| 
Tajuk | 
Masa | 
Hasil
  Pembelajaran | 
| 
BAHAGIAN
  A: SEJARAH MALAYSIA | ||
| 
1    Masyarakat  
1.1   Institusi pemerintahan 
             1.1.1   Raja | 
Abad ke-19 | 
Calon seharusnya dapat membincangkan corak kehidupan tradisional
  masyarakat peribumi dari segi politik, sosial dan ekonomi 
Calon
  seharusnya dapat: 
(a)   menjelaskan konsep dan
  peranan raja; | 
| 
             1.1.2   Pembesar | 
Abad ke-19 | 
(b)   menghuraikan konsep,
  hierarki, dan peranan pembesar. | 
| 
      1.2  Hukum adat dan                      undang-undang 
             1.2.1   Hukum
  adat | 
Abad ke-19 | 
Calon
  seharusnya dapat: 
(a)   menerangkan bentuk dan
  pelaksanaan: 
          (i)   Adat
  Perpatih; 
         (ii)   Adat
  Temenggung.  | 
| 
             1.2.2   Undang
  -undang | 
Abad ke-19 | 
(b)   menghuraikan
  prinsip-prinsip umum: 
          (i)   Undang-Undang
  99 Perak;  
         (ii)   Undang-Undang
  Tubuh Johor.  | 
| 
      1.3  Sistem sosial | 
Abad ke-19 | 
Calon
  seharusnya dapat: 
(a)   menerangkan konsep dan
  susun lapis masyarakat. | 
| 
      1.4   Sistem ekonomi | 
Abad ke-19 | 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   menjelaskan ciri-ciri
  ekonomi tradisional; | 
| 
(b)   menerangkan ciri-ciri
  ekonomi komersial | ||
| 
2    Transformasi       Masyarakat                      | 
Calon seharusnya dapat membincangkan transformasi masyarakat dan respons
  masyarakat tempatan terhadap kuasa Barat.  | |
| 
       2.1   Peluasan
  kuasa asing | 
Abad ke-19-20 | 
Calon
  seharusnya dapat: 
(a)   membincangkan faktor
  dan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak. | 
| 
       2.2   Penentangan
  terhadap kuasa asing | 
Abad ke-19-20 | 
Calon
  seharusnya dapat: 
(a)   menilai sebab-sebab penentangan masyarakat
  tempatan terhadap kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak. | 
| 
      2.3   Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi,        dan pendidikan      | 
Abad ke-19-20 | 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   menerangkan
  perubahan  pentadbiran di Negeri-negeri
  Melayu, Sabah, dan Sarawak;  | 
| 
(b)   menghuraikan
  perubahan  perkembangan ekonomi           di Negeri-negeri Melayu, Sabah,
  dan Sarawak; | ||
| 
(c)   menjelaskan
  perubahan  sistem pendidikan di
  Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak. | ||
| 
      2.4    Masyarakat
  pelbagai  
               kaum | 
Abad ke-19-20 | 
Calon
  seharusnya dapat: 
(a)   menghuraikan
  perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan
  Sarawak. | 
| 
3    Nasionalisme dan
        Pembentukan Negara                Bangsa                                   | 
Calon seharusnya dapat membincangkan perkembangan kesedaran kebangsaan
  dan proses pembinaan negara bangsa. | |
| 
3.1 Gerakan nasionalisme 
              3.1.1  Faktor kemunculan | 
Abad ke-20 | 
Calon
  seharusnya dapat: 
(a)   membincangkan
  faktor-faktor kemunculan nasionalisme: 
         (i)   pengaruh
  agama Islam; 
        (ii)   peranan
  bahasa dan kesusasteraan; 
       (iii)   pengaruh
  kewartawanan; 
       (iv)   peranan
  pendidikan; 
        (v)   peranan
  golongan intelektual; 
       (vi)   pengaruh
  luar.  | 
| 
              3.1.2  Gerakan, persatuan,             kelab,
  dan kesatuan yang berkaitan dengan             agama,
              ekonomi, sosial, 
                        dan politik | 
Abad ke-20 | 
(b)   membincangkan sebab
  penubuhan dan matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung
  gerakan nasionalisme: 
          (i)   Gerakan
  Islah/ Islamiah; 
         (ii)   Persatuan
