2.2 Pendidikan
Soalan 72: Bincangkan
falsafah dan ciri-ciri pendidikan dalam Islam
Pendahuluan :
§ Pendidikan dapat didefinasikan sebagai usaha menyerapkan
ilmu pengatahuan , sama ada secara teori atau praktikal bagi membentuk peribadi
atau watak seseorang individu bagi menempuh kehidupan yang semakin kompleks. Pendidikan
islam dikaitkan dengan beberapa istilah khusus antaranya tarbiyah , ta’lim ,
tadris , ta’dib dan irsyad.
§ pendidikan
merupakan satu proses abadi yang membawa perkembangan mental dan fizikal serta
kesedaran manusia terhadap Tuhan. Pendidikan Islam dikaitkan dengan beberapa
istilah seperti tarbiyah iaitu proses pembentukan peribadi seseorang individu,
ta’lim iaitu proses pemindahan ilmu, ta’dib iaitu proses pembentukan sahsiah
sebagimana yang kehendaki oleh Islam dan irsyad iaitu petunjuk berasaskan
syariah
Isi-isi penting :
Falsafah Pendidikan Islam
Proses Pendidikan Sepanjang Hayat
§ tiga
falsafah yang kaitkan dengan pendidikan Islam ialah akidah, ilmu dan amal
§ Bermula dari dalam buaian hingga ke liang lahad. Kebebasan
kepada semua orang untuk mendapatkan pendidikan tanpa mengira jantina ,
kekayaan , dan warna kulit.
§ Menuntut ilmu merupakan suatu kewajipan atau fardhu ,
sama ada kepada kaum lelaki mahupun wanita. Oleh itu , menjadi tanggungjawab kepada setiap
individu untuk mencari ilmu kerana agama islam sendiri memandang tinggi dan
menghormati orang yang menuntut ilmu.
Ciri-ciri Pendidikan Islam
Sumber utama berlandaskan al-Quran dan Sunnah
§ Sumber yang sah dan hakiki , diikuti sunnah atau hadis
Rasulullah SAW. Selain itu, berpandukan sumber akal dalam bentuk ijtihad dan
qias bagi menjelaskan parkara-perkara yang tidak dapat diterangkan secara jelas
oleh sumber al-quran dan sunnah.
§ Focus utama ialah memenuhi keperluan kerohanian , menanamkan
kepercayaan dalam pemikiran dan hati , pemulihan akhlak dan membangunkan jiwa
merdeka Menurut ibn khaldun, matlamat pendidikan islam ialah mempersiapkan
seseorang dari segi keagamaan iaitu mengajarnya tentang syiar-syiar agama
menerusi al-Quran dan sunnah.
Mempertingkatkan daya pemikiran
§ Tahap pemikiran yang tinggi , seseorang itu dapat membuat
pelbagai pekerjaan dan menambahkan daya kreativitinya.
§ Memperlengkapkan akhlak manusia sesuai dengan fungsi
kejadian manusia sebagai khalifah dan hamba Allah SWT yang wajib mengamalkan
nilai-nilai akhlak bertunjangkan amal ma’ruf nahi munkar.
Pembangunan seimbang antara aspek Naqliah dan
Aqliah
§ Membolahkan manusia mengenali pencipta-Nya dan mentaati
segala perintah dan suruhan-Nya.
§ Bersifat dinamis , melibatkan proses pendidikan sepanjang
hayat , iaitu bermula daripada buaian hingga ke liang lahad.
Memenuhi keperluan kerohanian
§
Menanamkan
kepercayaan dan pemikiran dan hati, Pemulihan akhlak
§
Membangunkan jiwa
merdeka dan Menekankan nilai dan keikhlasan manusia yang bekerja atau melakukan
sesuatu kerana Allah SWT.
Melengkapkan keperluan sosio-budaya
§ Seseorang individu akan dapat melengkapkan sosiobudaya
kehidupannya dengan membekalkan kemahiran , kesenian , termasuk muzik , syair ,
khat , seni bina dan lain-lain.
Merupakan satu proses sepanjang hayat dan bersifat
dinamis
§ setiap
individu diberi kebebasan untuk mendapatkan ilmu pengetahuan tanpa mengira
jantina, warna kulit, kedudukan atau kekayaan. sebagai satu proses sarwajagat
pendidikan mestilah dibiarkan mengalir tanpa sekatan
§ sehubungan
dengan itu, sememangnya menjadi kewajipan setiap individu untuk menuntut ilmu
kerana Islam memandang tinggi dan menghormati orang yang berilmu
Sumber
utama ialah al-Quran dan sunnah
§ al-Quran dan
sunnah merupakan sumber dalam falsafah pendidikan Islam. Sumber al-Quran ialah sumber yang sah dan
hakiki diikuti oleh sunnah. selain itu pendidikan Islam juga berpandukan sumber
akal, iaitu ijtihad dan qias. Sumber ini
dapat menerangkan perkara-perkara yang tidak dapat diterangkan secara jelas
oleh sumber al-Quran dan sunnah.
§ sumber-sumber
ini telah menonjolkan prinsip-prinsip yang ideal demi membentuk insan sempurna
yang mengabdikandiri kepada Allah SWT untuk mendapat keredaanNya
Mewujudkan
pembangunan yang seimbang
§ pembangunan
yang seimbang ialah dari aspek naqliah dan aqliah supaya dapat mengenali
penciptaNya dan seterusnya mentaati segala perintahNya. penekanan diberi kepada
semua aspek pertumbuhan manusia agar sentiasa seimbang supaya dapat
melaksanakan tugas-tugas sebagai khalifah Allah di bumi ini.
§ pembelajaran
yang diterima oleh seseorang individu dapat membawa kesedaran kepadanya tentang
tujuan dia dicipta. Kesedaran ini akan
mendorongnya membangunkan dunia mengikut ajaran agama Islam
Menekankan
nilai dan keikhlasan manusia
§ Pendidikan
akan merangsang seseorang untuk berusaha bersungguh-sungguh. Pendidikan dapat memimpin manusia ke arah
kemajuan hidup yang lebih ideal
§ Pendidikan
juga merupakan penilaian bagi kejayaan atau kegagalan seseorang dalam
kehidupannya
Melahirkan
golongan pelajar yang bersikap positif
§ Pendidikan
dapat mempertingkat daya pemikiran dan kreativiti seorang individu agar dapat
menjalankan pelbagai pekerjaan
Menjadi
teras kepada pembentukan insan soleh
§ falsafah
pendidikan bertujuan melahirkan insan yang beriman dan beramal. Insan seperti ini akan bersifat takwa,
memiliki sifat-sifat kemanusian yang tinggi dan berkeperibadian mulia.
§ dengan
kekuatan akhlak yang terpuji dan ilmu yang mendalam, seseorang individu akan
mengetahui baik dan buruk tindakannya
Kesimpulan
§ Secara
amnya, pendidikan Islam bertujuan untuk mendapatkan keredaan Allah supaya
merasai kehidupan yang bahagia di dunia dan akhirat. Menurut al-Farabi, objektif utama falsafah
Islam adalah untuk mendapatkan ilmu demi mentauhidkan Allah SWT. Pendidikan islam adalah untuk mendapatkan keredaan Allah
SWT , membentuk akhlak terpuji , menyedarkan manusia tentang hubungan dan
tanggungjawabnya serta sebagai persediaan menghadapi kehidupan di dunia dan
akhirat.
§ Tujuan khasnya , mengharapkan perubahan-perubahan yang
berlaku , khususnya tingkah laku melalui penurunan ilmu yang dilaksanakan
secara sistematik.
Soalan 73: Huraikan faktor-faktor perkembangan
pendidikan kerajaan Khalifah Umaiyah abad ke-8
Pendahuluan
§ Pada zaman pemerintahan Bani Umayyah, terdapat banyak
kemajuan yang telah disumbangkan menjadi tapak tamadun Islam yang telah
diasaskan Nabi Muhammad s.a.w dan pemerintahan Khulafa ar-Rasyidin.
§ Kemajuan yang telah disumbangkan oleh kerajaan Bani
Umayyah termasuklah bidang pendidikan.
