sejak zaman Nabi Muhammad
SAW.
§ Pada zaman Khulafa’
al-Rasyidin, jizyah menjadi lebih signifikan kerana dasar peluasan kuasa yang
dilaksanakan oleh khalifah. Melalui pembayaran jizyah, hubungan diplomatik dan
naungan antara Madinah dan kerajaan lain dapat dibentuk. Sebagai contoh, Khalifah Abu Bakar al-Siddiq
telah memberi pilihan kepada kerajaan Iraq dan Syria sama ada ingin diserang,
membayar jizyah atau memeluk Islam. Iraq dan Syria bersetuju membayar 19 ribu
dirham setahun sebagai jizyah.
§ Melalui jizyah juga, telah
banyak kerajaan yang menjadi wilayah naunan kerajaan Madinah. Contohnya,pada zaman Khalifah Abu
Bakaral-Siddiq, kerajaan al-Anbar dan ‘Ain al-Tamartelah menjadi naunan
kerajaan Madinah setelah panglima Khalid al-Walid berjaya menawan kedua-dua
kerajaan tersebut.
§ Kerajaan-kerajaan tersebut
telah melakukan pembayaran jizyah kepada Madinah dan menjadikan mereka berada
di bawah naungan kerajaan Islam Madinah.
Melalui pembayaran jizyah dan naungan pengaruh serta kedudukan kerajaan
Madinah semakin kukuh sekali gus membantu Islam untuk tersebar dengan meluas.
Zaman Khalifah Umar al-Khattab, sistem jizyah masih
diguna pakai dan dimantapkan. Khalifah
Umar al-Khattab menugaskan para Gabenor untuk
§ bertanggungjawab dalam
urusan urusan pembayaran jizyah oleh wilayah-wilayah taklukan Islam. Sebagai
contoh, gabenor-gabenor bagi wilayah taklukan Islam seperti Baitulmuqqadis,
Babylon dan Byzantine bertanggungjawab untuk menguruskan hal ehwal pembayaran jizyah
oleh wilayah tersebut. Lebih banyak kerajaan yang menjadi wilayah naungan
kerajaan Islam Madinah pada zaman pemerintahan Khalifah Umaral-Khattab berikuan
dasar perluasan yang dilaksanakan oleh khalifah. Kebanyakan kerajaan-kerajaan
wilayah ini membayar jizyah kepada pemerintah Islam dengan tujuan untuk
mendapatkan perlindungan. Antara wilayah tersebut ialah Tripoli, Nabawan, dan
Qairawan.
§ Semasa Khalifah Uthman bin
Affan, wilayah-wilayah tersebut masih kekal sebagai negeri naungan kerajaan
Islam Madinah dan hasil pungutan jizyah menambahkan lagi hasil pendapatan
negara. Namun, akibat daripada perpecahan dan perang saudara yang tercetus
semasa pemerintahan Khalifah Ali bin Abi Talib, banyak negeri yang asalnya
wilayah naungan Islam tidak membayar jizyah dan membebaskan diri daripada
menjadi wilayah naungan kerajaan Islam Madinah.
B.
Zaman Khalifah Bani
Umaiyah
§ Para khalifah Bani Umaiyah
masih lagi mengamalkan sistem jizyah tetapi konsep dan sistem pelaksanaannya
berbeza antara khalifah-khalifah Bani Umaiyah mengikut falsafah masing-masing.
Namun, melalui pembayaran jizyah, negeri-negeri tersebut menjadi negeri naungan
kerajaan Islamyang berpusat di Damsyik.
§ Pada zaman Khalifah Abdul
Malik bin Marwan, jizyah dikenakan ke atas golongan Mawali, iaitu orang bukan
Islam berketurunan Arab, namun jizyah ini ditentang oleh puak Syiah kerana
dianggap sebagai penindasan.
§ Pungutan jizyah juga pada
masa itu bertujuan untuk membiayai perbelanjaan kerajaan naungan Islam, iaitu
Byzantine yang telah berjanji untuk melindungi keselamatan kerajaan Bani
Umaiyah di samping untuk menambah pendapatan negara.