  dan kelab Negeri-negeri Melayu; 
        (iii)   Kesatuan
  Melayu Muda.  | 
| 
      3.2   Perjuangan
  mencapai                         kemerdekaan | 
Calon
  seharusnya dapat: | |
| 
              3.2.1  Pendudukan
  Jepun               1941-1945 | 
Abad ke-20 | 
(a)   menghuraikan dasar dan
  kesan pendudukan Jepun  ke atas gerakan
  mencapai kemerdekaan; | 
| 
              3.2.2  Perjuangan
  secara                   berperlembagaan 
                        1946-1960 | 
Abad ke-20 | 
(b)   menilai penentangan
  orang Melayu terhadap Malayan Union; 
(c)   menjelaskan Gerakan
  Anti-Penyerahan di Sarawak;  
(d)   membincangkan
  pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948; 
(e)   menggalurkan
  perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak; 
(f)    menghuraikan
  langkah-langkah mengatasi ancaman Parti Komunis Malaya; | 
| 
               3.2.3  Kemerdekaan | 
Abad ke-20 | 
(g)   menganalisis
  langkah-langkah mencapai kemerdekaan; 
(h)   membincangkan
  faktor-faktor pembentukan Malaysia;  
(i)    membincangkan reaksi dalam dan luar negara
  terhadap pembentukan Malaysia; 
(j)    membincangkan isi-isi Perjanjian Malaysia
  1963. | 
| 
4    Pengisian
  Kemerdekaan  | 
Calon seharusnya dapat membincangkan bentuk negara bangsa merdeka, proses
  perkembangan dan kemajuan, dan peranannya dalam politik antarabangsa.   | |
| 
      4.1    Sistem
  pemerintahan | 
Abad ke-20 | 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   menghuraikan bentuk
  pemerintahan: 
        (i)   Persekutuan; 
       (ii)   Raja
  Berperlembagaan;  
      (iii)   Demokrasi
  Berparlimen.  | 
| 
      4.2    Pembinaan negara
  bangsa | 
Calon seharusnya dapat: | |
| 
               4.2.1  Pembangunan
                                      sosial
   | 
Abad ke-20 | 
(a)   menjelaskan usaha-usaha
  ke arah pembangunan sosial: 
          (i)   Bahasa
  Kebangsaan;  
         (ii)   Dasar
  Pendidikan Kebangsaan; 
        (iii)   Dasar
  Kebudayaan Kebangsaan; 
        (iv)   Rukun
  Negara.  | 
| 
4.2.2       Pembangunan                                    ekonomi | 
(b)   menganalisis
  usaha-usaha        ke             arah pembangunan  ekonomi: 
          (i)   Dasar
  Pembangunan Luar Bandar; 
         (ii)   Dasar
  Ekonomi Baru (DEB); 
        (iii)   Dasar
  Pembangunan Nasional (DPN):  
                –  Dasar                                       Perindustrian                           Negara; 
                –  Dasar
  Pertanian                   Negara.  | |
| 
(c)   menilai sumbangan
  tokoh: 
          (i)   Tunku Abdul            Rahman
  Putra                             al-Haj; 
         (ii)   Tun Abdul
  Razak     bin Dato’ Hussein; 
        (iii)   Tun Hussein
  bin  
                Onn; 
        (iv)   Tun Dr Mahathir
  bin                 Mohamad.  | ||
| 
      4.3    Wawasan 2020 | 
Abad ke-20 | 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   menerangkan cabaran dan
  hala tuju negara. | 
| 
      4.4    Perhubungan luar | 
Abad ke-20 | 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   mengenal pasti
  asas-asas dasar luar negara; | 
| 
(b)   membincangkan
  penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa:  
         (i)  Komanwel (Commonwealth of Nations); 
        (ii)  Pertubuhan
  Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations); 
       (iii)  Association of South East Asian Nations
  (ASEAN); 
       (iv)  Pergerakan Negara
  Berkecuali (NAM); 
        (v)   Pertubuhan Persidangan Islam (OIC).  | 
| 
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA | ||
| 
1    Masyarakat  
1.1    Institusi pemerintahan 
