1.5 Institusi Khalifah
Soalan 21: Bincangkan konsep dan tanggungjawab seorang khalifah.
Pendahuluan :
§ Institusi
khalifah sangat penting dalam sejarah pemerintahan Islam kerana ia merupakan
lambang pembinaan sebuah negara Islam sebenar yang berpandukan al-Quran dan
sunnah. Ia ialah contoh pemerintahan terbaik sebagai panduan untuk seorang
pemimpin atau pemerintah bagi membentuk sebuah negara yang bertamadun.
§ Sejarah
khalifah bermula selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w, iaitu apabila Abu Bakar
al-Siddiq dilantik menjadi khalifah pertama, diikuti oleh tiga orang sahabat,
iaitu Umar bin al-Khattab, Uthman bin Affan dan Ali bin Abi Talib. Era khalifah
selepas itu ialah khalifah daripada kerajaan Umayyah dan Abbasiyah. Namun,
institusi khalifah mulai merosot selepas kerajaan Abbasiyah kerana kebanyakkan
pemerintah telah menyeleweng daripada konsep pemerintahan Islam sebenar.
Isi-isi penting
a)
Konsep
khalifah
§ Istilah khalifah berasal daripada Bahasa Arab
bermaksud pengganti Nabi Muhammad s.a.w. konsep khalifah merujuk kepada jawatan
sebagai ketua islam bagi menggantikan kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w selepas
kewafatan baginda.
§ Pelantikn
khalifah mengikut syarat-syarat tertentu, iaitu seorang lelaki islam mempunyai
istiqamah dalam akidah mengeluarkan pendapat, tidak cacat anggota yang boleh
menghalang daripada menjalankan tugas serta mempunyai ilmu yang tinggi sama ada
dalam bidang agama dan pentadbiran.
§ Ciri-ciri
khalifah mestilah baik, warak, dan mahir dalam ilmu keagamaan dan pentadbiran.
§ Proses
pelantikan khalifah mestilah melalui Majlis Syura seperti pelantikan Khalifah
Abu Bakar al-Siddiq.
b)
Tanggungjawab
khalifah
1.
Menurut Ibn Khaldun, tugas khalifah ialah “ menegakkan agama dan mentadbir dunia
mengikut hokum syariah untuk kebaikkan dunia dan akhirat”.
2.
Seorang khalifah bertanggungjawab dalam
megendalikan urusan pentadbiran negara dan juga melaksanak hokum-hukum agama
dengan adil. Pelaksanaan hukuman tersebut pula mestilah mengikut hokum seperti
yang telah terkandung di dalam al-Quran. Di samping itu, perkara-perkara yang
berkaitan dengan perundangan seperti pelantikan hakim, saksi dan pelaksanaan
hukuman mesti dikawal dengan betul.
3.
Khalifah juga bertanggungjawab menyebarkan
ilmu kepada rakyat di samping menyediakan kemudahan awam untuk kebajikan rakyat
seperti sekolah, masjid dan hospital. Selain itu, beliau juga perlu memastikan
perpaduan dalam kalangan masyarakat adalah utuh.
4.
Khalifah juga bertanggungjawab menjaga
keamanan dan keselamatan rakyat serta negara daripada ancaman musuh sama ada
dari dalam mahu pun luar negara. Contohnya, ketika pemerintahan Khalifah Umar
bin al-Khattab, beliau telah memperkemaskan pasukan tentera islam bagi
melindungi keselamatan negara daripada ancaman kuasa asing, iaitu Byzantine dan
Parsi.
Kesimpulan :
§ khalifah
mempunyai tanggungjawab yang besar yang diamanahkan oleh rakyat terhadapnya.
Oleh itu, seseorang khalifah yang hendak dipilih sepatutnya memiliki keupayaan
dan kemampuan dalam pelbagai aspek terutamanya keagamaan dan kemahiran dalam
mentadbir.
§ Pelantikan
khalifah tanpa berdasarkan kelayakan
akan memusnahkan dan menghancurkan sesebuah kerajaan dan akan menyebabkan
timbul rasa tidak puas hati dalam kalangan rakyat jelata.
Soalan 22: Bincangkan Kaedah
Pemilihan Khalifah pada Zaman Pemerintahan Khulafa’ al-Rasyidin.
Pendahuluan
- § Khalifah
ialah institusi yang bertanggungjawab dalam pengurusan pentadbira dan
pemerintahan Negara dan umat Islam selepas wafatnya Nabi Muhammad s.a.w.
Mahmood Mohd. Taib an-Najmi dalam Sejarah
Tamadun Islam menyatakan, khalifah ialah satu jawatan menggantikan Nabi
Muhammad s.a.w. selepas baginda wafat untuk memerintah dan mentadbir Negara dan
umat Islam.
- § Mahayudin Hj. Yahya dalam Tamadun Islam menyatakan khalifah berasal daripada perkataan khulafa yang membawa maksud pengganti, iaitu pengganti Nabi Muhammad s.a.w. Khalifah ialah satu gelaran yang diberikan kepada sesiapa yang menjadi ketua (imam atau imamah) negara Islam menggantikan Nabi Muhammad s.a.w. dalam pengurusan pemerintahan dan pentadbiran.
Isi-isi penting
1. Kaedah perundingan
beramai-ramai
§ Cara ini
dilakukan dengan mengadakan perundingan dan persetujuan tanpa ditetapkan calon
terlebih dahulu. Sebelum Nabi Muhammad s.a.w. wafat, baginda tidak meninggalkan
sebarang wasiat atau pesanan kepada sesiapa untuk dicalonkan sebagai khalifah (pengganti). Untuk
menentukan siapakah yang akan dilantik menjadi khalifah, umat Islam yang
diwakili oleh kaum Muhajirin dan Ansar telah berhimpun di Dewan Bani Saadah
untuk berbincang dan melantik khalifah pertama.
