Tajuk
|
Masa
|
Hasil
Pembelajaran
|
BAHAGIAN
A: SEJARAH MALAYSIA
|
||
1 Masyarakat
1.1 Institusi pemerintahan
1.1.1 Raja
|
Abad ke-19
|
Calon seharusnya dapat membincangkan corak kehidupan tradisional
masyarakat peribumi dari segi politik, sosial dan ekonomi
Calon
seharusnya dapat:
(a) menjelaskan konsep dan
peranan raja;
|
1.1.2 Pembesar
|
Abad ke-19
|
(b) menghuraikan konsep,
hierarki, dan peranan pembesar.
|
1.2 Hukum adat dan undang-undang
1.2.1 Hukum
adat
|
Abad ke-19
|
Calon
seharusnya dapat:
(a) menerangkan bentuk dan
pelaksanaan:
(i) Adat
Perpatih;
(ii) Adat
Temenggung.
|
1.2.2 Undang
-undang
|
Abad ke-19
|
(b) menghuraikan
prinsip-prinsip umum:
(i) Undang-Undang
99 Perak;
(ii) Undang-Undang
Tubuh Johor.
|
1.3 Sistem sosial
|
Abad ke-19
|
Calon
seharusnya dapat:
(a) menerangkan konsep dan
susun lapis masyarakat.
|
1.4 Sistem ekonomi
|
Abad ke-19
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan ciri-ciri
ekonomi tradisional;
|
(b) menerangkan ciri-ciri
ekonomi komersial
|
||
2 Transformasi Masyarakat
|
Calon seharusnya dapat membincangkan transformasi masyarakat dan respons
masyarakat tempatan terhadap kuasa Barat.
|
|
2.1 Peluasan
kuasa asing
|
Abad ke-19-20
|
Calon
seharusnya dapat:
(a) membincangkan faktor
dan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
|
2.2 Penentangan
terhadap kuasa asing
|
Abad ke-19-20
|
Calon
seharusnya dapat:
(a) menilai sebab-sebab penentangan masyarakat
tempatan terhadap kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
|
2.3 Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan
|
Abad ke-19-20
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menerangkan
perubahan pentadbiran di Negeri-negeri
Melayu, Sabah, dan Sarawak;
|
(b) menghuraikan
perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah,
dan Sarawak;
|
||
(c) menjelaskan
perubahan sistem pendidikan di
Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
|
||
2.4 Masyarakat
pelbagai
kaum
|
Abad ke-19-20
|
Calon
seharusnya dapat:
(a) menghuraikan
perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan
Sarawak.
|
3 Nasionalisme dan
Pembentukan Negara Bangsa
|
Calon seharusnya dapat membincangkan perkembangan kesedaran kebangsaan
dan proses pembinaan negara bangsa.
|
|
3.1 Gerakan nasionalisme
3.1.1 Faktor kemunculan
|
Abad ke-20
|
Calon
seharusnya dapat:
(a) membincangkan
faktor-faktor kemunculan nasionalisme:
(i) pengaruh
agama Islam;
(ii) peranan
bahasa dan kesusasteraan;
(iii) pengaruh
kewartawanan;
(iv) peranan
pendidikan;
(v) peranan
golongan intelektual;
(vi) pengaruh
luar.
|
3.1.2 Gerakan, persatuan, kelab,
dan kesatuan yang berkaitan dengan agama,
ekonomi, sosial,
dan politik
|
Abad ke-20
|
(b) membincangkan sebab
penubuhan dan matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung
gerakan nasionalisme:
(i) Gerakan
Islah/ Islamiah;
(ii) Persatuan
dan kelab Negeri-negeri Melayu;
(iii) Kesatuan
Melayu Muda.
|
3.2 Perjuangan
mencapai kemerdekaan
|
Calon
seharusnya dapat:
|
|
3.2.1 Pendudukan
Jepun 1941-1945
|
Abad ke-20
|
(a) menghuraikan dasar dan
kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan
mencapai kemerdekaan;
|
3.2.2 Perjuangan
secara berperlembagaan
1946-1960
|
Abad ke-20
|
(b) menilai penentangan
orang Melayu terhadap Malayan Union;
(c) menjelaskan Gerakan
Anti-Penyerahan di Sarawak;
(d) membincangkan
pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948;
(e) menggalurkan
perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak;
(f) menghuraikan
langkah-langkah mengatasi ancaman Parti Komunis Malaya;
|
3.2.3 Kemerdekaan
|
Abad ke-20
|
(g) menganalisis
langkah-langkah mencapai kemerdekaan;
(h) membincangkan
faktor-faktor pembentukan Malaysia;
(i) membincangkan reaksi dalam dan luar negara
terhadap pembentukan Malaysia;
(j) membincangkan isi-isi Perjanjian Malaysia
1963.