Pembayaran jizyah pemerintahan Khalifah al-Walid bin
Abdul Malik,
§ oleh kerajaan naungan
digunakan untuk meluaskan syiar Islam dan menambah pendapatan Negara. Khalifah al-Walidbin Abdul Malik melakukan
penaklukan dan menjadikan wilayah yang ditakluk sebagai naungan kerajaan Islam
Bani Umaiyah dan dalam masa yang sama mengembangkan syiar Islam.
§ Pada zaman Khalifah Umar
bin Abdul Aziz, jumlah pembayaran jizyah oleh wilayah-wilayah naungan Islam
berkurangan. Hal ini diakibatkan oleh
dasar dan konsep yang diamalkan oleh Umar bin Abdul Aziz dalam hal pungutan
jizyah.
§ KhalifahUmar bin Abdul
Aziz menggunakan sistem yang diperkenalkan oleh Khlifah Umar al-Khattab dan
tidak menjalankan peluasan kuasa sekali gus menyebabkantiada kerajaan-kerajaan
baharu yang menjadi naungan pemerintahan beliau.
§ Khalifah Umar bin Abdul
Aziz turut menggalakkan perkahwinan campur antara golongan bukan Arab dengan
golongan Arab.
§ Apabila Khalifah Yazid bin
Abdul Malik memerintah, beliau mengamalkan semula sistem jizyah para khalifah
terdahulu dan menaikkan kadar bayaran jizyah sebanyak 20% yang menyebabkan
tercetusnya pemberontakan oleh golongan petani.
Kesimpulan
§ Jizyah yang dibayar oleh
golongan Zimmi digunakan untuk pembangunan dan menjamin keselamatan serta
kesejahteraan mereka.
§ Layanan dan hak yang sama
diberikan kepada orang bukan Islam dan orang Islam. Syiar Islam dapat
dikukuhkan, banyak kerajaan yang menjadi wilayah naungan Islam
Soalan 50: Huraikan pelaksanaan sistem naungan pada zaman khulafa
al-Rasyidin dan kerajaan Bani Umaiyah pada abad ke-7 hingga 8
Pendahuluan;
§ Kewujudan sesebuah negara yang dinaungi oleh kerajaan
islam berkait rapat dengan cukai jizyah. Jizyah merupakan cukai politik yang
dikenakan ke atas golongan kafir dhimmi. Tujuan pelaksanaan cukai ini ialah
sebagai balasan kerajaan Islam melindungi harta dan nyawa orang-orang bukan
Islam.
§ Sumber jizyah ini sebenarnya telah pun dipratikkan pada
zaman Nabi Muhammad SAW, namun pelaksanaannya lebih formal pada zaman khulafa'
al-Rayidin.
Isi-isi penting;
Sistem naungan zaman Khulifah' al-Rasyidin:
1. Pelaksanaan cukai ini sememangnya amat ketara pada zaman
khulifah' al-Rasyidin berikutan banyak ekspedisi dakwah dan ketenteraan dijalankan
sama ada dalam mahupunluar semenanjung tanah Arab. Melalui ekspedisi yang
dijalankan ini, golongan kafir yang enggan menerima agama Islam diwajibkan
membayar jizyah sebagai simbol berada di bawah nanguan kerajaan Islam.
2. Sewaktu pemerintahan kalifah Abu Bakar al-siddiq,
kejayaan mengalahkan beberapa buah kawasan diperintah oleh parsi di Iraq telah
menyebabkan penduduk seperti di Hirah, Anbar, dan Ain al-Tamar sanggup membayar
jizyah sebagai simbol berada di bawah nanguan kerajaan islam Madinah.
3. Zaman khalifah umar bin al-khattab menyaksikan semakin
banyak negara menyatakan kesanggupan berada dibawah naungan kerajaan islam.
Mesir contohnya, sanggup berada di bawah naungan kerajaan Islam setelah Amru
al-As menghapuskan penjajahan Byzantine di sana. Penduduk Baitulmuqaddis
melalui pemimpinnya telah menandatangani perjanjian damai dengan khalifah dengan
khalifah umar bin al-kattab dengan menyatakan kesanggupan membayar jizyah
dengan syarat kerajaan Islam memberi jaminan keselamatan jiwa, nyawa, harta
benda, jaminan kebebasn beragama serta amalan ibadat bagi semua penduduk di
Baitulmuqaddis di samping bersedia menyerahkan segala masalah yang tidak dapat
diselesaikan oleh penduduk Baitulmuqaddis kepada pemerintah Islam. Selain itu,
Syam, Palestin dan Jordan turut sama menyatakan kesanggupan membayar jizyah
berikutan kejayaan tentera islam di bawah pempinan Khalid bin al-Walid dan Abu
Ubaidah al-Jarrah mengalahkan Byzantine dalam beberpa siri peperangan.