Isi-isi penting :
Faktor kemajuan yang dinikmati dalam bidang
pendidikan didorong oleh:
1. Perkembangan kerajaan Bani Umayyah
§ Khalifah-khalifah Bani Umayyah melakukan perluasan kuasa
untuk meluaskan syiar Islam dan seterusnya mengembangkan pendidikan Islam
§ Contohnya, khalifah Muawiyah bin Abu Sufyan (661-681M)
telah Berjaya menakluk Rom, Bukharan, Samarkhand, Sind, Kabur, Khyber,
Afghanistan, Tiensan (Siankiang, China) dan Afrika Utara seperti Tripoli.
2.
Perkembangan ilmu pengetahuan
§ Khalifah-khalifah Bani Umayyah memainkan peranan penting dalam perkembangan
ilmu pengetahuan. Mereka sendiri berminat tentang pencarian ilmu pengetahuan.
Al-Mas’udi menyatakan bahawa Khalifah Muawiyah akan membaca sepertiga malam
untuk mempelajari cerita-cerita bangsa Arab, dan peperangan serta cerita-cerita
bangsa asing.
§ Usaha perkembangan ilmu dapat dilihat apabila Khalifah
al-Walid menjadikan Bandar Khufah sebagai pusat perkembangan ilmu. Masjid dan
sekolah dibina dengan menekankan pengajaran ilmu al-Quran, hadis, bahasa,
geografi, sains, matematik, perubatan dan sebagainya. Ketika inilah lahir
bebrapa imam terkemuka seperti Imam Abdul Malik di Hijaz dan Imam Hanifa di
Iraq.
3. Perkembangan masyarakat Islam
§ Perluasan kuasa turut membawa perkembangan masyarakat
Islam. Mereka bukan lagi terdiri daripada orang Arab, tetapi berkembang
meliputi bangsa Eropah, India dan China. Oleh itu, perkembangan ini membawa
kepada keperluan pendidikan Islam.
§ Selain itu, terdapat faktor lain yang turut menyumbang
kepada perkembangan pendidikan pada zaman pemerintahan Bani Umayyah, iaitu :
4. Gerakan agama
§ Memainkan peranan penting dalam menyebarkan ilmu agama.
§ Berlaku dengan luasnya pada zaman Khalifah Umar bin Abdul
Aziz. Para ulama bersemangat melihat Islam gemilang di persada dunia telah
memperkembangkan ilmu keagamaan.
5. Gerakan falsafah
§ Kemunculan ilmu falsafah sebagai satu bidang ilmu yang
banyak menggunakan akal untuk berhujah. Diwujudkan untuk melawan fahaman Yahudi
dan Nasrani yang telah meresap ke dalam masyarakat pada zaman pemerintahan Bani
Umayyah.
§ Cendikiawan Islam telah menggunakan ilmu falsafah bagi
menyampaikan hujah yang lengkap dan mantap serta bukti yang kukuh.
6. Gerakan sejarah
§ Perkembangan ini sejajar dengan perkembangan ilmu keagamaan
seperti ilmu al-hadis, sejarah Islam dan lain-lain.
§ Perkembgan ini penting dalam menyediakanputera-putera
khalifah memahami ilmu ketatanegaraan, sistem pemerintahan dan pentadbiran bagi
mentadbir Negara.
Penutup
§ Kemajuan pendidikan yang dicapai pada zaman Bani Umayyah
ialah dari segi penambahan institusi pendidikan dan perkembangan ilmu sains,
ilmu perubatan, ilmu falsafah, ilmu sejarah, ilmu geografi, ilmu bahasa dan sastera, qira’at (cara-cara
membaca al-Quran), ilmu tafsir, hadis dan lain-lain.
Soalan 74: Huraikan perkembangan pendidikan
kerajaan Khalifah Abbasyiah abad ke-11 hingga ke-12
Pendahuluan
§ Zaman pemerintahan Bani Abbasiyyah dikenali sebagai zaman
keemasan dan kegemilangan pendidikan
Islam. Dasar pendidikan berteraskan wahyu al-Quran dan hadis manakala sumber
pendidikan berasal dari al-Quran dan hadis serta sumber ilmu dari luar seperti
India, Parsi dan Greek. Selain daripada ilmu keagamaan, ilmu lain ialah sains,
perubatan, fizik, kimia, matematik, geografi, falsafah, astronomi, falak dan
sebagainya.
§ Pengajian pada
zaman Bani Abbasiyyah terbahagi kepada 3 peringkat iaitu: Peringkat permulaan atau rendah, Peringkat menengah dan Peringkat
tinggi
Isi-isi penting :
Institusi pendidikan
1.
Masjid
§ Dijadikan tempat atau sekolah utama bagi mempelajari
al-Quran, hadis dan fiqah. Selain itu, diadakan juga Majlis muzakarah, iaitu
majlis perbincangan dan perbahasan antara para ulama, sarjana, ahli fikir dan
lain-lain.
2.
Istana
§ Khalifah telah menggunakan sebagai salah satu institusi
pendidikan pada masa itu. Istana khalifah dipenuhi dengan golongan
cendikiawandan bijak pandai dan khalifah sendiri merupakan seorang yang
berpengetahuan dan cinta kepada ilmu pengetahuan.
3.
Madrasah
§ Satu institusi pendidikan baru dalam era Bani Abbasiyyah.
Namun merupakan lanjutan daripada institusi sebelumnya dalam pelbagai bentuk.
Madrasah juga dikenali sebagai sekolah-sekolah tinggi yang ditubuhkan pada
zaman pemerintahan Nizam al-Mulk.
4.
Perpustakaan
§ Didirikan untuk membantu masyarakat Islam menuntut ilmu
terutamanya di pusat pengajian seperti masjid dan sekolah. Fungsi utama ialah
tempat membaca, membuat rujukan, menyelidik dan belajar secara halaqah.
Perkembangan
ilmu
1.
Ilmu hadis
§ Pada abad ke-3 H, menyaksikan perkembagan ilmu mustalah
hadis, iaitu satu ilmu yang menyaring hadis-hadis sahih dan palsu dengan
memeriksa peribadi perawi-perawi hadis sejak mula meriwayatkan hadis sehingga
ke akhirnya. Perkembangan ini membawa kepada penulisan kitab-kitab musnad.
2.
Ilmu kalam
§ Ilmu kalam ialah ilmu yang membicarakan kepercayaan
keagamaan dengan bukti yang meyakinkan. Di dalam ilmu ini dibahas tentang cara
ma’rifat atau mengetahui secara mendalam tentang sifat-sifat Allah dan para
Rasul dengan menggunakan dalil-dalil yang sah.
3.
Ilmu tasawuf
§ Pada zaman pemerintahan Bani Abbasiyyah yang ke-3, lahir
tokoh tasawuf seperi Rabiyah al-Adawiyah yang mempopularkan fahaman hudd atau
cinta kepada Allah. Pada peringkat ke-4, Abu Mansur al-Hajjaj telah dijatuhkan
hukuman mati kerana fahaman pantheisme.
Pertumbuhan
ilmu sekular
1.
Ilmu falsafah
§ Pengajian falsafah sebagai satu ilmu dalam Islam yang
dipelopori oleh Abu Ishak al-Khindi yang mengarang berates-ratus buah kary
meliputi aspek mantik, falsafah, muzik, matematik dan lain-lain. Ibn Maskawaih
terkenal sebagai ahli falsafah akhlak, melalui bukunya tahzibul akhlak.
§ Keraguan terhadap ilmu falsafah menyebabkan al-Ghazali
beralih kepada ilmu tasawuf dan Berjaya menguasai sebahagian besar pemikiran
umat Islam dan Berjaya menggugat pengaruh falsafah Yunani pada zamannya.
2.
Ilmu sains dan perubatan
§
Ilmu sains dan perubatan turut
mengkaji bidang biologi, zoology, fizik, geologi, matematik, serta kimia yang
banyak membantu dalam bidang perubatan pada zaman tersebut.
3.
