Khamis, 2 April 2020

Sukatan Pelajaran Sejarah Islam 940/2

Tema/Tajuk/Sub Tajuk
Hasil pembelajaran
Kawasan Kajian/ masa
Pengenalan Sukatan Mata pelajaran Sejarah Penggal ke-2
Pelajar dapat:
-       Mengetahui sukatan mata pelajaran  Sejarah Penggal ke-2

KERJA KURSUS

1   Apa itu Sejarah?
1.1  Konsep dan teori
Ilmu sejarah

2  Kaedah Penyelidikan  
    dan Penulisan
    Sejarah

2.1 Penyelidikan dalam
      Sejarah

2.2 Sumber sejarah





2.3 Tafsiran sejarah








2.4 Penulisan sejarah














3.  Penyediaan Cadangan
Penyelidikan

3.1 Tajuk

3.2 Pengenalan

3.3 Objektif

3.4 Permasalahan kajian

3.5 Skop kajian

3.6 Sorotan kajian lepas

3.7 Kaedah kajian

3.8 Pembahagian struktur esei

3.9 Penutup

3.10 Bibliografi
4 Penyelidikan Bahan

4.1 Mengenal pasti bahan

4.2 Mencari dan mengumpul bahan

4.3 Menyaring bahan

5 Penulisan Hasil Penyelidikan
Dikendalikan oleh sekolah


Pelajar  dapat:
a)     menjelaskan konsep dan teori ilmu

Pelajar  dapat:
(a)   Mengenal pasti langkah-langkah yang perlu dalam penyelidikan sejarah.



Pelajar  dapat:
a)     Membezakan jenis-jenis sumber;
b)    Menggunakan sumber sejarah secara kritis.

Pelajar  dapat:
(a)   Mmenilai maklumat dalam sumber-sumber sejarah;
(b)   Menganalisis kesahan sesuatu tafsiran yang terdahulu;
(c)   (c) merekonstruksi peristiwa lalu dengan menggunakan sumber sejarah.

Pelajar  dapat:
(a)   Mengorganisasikan maklumat dalam bentuk naratif;
(b)   (b) memberi penjelasan secara kritis dan imaginatif terhadap perubahan dan kesinambungan dalam kehidupan;
(c)   (c) membincangkan pelbagai perspektif terhadap sesuatu peristiwa lampau;
(d)   (d) membuat sintesis terhadap tafsiran peristiwa lampau dan kaitannya dengan masa kini.

Pelajar  dapat:
a)     memilih tajuk yang mempunyai makna penting dalam peristiwa sejarah;
b)    menerangkan idea awal tentang kajian;
c)     Menyatakan tujuan kajian;
d)    mengenal pasti persoalan yang perlu dijawab oleh kajian
e)     menentukan tempoh, kawasan, dan isu yang dikaji;
f)     membincangkan tulisan yang sedia ada berkaitan
g)    memilih kaedah yang sesuai untuk mengumpul bahan seperti kajian perpustakaan, kerja lapangan, dan temu bual;
h)     mengorganisasikan persembahan dan isi penulisan kajian;
i)      membuat rumusan dan kesimpulan tentang kajian;
j)      menyenaraikan sumber rujukan yang digunakan. Sekurang-kurangnya 5 sumber rujukan







Pelajar dapat:
a)       menyenaraikan sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk;
b)       mengumpul sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk yang dipilih daripada sumber  Internet, arkib, temu bual, dan perpustakaan;
c)       mengumpul maklumat yang relevan dengan tajuk.

Pelajar dapat:
(a)   Menghasilkan esei dan membentangkan esei.




1 Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan
Luar

1.1 Masyarakat jahiliah


Pelajar dapat:
-          Membincangkan perubahan masyarakat, sistem pemerintahan, dan hubungannya dengan dunia luar.
Pelajar  dapat:
(a)   menjelaskan konsep dan struktur masyarakat

Semenanjung Tanah Arab
(abad ke-6)
1.2 Masyarakat Islam
Pelajar  dapat:
(a)   Menghuraikan konsep ummah
(b)   Mmembincangkan perkembangan masyarakat Islam.
Nabi Muhammad
SAW dan Khalifah
al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-67)

1.3 Sistem pemerintahan


Pelajar  dapat:
(a)   Menghuraikan kandungan dan peranan Piagam Madinah
(b)   Memerihalkan struktur pemerintahan di Madinah.

