Tema/Tajuk/Sub Tajuk |
Hasil pembelajaran
|
Kawasan
Kajian/ masa
|
Pengenalan Sukatan Mata pelajaran Sejarah Penggal
ke-2
|
Pelajar dapat:
- Mengetahui sukatan mata pelajaran
Sejarah Penggal ke-2
|
|
KERJA KURSUS
1 Apa itu Sejarah?
1.1 Konsep dan teori
Ilmu sejarah
2 Kaedah Penyelidikan
dan Penulisan
Sejarah
2.1 Penyelidikan dalam
Sejarah
2.2 Sumber sejarah
2.3 Tafsiran sejarah
2.4 Penulisan sejarah
3.
Penyediaan Cadangan
Penyelidikan
3.1 Tajuk
3.2 Pengenalan
3.3 Objektif
3.4 Permasalahan kajian
3.5 Skop kajian
3.6 Sorotan kajian lepas
3.7 Kaedah kajian
3.8 Pembahagian struktur esei
3.9 Penutup
3.10 Bibliografi
4 Penyelidikan Bahan
4.1 Mengenal pasti bahan
4.2 Mencari dan mengumpul bahan
4.3 Menyaring bahan
5 Penulisan Hasil Penyelidikan
Dikendalikan oleh sekolah
|
Pelajar
dapat:
a)
menjelaskan konsep dan teori ilmu
Pelajar
dapat:
(a) Mengenal pasti langkah-langkah yang perlu dalam penyelidikan sejarah.
Pelajar
dapat:
a)
Membezakan jenis-jenis sumber;
b) Menggunakan sumber
sejarah secara kritis.
Pelajar
dapat:
(a) Mmenilai maklumat
dalam sumber-sumber sejarah;
(b) Menganalisis kesahan
sesuatu tafsiran yang terdahulu;
(c) (c) merekonstruksi
peristiwa lalu dengan menggunakan sumber sejarah.
Pelajar
dapat:
(a) Mengorganisasikan maklumat dalam bentuk naratif;
(b) (b) memberi penjelasan secara kritis dan imaginatif terhadap perubahan dan
kesinambungan dalam kehidupan;
(c) (c) membincangkan pelbagai perspektif terhadap sesuatu peristiwa
lampau;
(d) (d) membuat sintesis terhadap tafsiran peristiwa lampau dan kaitannya dengan
masa kini.
Pelajar
dapat:
a)
memilih tajuk yang mempunyai makna penting dalam peristiwa
sejarah;
b) menerangkan idea
awal tentang kajian;
c)
Menyatakan tujuan kajian;
d) mengenal pasti persoalan yang perlu dijawab oleh
kajian
e) menentukan tempoh,
kawasan, dan isu yang dikaji;
f)
membincangkan tulisan yang sedia ada berkaitan
g) memilih kaedah
yang sesuai untuk mengumpul bahan seperti
kajian perpustakaan, kerja lapangan, dan temu bual;
h)
mengorganisasikan persembahan dan isi penulisan kajian;
i)
membuat rumusan dan kesimpulan tentang kajian;
j)
menyenaraikan sumber rujukan
yang digunakan. Sekurang-kurangnya 5 sumber rujukan
Pelajar dapat:
a) menyenaraikan sumber yang sesuai dan berkaitan dengan
tajuk;
b) mengumpul sumber yang sesuai dan berkaitan dengan
tajuk yang dipilih daripada sumber Internet,
arkib, temu bual, dan perpustakaan;
c) mengumpul maklumat yang relevan dengan tajuk.
Pelajar dapat:
(a) Menghasilkan esei dan membentangkan esei.
|
|
1 Masyarakat,
Pemerintahan,
Pertahanan, dan
Perhubungan
Luar
1.1 Masyarakat jahiliah
|
Pelajar dapat:
-
Membincangkan perubahan
masyarakat, sistem pemerintahan, dan hubungannya dengan dunia luar.