Ilmu sejarah
§
Kemahiran dalam ilmu hadis
telah memberi manfaat yang besar dalam melahirkan ulama sejarah yang Berjaya
menghasilkan kajian yang teliti berasaskan fakta yang benar.
4.
Ilmu alam dan geografi
§ Umat Islam tidak ketinggalan dalam ilmu geografi.
Berasakan karya terjemahan Ptolemy oleh Thabit bin Qurrah lahirlah buku Suratul
Ard oleh Khawarizmi. Hasil daripada pengembaraan ilmiah, umat Islam telah
menghasilkan kitab geografi yang sangat bernilai.
5.
Kesenian
§ Perkembangan ilmu seni dan budaya juga dapat dilihat pada
zaman pemerintahan Bani Abbasiyyah. Misalnya Firdausi menghasilkan karya epic
yang agung iaitu Shah Nameh. Epic ini mengambil masa lebih 30 tahun untuk
disiapkan dengan pelbagai gambar raja dan pahlawan.
Penutup
§ Pada keseluruhannya, perkembangan ilmu pengetahuan semasa
zaman Bani Abbasiyyah bukan sahaja dalam bentuk keagamaan tetapi meliputi
pelbagai ilmu lain seperti sains dan perubatan.
Soalan 75: Huraikan perkembangan dan faktor-faktor perkembangan Pendidikan
pada zaman khalifah umayyah pada abad ke-7 hingga ke 8
Pendahuluan
§
Pada zaman pemerintahan bani umayyah ,
terdapat banyak kemajuan yg telah di sumbangkan menjadi tapak tamadun islam yg
telah diasaskan oleh nabi Muhammad s.a.w dan pemerintahan khulafa al-Rasyidin.
kemajuan yang disumbangkan oleh kerajaan bani umayyah termasuklah bidang
pendidikan.
Isi-isi penting:
Perkembangan pendidikan kerajaan bani umayyah
§
Khalifah-khalifah bani umayyah melakukan
perluasan kuasa untuk meluaskan syiar islam dan seterusnya mengembangkan
pendidikan Islam. Contohnya , khalifah Muawiyah bin abu sufyan ( 661-681M) telah
berjaya menakluk Rom, Bukharan , Samarkhan , Sind , Kabur , kyber , Afghanistan
, Tienshan (Sinking , China) dan Adrika
utara seperti Tripoli .
§
Manakala khalifah abdul malik bin marwan
(685-705M) berjaya menakluki negeri-negeri timur seperti Khujah , Fhurukush ,
dan Khatal .
§
Khalifah al-walid bin abdul malik (705-715M) yang terkenal sebagai Balk, Sugh ,
Supania , Fargharah, Khawarizam atau Uzbekistan , India seperti Sind, Afrika
utara sperti Mesir dan pergunungan atlas, andalus seperti cordova dan teledo hingga
ke china .
§
Khalifah-khalifah bani umayyah memainkan
peranan penting dlm perkembangan ilmu pengetahuan. mereka sendiri berminat tentang
pencarian ilmu pengetahuan. Al-Mas’udi menyatakan bhw khalifah Muawiyah akan
menbaca smpai sepertiga malam untuk mempelajari cerita-cerita bangsa arab , dan
peperangan, serta cerita2 bangsa asing .
§
Usaha perkembangan ilmu pengetahuan dpt
dilihat apabila khalifah al-walid menjadikan Bandar kufah sebagai perkembangan
ilmu . pada zaman khalifah umar bin abdul aziz (717-702M) . kota kufah ,
Damsyik , dan basrah muncul sebagai pusat perkembangan ilmu pengetahuan islam.
§
Malahan, masjid dan sekolah dibina sebagai
institusi perkembangan islam dengan menekankan pengajatan ilmu al-quran , hadis
, bahasa , geografi , sains , matematik , perubatan , dan sebagainya .
§
Ketika inilah , lahir beberapa imam terkemuka
spt imam abdul malik di hijjaz dan imam hanifa di Iraq
Faktor-faktor perkembangan pendidikan bani umayyah
Gerakan agama
§
Memainkan peranan penting dalam menyebarkan
ilmu agama . Proses ini berlaku dgn luasnya pda zaman khalifah umar bin abdul
aziz.
§
Para ulama yg bersemangat melihat islam
gemilang di persada dunia telah memperkembangkan ilmu keagamaan .
Gerakan falsafah
§
Kemunculan ilmu falsafah sbgai satu bidang
ilmu yg banyak menggunakan akal untuk berhujah . Gerakan falsafah ini
diwujudkan untuk melawan fahaman yahudi dan nasrani yg telah meresap ke dalam
msyarakat pda zaman pemerintahan bani umayyah.
§
Para cendiakawan islam telah menggunakan ilmu
falsafah bagi menyampaikan hujah yg lengkap dan mantap serta bukti yg kukuh .
Gerakan sejarah
§
Perkembangan ini sejajar dhn perkembangan
ilmu keagamaan spt ilmu al-hadis , sejarah islam dan lain2 .
§
Perkembangan ini penting dalam menyediakan
putera-putera khalifah memahami ilmu ketatanegaraan , sistem pemerintahan , dan
pentadbiran bagi mentadbir negara .
Penutup
§
Pemerintahan bani umayyah yg mementingksn
pendidikan telah mempelbagaikan mata pelajaran yg diajar di institusi
pendidikan . Selain drpd ilmu agama spt fiqah , tauhid , tafsir al-quran dan
hadis , mata pelajaran lain yg diajar ialah ilmu hisab, sejarah, sastera , ilmu
perubatan, kesenian dan falsafah .
§
Walaupun kerajaan bani umayyah telah
ditumbangkan dalam revolusi abbasiyah, namun sistem pendidikan terus kekal dan
dijadikan contoh utk perkembangan seterusnya .
Soalan 76: Huraikan faktor-faktor perkembangan pendidikan
pada zaman kerajaan Abbasiyah.
Pengenalan
§ Pendidikan
merupakan suatu keperluan bagi segenap lapisan masyarakat dan menjadi asas untuk menggerakkan ketamadunan bangsa.
Pendidikan dalam perspektif Islam merupakan suatu proses yang berlaku sepanjang
hayat
§ Kerajaan
Abbasiyah (750-1258M) ditubuhkan melalui revolusi yang dilancarkan terhadap pemerintahan kerajaan Umayyah.
Pendidikan telah berkembang pesat di zaman kerajaan Abbasiyah sama ada ilmu
agama mahupun ilmu-ilmu keduniaan
Isi-Isi
1. Usaha
dan galakan para khalifah
§
Khalifah
mendirikan pusat-pusat pengajian. Khalifah Harun al-Rasyid membina perpustakaan
yang ulung iaitu Baitul Hikmah di Baghdad. Khalifah al-Makmum menghimpunkan
setiap kitab dari daerah taklukannya seperti Syria, Afrika dan Mesir untuk
diterjemahkan ke dalam bahasa Arab. Khalifah al-Mukhtadid Billah menyelia
sudut-sudut dan tempat tertentu di istananya untuk majlis ilmu
§
Khalifah
memberi pelbagai kemudahan untuk menetap di Baghdad, perbelanjaan tetap dan
kedudukan istimewa kepada golongan cerdik pandai. Khalifah Abu Jaafar
al-Mansur, Harun al-Rasyid dan al-Makmum menggalakkan kegiatan penterjemahan
2.
Aktiviti penterjemahan pelbagai ilmu
§ Bidang penterjemahan bermula dengan ilmu
mantik sehingga tertubuhnya Sekolah Tinggi Penterjemahan yang pertama di dunia.
Penterjemahan dipimpin oleh Hunain bin Ishak dan 90 orang murid-muridnya.
Penterjemah lain seperti Ishak bin Hunain, Hubaisy dan Thabit Qurrah
§ Buku-buku falsafah, sains, matematik,
perubatan dan astronomi daripada pelbagai bahasa diterjemah ke dalam bahasa
Arab. Kesannya lahirlah pelbagai ilmu pengetahuan dan tokoh-tokoh dalam bidang
tersebut
3.