§ Untuk
mengelakkan sebarang permasalahan dalam kalangan kamu Muhajirin dan Ansar,
Saidina Abu Bakar al-Siddiq mencalonkan Saidina Umar al-Khattab mewakili
golongan Muhajirin dan Abu Ubaidah mewakili Ansar untuk dipilih sebagai
khalifah. Saidina Umar al-Khattab menarik diri daripada pencalonan dan diikuti
oleh Abu Ubaidah.
§ Sebaliknya,
Saidina Umar al-Khattab mencalonkan Saidina Abu Bakar al-Siddiq sebagai
khalifah dan disokong oleh Abu Ubaidah. Cadangan tersebut disokong oleh umat
Islam dan Saidina Abu Bakar al-Siddiq dibaiahkan dalam musyawarah/syura sebagai
khalifah pertama memerintah Negara dan umat Islam menggantikan Nabi Muhammad
s.a.w.
2. Kaedah Mengusul seseorang calon - dari Khalifah terdahulu
§ Apabila
seseorang khalifah baharu hendak dipilih, namanya diusul atau dicalonkan oleh
khalifah sebelumnya terlebih dahulu sebelum musyawarah dalam majlis Syura dan
dibaiahkan oleh umat Islam. Nama khalifah itu diputuskan dalam majlis
Syura. seperti dalam pelantikan Khalifah Umar al-Khattab sebagai khalifah kedua
dalam khulafa al-Rasyidin.
§ Semasa
Khalifah Abu Bakar al-Siddiq tengah gering, umat Islam berusaha pulih daripada
masalah kemunculan nabi-nabi palsu dan golongan murtad. Untuk mengelakkan
masalah dalam negeri berlaku kembali, Khalifah Abu Bakar al-Siddiq mencalonkan
Saidina Umar al-Khattab untuk dipilih sebagai khalifah menggantinya memerintah
Negara dan umat Islam.
§ Pencalonan
itu dipersetujui oleh para sahabat dan umat Islam. Setelah wafatnya Khalifah
Abu Bakar al-Siddiq pada tahun 644 Masihi, pencalonan Saidina Umar al-Khattab
dibawa ke Majlis Syura. Melalui musyawarah, para sahabat dan ahli lembaga
Majlis Syura, pelantikan Saidina Umar al-Khattab dipersetujui oleh para sahabat
dan menerima baiah daripada umat Islam tanpa bantahan.
3. Kaedah mengusulkan sekumpulan calon
§ Khalifah
terdahulu mengusulkan beberapa orang calon dalam kalangan para sahabat
untuk dipilih salah seorang daripada mereka sebagai khalifah seterusnya. Cara
ini berlaku dalam pemilihan Saidina Uthman bin Affan sebagai khalifah
menggantikan Khalifah Umar al-Khattab. Khalifah Umar al-Khattab yang sedang
tenat kerana ditikam oleh seorang keturunan hamba dari Parsi telah mengemukakan
nama enam orang calon, iaitu Saidina Uthman bin Affan, Saidina Ali bin Abu
Talib, Abdul Rahman bin Auf, Talhah bin Ubaidillah, Zuber al-Awwam, dan Saad
bin Abu Waqas. Manakala puteranya, Abdullah bin Umar al-Khattab tidak
dicalonkan sebagai khalifah. Pemilihan dan musyawarah diadakan di rumah
Saidatina Aishah binti Abu Bakar as-Siddiq.
§ Tiga hari
selepas wafatnya Khalifah Umar al-Khattab (644 Masihi), satu majlis diadakan
untuk memilih pengganti khalifah. Musyawarah tersebut dipengerusikan oleh Abdul
Rahman bin Auf yang menarik diri sebagai calon khalifah. Serentak dengan itu,
Zuber al-Awwam, Saad bin Abu Waqas, dan Talhah bin Ubaidillah menarik diri
daripada pencalonan jawatan khalifah.
§ Pemilihan
diadakan antara Saidina Ali bin Abu Talib dan Saidina Uthman bin Affan. Dalam
pemilihan tersebut, Saidina Uthman bin Affan mendapat kelebihan undi. Dengan
ini, Saidina Uthman bin Affan dibaiahkan sebagai menggantikan Khalifah Umar
al-Khattab sebagai khalifah ketiga dalam Khalifah al-Rasyidin memerintah negara
dan umat Islam berpusat di Madinah (644-656 Masihi).
4. Kaedah pengusulan
oleh sekumpulan masyarakat
§ Cara ini telah berlaku
semasa perlantikan Saidina Ali bin Abu Talib dilantik sebagai khalifah seterus
memerintah Negara selepas kewafatan Khalifah Uthman bin Affan pada tahun 656
masihi. Apabila wafatnya Khalifah Uthman bin Affan berlaku pergolakan dalam
kalangan umat Islam untuk menentukan khalifah yang akan
menggantikannya.
§ Pada masa
tersebut, Madinah dikuasai oleh pemberontak. Penduduk Mesir mencadangkan
Saidina Ali bin Abu Talib dilantik sebagai khalifah, penduduk Basrah
mencadangkan Talhah bin Ubaidillah sebagai khalifah, dan penduduk Kufah
mencadangkan Zubir bin al-Awwam sebagai khalifah.
§ Oleh kerana
terdapat tiga orang calon untuk jawatan khalifah, maka pemilihan dan musyawarah
diadakan untuk menentukan siapakah antara tiga orang calon tersebut yang akan dipilih oleh umat Islam sebagai
khalifah berikutnya. Keputusan pemilihan dalam musyawarah tersebut, Saidina Ali
bin Abu Talib dibaiahkan sebagai khalifah yang keempat.