4. Pada zaman pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan pula,
beberapa buah kawasan di utara Afrika menyatakan kesanggupan berada di bawah
naungan kerajaan Islam serta sanggup membayar jizyah. Umpamanya, penduduk di
kawasan Qairawan, Tripoli dan Nubah.
Pelaksanaan sistem nanguan zaman kerajaan Umayyah:
5. Pada zaman kerajaan Umayyah terutama sewaktu pemerintahan
khalifah al-walid bin abdul Malik, kejayaan ekspidisi ketenteraan merentasi
benua Asia, Afrika dan Eropah telah menyebabkan beberapa buah kawasn menyatakan
kesanggupan berada dibawah naungan kerajaan Islam. Kempen ketenteraan di india
di bawah pempinan Muhammad al-Qasim, bukan sahaja telah berjaya mengalahkan
Raja Dhaha, iaitu pemerintah sind, malah kemarahan tentera Islam ke Multan
telah menyebabkan pendudukanya menyerah diri dan bersetuju membayar jizyah
dengan kadar tertentu.
6. Begitu juga dengan kejayaan ekspedisi ketenteraan di Asia
Tengah, Marw, Karminiyah dan Bukhara. Penduduknya yang enggan menganut agama
islam sanggup membayar jizyah sebagai balasan atau jaminan keselamatan daripada
kerajaan Umayyah melalui Gabenornya, Qutaibah bin Muslim dan saudaranya, Bahar
bin Muslim. Di Afrika Utara pula, kejayaan panglima Musa bin Nusair mengalahkan
bangsa Barabar dan Zeutes membolehkan beliau menguasai Tangier dan Ceuta
sekaligus membolehkan kerajaan Islam memungut cukai jizyah dan menjadi batu
loncatan kemaraan tentera islam ke Andalus.
Kesimpulan:
§ Naungan yang diperoleh daripada kerajaan Islam amnya akan
membawa kepada pengiktirafan negara-negara lain termasuk Parsi dan Byzantine meskipun
kerajaan ini mempunyai sikap anti Islam.
§ Melalui hunbungan yang dijalankan ini, legasi atau
keunggulan kerajaan Islam telah terserlah melangkaui sempadan
geografi.
Soalan 51: Huraikan hubungan luar yang melibatkan kerajaan Abbasiyah dengan
kerajaan-kerajaan lain.
Pendahuluan
§ Pada zaman
Abbasiyah berlaku perluasan kuasa dan hubungan diplomatic dengan Negara luar.
Namun hubungan ini lebih kepada menjaga pengaruh kekuasaan dan kedudukan
kerajaan Abbasiyah ke atas Negara wilayahnya.
Isi-isi Penting
1. Hubungan Kerajaan Umaiyah di Andalusia
§ Hubungan
kerajaan Abbasiyah dengan kerajaan Umawiyah sentiasa tegang disebabkan permusuhan. Hal ini menyebabkan
ABDUL RAHMAN BIN MU’AWIAH cuba melarikan diri daripada kerajaan Abbasiyah.
Beliau Berjaya menubuhkan kerajaan Umawiyah di Andalusia dan menjadikan
Qurtubah dan Cordova sebagai ibu negeri. Kerajaan abbasiyah berjaya mengepung
sebahagian kawasan Andalusia dan berjaya menewaskan kerajaan Umawiyah.
§ Khalifah Abu
Ja’afar Al-Mansur membuat revolusi untuk menjatuhkan Al-Ala Bin Mughias
Al-Jazami di kota Bajah pada tahun 763(m). Abdul Rahman berusaha untuk
memisahkan syam daripada jajahan Abbasiyah. Oleh itu, Abdul Rahman telah
menulis kepada pengikutnya di syam untuk melantik anaknya Sulaiman sebagai pemerintah
Andalusia selepas kematiannya.