Pelajar
dapat:
(a) menjelaskan konsep
dan struktur masyarakat
|
Semenanjung Tanah Arab
(abad ke-6)
|
1.2
Masyarakat Islam
|
Pelajar
dapat:
(a) Menghuraikan konsep
ummah
(b) Mmembincangkan perkembangan masyarakat Islam.
|
Nabi Muhammad
SAW dan Khalifah
al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad
ke-67)
|
1.3 Sistem pemerintahan
|
Pelajar
dapat:
(a) Menghuraikan
kandungan dan peranan Piagam Madinah
(b) Memerihalkan struktur
pemerintahan di Madinah.
|
Nabi Muhammad
SAW (abad ke-7)
|
1.4 Kepemimpinan
Nabi Muhammad SAW
|
Pelajar
dapat:
(a) menghuraikan ciri-ciri
kepemimpinan Nabi Muhammad SAW.
|
Nabi Muhammad
SAW (abad ke-7)
|
1.5 Institusi khalifah
1.5.1 Pemilihan khalifah
|
Pelajar dapat:
(a) menghuraikan konsep
dan ciri-ciri khalifah;
(b) membincangkan kaedah pemilihan khalifah;
|
Khalifahal-Rasyidin dan
Umayyah (abad ke-78)
|
1.5.2 Sumbangan khalifah/tokoh
|
Pelajar dapat:
(a) menilai sumbangan
khalifah/tokoh:
(i)
Khalifah Abu Bakar
(ii)
Khalifah Umar al-Khattab
(iii)
Khalifah Umar Abdul Aziz
(iv)
Khalifah Harun al-Rasyid
|
Khalifah al-Rasyidin, Umayyah (abad ke-78), dan
Abbasiyah (abad ke-89)
|
1.6 Bentuk pemerintahan
1.6.1 Pemerintahan
pusat dan wilayah
|
Pelajar dapat :
(a) Mmembincangkan struktur pemerintahan dan pentadbiran pusat dan Wilayah
|
Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7), Khalifah Uthmaniyah
(abad ke-1617)
|
1.6.2 Pemerintahan
pusat dan wilayah
|
Pelajar dapat :
(a) menjelaskan sistem
pemerintahan raja/sultan dan amir
|
Andalusia (abad ke-13)
India (abad ke-1617)
|
1.7 Pertahanan dan
pembukaan wilayah
1.7.1 Jihad
|
Pelajar dapat :
(a) Menjelaskan pengertian
jihad
|
Nabi Muhammad
SAW Khalifah al-Rasyidin
(abad ke-7)
|
1.7.2 Peperangan
|
Pelajar dapat :
(a) Menghuraikan etika
dan strategi peperangan;
|
Nabi Muhammad SAW
Khalifah al-Rasyidin
(abad ke-7)
|
1.7.3 Kepemimpinan
|
Pelajar dapat :
(a) menilai kepemimpinan
dan sumbangan tokoh:
(i)
Salehuddin al-Ayyubi;
(ii)
Sultan Muhammad al-Fatih.
|
Mesir (abad ke-12), Khalifah Uthmaniyah
(abad ke-15)
|
1.8 Perhubungan luar
1.8.1
Diplomatik
|
Pelajar dapat :
(a) membincangkan bentuk perhubungan luar
(i) diplomatik;
|
Nabi Muhammad
SAW dan Khalifah
al-Rasyidin (abad ke-7)
|
1.8.2
Naungan
|
Pelajar dapat :
(a) membincangkan bentuk perhubungan luar
(i) naungan melalui pembayaran
jizyah;
|
Khalifah al-Rasyidin dan
Khalifah Umayyah
(abad ke-78)
|
1.8.3
Perjanjian
|
Pelajar dapat :
(a) membincangkan bentuk perhubungan luar
(i) perjanjian.
|
Khalifah Abbasiyah
(abad ke-913)
Khalifah Uthmaniyah (abad ke-1719)
|
2 Pembangunan
dan
Penerokaan
2.1 Ekonomi
2.1.1 Sistem
ekonomi
|
Pelajar dapat :
-
Membincangkan perubahan yang
berlaku dalam bidang ekonomi, kebudayaan, dan penerokaan.