Penutup
§ Pelantikan
khalifah-khalifah dalam Khulafa al-Rasyidin berlaku secara demokrasi. Pemilihan
dilakukan oleh umat Islam dalam majlis yang dikenali sebagai Majlis Syura yang
ahli-ahlinya terdiri daripada para sahabat Nabi Muhammad s.a.w. dan ketua-ketua
kaum.
Soalan 23: Huraikan Sumbangan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq
Pendahuluan
- § Nama sebenar Abu Bakar al-siddiq ialah Abdullah bin Uthman. Beliau berasal daripada Bani Taim. Beliau dilahirkan di kota Makkah. Khalifah Abu Bakar al-siddiq dilahirkan dua tahun setengah setelah keputeraan Nabi Muhammad SAW. Oleh itu, sejak awal lagi, mereka telah mempunyai hubungan yang akrab.
- Selain itu, beliau juga merupakan seorang yang terkenal dengan sifat seperti pemurah, jujur dan baik hati.
Isi-isi penting:
1.
Meneruskan
Gerakan Tentera
§ Sebelum Nabi
Muhammad SAW wafat, baginda telah membentuk pasukan tentera yang diketuai oleh Usamah bin Zaid ke sempadan
Syam untuk menyerang Ghassan yang ketika itu berada dibawah jajahan Byzantine.
Tindakan tersebut dilakukan kerana beberapa orang utusan Nabi Muhammad SAW
telah dibunuh.
§ Selepas
kewafatan Nabi Muhammad SAW, khalifah Abu Bakar al-siddiq berhasrat untuk
menyambung semula usaha baginda. Walaubagaimanapun, cadangan tersebut kurang
dipersetujui oleh sesetengah para sahabat. Mereka mencadangkan kepada Khalifah
Abu Bakar al-siddiq supaya ekspedisi ketenteraan ke sempadan Syam ditangguhkan
memandangkan ancaman al-Riddah yang lebih berbahaya dan memerlukan penyelesaian
segera. Namun, Khalifah Abu Bakar al-siddiq tetap tegas dengan keputusan
beliau.
§ Setelah
berperang selama 40 hari, pasukan perang Usamah bin Zaid peroleh kemenangan.
Kemenangan ini menyedarkan kaum yang berhasrat menyerang Madinah, tentera islam
adalah kuat dan tidak mudah untuk dikalahkan. Setelah pasukan Usamah bin Zaid
kembali ke kota Madinah, pasukan beliau ditugaskan menjaga keselamatan kota
Madinah. Tindakan ini dapat menghindarkan kota Madinah daripada ancaman kaum
Zubyan dan lain-lain.
2.
Menentang
Gerakan al-Riddah
§ Khalifah Abu
Bakar al-siddiq menyedari bahawa kewujudan golongan ini boleh menjadi anasir
yang dapat menghancurkan kerajaan islam. Oleh itu, suatu tindakan yang
bersungguh-sungguh perlu dilaksanakan bagi menangani masalah tersebut. Sebagai
langkah awal untuk mengatasi ancaman tersebut, Khalifah Abu Bakar al-siddiq
telah menghantar para utusan kepada ketua kumpulan-kumpulan tersebut mengajak
mereka kembali kepada Islam.
§ Memandangkan
golongan tersebut enggan kembali kepada islam, Khalifah Abu Bakar al-siddiq
terpaksa mengambil tindakan ketenteraan bagi menghadapi kedegilan golongan
tersebut. Sebanyak 11 buah pasukan tentera yang diketuai oleh panglima Islam
yang terkenal seperti Khalid bin al-Walid, Ikramah bin Abi Jahal dan Amru bin
al-‘ As telah dibentuk oleh beliau.
§ Pasukan
tentera islam ini telah dihantar oleh Khalifah Abu Bakar al-siddiq ke luar
kawasan Hijjaz bagi memerangi golongan penentang Islam tersebut. Akhirnya,
gerakan tentera tersebut beroleh kemenangan apabila berjaya menundukan dan
mengembalikan golongan al-Riddah kepangkuan islam.
3.
Penulisan
al-Quran
§ Peperangan
bagi memerangi golongan al-Riddah telah menyebabkan ramai para sahabat yang
juga merupakan huffaz al-Quran terkorban. Keadaan ini menyebabkan timmbul
kebimbangan dalam kalangan umat islam kemungkinan akan hapusnya al-Quran.
Selain itu, mereka juga bimbang berlakunya penyelewengan al-Quran.
§ Ekoran
keadaan tersebut, timbul cadangan daripada para sahabat supaya menubuhkan satu
kumpulan khas bagi menulis al-Quran. Khalifah Abu Bakar al-siddiq menerima
dengan baik cadangan tersebut. Zaid bin Thabit telah dipertanggungjawabkan oleh
Khalifah Abu Bakar al-siddiq untuk mengetuai usaha mengumpul dan menulis semula
naskhah dari simpanan para sahabat dan juga dari para huffaz. Naskhah al-Quran
yang telah ditulis semula itu kemudiannya disimpan di rumah Khalifah Abu Bakar
al-siddiq.
4.
Menentukan
Bakal Khalifah
§ Khalifah Abu
Bakar al-siddiq telah menamakan bakal pengganti beliau, iaitu Umar bin
al-Khattab. Beliau telah mengadakan suatu perundingan dengan para sahabat
tentang bakal pengganti beliau. Perkara ini berlaku ketika beliau sedang sakit.
Dalam pertemuan tersebut, Khalifah Abu Bakar al-siddiq telah mengcadangkan
supaya Umar bin al-Khattab dilantik menjadi Khalifah.
§ Cadangan
beliau mendapat tentangan daripada para sahabat. Oleh itu, Khalifah Abu Bakar
al-siddiq telah mengarahkan supaya Uthman bin Affan menulis keputusan tersebut.
Dengan cara ini, Khalifah Abu Bakar al-siddiq telah berjaaya mengukuhkan
kedudukan politik Islam.