2. Hubungan Kerajaan Karolonji
§ Kerajaan
yang kuat terletak di laut anriatik iaitu di selatan Perancis pada zaman
sekarang. Pemimpin kerajaan ini ialah Raja Perancis yang bernama Raja
Charlemagne dan telah menjalin hubungan diplomatik dengan kerajaan Abbasiyah. Kedua-dua
kerajaan ini bertukar-tukar duta masing-masing khususnya pada zaman khlaifah
Harun Al-Rashid. Pemerintahan kerajaan Raja Charlemagne. Beliau menjalin
hubungan baik dengan negara islam seperti sering bertukar-tukar hadiah.
§ Kerjasama
antara Sharlaman dengan khalifah Harun Al-Rashid dibuat dengan 2 tujuan. Iaitu memudahkan jalan untuk memerangi
kerajaan Umawiyah bagi berdiri di Andalusia sesuatupun disebabkan kerajaan
Umawiyah memiliki kekuatan yang cukup besar dan secara politik, Sharlaman
memperoleh beberapa faedah dari Baghdad terutmanya dalam keilmuan. Hal ini
kerana Eropah dan orang kristian pada ketika itu dalam zaman kegelapan ilmu.
3. Hubungan Kerajaan Byzantine
§ Merupakan
musuh tradisi karajaan islam sejak zaman berzaman. Permusuhan terhadap islam
bertambah hebat sejak islam tersebar di Negara-negara dibawa jajahan Byzentine
seperti Syam, Mesir dan Maghribi. Sejak era pertama kerajaan Abbasiyah lagi,
telah berlaku pertempuran antara kerajaan Abbasiyah dengan kerajaan Byzentine
di sempadan utara Syam. Kerajaan Byzentine juga berusaha untuk menggagalkan
pembentukan kerajaan Abbasiyah pada awal penubuhannya dengan mengutuskan bala
tentera berkuda untuk memerangi islam.
§ Keadaan yang
berlaku memaksa khalifah Abu al-Abbas mengutuskan gabenornya di syam bagi
mematahkan serangan tersebut. Namun,hasratnya menemui kegagalan kerana beliau
meninggalkan dunia terlebih awal. Apadila al-Mansur dilantikmenjadi khalifah,
beliautelah berusaha untuk menguasai kembali kawasan yang dirampas leh kerajaan
Byzentine. Usaha ini telah menyebabkan beribu-ribu nyawa terkorban.
§ Beliau juga
telah membina kekuatan di beberapa kawasanutama. Kawasan ini telah dibahagikan
kepada 2 kawasan, iaitu: Kubu al-Jazariah, iaitu kawasan yang dikhaskan untuk
mempertahankan kepulauan Furat dan utara Iraq. Antara kawasan yang terpentingdi
dalam kawasan ini ialah Maltiah,Masisah dan Kubu syam yang terletak di barat
kubu al-Jazariah. Kubu ini berfungsi untuk mempertahankan syam. Kekuatan terpentingnya
ialah Tarsus dan Adnah.
Kesimpulan
§ Pemerintah
Abbasiyah sibuk dengan kekacauan dalam negari dan ketidakstabilan politik
menyebabkan Byzentine mengambil peluang dan menduduki kembali wilayah-wilayah
meraka yang pernah diduduki oleh kekeuasaan Abbasiyah mulai dari masa
pemerintahan khalifah al-Mansur hingga khalifah al-Mutawakkil.
Soalan 52: Huraikan kesan perjanjian ke atas hubungan luar pemerintahan
kerajaan Abbasiyah dengan kerajaan-kerajaan lain
Pendahuluan:
§ Selepas
pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul Aziz iaitu khalifah yang kelapan Kerajaan Umayyah muncullah pula
kerajaan baru iaitu Kerajaan Abbasiyah yang diperintah oleh Khalifah Harun
al-Rasyid bin Muhammad al-Mahdi.
§ selama
hampir 23 tahun, iaitu dari tahun 786 hingga 809 masihi. Beliau juga merupakan
seorang yang berani, warak , bijak, gagah dan meminati ilmu pengetahuan. oleh
itu, terdapat beberapa kesan perjanjian ke atas hubungan kerajaan Abbasiyah
dengan kerajaan-kerajaan yang lain.
Isi-isi Penting:
a)
Mengeratkan
hubungan dan hentikan konflik yang berlarutan.
§ Semasa pemerintahan
zaman kerajaan Abbasiyah,khususnya sewaktu pemerintahan khalifah Harun
al-Rasyid,terdapat beberapa perjanjian telah ditandatangani dengan beberapa
buah kerajaan lain atas matlamat tersebut.