Nabi Muhammad
SAW (abad ke-7)

1.4 Kepemimpinan
Nabi Muhammad SAW

Pelajar  dapat:
(a)   menghuraikan ciri-ciri kepemimpinan Nabi Muhammad SAW.

Nabi Muhammad
SAW (abad ke-7)

1.5 Institusi khalifah

1.5.1 Pemilihan khalifah

Pelajar dapat:
(a)   menghuraikan konsep dan ciri-ciri khalifah;
(b)    membincangkan kaedah pemilihan khalifah;

Khalifahal-Rasyidin dan
Umayyah (abad ke-78)

1.5.2 Sumbangan khalifah/tokoh


Pelajar dapat:
(a)   menilai sumbangan khalifah/tokoh:
(i)             Khalifah Abu Bakar
(ii)             Khalifah Umar al-Khattab
(iii)           Khalifah Umar Abdul Aziz
(iv)           Khalifah Harun al-Rasyid

Khalifah al-Rasyidin, Umayyah (abad ke-78), dan Abbasiyah (abad ke-89)

1.6 Bentuk pemerintahan

1.6.1 Pemerintahan
pusat dan wilayah
Pelajar dapat :
(a)   Mmembincangkan struktur pemerintahan dan pentadbiran pusat dan Wilayah
Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7), Khalifah Uthmaniyah
(abad ke-1617)

1.6.2 Pemerintahan
pusat dan wilayah

Pelajar dapat :
(a)   menjelaskan sistem pemerintahan raja/sultan dan amir
Andalusia (abad ke-13)
India (abad ke-1617)

1.7 Pertahanan dan
pembukaan wilayah

1.7.1 Jihad
Pelajar dapat :
(a)   Menjelaskan pengertian jihad

Nabi Muhammad
SAW Khalifah al-Rasyidin
(abad ke-7)

1.7.2 Peperangan
Pelajar dapat :
(a)   Menghuraikan etika dan strategi peperangan;

Nabi Muhammad SAW
Khalifah al-Rasyidin
(abad ke-7)
1.7.3 Kepemimpinan
Pelajar dapat :
(a)   menilai kepemimpinan dan sumbangan tokoh:
(i)             Salehuddin al-Ayyubi;
(ii)            Sultan Muhammad al-Fatih.

Mesir (abad ke-12),  Khalifah Uthmaniyah
(abad ke-15)

1.8 Perhubungan luar
1.8.1 Diplomatik
Pelajar dapat :
(a)    membincangkan bentuk perhubungan luar
(i) diplomatik;
Nabi Muhammad
SAW dan Khalifah
al-Rasyidin (abad ke-7)
1.8.2 Naungan
Pelajar dapat :
(a)    membincangkan bentuk perhubungan luar
(i) naungan melalui pembayaran jizyah;

Khalifah al-Rasyidin dan
Khalifah Umayyah
(abad ke-78)
1.8.3 Perjanjian
Pelajar dapat :
(a)    membincangkan bentuk perhubungan luar
(i) perjanjian.

Khalifah Abbasiyah
(abad ke-913)
Khalifah Uthmaniyah (abad ke-1719)
2 Pembangunan  dan
Penerokaan

2.1 Ekonomi
2.1.1 Sistem
ekonomi

Pelajar dapat :
-          Membincangkan perubahan yang berlaku dalam bidang ekonomi, kebudayaan, dan penerokaan.