Kesimpulan :
§ Khalifah Abu
Bakar al-Siddiq telah membawa perubahan besar kepada tamadun Islam yang sampai
ke hari ini dapat memberi manfaat kepada umat Islam iaitu al-Quran.
§ Kejayaan-kejayaan
beliau merupakan kejayaan yang amat besar untuk dijadikan teladan oleh umat Islam.
Soalan 24: Bincangkan pembaharuan yang
telah dilaksanakan oleh Umar bin Al-Khattab dalam bidang pentadbiran.
A. Pendahuluan:
§ Umar al-Khattab dipilih menjadi khalifah setelah
dicalonkan oleh Abu Bakar al-Siddiq dengan persetujuan para sahabat yang
lain. Antara ucapan dasar Umar semasa dilantik
menjadi khalifah ialah beliau berjanji memimpin menurut perintah Allah dan
Rasulnya seperti yang dilakukan oleh Khalifah Abu Bakar.
§ Khalifah Umar telah memerintah selama kira-kira 10 tahun
iaitu antara 12-23 H/ (634-644 M).
Sepanjang pemerintahannya, beliau telah mengotakan janjinya dengan
mengadakan pelbagai pembaharuan dalam bidang politik, ekonomi, sosial dan
agama.
B.
Isi-isi penting:
1. Memantapkan Majlis Syura
§ Majlis syura merupakan majlis perunding negara yang
tertinggi yang terbahagi kepada dua iaitu Majlis Syura Tertinggi dan Majlis
Syura Am. Majlis ini dianggotai oleh
enam tokoh Islam dan sahabat Nabi iaitu Uthman b. Affan, Ali b. Abi Talib,
Sa’ad b. Waqqas, Abd Rahman b. Auf, Talhah dan al-Zubair.
§ Fungsi utamanya ialah bagi menentukan jawatan khalifah. Beliau
membuka peluang dan kebebasan untuk bersuara dan mengemukakan pendapat di
majlis ini
2. Pembahagian Wilayah-wilayah Islam
§ Khalifah Umar telah menghadapi masalah kesan daripada
kejayaan tentera Islam menakluki kawasan yang luas, meliputi dari sempadan
negeri China di sebelah timur hingga ke Eropah di sebelah barat. Untuk
mengatasi masalah ini, Khalifah Umar membahagikan wilayah-wilayah Islam kepada
beberapa bahagian bagi memudahkan pentadbirannya. Wilayah-wilayah itu ialah
Kufah, Basrah, Syam, Jazirah (Mesopotamia), Mawsil, Yaman dan Bahrain.
§ Madinah menjadi pusat pemerintahan Islam
3. Perlantikan pegawai
§ Setiap wilayah tersebut dilantik beberapa orang pegawai. Ia terdiri daripada seorang wali gabenor dan seorang
setiausaha dengan dibantu oleh pegawai-pegawai tertentu di beberapa buah
jabatan seperti Jabatan Setiausaha Tentera (Kitab al-Diwan), Jabatan Percukaian
(Sahib al-Kharaj), Pegawai Polis (Sahib al-Syurtah), Pegawai Perbendaharaan
Negara (Sahib Bait al-Mal) dan seorang kadi.
4. Penyerahan surat perintah
§ Semua pegawai itu termasuk gabenor telah diberikan surat
perintah oleh Khalifah Umar. Surat
perintah ini menyebutkan tugas-tugas dan kuasa mereka. Sebelum seseorang
pegawai itu dihantar ke wilayah-wilayah berkenaan, rakyat terlebih dahulu
diberitahu tentang kuasa dan tugas-tugas pegawai tersebut supaya tidak timbul
kekeliruan semasa mereka menjalankan tugas.
§ Begitu juga apabila seseorang pegawai itu dilantik ia
terlebih dahulu diperiksa harta benda dan juga peribadinya sebagai langkah ke
arah mencegah berlakunya penyalahgunaan kuasa.
Apabila seorang pegawai berhenti kerja segala hartanya dihitung sekali
lagi. Jika terdapat hartanya berlebihan dan terbukti harta itu didapatinya
dengan cara melanggar peraturan negara, maka harta itu akan diambil dan diserahkan
kepada perbendaharaan Negara (Baitul-Mal).
5. Laporan setiap tahun
§ Setiap tahun pada musim haji pegawai-pegawai kerajaan
diminta hadir ke tanah suci Makkah untuk memberikan laporan tentang sebarang
perkara berhubung dengan pentadbiran wilayah.
§ Disamping itu, rakyat jelata yang mengerjakan ibadat haji
diberikan hak untuk menyuarakan sebarang kezaliman yang dilakukan oleh
pegawai-pegawai berkenaan. Khalifah Umar tidak teragak-agak untuk
mengambil tindakan ke atas mereka.
6. Memantapkan Penubuhan Baitul Mal
§ Khalifah Umar merupakan orang yang pertama menubuhkan
institusi Baitul Mal atau Perbendaharaan Negara, iaitu tempat semua harta
kerajaan disimpan. Sebuah buku kira-kira
negara disediakan untuk mengetahui wang keluar masuk dari segi pendapatan dan
perbelanjaan negara.
§ Sumber-sumber kewangan negara berpunca daripada
pendapatan bayaran zakat, ghanimah (harta rampasan perang), fay (harta rampasan
tanpa perang), jizyah (cukai perlindungan), kharaj (cukai tanah), usyur (cukai
perniagaan) dan harta peninggalan orang mati yang tidak mempunyai waris.
7. Memantapkan Pentadbiran tanah
§ Pentadbiran tanah yang teratur dan sistematik juga telah
diperkenalkan oleh Khalifah Umar. Tanah-tanah yang dikuasai oleh tentera Islam
telah dibahagikan kepada dua jenis; Pertama,
tanah dhimmah iaitu tanah yang bertuan.