§ Hal yang
sama juga berlaku berlaku semasa peemerintahan kerajaan Uthmaniyah, terutamanya
pada zaman kegemilanganya
b)
Usaha
menguasai Asia kecil
§ sebagaimana
yang diketahui, hubungan antara kerajaan islam dengan kerajaan Byzantine
sentiasa berada dalam keadaan tegang sewaktu zaman pemerintahan khalifah Harun
al-Rasyid.
§ Oleh
disebabkan itu, untuk mengelakkan peperangan dengan kerajaan islam
berlaku,wakil Raja Byzantine, iaitu Maharani Irene IV telah memeterai
perjanjian damai dengan Khalifah Harun al-Rasyid dengan menyatakan kesanggupan
membayar ufti sebanyak 90 000 dinar setiap tahun dan membenarkan perkembangan
agama islam serta aktiviti perdagangan orang islam di Byzantine di lakukan.
Perjanjian ini juga memutuskan gencatan senjata selama tiga tahun.
c) Maharani Irene IV melanggar
perjanjian
§ Dengan tindakan
maharani tersebut Khalifah Harun al-Rasyid bertindak menyerang dan menawan
beberapa buah Bandar seperti Heraclea, Tyans, Iconium, Emphesus dan seterusnya
mara ke pulau Cyprus. Kemaraan ini menyebabkan Nicephorus membuat perjanjian
damai sekali lagi dan sanggup membayar ufti tahunan kepada kerajaan islam.
d) Jalinan hubungan yang baik
§ Kerajaan
Abbasiyah pada zaman Khalifah Harun al-Rasyid menjalinkan hubungan baik dengan
Perancis. Kedua-dua kerajaan ini mewujudkan perjanjian kerjasama disebabkan mereka
menghadapi musuh yang sama iaitu Kerajaan Umayyah di Andalus. Keakraban
kedua-dua buah Negara ini dapat dilihat dengan adanya pertukaran hadiah. Umpamanya,
Khalifah Harun al-Rasyid pernah mengirimkan sebuah jam yang menggunakan kuasa
air bagi menandakan waktu kepada Raja Charlemagne, Perancis.
Penutup:
§ Dengan
kebijaksanaan dan kewarakan khalifah Harun al-Rasyid iaitu khalifah yang
memerintah kerajaan Abbasiyah kebaikan telah dapat diwujudkan melalui
perjanjian dan kerajaan-kerajaan yang lain juga dapat memupuk semangat
persaudaraan dan menjalinkan hubungan tanpa menyebabkan peperangan di antara
satu sama lain. seperti hubungan baik di
antara perancis dapat di wujudkan kerana kerajaan Perancis tidak mahu kerajaan
Abbasiyah berbaik-baik dengan kerajaan Umayyah, Sepanyol (Andalus).
§ Namun, kerajaan
Abbasiyah dan Byzantine pula adalah genting dan sering bermusuhan. Selepas
pemerintahan kerajaan Abbasiyah, kerajaan Fatimiyyah akan muncul dan berakhir
dengan pemerintahan kerajaan Uthmaniyah.
Soalan 53: Huraikan hubungan luar dan
perjanjian-perjanjian yang melibatkan kerajaan Uthmaniyyah dengan kerajaan lain
antara abad ke-17 - 19.
Pendahuluan;
§ Kerajaan Uthmaniyah memerintah dari tahun 1281 hingga
1924 M. Pada tahun1453 M, pemerintahannya berpusat di Istanbul. Kerajaan ini ditubuhkan selepas tentera Mongol
berjaya menakluk kerajaan Abbasiyah di Baghdad. Kerajaan Uthmaniyah diasaskan
oleh Uthman bin Ertughrul.
§ Selepas pemerintahan Sultan Muhammad al-Fatih, kerajaan
ke-17 M hingga abad ke-19 M. Kerajaan Uthmaniyah mula menghadapi beberapa
tekanan kuasa-kuasa Barat termasuk menandatangani beberapa perjanjian bagi
manamatkan konflik yang timbul.
Isi-isi penting;
1.