|
4 Pengisian
Kemerdekaan
|
Calon seharusnya dapat membincangkan bentuk negara bangsa merdeka, proses
perkembangan dan kemajuan, dan peranannya dalam politik antarabangsa.
|
|
4.1 Sistem
pemerintahan
|
Abad ke-20
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menghuraikan bentuk
pemerintahan:
(i) Persekutuan;
(ii) Raja
Berperlembagaan;
(iii) Demokrasi
Berparlimen.
|
4.2 Pembinaan negara
bangsa
|
Calon seharusnya dapat:
|
|
4.2.1 Pembangunan
sosial
|
Abad ke-20
|
(a) menjelaskan usaha-usaha
ke arah pembangunan sosial:
(i) Bahasa
Kebangsaan;
(ii) Dasar
Pendidikan Kebangsaan;
(iii) Dasar
Kebudayaan Kebangsaan;
(iv) Rukun
Negara.
|
4.2.2 Pembangunan ekonomi
|
(b) menganalisis
usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi:
(i) Dasar
Pembangunan Luar Bandar;
(ii) Dasar
Ekonomi Baru (DEB);
(iii) Dasar
Pembangunan Nasional (DPN):
– Dasar Perindustrian Negara;
– Dasar
Pertanian Negara.
|
|
(c) menilai sumbangan
tokoh:
(i) Tunku Abdul Rahman
Putra al-Haj;
(ii) Tun Abdul
Razak bin Dato’ Hussein;
(iii) Tun Hussein
bin
Onn;
(iv) Tun Dr Mahathir
bin Mohamad.
|
||
4.3 Wawasan 2020
|
Abad ke-20
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menerangkan cabaran dan
hala tuju negara.
|
4.4 Perhubungan luar
|
Abad ke-20
|
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti
asas-asas dasar luar negara;
|
(b) membincangkan
penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa:
(i) Komanwel (Commonwealth of Nations);
(ii) Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations);
(iii) Association of South East Asian Nations
(ASEAN);
(iv) Pergerakan Negara
Berkecuali (NAM);
(v) Pertubuhan Persidangan Islam (OIC).
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
|
||
1 Masyarakat
1.1 Institusi pemerintahan
1.1.1 Raja
|
Vietnam dan
Thailand (Abad ke-19)
|
Calon seharusnya dapat
membincangkan corak kehidupan tradisional masyarakat peribumi dari segi
politik, sosial, dan ekonomi.
Calon seharusnya dapat:
(a) memerihalkan konsep dan
peranan raja;
|
1.1.2 Pembesar
|
Vietnam dan
Thailand (Abad ke-19)
|
(b) memerihalkan konsep,
hierarki, dan peranan pembesar.
|
1.2 Sistem sosial
|
Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19)
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan konsep dan
susun lapis masyarakat.
|
1.3 Sistem ekonomi
|
||
Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19)
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan ciri-ciri
ekonomi tradisional;
(b) menerangkan
ciri-ciri ekonomi komersial.
|
|
2 Transformasi Masyarakat
|
Calon seharusnya dapat membincangkan transformasi masyarakat dan respons
masyarakat tempatan terhadap kuasa Barat.
|
|
2.1 Peluasan
kuasa asing
|
Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19)
|
Calon seharusnya dapat:
(a) membincangkan faktor
dan cara
peluasan kuasa asing.
|
2.2 Penentangan
terhadap kuasa asing
|
Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19)
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menganalisis
sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing;
|
(b) menilai peranan tokoh:
(i) Diponegoro;
(ii) Thibaw.
|
||
2.3 Pengubahsuaian
dalam pentadbiran, ekonomi, dan
pendidikan
|
Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19)
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menghuraikan kesan
penjajahan asing terhadap pentadbiran tempatan;
|
(b) membincangkan
perkembangan ekonomi;
|
||
(c) membincangkan
perkembangan pendidikan.
|
||
3 Nasionalisme dan Pembentukan
Negara Bangsa
|
Calon seharusnya dapat membincangkan perkembangan kesedaran kebangsaan
dan proses pembinaan negara bangsa.
|
|
3.1 Gerakan
nasionalisme
3.1.1 Faktor kemunculan
|
Indonesia dan
Myanmar (Abad ke-19)
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menganalisis
faktor-faktor kemunculan nasionalisme:
(i) pengaruh
agama;
(ii) peranan
bahasa dan kesusasteraan;
(iii) pengaruh
kewartawanan;
(iv) pendidikan;
(v) peranan
intelektual;
(vi) pengaruh luar.