Kemunculan golongan ulama/tokoh ilmu
§
Lahirnya
tokoh-tokoh atau golongan ulama yang menjadi tenaga pengajar. Abul Ali
al-Hussein ibn Abdullah ibn Sina atau dikenali sebagai Ibn Sina menghasilkan
berpuluh-puluh karya dalam bidang falsafah dan perubatan. Abu Hamid al-Ghazali
atau dikenali sebagai al-Ghazali yang mengarang lebih kurang 300 buah buku
merangkumi falsafah, keagamaan, dan politik
§
Maskuih
yang menghasilkan buku sejarah yang menyentuh hal-hal kemasyarakatan khususnya
bidang ekonomi. Beliau menulis dengan
lengkap sejarah permulaan Bani Buwayh dan hal ehwal pemerintahan Bani
Abbasiyah. Tokoh-tokoh lain seperti al-Kindi, al-Farabi, Abu Hanifah, Malik bin
Anas, Ahmad bin Hanbal al-Bukhari dan lain-lain pakar dalam hadis dan fikah
4.
Kewujudan prasarana pendidikan yang baik
§ Terdapat institusi pendidikan seperti
masjid, surau, kuttab dan istana yang dijadikan sebagai pusat perkembangan ilmu
pengetahuan dan pendidikan. Pusat pengajian yang lengkap dan moden didirikan di
seluruh negara seperti di Baghdad, Madinah, Kufah, Kaherah, Balk dan lain-lain.
Pusat pengajian yang terkenal ialah madrasah yang mencakupi pengajian peringkat
rendah, menengah, dan tinggi. Masjid dijadikan tempat utama bagi mempelajari
al-Quran, hadis, fikah, tafsir dan kesihatan. Di masjid diadakan majlis
perbincangan dan perbahasan antara para ulama, sarjana, ahli fikir dan
lain-lain berkenaan isu semasa
§ Istana khalifah dipenuhi golongan
cendekiawan dan cerdik pandai. Istana lebih berfungsi sebagai gedung ilmu
pengetahuan daripada pusat pemerintahan . Madrasah menyediakan kemudahan
fizikal pembelajaran. Madrasah an-Nizamiyah dianggap sebagai institusi
pengajian tinggi yang pertama bertaraf universiti. Pembinaan perpustakaan yang
berperanan sebagai tempat membaca, membuat rujukan, menyelidik, dan belajar
secara halaqah. Antara perpustakaan terkenal ialah Baitul Hikmah, Dar
al-Hikmah, dan Khizanat sabur (Dar al-Ilm)
5. Sistem
pendidikan yang tersendiri
§ Terdapat tiga peringkat pengajian iaitu
rendah, menengah dan tinggi. Peringkat permulaan atau rendah yang bertempat di
kuttab atau pondok. Kurikulum peringkat rendah ialah mempelajari al-Quran,
sirah Rasulullah s.a.w. , membaca, menulis, puisi dan ilmu hisab. Di peringkat
menengah, ilmu yang diajar ialah ilmu tafsir, hadis, kalam, tasawwuf, bahasa,
usul fiqah, sejarah, geografi dan sebagainya
§ Peringkat tinggi ialah pengajian di
universiti yang memberi tumpuan kepada pengkhususan ilmu. Antaranya ialah
matematik, astronomi, geometri, kimia, zoologi dan perubatan
6.
Kestabilan politik dan kewangan kerajaan Abbasiyah
§ Keadaan politik yang stabil membolehkan
prasarana pendidikan disediakan
§ Sumber kewangan untuk pembinaan kebanyakan
pusat pengajian ketika itu diambil daripada hasil tanah-tanah wakaf atau
perbendaharaan negara
Kesimpulan
§ Sistem pendidikan pada zaman Abbasiyah merupakan
titik peralihan penting ke arah mewujudkan sistem pendidikan yang lebih
tersusun. Kedudukan guru mula mendapat tempat dengan disediakan segala
kemudahan dan kemudiannya dibayar gaji. Seterusnya murid-murid telah
ditempatkan di sekolah mengikut aras pembelajaran masing-masing
§ Pada zaman pemerintahan al-Makmum, kota
Baghdad dikatakan telah mencapai puncak kegemilangannya serta mendapat jolokan
sebagai pusat kebudayaan antarabangsa
Soalan 77: Huraikan institusi
Pendidikan pada zaman khalifah umayyah pada abad ke-7 hingga ke 8
Pendahuluan
§
Kemajuan pendidikan yg dicapai pda zaman
pemerintahan bani Umaiyyah ialah dri segi penambahan institusi pendidikan dan
perkembangan sains , ilmu perubatan ,
ilmu falsafah , ilmu sejarah , ilmu geografi , ilmu bahasa, dan sastera
, qira’at (cara-cara membaca al- Quran)
§
Pada zaman pemerintahan bani umayyah,
terdapat pelbagai institusi pendidikan untuk membolehkan perkembangan
pendidikan dilaksanakan. Antara institusi pendidikan tersebut ialah masjid,
istana, kuttab dan halaqah.
Isi-isi penting
1.
Istitusi Masjid
§
Merupakan institusi pendidikan utama yg
bermula sejak permulaan islam . pemerintahan bani umayyah telah mendirikan bnyk
masjid spt masjid amawiyin (umawi) di damsyik , masjid di kufah , basrah , dan
fustat yg menjadi pusat oendidikan .
§
Pda zaman pemerintahan khalifah Khalid
al-walid (705-715M) , beliau berusaha mengembangkan ilmu pengetahuan dan
menghapuskan buta huruf dalam kalanagn umat islam dengan mendirikan masjid dan
kuttab sbgai pusat pendidikan dan pusat ibadat di seluruh wilayah islam .
§
Khalifah Khalid al-walid telah membina masjid
amawiyin di damsyik yg mengambil masa selama 8tahun . masjid ini telah
dijadikan tempat ibadat dan tempat
belajar kaum muslimin . di dalam masjid ini terdapat halaqah atau kelompok2 yg
dipenuhi dgn pelajar2 yg terdapat drpd pelbagai mazhab.
§
Guru-guru diberi gaji dan ada yang berkhidmat
secara sukarela. Kurikulum yang diperkenalkan ialah ilmu fardhu ain dan ilmu
fardhu kifayah seperti bahasa , kesusasteraan , ilmu hisab , dan ilmu falak .
2.
Institusi Istana
§
Pda masa pemerintahan bani umayyah , istana
khalifah turut dijadikan pusat kegiatan pendidikan . istana khalifah yg menjadi
pusat pembelajaran ialah di damsyik , Syria . istana khalifah dijadikan pusat
pembelajaran dan tempat penyimpanan bahan2 bacaan yg ditulis dalam bahasa
yunani . bahan2 bacaan ini kemudiannya diterjemah ke dalam bahasa arab .
§
Khalifah muawiyah bin abi sufyan sering
mengundang para ulama dan cendiakawan ke istananya bgi membicarakan ilmu
sejarah bangsa arab, sejarah peperangan dan sejarah raja2 parsi, sistem
pemerintahan dan pentadbiran .
§
Pendidikan di istana memberi tumpuan kpda
putera2 khalifah dan anak2 pembesar diajar mata pelajaran sejarah ,
kesusasteraan , ilmu pidato , tatasusila . dan moral , cara2 bergaul dgn
msyarakat dan rakyat jelata . kesemua mata pelajaran yg diajar ini adlah
sebagai pengetahuan dan pengalaman serta persediaan untuk menghadapi kehidupan
bermsyarakat serta mjadi pemimpin .
3.
Institusi Kuttab
§
Terdapat 2jenis kuttab, iaitu untuk orang
awam yg dikenakan yuran pengajian dan kuttab al-sabil untuk kanak2 miskin dan
yidak dikenakan bayaran yuran pengajian .
§
Pengajian di kuttab memfokuskan kpd pengajian
al-quran dan asas2 ilmu agama bagi persediaan untuk melangkah ke peringkat yg
lebih tinggi yg lebih dikenali sbgai halaqah .
4.