Tanah Dhimmah ditadbir oleh pemilik-pemilik asal.
§ Kedua, tanah sawafi ditadbir oleh pemegang-pemegang
amanah yang dilantik daripada golongan Ahl al-Ayyam iaitu golongan peneroka
(Ahl al-Fay). Tanah-tanah ini tidak boleh dibeli atau dimiliki oleh sesiapa
bagi mengelakkan berlakunya perpecahan di kalangan umat Islam.
8. Penubuhan Dewan Tentera
§ Tentera terbahagi kepada dua iaitu tentera tetap dan
simpanan. Tentera tetap diberi gaji dan pakaian seragam serta keluarga mereka
turut diberi bantuan Khalifah pertama
yang memberi gaji kepada tentera. Muhajirin dan Ansar menerima sebanyak 3000 –
5000 dirham setahun. Ahl al-Ayyam menerima sebanyak 3000 dirham setahun
§ Peserta-peserta dalam Perangan Yarmuk dan Qadisyah
menerima Sebanyak 2000 dirham setahun. Pendatang-pendatang baru (Rawalif) yang
tiba selepas Perang Yarmuk dan Qadisyah menerima antara 1500 – 2000 dirham
setahun.
9. Pembinaan bandar tentera
§ Bandar-bandar tentera telah dibina seperti Kufah, Basrah,
Damsyik dan Fustat. Bandar-bandar ini
dijadikan pusat tentera dan didirikan khemah-khemah tentera.
§ Tujuannya untuk kemudahan tentera Islam apabila selesai
menjalankan ekspedisi dan untuk mengawal sempadan-sempadan wilayah yang sudah
ditakluki dan bandar-bandar tersebut.
10. Pembaharuan Bidang Kehakiman
§ Beliau mengetatkan syarat-syarat untuk menjadi seorang
hakim. Gaji hakim dinaikkan bagi mengelakkan terjadinya rasuah. Hakim/Kadi
tidak dibenarkan terlibat dalam kegiatan perniagaan/ membeli belah seperti
orang ramai di pasar pasar
§ Mahkamah keadilan diwujudkan dan ia dipisahkan daripada
jabatan-jabatan lain.
11. Memperkenalkan takwim Islam
§ Khalifah Umar memperkenalkan takwim Islam berdasarkan
tahun Hijrah iaitu bermula pada 1 Muharram.
§ Penubuhan takwim Islam ini dibuat pada tahun 17H. Tujuannya
bagi memudahkan urusan pentadbiran negara.
Kesimpulan
§ Khalifah Umar al-Khattab banyak memberikan sumbangan
kepada usaha meninggikan martabat Islam. Ia tidak terhad kepada perluasan
jajahan sahaja, malahan pembaharuan dan pembangunan meliputi semua aspek agama,
politik, ekonomi dan sosial.
§ Kejayaan ini adalah hasil kecekapan dan kebijaksanaannya
di samping kestabilan dan keamanan yang diwarisi dari Khalifah Abu Bakar. Kemajuan dan keamanan semasa pemerintahan
Khalifah Umar ini selanjutnya
Soalan 25: Huraikan dasar pemerintahan Khalifah Umar Bin Abdul Aziz.
Pendahuluan
§ Umar bin
Abdul Aziz bin Marwan bin Al-Hakam bin Al-‘As bin Umayyah dilahirkan di Bandar
Hulwan ,Mesir pada tahun 63 Hijrah (683 Masihi). Bapanya, Abdul Aziz bin Marwan
merupakan gabenor di Mesir.Manakala ibunya, Ummu ‘Asim binti Umar bin
Al-Khattab Ialah anak kepada khlifah Islam yang kedua, iaitu sayyidina Umar
al-Khattab.
§ Beliau
berketurunan Bani Umayyah dan menjadi pemerintah Bani Umayyah yang kelapan
sesudah pemerintahan Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik. Umar bin Abdul Aziz
telah menghafal al-Quran sejak kecil
lagi. Kemudian, Beliau telah dihantar ke Madinah oleh bapanya dengan
tujuan dapat dibesarkan dengan persekitaran yang baik dan dapat mendalami ilmu
semasa di sana. Di Madinah, beliau mendalami ilmu fiqah,periwatan hadis,
mempelajari ilmu tafsir,dan ilmu islam yang lain termasuk Bahasa, kesusasteraan
dan kesenian.
Isi-isi Penting:
1. Mengarahkan kegiatan peperangan dan penaklukan di hentikan.
§ Tentera-tentera
yang sedang berperang di Kota Constantinople diarahkan pulang. Tentera yang
berada di kawasan bekas jajahan Byzantine di arahkan pulang.
§ Dasar
penarikan tentera dari medan peperangan serta penaklukan ini amat berbeza
dengan khalifah umayyah sebelumnya. Hal ini juga memberi peluang untuk tentera
kerajaan berehat dan pulang ke pangkuan keluarga mereka.
2. Menggalakkan perkahwinan antara orang arab dengan bukan arab.
§ untuk
memastikan masyarakat berada dalam keadaan aman dan stabil. Untuk mengelakkan
permusuhan yang pernah berlaku semasa berlaku dasar perkauman kerajaan umayyah.
§ Ini kerana
sebelum ini kedua-dua golongan sering bermusuhan akibat daripada dasar
perkauman kerajaan Umayyah.
3. Memperkenalkan dasar ekonomi baharu.
§ melalui
cukai tanah(khazraj). tanah yang diperoleh melalui penaklukan akan menjadi hak milik
bersama orang islam. Hasil tanamannya akan dikenakan cukai oleh kerajaan. Membezakan
antara cukai jizyah dengan khazraj. Mengubah cara pembayaran cukai dengan hanya
mengenakan cukai jizyah kepada orang bukan islam sahaja manakala khazraj
dikenakan kepada sesiapa yang memiliki tanah.