Pelajar dapat :
(a)   Menghuraikan konsep dan ciri-ciri sistem ekonomi;
(b)   Membincangkan kegiatan ekonomi;


Nabi Muhammad
SAW (abad ke-7) Abbasiyah (abad ke-1112) Kesultanan Melaka (abad ke-15)

 2.1.2 Institusi
ekonomi

Pelajar dapat :
(a)   Menganalisis peranan institusi ekonomi dan pelaksanaannya:
(i)             baitulmal
(ii)            (ii) cukai
(iii)           (iii) zakat
Khalifah al-Rasyidin
(abad ke-78)
Khalifah Abbasiyah
(abad ke-911)

2.2 Pendidikan
2.2.1 Falsafah
pendidikan
Islam
Pelajar dapat:
(a)   Mmembincangkan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam;

Khalifah Umayyah
(abad ke-78) Khalifah
Abbasiyah (abad ke-1112)

2.2.2 Perkembangan
pendidikan

Pelajar dapat:
a)     Menjelaskan jenis institusi Pendidikan:
(i)             halaqah;
(ii)             masjid/surau;
(iii)           pondok/madrasah
(iv)           istana
(v)            universiti.

(b)   menghuraikan sistem pendidikan:
(i)             pendidikan fardu ain dan fardu kifayah;
(ii)            kaedah pengajaran dan pembelajaran.

Mesir
(abad ke-8)
Acheh
(abad ke-1617)

2.3 Perkembangan
intelektual
2.3.1 Perkembangan ilmu
Pelajar dapat:
(a)    menghuraikan perkembangan ilmu naqli dan aqli;
Khalifah Abbasiyah
(abad  ke-1113)
Khalifah Umayyah
di Andalusia
(abad  ke-1113)
2.3.2 Sumbangan tokoh 


Pelajar dapat:
(a)   Menilai sumbangan tokoh:
(i)             al-Khwarizmi
(ii)             Ibn Sina
(iii)            al-Ghazali
(iv)           Ibn Khaldun.

Khalifah Abbasiyah
(abad ke-813)
Mesir (abad ke-15)
2.4 Penerokaan

Pelajar dapat:
(a)   Menilai sumbangan tokoh:
(i)             al-Mas’udi
(ii)             Ibn Majid;
(iii)            Ibn Battutah.
Khalifah Umayyah
(abad ke-78),
Abbasiyah (abad ke-913), dan Andalusia
(abad ke-14)
2.5 Seni bina
Pelajar dapat:
(a)   Menghuraikan ciri-ciri seni bina.
Andalusia
(abad ke-13)
India (abad ke-1617)
3. Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa

3.1 Peluasan Kuasa Barat




Pelajar dapat:
(a)   Membincangkan faktor-faktor peluasan kuasa Barat



Khalifah Uthmaniyah (abad ke-20)

3.2 Reaksi masyarakat
tempatan

Pelajar dapat:
(a)   Menjelaskan reaksi masyarakat tempatan.
Mesir dan Algeria (abad ke-9 & 20)

3.3 Gerakan nasionalisme











Pelajar dapat:
(a)   Menerangkan faktor kemunculan gerakan nasionalisme:
(i)   pengaruh agama;
(ii)   peranan bahasa dan kesusasteraan;
(iii)  Pengaruh kewartawanan;
(iv)  peranan pendidikan;
(v)  peranan  golongan intelektual;
(vi)  pengaruh luar.

Mesir dan Syria
(abad ke-20)

3.4 Perang Dunia Pertama

Pelajar dapat:
(a)    Membincangkan penglibatan Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama.

Khalifah Uthmaniyah
(abad ke-20)

3.5 Pembentukan negara bangsa
(a) menghuraikan faktor- faktor pembentukan
      negara bangsa.
Turki dan Mesir (abad ke-20)


Ulangkaji Persediaan  Peperiksaan Percubaaan Penggal ke-2

Pelajar dapat
1)     Memahami dan mengetahui skema jawapan
2)     Mengetahui teknik menjawab soalan peperiksaan dengan betul
3)     Menghasilkan esei yang menarik dan mantap berdasarkan  rubrik dan soalan yang diberi


Tiada ulasan:

Catat Ulasan