Halaqah
§
Pengajian halaqah diadakan di masjid. halaqah
ialah satu sistem pengajian tradisional di mana murid-muird berkumpul dlm
bentuk bulatan mengelilingi guru dgn menadah kitab yg diajar . jangka waktu
pengajian tdk di tentukan tetapi semakin lama belajar , semakin tggi ilmu
seseorang itu . Pada kebiasaannya , pengajian halaqah dilaksanakan di peringat
tinggi di mna murid2 nya sudah mempunyai asas2 ilmu yg kukuh .
§
Pendidikan halaqah telah berkembang di
negara2 islam yg lain termasuk nusantara .
5.
Guru-guru yang Mengajar
§ Guru-guru yang mengajar diberi kepercayaan menyebarkan ilmu pengetahuan di
institusi pendidikan mempunyai pengetahuan yg berbeza-beza mengikut tahap
pendidkan . Kuttab bagi Guru-guru yang kurang pengalaman. Istana bagi Guru2 bnyk pengalaman dan ilmu
pengetahuan berbanding guru2 di masjid yang digelar muaddib. Mereka mengajar
putera2 khalifah dan anak2 pembesar ilmu pengetahuan dan mendidik mreka dri
segi budi bahasa , moral , dan sahsiah . Masjid
tenaga Pengajar terdiri drpd golongan ulama yg terkenal. Antaranya ,
Abdullah bin abbas , khatib al-baghdadi , dan Hassan al-basri, Abdullah bin
abbas merupakan ahli dalam bidang tafsir , hadis , fiqah , dan sastera. Beliau
pernah menjdi guru dimasjid al-haram pda zaman khalifah abdul malik bin marwan
. Khatib al-baghdadi telah berkhidmat di masjid amawiyin di damsyik pd tahun
456H. sebagai guru mata pelajaran al-hadis . Hassan al-basri merupakan ulama
fiqah dan usuluddin yg terkenal di Iraq . antara yg pernah mjadi muridnya ialah
wasil bin ‘Ata yg mrupakan pengasas mazhab Mu’tazilah .
Penutup
§ Pemerintahan bani umayyah yg mementingksn pendidikan telah mempelbagaikan
mata pelajaran yg diajar di institusi pendidikan . Selain drpd ilmu agama spt
fiqah , tauhid , tafsir al-quran dan hadis , mata pelajaran lain yg diajar
ialah ilmu hisab , sejarah , sastera , ilmu perubatan, kesenian , dan falsafah
.
§ Walaupun kerajaan bani umayyah telah ditumbangkan dalam revolusi abbasiyah
, namun sistem pendidikan terus kekal dan dijadikan contoh utk perkembangan
seterusnya .
Soalan 78: Huraikan institusi pendidikan kerajaan
Khalifah Abbasiyyah abad ke-11 hingga ke-12 .
Pendahuluan
§ Zaman pemerintahan Kerajaan Abbasiyyah 750-1258M dikenali
sebagai zaman keemasan dan kegemilangan pendidikan Islam. Dasar pendidikan
Islam berteraskan wahyu (al-Quran) dan hadis, manakala sumber pendidikan
berasal daripada sumber al-Quran dan hadis serta sumber ilmu dari luar seperti
dari India, Parsi, dan Greek. Selain daripada ilmu keagamaan, ilmu lain ialah
ilmu sains, perubatan, fizik, kimia, matematik, kimia, geografi dan sebagainya.
§ Pada zaman pemerintahan Bani Abbasiyyah, institusi
pendidikan ialah masjid, surau, kuttab dan istana yang dijadikan sebagai pusat
pemerintahan ilmu pengetahuan dan pendidikan.
Isi-isi penting
1.
Masjid
§ Masjid dijadikan tempat atau sekolah utama bagi
mempelajari al-Quran, hadis dan fiqah. Selain itu, di masjud juga diadakan majlis
muzakarah, iaitu majlis perbincangan dan perbahasan antara para ulama, sarjana,
ahli fikir, dan lain-lain yang berkenaan dengan isu semasa. Contohnya, Masjid
al-Mansur yang didirikan oleh Khalifah Abu Jaafar al-Mansur pada 145H di
Baghdad dan diperluaskan serta diperbaharui oleh Khalifah Harun al-Rasyid. Mata
pelajaran yang disampaikan ialah ilmu hadis dan syair.
§ Pada tahun 383H/993M , Khalifah al-Qadir telah melantik
seorang imam untuk memimpin solat jumaat. Tenaga pengajar yang bertugas di
masjid jamek akan dipilih dan dibayar gaji oleh pemerintah. Bidang pengajian
juga hendaklah mendapat kelulusan pemerintah. Khalifah al-Qadir telah melantik
Abu n-Najm Badr menjadi gabenor jajahan timur islam. Semasa pemerintahannya,
beliau telah membina 3000 kompleks masjid-khan atau kolej masjid berasrama bagi
menyediakan tempat tinggal untuk para pelajar. Institusi yang dibina
membolehkan penyebaran pengajian falsafah tabiie dan sains.
2.
Istana
§ Khalifah telah menggunakan istana sebagai salah sebuah
institusi pendidikan pada masa itu. Istana
khalifah dipenuhi dengan golongan cendekiawan dan bijak pandai dan khalifah
sendiri merupakan seorang yang berpengetahuan dan cinta kepada ilmu
pengetahuan. Bagi memperlihatkan cinta khalifah kepada ilmu pengetahuan,
golongan cendekiawan dan bijak pandai diberi pelbagai kemudahan menetap di
Baghdad dan diberi perbelanjaan tetap dan kedudukan istimewa. Contohnya,
Khalifah al-Makmun yang merupakan seorang khalifah yang cintakan ilmu
pengetahuan tertarik dengan pengajian ilmu dan pengajaran sastera.
§ Beliau telah menghimpunkan setiap kitab dari
daerah-daerah takhluknya seperti Syria, Afrika, dan Mesir. Kitab-kitab yang
dikumpul dan bermutu tinggi telah diterjemahkan ke dalam bahasa Arab. Oleh itu,
istana kerajaan lebih berfungsi sebagai gedung ilmu pengetahuan daripada pusat
pemerintahan. Baghdad terkenal di seluruh pelusukdunia bukan sahaja sebagai ibu
kota Dau-lah ‘Abbasiyyah dan kemegahan istana diraja malah menjadi pusat ilmu
pengetahuan dan kebudayaan yang termasyhur pada masa itu.
3.
Madrasah
§ Merupakan institusi pendidikan yang baharu dalam era Bani
Abbasiyyah. Namun institusi ini merupakan lanjutan kepada institusi pendidikan
yang sebelumnya dalam pelbagai bentuk. Faktor pembentukan madrasah sebagai
salah satu institusi pendidikan dan terpisah daripada bangunan masjid ialah
kerana suasana pengajian di masjid yang dipenuhi dengan perdebatan dan
perbincangan yang seringkali menyebabkan suasana bising dan menggangu
peribadatan orang lain. Selain itu, ketidakmampuan masjid untuk menampung
jumlah pelajar yang besar dalam bentuk halaqah yang ramai.
§ A. Shalaby menyatakan bahawa madrasah pada awalnya belum
mempunyai kurikulum yang seragam.kurikulumnya bergantung kepada kepakaran
guru-guru, pandangan tentang kepentingan sesuatu ilmu, dan hubungan dengan
pihak yang membangunkan madrasah. Madrasah merupakan institusi pendidikan yang
menyediakan kemudahan fizikal pembelajaran untuk para penuntut ilmu serta
menjadi model kepada institusi pengajian tinggi yang muncul kemudiannya. Madrasah
juga dikenali sebagai sekolah-sekolah tinggi yang ditubuhkan pada zaman
pemerintahan Nizam al-Mulk (456H-485H)
4.
Perpustakaan
§ Perpustakaan juga memainkan peranan yang penting dalam
memantapkan perkembangan ilmu pengetahuan pada zaman pemerintahan Bani Abbasiyyah.
Perpustakaan didirikan bagi membantu masyarakat islam menuntut ilmu terutamanya
di pusat pengajian seperti masjid dan sekolah. Fungsi utama perpustakaan ialah tempat
membaca, membuat rujukan, menyelidik, dan belajar secara halaqah.