               1.1.1   Raja | 
Vietnam dan
  Thailand             (Abad ke-19) | 
Calon seharusnya dapat
  membincangkan corak kehidupan tradisional masyarakat peribumi dari segi
  politik, sosial, dan ekonomi. 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   memerihalkan konsep dan
  peranan raja; | 
| 
               1.1.2   Pembesar | 
Vietnam dan
  Thailand             (Abad ke-19) | 
(b)   memerihalkan konsep,
  hierarki, dan peranan pembesar. | 
| 
      1.2    Sistem sosial | 
Vietnam dan Indonesia         (Abad ke-19) | 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   menjelaskan konsep dan
  susun lapis masyarakat. | 
| 
      1.3    Sistem ekonomi | ||
| 
Vietnam dan Indonesia          (Abad ke-19) | 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   menjelaskan ciri-ciri
  ekonomi tradisional; 
(b)   menerangkan
  ciri-ciri    ekonomi komersial. | |
| 
2    Transformasi Masyarakat                      | 
Calon seharusnya dapat membincangkan transformasi masyarakat dan respons
  masyarakat tempatan terhadap kuasa Barat.  | |
| 
      2.1    Peluasan
  kuasa asing | 
Indonesia dan Myanmar         (Abad ke-19) | 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   membincangkan faktor
  dan      cara
  peluasan kuasa asing. | 
| 
      2.2    Penentangan
  terhadap                      kuasa      asing | 
Indonesia dan Myanmar         (Abad ke-19) | 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   menganalisis
  sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing; | 
| 
(b)   menilai peranan tokoh: 
       (i)   Diponegoro; 
      (ii)   Thibaw.
         | ||
| 
      2.3    Pengubahsuaian
  dalam pentadbiran, ekonomi,   dan
  pendidikan                          | 
Indonesia dan Myanmar           (Abad ke-19) | 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   menghuraikan kesan
  penjajahan asing terhadap pentadbiran tempatan; | 
| 
(b)   membincangkan
  perkembangan ekonomi; | ||
| 
(c)   membincangkan
  perkembangan pendidikan. | ||
| 
3    Nasionalisme dan       Pembentukan
  Negara Bangsa                                 
   | 
Calon seharusnya dapat membincangkan perkembangan kesedaran kebangsaan
  dan proses pembinaan negara bangsa. | |
| 
      3.1    Gerakan
  nasionalisme 
               3.1.1   Faktor       kemunculan | 
Indonesia dan
  Myanmar         (Abad ke-19) | 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   menganalisis
  faktor-faktor kemunculan nasionalisme: 
          (i)   pengaruh
  agama; 
         (ii)   peranan
  bahasa dan kesusasteraan; 
        (iii)   pengaruh
  kewartawanan; 
        (iv)   pendidikan; 
         (v)   peranan
  intelektual; 
        (vi)   pengaruh luar.  | 
| 
               3.1.2   Parti
  politik dan                          persatuan | 
Indonesia dan Myanmar             (Abad ke-19) | 
(b)   menerangkan sebab
  penubuhan dan matlamat persatuan dan parti politik yang mendukung gerakan
  nasionalisme; Sarekat Islam;  Partai
  Nasional Indonesia;  Young Men Buddhist Association (YMBA) dan Poor
  Man’s Party.  | 
| 
      3.2    Perjuangan mencapai
                       kemerdekaan | 
Calon seharusnya dapat: | |
| 
               3.2.1   Pendudukan
                             Jepun
                                        1941-1945 | 
Myanmar dan Indonesia           (Abad ke-20) | 
(a)   menghuraikan dasar dan kesan pendudukan
  Jepun ke atas pejuang mencapai kemerdekaan; | 
| 
               3.2.2   Perjuangan
                                 secara                                                     berperlembagaan                      dan
  bersenjata | 