§ Semasa
pemerintahan Khalifah Umar, cukai jizyah hanya di kenakan ke atas orang bukan
islam manakala khazraj dikenakan kepada sesiapa yang memiliki tanah. Memansuhkan
semua jenis perayaan,upacara rasmi, hadiah serta perbelanjaan lain yang
membazir. Cara ekonomi baharu ini menjadikan kedudukan Negara semakin kukuh.
4. Memansuhkan jizyah ke atas orang Islam bukan arab
§ walaupun di
tentang oleh beberapa gabenornya namun baginda tetap meneruska usaha tersebut. Baginda
bertujuan untuk menegakkan syiar islam dan mewujudkan sistem sosial yang adil
dan saksama. Ditentang oleh beberapa gabenornya . Siasah ini membuahkan hasil
kerana banyak daripada golongan Zimmi yang memeluk islam.
§ Pendapatan
Negara daripada kutipan jizyah didapati semakin menurun tetapi mereka tetap di
kenakan zakat. Teknik ini untuk menarik mereka memeluk islam dan kewangan islam
tetap tidak tergugat dengan penghapusan jizyah ini.
5. Menentang kezaliman dan penindasan
§ Tidak
bertolak ansur apabila melibatkan penindasan kezaliman serta menjalankan dasar
persamaan dalam menikmati kemakmuran Negara. Ketegasan beliau dapat dilihat
melalui tindakan drastik apabila beliau memecat gabenor serta para pegawai
kerana didapati menyeleweng dan melakukan kezaliman.
§ Antara
amalan buruk yang cuba di hapuskan oleh Khalifah Umar dalam pemerintahannya
iaitu: rasuah di jabatan kerajaan, menggunakan wang Negara sewenang-wenangnya, terpesona
dengan keseronokan dunia, kezaliman dan penindasan terhadap rakyat oleh
sesetengah pegawai kerajaan.
6. Langkah berbaik-baik terhadap musuh Kerajaan Umaiyah.
§ Berbaik
dengan musuh dari dalam dan luar Negara termasuk kaum khawarij. Untuk
memperoleh toleransi semasa pemerintahan baginda. Hal ini dilakukan menerusi
dialog atau perbahasan.
§ Kaum khawarij
yang cuba menetang baginda adalah dari suku yashkur yang di piumpin oleh
Saudhab. Hujah dan dalil yang kukuh di kemukakan oleh baginda telah menyebabkan
kaum khawarij berasa insaf dan sedar lalu memberhentikan rancangan penentangan
mereka.
Penutup
§ Khalifah
Umar telah meninggal dunia pada bulan Rejab , tahun 101 hijraf/Februari 720
Masihi. Tempoh pemerintahannya adalah selama kira-kira dua tahun setengah.
Walaupun pemerintahannya tidak lama, beliau di anggap setaraf dengan Khulafa AR
Rasyidin yang empat.
§ Makamnya di
hormati oleh semua pihak termasuklah Khulafa’ Bani Abbas yang membongkar kubur
seluruh Khalifah Bani umayyah melainkan
Khalifah Umar bin Abdul Aziz.
Soalan 26: Huraikan dasar
pemerintahan Khalifah Harun Al-Rasyid
Pendahuluan
§ Nama sebenar
Khalifah Harun al-Rasyid ialah Harun al-Rasyid bin Muhammad al-Mahadi Bin Abu
Jaafar al-Mansur. Beliau merupakan khalifah kelima dalam pemerintahan Bani
Abbasiyah.Beliau telah dilahirkan di al-Raj,Khurasan pada Zulhijah 145 H.Beliau
merupakan seorang yang berpendidikan tinggi dan memiliki sifat keperibadian
yang tinggi.
§ Khalifah
Harun al-Rasyid mempunyai pengalaman yang luas dalan aspek pentadbiran,
kemasyarakatan dan politik. Beliau terkenal sebagai seorang pemerintah yang
bijaksana,ahli falsafah dan cendekiawan islam. Setelah Khalifah Muhammad
al-Mahadi bin Abu Jaafar al-Mansur wafat,jawatan khalifah telah diganti oleh
puteranya,Musa bin Muhammad(al-Hadi). Terdapat beberapa sumbangan beliau,
antaranya ialah :-
Isi-Isi Penting:
1. Sumbangan dalam aspek Pendidikan
§ Khalifah
harun ar-Rasyid dikenali sebagai tokoh negarawan terulung kerana usaha beliau
dalam penyebaran ilmu pengetahuan. Oleh kerana itulah, beliau membuka
Baitul Hikmah iaitu institusi kebudayaan dan pusat kegiatan ilmu pengetahuan.
Seseorang khalifah sememangnya seorang yang bijak dan berpengetahuan.
Dalam mentadbir sesebuah negara, beliau harus tahu bagaimana caranya untuk
mentadbir sebuah negara agar dapat menjadi sebuah negara yang aman dan
makmur.
§ Disamping
itu juga, seseorang khalifah harus tahu untuk membangunkan dan memajukan negara
agar menjadi sebuah negara yang maju dalam pelbagai bidang sama ada ekonomi,
politik mahupun sosial. Ilmu pengetahuan sangat penting yang seharusnya
ada dalam diri seorang khalifah. Beliau juga mempunyai pengalaman
yang cukup luas dalam mentadbir Kota Baghdad selama 23 tahun.
2. Sumbangan dalam aspek Pentadbiran
§ Keberanian
seseorang khalifah juga amat penting untuk mentadbir sesebuah negara agar
menjadi sebuah negara yang aman. Tanpa ilmu pengetahuan yang cukup,
sseorang khalifah tidak akan mampu membawa tentera-tenteranya dalam memerangi
musuh untuk mendapatkan keamanan dan kemakmuran. Khalifah Harun ar-Rasyid
sendiri begitu cekap dalam menguruskan pentadbiran negara.