§ Antara perpustakaan yang terkenal pada zaman Bani
Abbasiyyah ialah perpustakaan awam, perpustakaan separa-awam dan perpustakaan
persendirian. Perpustakaan awam adalah seperti Baitul Hikmah yang merupakan
perpustakaan pertama yang dibina di dunia islam. Perpustakaan ini dibina oleh
Khalifah Harun al-Rasyid. Perpustakaan Baitul Hikmah menjalankan pelbagai
aktiviti seperti pengkajian buku-buku, pengkajian ilmiah, dan disediakan sebuah
tempat khas untuk majlis perbincangan dan syarahan. Beberapa tokoh saintis
termasuklah al-Khawarizmi dan Hanayn bin Ishaq pernah berkhidmat di
perpustakaan ini.
§ Manakala perpustakaan separa awam pula dimiliki oleh
golongan khaifah dan raja.perpustakaan ini bertujuan mencari kemasyhuran dan
minat mendalam terhadap ilmu pengetahuan. Keahlian perpustakaan ini diterhadkan
kepada gollongan berpangakat tinggi dan terkenal. Contohnya, Ibnu Sina, tokoh perubatan yang
terkenal dan dihormati dibenarkan memasuki perpustakaan Sanianid setelah
mendapat kebenaran khas. Contoh perpustakaan separa awam ialah Perpustakaan
al-Nasir Lidnilah, Perpustakaan al-Musta’sim billah, dan sebagainya. Perpustakaan
persendirian pula adalah seperti Perpustakaan Ibnu al-Khasysyab dan
perpustakaan sekolah.
Penutup
§ Kesimpulannya, pada zaman pemerintahan Bani Abasiyyah,
institusi pendidikan terbahagi kepada beberapa jenis iaitu masjid, surau,
madrasah, perpustakaan dan sebagainya.yang moden dan lengkap didirikan di
seluruh negara terutama di Baghdad, Madinah, Kufah, Kaherah dan lain-lain.
§ Di samping institut tersebut, pusat pengajian yang
terkenal ialah madrasah yang mencakupi pengajian di peringkat rendah, menengah
dan tinggi.
Soalan 79: Huraikan perkembangan pendidikan dan
institusi pendidikan Islam di Mesir abad ke-8
Pendahuluan :
§ Pada zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab, beliau
telah didatangi oleh Amr bin al-As, salah seorang pemimpin yang diarah oleh
Khalifah Abu Bakar al-Siddiq untuk memasuki dan membuka negeri-negeri Syria dan
Palestin untuk meminta izin membuka Mesir. Khalifah Umar al-Khattab mementingkan
ilmu pengetahuan yang berbentuk kerohanian dan fizikal. Beliau mengingatkan Amr
bin al-As agar mengajar anak-anak di Mesir berenang, menunggang kuda, dan
riwayat yang baik serta syair yang indah.
§ Hasil daripada arahan Khalifah Umar ini telah mengembangkan
ajaran Islam serta keilmuan di Mesir. Namun begitu, gerakan keilmuan di Mesir
hanya tertumpu di kota Fustat dan kota Iskandariah. Para sahabat nabi hanya
memilih daerah Fustat (Kaherah) dan Iskandariah sebagai tempat tinggal mereka.
Selepas zaman sahabat dan tabiin, barulah orang Islam mendirikan tempat tinggal
di daerah lain dan tidak mendirikan masjid.
§ Hanya selepas Khalifah al-Makmun berjaya menghapuskan
orang Kibti dalam pemberontakan pada tahun 216H, barulah orang Islam menguasai
Mesir sepenuhnya dan membawa ilmu pengetahuan bercorak agama dan bahasa.
Isi-isi penting :
1.
Perkembangan pendidikan
§ pemerintah Mesir mendapat idea untuk menubuhkan sekolah
yang mana guru-guru terdiri daripada para sahabat. Sekolah ini menggunakan
buku-buku hadis yang diriwayatkan oleh para sahabat. Para pelajar akan
mempelajari ilmu hadis dengan menggunakan kaedah hafalan dan menulis kembali
hadis-hadis tersebut. Selain itu, mereka akan mengkaji al-Quran dan hadis serta
mengeluarkan hukum-hukum daripadanya. Dari sekolah ini, muncul beberapa ulama
yang terkenal seperti Sulaiman bin Aiter Al-Tujaibi dan Abdul Rahman bin
Juhirah Abu Abdullah Al-Khaulani.
§ Perkembangan ilmu semakin terserlah semasa pemerintahan
Khalifah Umar bin Abdul Aziz. Khalifah Umar merupakan seorang yang cintakan
ilmu pengetahuan. Pada zaman pemerintahannya, beliau menggalakan kegiatan
penulisan dan penyusunan dalam bidang ilmu kalam, ilmu hadis dan usul fiqah. Malahan
falsafah Yunani mulai meresap ke dalam bahasa Arab dan kesusasteraan pada zaman
pemerintahannya.
§ Di samping perkembangan ilmu bercorak agama, terdapat
juga perkembangan ilmu bercorak sastera. Perkembangan ini bermula selepas orang
Arab tiba di Mesir. Kata-kata yang bernas dan bernilai akan diambil seperti
ucapan dan perutusan daripada Amr bin al-As. Masyarakat Mesir juga
diperkenalkan dengan syair dan puisi apabila penyair Arab mengunjungi Mesir
terutamanya pada zaman pemerintahan Abdul Malik bin Marwan. Walaupun mendapat
pendedahan daripada penyair Arab, namun tidak ditemui penyair-penyair ulung
dalam kalangan orang Mesir sendiri. Sajak-sajak yang dihasilkan sama ada pada
zaman Bani Umayyah dan zaman Bani Abbasiyah oleh orang Mesir hanya ada dalam
beberpa rangkap sahaja.
§ Kedai buku juga berfungsi sebagai tempat terpancarnya
ilmu pada zaman pemerintahan Bani Abbasiyah. Banyak kedai buku muncul di Mesir.
Di kedai buku ini, para ilmuwan akan dating berkumpul dan berbincang sesama
mereka. Sekiranya terdapat buku-buku yang baik dalam bahasa asing, mereka akan
menterjemahkannya dan dijual kepada orang ramai degan harga yang murah.
Aktiviti ini telah menyemarakkan lagi perkembangan ilmu di Mesir.
2.
Institusi pendidikan (masjid)
§ Masjid menjadi pusat kegiatan agama di Mesir. Kegiatan
agama ini dijalankan secara meluas di Masjid Amru Ibnul al-As di Kota Fustat. Kegiatan ini telah dipelopori oleh para
sahabat yang mengunjungi Mesir. Para sahabat berkumpul dan membincangkan serta
mencatatkan hadis-hadis mereka. Malah, ada hadis-hadis tersebut hanya diketahui
oleh mereka sahaja.
§ Masjid Amru Ibnul al-As dijadikan pusat pengajian dan
dikatakan terdapat sehingga 40 kelompok majlis pengajian yang sentiasa dipenuhi
oleh pelajar untuk menimba ilmu pengetahuan dan membuat kajian. Secara umumnya,
kelompok pengajian yang berada di Masjid Amru al-As bukanlah dikhususkan kepada
pelajaran ilmu fardu ain sahaja seperti al-Quran, hadis, tauhid, fiqah, dan
lain-lain. Bahkan semua bidang ilmu kifayah seperti ilmu hisab, ilmu bintang,
dan perubatan turut dipelajari. Antara 8 kelompok majlis pengajian yang
terdapat d masjid ini ialah Kelompok Imam Shafi’e, Kelompok Al-Majdiah dan
Kelompok Al-Shibiah.
3.
Institusi pendidikan (kuttab)
§ Selain masjid, kuttab juga dijadikan sebagai pusat
pengajian di Mesir. Kuttab ialah tempat
belajar yang merupakan bangunan yang berasingan daripada masjid. Kuttab menjadi tempat bagi kanak-kanak untuk
belajar pada peringkat permulaan. Mata
pelajaran yang diajar ialah al-Quran dan menulis ayat-ayat yang hendak dibaca
dan dihafaz diatas luh (papan batu).
