Tema /
Tajuk
|
Hasil
Pembelajaran
|
Masa /
Kawasan Kajian
|
1.Masyarakat
1.1.Masyarakat
Fedual
1.2.Masyarakat
Agraria
|
1.Menjelaskan difinisi
dan ciri-ciri dan susun lapis masyarakat feudal
2.membandingkan
ciri-ciri fedualisme di Eropah dan Asia
3.Menghuraikan
definisi dan ciri-ciri masyarakat agraria
|
England
& Jepun (abad ke-16-17)
Belanda & China (abad ke-16-17) |
1.3
Masyarakat Maritim
1.4.Masyararakat
Industri
|
4.Menjelaskan ciri-ciri masyarakat Maritim
5.menerangkan
definisi dan ciri-ciri masyarakat industri
|
Portugal
& Jepun
(abad
ke-16-17)
England
& Jerman
(abad
ke-16-17)
|
2.1.Pemerintahan dan Pentadbiran
2.1.1.Raja/Maharaja
2.1.2.Pembesar
|
1.Menghuraikan kedudukan dan peranan raja/ maharaja dalam pemerintahan
2.membandingkan
peranan pembesar dalam pemerintahan
|
China & Russia
(abad ke-16-20)
China & Russia
(abad
ke16-20)
|
2.2 Negara Bangsa
2.2.1 Raja mutlak dan raja berperlembagaan
2.2.2.negara kesatuan dan Negara Persatuan
2.2.3.Penyatuan Negara
Bangsa
|
1.membincang dan membandingkan
sistem
pemerintahan beraja mutlak
dengan
raja berperlembagaan
2.Membincangkan sistem pemerintahan negara
republik dan negara persekutuan
|
England
& Perancis
(abad
ke-16-18)
Perancis
& Amerika Syarikat
(abad
ke-18-19)
Itali
& Jerman
(abad
ke-19)
|
3.1.Sistem Ekonomi
3.1.1 Fedualisme dan Kapitalisme
|
1Menghuraikan sistem ekonomi:
i.Fedualisme di Asia
ii.fedualisme di Eropah
iii.kapitalisme
|
Jepun
& China
(abad
ke-16)
Jerman
& Perancis (abad ke-16-18)
England & Amerika Syarikat
(abad ke-18-19)
|
3.1.2.Perkembangan Ekonomi
3.1.2.1.Perdagangan dan
Perniagaan
3.1.2.2.Pertanian
3.1.2.3.Perindustrian
|
1.Membincangkan perubahan orientasi
kegiatan dan kemajuan dalam bidang-
bidang;
i.perdagangan dan perniagaan
ii.pertanian
iii.perindustrian
|
Portugal
& Belanda
(abad
ke-16-18)
Belanda
& England
(abad
ke-17-18)
Jerman
& Jepun
(abad
ke19-20)
|
3.2.Intelektual
3.3.1.Perkembangan Ilmu
3.3.2.Sumbangan tokoh
|
a..membincangkan proses perubahan
pemikiran dan kemajuan ilmu
pengetahuan kesan daripada
Renaisans,Refomasi,Protestan,Revolusi
Sains
dan Gerakan Pencerahan
b.Menilai idea dan sumbangan tokoh
i.Charles Louis Montesquieu
ii..Adam
Smith
ii.Jean
Jacques Rousseau
|
England
dan Perancis
(abad
ke-17-19)
England
dan Perancis
(abad
ke-17-19)
|
3.3.Kemajuan
Pendidikan
|
i.menghuraikan proses perubahan
pendidikan daripada system pendidikan
tradisional kepada
pendidikan formal
|
Perancis
& Jerman
(abad
k-19-19)
|
4.Nasionalisme
dan Pembentukan
Negara Bangsa
1.Reaksi
masyarakat tempatan terhadap perluasan kuasaBarat dan kesan penjajahan Barar
|
i.Menjelaskan proses, kesan dan respons
masyarakat tempatan terhadap
penjajahan dan peranan Negara-negara
baru
merdeka dalam politik
antarabangsa
ii.menganalisis reaksi masy tempatan terhadap
perluasan kuasa Barat
iii.membincangkan transformasi social,ekonomi
dan kemunculan intelektual tempatan
|
China
& India
(abad
ke-19-20)
|
4.2.Konflik
antarabangsa
4.2.1
Perang Dunia Pertama 1914-1918
(Jerman dan Russia)
|
1.membincangkan
sebab dan kesan Perang Dunia Pertama
|
Jerman
& Russia (abad ke-20)
|
4.2.2,Perang Dunia 1942-1945 Jepun dan AS
4.2.3.Perang
Dingin
(Russia
& AS)
|
ii.menganalisis
sebab dan kesan Perang
Dunia Kedua
iii.menganalisis
sebab dan Kesan Perang
Dingin
|
Jepun
& Amerika Syarikat
(abad
ke-20)
Rusia
& Amerika Syarikat
(abad
ke-20)
|
4.3.Deklolonisasi
dan
pengembalian
kedaulatan
|
i.menerangkan langkah-langkah
mendapatkan kedaulatan dan
dekolonisasi oleh orang
tempatan
|
China
(abad
ke-20)
|
4.3.Deklolonisasi
dan
pengembalian
kedaulatan
|
i.menerangkan langkah-langkah
mendapatkan kedaulatan dan
dekolonisasi oleh orang
tempatan
|
India
(abad
ke-20)
|
4.4.Perhubungan
Luar
|
a.membincangkan
kerjasama Negara
dalam organisasi antarabangsa selepas
Perang Dunia Kedua
i.PBB
ii.Komenwel
iii.Nato
|
Soviet
Union & Amerika Syarikat
(abad
ke-20)
United
Kingdom & India (abad ke-20)
United Kingdom & Amerika Syarikat
(abad ke-20)
|
Blog ini adalah untuk kegunaan para pelajar yang mengambil subjek Sejarah STPM Baharu 2013-Kini. Semoga blog ini bermanfaat untuk semua.
Sabtu, 4 Mei 2019
Sukatan Pelajaran Sejarah Dunia 940/1
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadaminformasinya bagus dan bisa membantu saya dalam mencari tugas, setelah blogbaca baca disini saya yakin banyak yang terbantu. Terima kasih sudah berbagi.
BalasPadamtest
BalasPadam
BalasPadamIzin promo ya Admin^^
bosan tidak ada yang mau di kerjakan, mau di rumah saja suntuk,
mau keluar tidak tahu mesti kemana, dari pada bingung
mari bergabung dengan kami di ionqq^^com, permainan yang menarik dan menguras emosi
ayo ditunggu apa lagi.. segera bergabung ya dengan kami...
add Whatshapp : +85515373217 ^_~
Mantap yah kak! Aku paling suka periode feudal dimana penguasa semena mena dan rakyat mengerahkan kekuatan kolektifnya melawan status quo! Mantul abis!
BalasPadamSegera cek, Mario4D! Situs permainan untung dengan beragam permainan seru dan untung! Dengan Berbagai permainan seru!
Togel 5 pasaran! 7 Server slotgames! Live casino lengkap! Segera cek MARIO4D!
Hubungi WA kami SEGERA :
https://wa.me/628561333111