§ Beliau telah
dapat membanteras segala kekacauan dan pemberontakan di dalam negaranya
dengan pelbagai rintangan dan dugaan. Akhirnya, beliau telah berjaya
dalam peperaangan tersebut kerana usaha yang dilakukan berhasil antara usaha
beliau ialah dengan menyusun semula pasukan tenteranya agar menjadi
sebuah pasukan tentera yang berdisiplin dan teratur. Beliau begitu
mengambil berat terhadap kredibiliti tentera-tenteranya dan juga memberi
perlindungan serta keselamatan untuk kesejahteraan rakyatnya.
3. Kemajuan Dalam Intelektual
§ Kemajuan
intelektual yang dicapai oleh Khalifah Harun ar-Rasyid juga adalah salah satu
sumbangan yang besar diberikan oleh baginda. Terdapat buku-buku yang
berupa terjemahan ilmu dari luar ataupun disusun oleh intelektual Islam
tergolong dalam kemajuan intelektual.
§ Beliau
dianggap sebagai penaung bagi semua kegiatan ilmu pengetahuan kerana beliau
sering kali menganjurkan majlis forum, syarahan dan perbahasan, yang mana akan
dihadiri oleh orang ramai dan golongan intelektual di masjid. Pada majlis
seperti inilah, beliau dapat mengenali lebih ramai ilmuan yang datang untuk
menuntut ilmu daripadanya. Sebagai seorang khalifah, beliau seharusnya
mampu melaksanakan kewajipan dalam menyebarkan ilmu pengetahuan kepada semua masyarakat
dalam negaranya.
4. Kemajuan dalam Ekonomi
§ Pertumbuhan
ekonomi yang pesat juga telah banyak dibuat oleh Khalifah Harun
ar-Rasyid. Malah, beliau sendiri telah menjadi simbol kemegahan Islam di
Timur dan Barat. Terdapat banyak kota seperti Baghdad, Basrah, Masyul,
Damsyik dan Aleppo muncul sebagai kota yang terkenal. Banyak perubahan
yang dilakukan oleh beliau dalam membangunkan ekonomi dengan melakukan aktiviti
perdagangan, perniagaan dan membawa pedagang-pedagang asing untuk berniaga di
Kota Baghdad.
§ Disebabkan
usaha inilah, ramai pedagang-pedagang asing yang datang membawa barangan mereka
untuk diniagakan di Kota Baghdad. Bahkan, bukan sahaja pedagang-pedagang
asing yang datang berniaga, penduduk di Kota Bahgdad sendiri melakukan aktiviti
perniagaan sesama mereka.
5. Hubungan Diplomatik
§
Beliau juga mengadakan hubungan yang baik dengan
kuasa-kuasa asing, antaranya kerajaan Byzantium, Peranchis dan keluarga
al-Barmaki. Perhubungan ini bertujuan untuk pendamaian antara kedua-dua
belah pihak melalui pembayaran ufti antara Kota Bahgdad dengan kerajaan
Byzantium. Hubungan yang baik dengan Kristian-Peranchis adalah kerana
mereka sama-sama mempunyai musuh yang sama iaitu kerajaan Bani Umayyah.
Kedua-dua buah kerajaan ini sentiasa bertukar duta dan kemudiannya diikuti oleh
pemimpin mereka iaitu Khalifah Harun ar-Rasyid sendiri dan Charlemange.
§
Malah, kerajaan Peranchis begitu menghormati dan meniru
dasar pentadbiran kerajaan Abbasiyah bertujuan untuk kebaikan negara
mereka sendiri. Manakala keluarga al-Barmaki pula sangat
terpengaruh dalam pentadbiran mereka. Mereka memegang banyak jawatan yang
penting seperti wazir hinggalah kepada gabenor daerah. Disebabkan itu,
hubungan antara kerajaan Abbasiyah tidak begitu baik dengan keluarga
al-Barmaki.
6. Penubuhan Baitul Hikmah
§
Satu lagi sumbangan Khalifah ar-Rasyid yang sangat besar
kepada kerajaan Abbasiyah ialah dengan tertubuhnya Baitul Hikmah. Sikap
prihatin beliau dalam bidang ilmu pengetahuan mendorong beliau untuk menubuhkan
institusi itu sebagai satu tempat penyebaran ilmu pengetahuan. Semua
kegiatan keilmuan ini merupakan satu usaha yang cemerlang dilakukan oleh beliau
ketika mentadbir kerajaan Abbasiyah.
§
Baitul Hikmah ini juga menggabungkan pelbagai
fungsi antaranya ialah sebagai tempat penyimpanan buku-buku, pengumpulan buku,
perpustakaan, pusat akademik dan balai penterjemahan. Ia juga merupakan
lambang pendidikan yang terpenting dan telah dapat menandingi kemasyhuran
Perpustakaan Iskandariah. Kerana tanggungjawab beliau sebagai seorang
khalifah, beliau begitu gigih dalam memperkembangkan ilmu pengetahuan
Kesimpulan
§ Terdapat banyak seumbangan yang telah dilakukan oleh Khalifah yang
merangkumi aspek politik, ekonomi dan sosial. Sumbangan khalifah adalah amat
penting dalam perkembangan intelektual Islam sehingga hari ini.
Soalan
27: Huraikan
kejayaan-kejayaan yang dicapai oleh Khalifah Harun al-Rasyid sepanjang
pemerintahannya.
Pendahuluan
§ Kerajaan
Abbasiyah ditubuhkan melalui revolusi yang dilancarkan terhadap pemerintahan
Kerajaan Umayyah pada tahun 750 M dan bertahan
sehingga tahun 1258 M. Sepanjang pemerintahan kerajaan ini, terdapat
beberapa orang pemerintah yang terkenal seperti Khalifah Harun al-Rasyid.