Guru-guru akan membaca ayat-ayat al-Quran kepada kanak-kanak dan kanak-kanak
itu akan menulisnya atas luh. Setelah itu, guru akan melihat tulisan mereka dan
membetulkan sekiranya terdapat kesalahan. Murid-murid akan membaca dan
menghafaz ayat-ayat al-Quran tersebut. Setelah dapat menghafaz dengan fasih,
mereka akan dating semula kepada guru dan menghafaznya di hadapan guru.
§ Selain itu, kanak-kanak di kuttab juga diajar tatabahasa
Arab, kesusasteraan dan sejarah. Di kuttab, ilmu pengetahuan akan diberi secara
percuma kepada semua golongan tidak kira kaya atau miskin dan sama ada lelaki
atau perempuan. Pembelajaran di kuttab dilakukan secara berasingan antara
kanak-kanak lelaki dengan kanak-kanak perempuan.
Penutup :
§ Kesimpulannya, perkembangan ilmu pengetahuan di Mesir
adalah dalam bentuk keagamaan dan fardu ain. Namun, ilmu fardu kifayah seperti
prosa dan puisi, falsafah, ketuhanan dan perubatan turut berkembang.
Soalan 80: Huraikan perkembangan institusi pendidikan di Mesir pada abad
ke-8 Masihi.
Pengenalan
§ Pendidikan dalam Islam mempunyai
kedudukan yang suci dan penting sekali. Pendidikan menjadi sebahagian yang
tidak dapat dipisahkan dari Islam dan merupakan satu ibadat yang penting.
Pertapakan Islam di Mesir bermula pada zaman pemerintahan Khalifah Umar bin
al-Khattab. Atas permintaan penduduk Mesir sendiri, Amru bin al-As telah
dihantar bagi menamatkan pemerintahan Rom yang kejam. Kejayaan Amru al-As
memulakan era pertapakan dan perkembangan agama Islam.
§ Terdapat beberapa institusi
pendidikan yang dijadikan sebagai pusat pengajian Islam di Mesir.
Isi-Isi Penting
1.
Masjid
§ Menjadi pusat kegiatan agama di
Mesir. Khalifah Umar bin al-Khattab telah mengarahkan Amru bin al-As, supaya
mendirikan masjid dalam kawasan yang dikuasai kerajaan Islam. Peranan masjid
sebagai pusat ibadat, pusat
kemasyarakatan dan institusi pendidikan.
Masjid terawal ialah Masjid Amru al-As, berkembang sehingga terdapat 40 buah
kelompok majlis pengajian yang sentiasa dipenuhi pelajar bagi menimba ilmu
pengetahuan dan membuat kajian. Pengajian tertumpu kepada pelajaran ilmu fardu
ain (al-Quran, hadis, tauhid, fiqah) dan ilmu kifayah (ilmu hisab, ilmu bintang
dan perubatan). Antara kelompok utama ialah kelompok Imam Shafie yang dikenali
juga sebagai ‘Zawiyah’. Terdapat juga kelompok yang dikenali sebagai
al-Majdiah, yang diwujudkan oleh Majduddin Abu al-Asybal. Beliau telah
menempatkan Abdul Wahab al-Bahnasi di Mesir.kelopok al-Shibiah pula diusahakan
oleh al-Sahib Muhammad Bin Fakhruddin. Beliau telah menempatkan dua orang
tenaga pengajar yang masing-masing daripada Mazhab Shafie dan Maliki.
§ Masjid Ahmad bin Tolun, ramai
ulama dan ahli fikah berkhimat sebagai guru. Kurikulum merangkumi ilmu tafsir,
hadis, fikah, membaca, ilmu hisab dan perubatan. Masjid awal yang menjadi asas
kepada terdirinya masjid tersohor di Mesir ialah Masjid al-Azhar, didirikan
oleh Jauhar al-Siqili. Masjid ini mempunyai ruang khas untuk mengajar al-Quran
kepada anak-anak yatim.kemudahan penginapan juga disediakan. Pembelajaran dan
pengajaran yang berlangsung di masjid disampaikan dalam bentuk halaqah serta
dalam bentuk kuliah, para guru membaca, menghurai dan menjelaskan isi kandungan
sesuatu kitab. Mana-mana permasalahan yang timbul diajukan kepada seseorang
guru dalam majlis halaqah. Para pelajar juga digalakkan menghafal sesuatu
pelajaran kerana melalui halafan pengukuhan ilmu pengetahuan dapat dimilki
dengan mudah.
2.
Kuttab
§ Tempat belajar yang merupakan
bangunan yang berasingan daripada masjid. Tempat bagi kanak-kanak belajar pada
peringkat permulaan. Mata pelajaran yang diajar ialah al-Quran dan menulis
ayat-ayat yang hendak dibaca dan dihafaz di atas luh atau papan batu.
§ Turut diajar tatabahasa Arab,
kesusasteraan dan sejarah. Ilmu
pengetahuan diberi percuma dan secara berasingan antara kanak-kanak lelaki
dengan perempuan.
3.
Sekolah
§ Guru-guru terdiri daripada para
sahabat. Menggunakan buku-buku hadis yang diriwayatkan oleh para sahabat.
§ Pelajar mempelajari ilmu hadis
menggunakan kaedah hafalan dan menulis kembali hadis.
Kesimpulan
§ Tidak dinafikan masjid merupakan
institusi pendidikan Islam terpenting bagi umat Islam Mesir. Contohnya
kewujudan Masjid al-Azhar yang kemudiannya telah berkembang menjadi Universiti
al-Azhar
§ Pada keseluruhannya perkembangan
ilmu pengetahuan di Mesir adalah dalam bentuk ilmu fardu ain dan ilmu fardu
kifayah
Soalan 81: Huraikan Perkembangan Pendidikan dan Institusi Pendidikan Islam Di Acheh Abad Ke-
16 hingga Ke-17 Masihi
Pendahuluan
§ Selepas kejatuhan Melaka di tangan Portugis pada tahun
1511, Acheh mengambil alih peranan Melaka sebagai pusat perdagangan di Alam
Melayu. Acheh turut memainkan peranan sebagai pusat pengajian Agama Islam yang utama di Nusantara.. Institusi
pendidikan islam di Acheh merupakan institusi yang tersususn & terancang..
§ Pendidikan asas bermula di madrasah @ meunasah, diikuti
dengan pendidikan menengah di Rangkang ,dan seterusnya pendidikan tinggi
dijalankan di bale. Pengajian islam berkembang dengan pesat merangkumi fiqah,usuluddin, dan
tasawwuf. Pendidikan di acheh terbahagi kepada lima peringkat :
Isi-isi Penting:
1. Madrasah atau meunasah
§ Merupakan institusi pendidikan awal yang biasanya
didirikan di setiap kampung. Para pelajar diajar membaca Al-Quran, membaca
& menulis huruf Arab ,dan belajar perkara asas dalam islam. Selain itu,
pelajar turut mempelajari ilmu fardu ain seperti Rukun Iman, Rukun Islam,
fiqah, ibadat ,dan akhlak.
§ Para pelajar dilatih bernasyid yang berhubung dengan
agama, iaitu Dinakan dike(zikir) atau seulaweut(selawat) pd setiap malam
jumaat. Kanak-kanak yg khatam al-Quran diajar beberapa kitab agama yang di
tulis dalam bahasa jawa dan acheh seperti kitab perukunan dan risalah masail
al-muhtadin. Sejarah islam diajar dengan cara bercerita.
2. Masjid
§ Berfungsi sebagai pusat pendidikan dan pusat kegiatan
umat islam. Merupakan pusat pendidikan yang bersangkutan dengan pendidikan
menengah pertama
§ Beberapa masjid di naik taraf menjadi pusat pendidikan
tinggi seperti masjid baiturrahman.
3. Rangkang
§
Untuk melanjutkan pelajaran
agama yang lebih tinggi, pelajar akan belajar di rangkang atau disebut
pondok,pasantren, atau madrasah. Para pelajar mendirikan pondok-pondok kecil
mengelilingi masjid yang dijadikan asrama . Terdapat beberapa tahap rangkang
yang bergantung kepada tahap ilmu yang dimiliki olh guru yg mengajar.. Pelajar
yang pintar pada kebiasaannya berpindah dari satu rangkang ke rangkang yang
lain untuk mengikuti pelajaran daripada guru yang lebih mahir. Ada antara pelajar yang melanjutkan
pelajaran ke makkah , india , dan mesir.