Perjanjian Radsin
§ Telah ditandatangani oleh Sultan Muhammad IV pada tahun
1681 M dengan Rusia setelah kalah dengan teruk dalam peperangan. Melalui
perjanjian ini, kerajaan Uthmaniyah terpaksa menyerahkan Ukraine kepada Rusia
dan membuka perniagaan Cossack di Laut Hitam.
§ Ini bermakna orang Turki telah kehilangan kuasa mereka di
Laut Hitam setelah berjaya menguasai laluan tersebut untuk beberapa abad.
2.
Perjanjian Karlowitz
§ Sewaktu pemerintahan Sultan Ahmad III (1703 M), baginda
terpaksa menghadapi masalah dari luar
dan juga dalam negeri. Di luar Negara,
baginda terdedah kepada serangan tentera kristian di bawah pimpinan Tsar Peter
yang sebelum ini berperang dengan Kerajaan Uthmaniyah pada zaman SultanMustafa
II.
§ Peperangan ini berakhir dengan termeterainya Perjanjian
Karlowitz. Kesan daripada perjanjian tersebut, sebahagian besar daripada
wilayah Kerajaan Uthmaniyah di Hungary dan kawasan Laut Hitam, temasuk Azou
diserahkan semula kepada Habsburg dan Poland.
3.
Perjanjian Passarowit
§ Turki telah kehilangan Timsuar, Belgrade, sebahagian
besar Serbia dan Romania. Manakala, Venice pula menduduki kawasan pantai
Dalmatia. Pada abad ke-18 M merupakan tempoh yang paling buruk yang pernah
berlaku dalam sejarah Kerajaan Uthmaniyah.
§ Serangan demi serangan yang dilancarkan oleh Venice dan
Austria akhirnya telah berjaya mengalahkan tentera kerajaan Uthmaniyah pada
tahun 1716 M.
4.
Perjanjian Jassy
§ Termeterai antara Kerajaan Uthmaniyah dengan Rusia
sewaktu pemerintahan Sultan Salim III. Ini kerana keadaan Kerajaan Uthmaniyah
semakin parah apabila wujud jalinan kerjasama antara Rusia dan Austria yang
berusaha mewujudkan semula Kerajaan Greek-Byzantine.
§ Ini terbukti apabila perikatan ini berjaya merampas
Moldovia dan Wallachia daripada kerajaan Uthmaniyah.Kemudian termeterailah
perjanjian tersebut yang menyerahkan kembali Wilayah seperti Moldovia dan
Wallachia diserahkan semula kepada Kerajaan Uthmaniyah manakala Sungai Dnister
diisytiharkan sebagai kawasan sempadan.
5.
Perjanjian San Stefeno
§ Pada tahun 1876 M, kerajaan Uthmaniyah diperintah oleh
Sultan’Abd al-Hamid II. Setahun selepas itu, Rusia telah mengistiharkan perang
ke atas kerajaan Uthmaniyah. Konflik ini diselesaikan melalui pada tahun 1878
M. Namun, perjanjian ini hanya menguntungkan Rusia sedangkan kerajaan
Uthmaniyah semakin mengecil ekoran pembebasan wilayah kekuasaanya yang kini
berpindah milik kepada Rusia.
§ Kehilangan kuasa dan kerugian besar yang dialami oleh
kerajaan Uthmaniyah ini telah membawa kepada kebangkitan golongan Turki Muda
yang menuntut agar kuasa sultan dihadkan sebaliknya mengamalkan prinsip
demokrasi.
Kesimpulan;
§ Hubungan boleh diwujudkan melalui perjanjian
persahabatan. Kaedah sebeginilah yang digunakan oleh kerajaan-kerajaan Islam
tatkala menjalinkan hubungan luar dengan negara-negara lain. Melalui
perjanjian-perjanjianyang termeterai, kerajaan Uthmaniyah bukan sahaja telah
kehilangan wilayah, bahkan yang paling teruk ia telah menyumbang kepada
kejatuhan kerajaan ini ekoran kemunculan gerakan Turki Muda.
Keengganan Sultan Abd al-Hamid II melayan permintaan perjuangan Gerakan Turki Muda yang mendapat sokongan tentera telah menyebabkan baginda digulingkan. Bermulanya era pemerintahan sekular di bawah kekuasaan Mustafa Kamal Attatartuk di Turki Uthmaniyyah.
sangat bagus
BalasPadamterima kasih bos ku
BalasPadam