Baginda merupakan khalifah yang keempat selepas Khalifah al-Mahdi . Sebelum
menaiki takhta , baginda memegang jawatan Gabenor sehinggalah dilantik sebagai
Putera Mahkota pada tahun 782M.
§ Beliau
seorang yang bijaksana, berilmu dan cekap
dalam siasah telah membolehkan kerajaan Abbasiyah semasa pemerintahan baginda
menuju era kegemilangan
Isi-isi
1.
Khalifah
Harun al-Rasyid telah menjalin hubungan dengan negara-negara lain Byzantine,
Perancis dan Andalusia bagi meluaskan syiar Islam dan mengukuhkan kerajaan
Abbasiyah. Hubungan antara kerajaan tersebut
dengan Perancis dijalin kerana Perancis juga bermusuhan dengan kerajaan Umayyah
di Andalus. Hubungan Khlkifah Harun al-Rasyid dengan Charlemenge amat erat,
malah sering bertukar cenderahati . Khalifah Harun al-Rasyid juga Berjaya
memaksa Byzantine menbuat perdamaian dengan kerajaan Abbasiyah berikutan
tindakan tentera tersebut yang menyerang wilah Islam di Asia Minor. Melalui
perjanjian tersebut, Byzantine bersedia membayar 90 ribu dirham kepada Khalifah
Harun al-Rasyid dan membenarkan Islam dikembangkan di Byzantine. Keengganan
Nicephorus menepati perjanjian awal yang dimeterai menyebabkan Khalifah Harun
al_Rasyid tentera menuju ke Asia Minor. Baginda Berjaya menawan beberpa wilayah
Heracelan, Tyans, Iconium dan Emphesus sehingga memaksa Nicephorus tunduk
semula serta sanggup membayar ufti kepada kerajaan Islam
2.
Khalifah
Harun al-Rasyid telah menghadkan serta menghapuskan pengaruh keluarga Barmaki yang
semakin kukuh. Antara tindakan yang dilakukan ialah mengahwini Puteri Jaafar
bin Yahya al-Barmaki, diikuti membunuh tokoh-tokoh yang berbahaya seperti Yahya al-Baraki.Tindkan tersebut
menghilangkan pengaruh keluaga Barmaki dalam kerjaan baginda. Bagind ajuga
telah menghantar Ibrahim bin Aghlabiah untuk menghapuskan pemberontakan di
Nosol, Armenia dan Afrika Selatan
3.
Khalifah
Harun al-Rasyid juga menyusun semula angkatan tentera dan membuat kawalan
rapi di lautan dan di pelabuhan bagi menjamin keselamatan kapal-kapal asing
yang berlabuh di Basrah, sekali gus dapat memastikan kestabilan politik dalam
negeri
4.
Dalam bidang
ekonomi, Khalifah harun al-Rasyid menekankan soal kemajuan dalam bidang
pertanian dan perdagangan. baginda menggalakkan pembukaan tanah-tanah
baru serta memberikan bekalan bijih benih secara percuma kepada petani. Baginda
juga membahagikan tanah-tanah kerajaan dan rampsan perang kepada tentera dan
golongan miskin untuk diusahakan. Khalifah harun al-Rasyid juga memajukan
Baghdad sebagai pusat perdagangan dengan meluaskan hubungannya dengan ke
Eropah, China dan India serta membina jalan-jalan dari Iraq ke Laut Merah, laut
Meditersanean, Tunisia dan maghribi
5.
Khalifah
Harun al-rasyid juga mencintai ilmu pengetahuan sebagai bukti, baginda
menggalakkan kedatangan para sarjana ke Baghdad bagi mengadakan seminar, pidato
dan majlis-majlis ilmu yang berkaitan.Pusat-pusat pengajian telah didirikan
seperti sekolah, masjid dan maktab.Buku-buku asing juga turut diterjemah ke
dalam bahasa Arab. Sehubungan dengan itu baginda telah membina Baitul hikmah
untuk menempatkan buku-buku berkaitan ilmu astronomi, perubatan, falsafah,
sejarah dan geografi. Bandar-bandar Islam seoperti Madinah, Kufah dan Kaherah
telah dijadikan pusat keilmuan. Pada zaman ini muncul beberapa cendekiawan
terkenal seperti Imam Muhammad ,Al-hajaj bin Matar, Yuhanna bin Musawaih dan
Suffian al-Thauri . Perkembangan intelektual pada zaman Khalifah Harun
al-Rasyid amnya dapat dibahagikan kepada tiga tahap iaitu kegiatan
pembukuan penyusunan ilmu pengetahuan
agar tidak menyimpang daripada syariat Islam dan kegiatan penterjemahan
Kesimpulan
§ Zaman
pemerintahan Khalifah Harun al-Rasyid dianggap sebagai zaman kegemilangan
Kerajaan Abbasiyah kerana baginda bukan sahaja berjaya menghapuskan atau
memadamkan apa jua bentuk penentangan tetapi yang paling penting mampu
mewujudkan sebuah negara yang makmur dengan ekonomi yang teguh.
TERIMA KASIH DAN CUKUP BERGUNA
BalasPadamMohon pinjam isinya...
BalasPadamThanks babe
BalasPadamyahhhhh
BalasPadamTerima kasih .. sangat membantu
BalasPadami like sejarah but i want to see future
BalasPadamjust a reflection
Padamwithout the yesterday, will not have today, without today, there will be no tomorrow
the bad things that last for sure will be repeated, if we do not know the things that last
that last made the teaching, the front make the vision
good luck sem 2 2021
BalasPadamuntuk kejayaan khalifah harun al rasid tu,, adakah beliau merupakan khalifah ke-4 atau ke-5 dalam kerajaan bani abbasiyah?
BalasPadam