§
Rangkang yg terkenal ialah
terletak di banda acheh barussalam. Banyak ulama terkenal dari luar Negara
datang mengajar di situ dan pelajar-pelajarnya datang dari pelbagai daerah. Mata
pelajaran yang di ajar ialah fiqah ,ibadat ,tauhid, tasawwuf, sejarah islam,
dan bahasa Arab. Pelajar menggunakan buku-buku yg di tulis dalam bahasa melayu
selain daripada buku bahasa Arab. ilmu umum turut diajar seperti geografi,
sejarah, dan matematik.
4.Dayah
§ Di Acheh, dayah disamakan dengan sekolah menengah atas di
Indonesia atau madrasah Aliyah. Hampibr setiap daerah Nanggore(negeri) terdapat
dayah. Terdapat dayah yang berpusat di masjid
bersama rangkang tetapi kebanyakkan dayah berdiri sendiri di luar
lingkungan masjid dengan menyediakan sebuah balai utama,iaitu aula yang di
gunakan sbagai tempat belajar sembahyang. Pusat pengajian Tinggi
Dayah Cot Kala merupakan pusat pendidikan islam tinggi yang pertama di Asia
yang melahirkan banyak ulama yang menjadi pendakwah islam di nusantara. Kesemua
mata pelajaran diajar dalam bahasa Arab dengan menggunakan kitab-kitab dari
Arab
§ Dua jenis dayah,iaitu dayah bersifat khusus dan dayah
bersifat umum. Dayah bersifat khusus seperti dayah untuk wanita sahaja, dayah
yang khusus untuk mengajar dalam bidang pertanian, ilmu pertukangan, ilmu
perniagaan, dan sebagainya menurut syariat islam. Antara dayah yang terkenal
ialah dayah cot kala dan dayah teungku chik.
§ Mata pelajaran yang diajar di dayah teungku chik ialah
bahasa Arab, fiqah, jinayat( hukum pidana ) , fiqah munakahat( hukum
perkhawinan ) ,fiqah duali( hukum tatanegara ) , sejarah islam, sejarah
Negara-negara, ilmu mantik, tauhid/filsafat, tasawwuf, akhlak, ilmu falak,
tafsir, hadis, dan sebagainya. Menurut Beaulieu (pengembara perancis ) yang
mengunjungi Acheh pada abad ke-17, menyatakan bahawa ajaran islam yang
berkembang sejak sekian lama telah dapat membasmi buta huruf dan buta ilmu.
5.
Jamiah/universiti baiturrahman
§ Masjid baiturrahman dinaik taraf menjadi jamiah / universiti
baiturrahman. Sultan Iskandar Muda Makhota mendirikan masjid baiturrahman yang
digunakan khas untuk dijadikan tempat menuntut ilmu. Terdapat 17 dar ( fakulti
) seperti fakulti ilmu tafsir dan hadis, fakulti ilmu kedoktoran, fakulti ilmu
kimia, fakulti pertanian,fakulti peperangan, dan lain-lain.
§ Tenaga pendidik terdiri daripada ulama atau sarjana dari
Acheh dan Negara islam yng lain seperti Arab, Turki, Parsi, India, dan
lain-lain. Pada zaman pemerintahan Sultan Alaidin Muda Darma Wangsa Perkasa Alam Syah (1607-1636), terdapat 44
orang guru besar di Jamiah baiturrahman.
Penutup
§ Kewujudan institusi pendidikan ini telah melahirkan
golongan ulama dan intelektual islam seperti syeikh Nuruddin Al-Raniri, Abdul
Ra’uf Singkel, Hamzah fansuri, dan lain-lain
§ Kesannya telah membantu perkembangan agama islam di
nusantara.
Soalan 82: Huraikan Faktor-faktor kemunculan Acheh sebagai pusat ilmuan
Islam pada abad ke-16M
Pendahuluan
§
Pendidikan dapat didefinisikan sebagai usaha menyerap
ilmu pengetahuan sama ada secara teori atau praktikal bagi membentuk peribadi
atau watak seseorang imdividu dalam menempuh kehidupan yang semakin
kompleks.Pendidikan dalam perspektif Islam merupakan suatu proses yang berlaku
sepanjang hayat iaitu bermula daripada
dalam buaian hingga ke liang lahad.
§
Islam memberikan kebebasan kepada semua orang untuk
mendapatkan pendidikan tanpa mengira jantina,kekayaan dan warna kulit.Acheh
berkembang menjadi pusat ilmuan selepas kejatuhan Melaka di tangan Portugis
pada tahun 1511.Terdapat beberapa faktor yang menyebkan Acheh muncul sebagai
Pusat Keilmuan/Pendidikan Islam pada abad ke-16.
Isi-isi penting
Peranan pemerintah
§ Mempunyai
inisiatif mengembangkan ilmu pengetahuan. Istana dijadikan Pusat pengajian
Islam terutamanya untuk keluarga diraja dan golongan bangsawan. Memberikan
galakan dalam bidang intelektual Islam seperti menubuhkan Balai Gadang yang
dianggota oleh para ulama.
§ Antara
sultan yg trkenal ialah Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam dan Sultan Iskandar
thani
Kestabilan politik dan kemakmuran ekonomi
§ Peluasan
wilayah membolehkannya muncul sebagai perdagangan
§ Pemerintah
memberikan tumpuan kpd perkembangan system penddikan dan intelektual
Hubungan diplomatik
§ Hal ini
telah membawa kpd kemasukan kitab agama dan para ulama
§ Kemudahan
dan perlindungan kpd para ulama luar yg menetap di Acheh spt Muhammad al-Yamani
Kewujudan pelbagai system pendidikan
§ Kewujudan
tiga peringkat pendidikan yg sistematik
§ Ia menjadi
tumpuan penduduk di Nusantara sehingga digelar ‘serambi makkah’
Peranan ulama luar
§ Sheikh Abdul
Qadir,Nuruddin al-Raniri bnyk membantu prkembangan pndidikan dan intelektual di
Acheh.
§ golongan ini
mnjadi tnaga pengajar di Jamiah Bait al-Rahman dan mnghasilkan karya yg brmutu
trmasuk karya sastera brcorak tasawuf
Kelahiran ulama tempatan
§ kesan
daripada prkmbangan system pendidikan di Acheh mghasilkan penulisan brcorak
keagamaan,politik dan sejarah
§ antara tokoh
yg trkenal ialah Hamzah Fansuri,Shamsuddin al-Sumaterani dan Bukhari al-Jauhari
Peranan bahasa Melayu
§ Berfungsi
sebagai bahsa penulisan intelektual dan mencapai tahap ligua franca
§ Ia menjadi
asas perkembangan tulisan jawi srta membolehkan karya dari Asia Barat
diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu
Iklim intelektual yg bebas
§ Ia telah
menggalakkan polemic dan menyuburkan ilmu pengetahuan
§ Berlakunya
polemic antara fahaman Wahdatul Wujud dgn
Wahdatul Syuhud
Kejatuhan Melaka
§ Membolehkan
Acheh mengambil alih peranan Melaka bukan shj pusat perdagangan ttp pusat
pendidikan Islam
Kesimpulan
§ Perkembangan
Acheh sebagai pusat pendidikan bermula Portugis menjajah Melaka pada tahun
1511,hal ini menyebabkan Pusat pendidikan Melaka telah diambil alih oleh
kerajaan Acheh. Munculnya Acheh sebagai Pusat Ilmuan disebabkan beberapa
faktor. Faktor-faktor ini telah menyebabkan Acheh semakin berkembang sebagai
pusat pendidikan Islam malah pusat Perdagangan yang telah mengantikan Kerajaan
Melaka.
Terima kasih atas perkongsian.
BalasPadamSangat bermanafaat untuk belajar
BalasPadam👍👍
BalasPadam