Myanmar dan Indonesia          (Abad ke-20) | 
(b)   menilai penentangan
  rakyat terhadap penjajah secara berperlembagaan; | 
| 
(c)   menggalurkan
  penentangan rakyat  secara bersenjata; | ||
| 
               3.2.3   Kemerdekaan | 
Myanmar dan Indonesia           (Abad ke-20) | 
(d)   menghuraikan
  langkah-langkah mencapai kemerdekaan. | 
| 
4    Pengisian
  Kemerdekaan  | 
Calon seharusnya dapat membincangkan bentuk negara bangsa merdeka, proses
  perkembangan dan kemajuan, dan peranannya dalam politik serantau.   | |
| 
      4.1    Sistem
  pemerintahan | 
Filipina dan Thailand          (Abad ke-20) | 
Calon seharusnya dapat: 
(a)   menghuraikan bentuk
  pemerintahan: 
         (i)  Republik; 
        (ii)  Raja                            Berperlembagaan; 
       (iii)  Demokrasi                  Berparlimen.  | 
| 
      4.2    Pembangunan | 
Calon seharusnya dapat: | |
| 
               4.2.1   Pembangunan
                                 ekonomi | 
Filipina dan Thailand         (Abad ke-20) | 
(a)   menjelaskan dasar-dasar        ekonomi negara. | 
| 
      4.3    Pembinaan
  negara bangsa 
               4.3.1   Bentuk                                     pemerintahan
          | 
Filipina dan Thailand         (Abad ke-20) | 
Calon
  seharusnya dapat: 
(a)   menerangkan
  sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa: 
          (i)   demokrasi; 
         (ii)   ketenteraan.  | 
| 
               4.3.2   Sumbangan
                               tokoh | 
Filipina dan Thailand         (Abad ke-20) | 
(b)   menilai
  sumbangan tokoh:  
          (i)   Macapagal; 
         (ii)   Phibun
  Songkram.  | 
| 
      4.4    Perhubungan luar 
               4.4.1  Penglibatan dalam organisasi antarabangsa | 
Filipina dan
  Thailand             (Abad ke-20) | 
Calon
  seharusnya dapat: 
(a)   membincangkan
  penglibatan negara dalam organisasi antarabangsa:  
         (i)  Pertubuhan
  Bangsa-Bangsa Bersatu            (United Nations); 
        (ii)  South East Asia Treaty Organisation
  (SEATO); 
       (iii)  Association of South East Asian Nations
  (ASEAN).  | 
Rujukan Utama
Kertas 3: Sejarah
Malaysia dan Asia Tenggara, 1800-2000
21. Abdullah  Zakaria, 1997. Pasir Salak: Pusat Gerakan
Menentang British di Perak. Ipoh: Yayasan Perak. 
22.   Azlizan Mat Enh, 2011. Sejarah Diplomatik: Esei-esei Penghargaan
Kepada Prof. Dato’ Dr. Nik Anuar Nik Mahmud. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
23. Abu Talib Ahmad, 1991. Sejarah
Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. 
24. Andaya, B. W. dan Leonard Y., 1992. A
History of Malaysia. London: Macmillan.
25. Brown, I., 1997.  Economic
Changes in Southeast Asia, c.1830-1980. Kuala Lumpur: Oxford University
Press.
26. D.J.M. Tate, 1980. Sejarah Pembentukan Asia Tenggara Perubahan
Ekonomi dan Sosial, Jilid  ke-2. Kuala
Lumpur: Penerbit Fajar Bakti. 
27. Kobkua Suwannathat-Pian, 1991. Sejarah Thai  Zaman Bangkok. Kuala Lumpur:  Dewan Bahasa dan Pustaka.
28. Mohamed Noordin Sopiee, 2005. From Malayan
Union To Singapore Separation 1945-1965. Kuala Lumpur: University of Malaya
Press.
29. Nik Anuar Nik Mahmud, Muhammad Haji Salleh dan
Abd. Ghapa Harun, 2011. Biografi Tun
Abdul Razak: Negarawan dan Patriot. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan
Malaysia.
30. Ramlah Adam, 2005. Tunku Abdul Rahman Satu Biografi Politik.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. 

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
BalasPadamBoleh sy tahu buku ni d cetak d mna? Dan penerbit buku ni apa? Sbb sy nak buat kerja kursus dan buku ni menjadi sumber rujukan saya☺️
BalasPadam