|
3.1.2 Parti
politik dan persatuan
|
Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19)
|
(b) menerangkan sebab
penubuhan dan matlamat persatuan dan parti politik yang mendukung gerakan
nasionalisme; Sarekat Islam; Partai
Nasional Indonesia; Young Men Buddhist Association (YMBA) dan Poor
Man’s Party.
|
3.2 Perjuangan mencapai
kemerdekaan
|
Calon seharusnya dapat:
|
|
3.2.1 Pendudukan
Jepun
1941-1945
|
Myanmar dan Indonesia (Abad ke-20)
|
(a) menghuraikan dasar dan kesan pendudukan
Jepun ke atas pejuang mencapai kemerdekaan;
|
3.2.2 Perjuangan
secara berperlembagaan dan
bersenjata
|
Myanmar dan Indonesia (Abad ke-20)
|
(b) menilai penentangan
rakyat terhadap penjajah secara berperlembagaan;
|
(c) menggalurkan
penentangan rakyat secara bersenjata;
|
||
3.2.3 Kemerdekaan
|
Myanmar dan Indonesia (Abad ke-20)
|
(d) menghuraikan
langkah-langkah mencapai kemerdekaan.
|
4 Pengisian
Kemerdekaan
|
Calon seharusnya dapat membincangkan bentuk negara bangsa merdeka, proses
perkembangan dan kemajuan, dan peranannya dalam politik serantau.
|
|
4.1 Sistem
pemerintahan
|
Filipina dan Thailand (Abad ke-20)
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menghuraikan bentuk
pemerintahan:
(i) Republik;
(ii) Raja Berperlembagaan;
(iii) Demokrasi Berparlimen.
|
4.2 Pembangunan
|
Calon seharusnya dapat:
|
|
4.2.1 Pembangunan
ekonomi
|
Filipina dan Thailand (Abad ke-20)
|
(a) menjelaskan dasar-dasar ekonomi negara.
|
4.3 Pembinaan
negara bangsa
4.3.1 Bentuk pemerintahan
|
Filipina dan Thailand (Abad ke-20)
|
Calon
seharusnya dapat:
(a) menerangkan
sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa:
(i) demokrasi;
(ii) ketenteraan.
|
4.3.2 Sumbangan
tokoh
|
Filipina dan Thailand (Abad ke-20)
|
(b) menilai
sumbangan tokoh:
(i) Macapagal;
(ii) Phibun
Songkram.
|
4.4 Perhubungan luar
4.4.1 Penglibatan dalam organisasi antarabangsa
|
Filipina dan
Thailand (Abad ke-20)
|
Calon
seharusnya dapat:
(a) membincangkan
penglibatan negara dalam organisasi antarabangsa:
(i) Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations);
(ii) South East Asia Treaty Organisation
(SEATO);
(iii) Association of South East Asian Nations
(ASEAN).
|
Rujukan Utama
Kertas 3: Sejarah
Malaysia dan Asia Tenggara, 1800-2000
21. Abdullah Zakaria, 1997. Pasir Salak: Pusat Gerakan
Menentang British di Perak. Ipoh: Yayasan Perak.
22. Azlizan Mat Enh, 2011. Sejarah Diplomatik: Esei-esei Penghargaan
Kepada Prof. Dato’ Dr. Nik Anuar Nik Mahmud. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
23. Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah
Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
24. Andaya, B. W. dan Leonard Y., 1992. A
History of Malaysia. London: Macmillan.
25. Brown, I., 1997. Economic
Changes in Southeast Asia, c.1830-1980. Kuala Lumpur: Oxford University
Press.
26. D.J.M. Tate, 1980. Sejarah Pembentukan Asia Tenggara Perubahan
Ekonomi dan Sosial, Jilid ke-2. Kuala
Lumpur: Penerbit Fajar Bakti.
27. Kobkua Suwannathat-Pian, 1991. Sejarah Thai Zaman Bangkok. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
28. Mohamed Noordin Sopiee, 2005. From Malayan
Union To Singapore Separation 1945-1965. Kuala Lumpur: University of Malaya
Press.
29. Nik Anuar Nik Mahmud, Muhammad Haji Salleh dan
Abd. Ghapa Harun, 2011. Biografi Tun
Abdul Razak: Negarawan dan Patriot. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan
Malaysia.
30. Ramlah Adam, 2005. Tunku Abdul Rahman Satu Biografi Politik.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
BalasPadamBoleh sy tahu buku ni d cetak d mna? Dan penerbit buku ni apa? Sbb sy nak buat kerja kursus dan buku ni menjadi sumber rujukan saya☺️
BalasPadam