Pelajar dapat :
(a) Menghuraikan konsep
dan ciri-ciri sistem ekonomi;
(b) Membincangkan kegiatan ekonomi;
|
Nabi Muhammad
SAW (abad ke-7) Abbasiyah (abad ke-1112)
Kesultanan Melaka (abad ke-15)
|
2.1.2
Institusi
ekonomi
|
Pelajar dapat :
(a) Menganalisis peranan
institusi ekonomi dan pelaksanaannya:
(i)
baitulmal
(ii)
(ii) cukai
(iii)
(iii) zakat
|
Khalifah al-Rasyidin
(abad ke-78)
Khalifah Abbasiyah
(abad ke-911)
|
2.2 Pendidikan
2.2.1 Falsafah
pendidikan
Islam
|
Pelajar dapat:
(a) Mmembincangkan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam;
|
Khalifah Umayyah
(abad ke-78) Khalifah
Abbasiyah (abad ke-1112)
|
2.2.2 Perkembangan
pendidikan
|
Pelajar dapat:
a)
Menjelaskan jenis institusi
Pendidikan:
(i)
halaqah;
(ii)
masjid/surau;
(iii)
pondok/madrasah
(iv)
istana
(v)
universiti.
(b) menghuraikan sistem
pendidikan:
(i)
pendidikan fardu ain dan fardu kifayah;
(ii)
kaedah pengajaran dan pembelajaran.
|
Mesir
(abad ke-8)
Acheh
(abad ke-1617)
|
2.3 Perkembangan
intelektual
2.3.1 Perkembangan ilmu
|
Pelajar dapat:
(a) menghuraikan perkembangan ilmu naqli dan aqli;
|
Khalifah Abbasiyah
(abad
ke-1113)
Khalifah Umayyah
di Andalusia
(abad
ke-1113)
|
2.3.2 Sumbangan tokoh
|
Pelajar dapat:
(a) Menilai sumbangan
tokoh:
(i)
al-Khwarizmi
(ii)
Ibn Sina
(iii)
al-Ghazali
(iv)
Ibn Khaldun.
|
Khalifah Abbasiyah
(abad ke-813)
Mesir (abad ke-15)
|
2.4 Penerokaan
|
Pelajar dapat:
(a) Menilai sumbangan
tokoh:
(i)
al-Mas’udi
(ii)
Ibn Majid;
(iii)
Ibn Battutah.
|
Khalifah Umayyah
(abad ke-78),
Abbasiyah (abad ke-913), dan Andalusia
(abad ke-14)
|
2.5 Seni bina
|
Pelajar dapat:
(a) Menghuraikan ciri-ciri
seni bina.
|
Andalusia
(abad ke-13)
India (abad ke-1617)
|
3. Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
3.1 Peluasan Kuasa Barat
|
Pelajar dapat:
(a) Membincangkan faktor-faktor peluasan kuasa Barat
|
Khalifah Uthmaniyah (abad ke-20)
|
3.2 Reaksi masyarakat
tempatan
|
Pelajar dapat:
(a) Menjelaskan reaksi
masyarakat tempatan.
|
Mesir dan Algeria (abad ke-9 & 20)
|
3.3 Gerakan nasionalisme
|
Pelajar dapat:
(a) Menerangkan faktor kemunculan gerakan
nasionalisme:
(i) pengaruh agama;
(ii) peranan
bahasa dan kesusasteraan;
(iii) Pengaruh
kewartawanan;
(iv) peranan
pendidikan;
(v) peranan
golongan intelektual;
(vi) pengaruh
luar.
|
Mesir dan Syria
(abad ke-20)
|
3.4 Perang Dunia Pertama
|
Pelajar dapat:
(a) Membincangkan penglibatan Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama.
|
Khalifah Uthmaniyah
(abad ke-20)
|
3.5 Pembentukan negara bangsa
|
(a) menghuraikan faktor- faktor pembentukan
negara
bangsa.
|
Turki dan Mesir (abad ke-20)
|
Ulangkaji Persediaan Peperiksaan Percubaaan Penggal
ke-2
|
Pelajar
dapat
1) Memahami
dan mengetahui skema jawapan
2) Mengetahui
teknik menjawab soalan peperiksaan dengan betul
3) Menghasilkan
esei yang menarik dan mantap berdasarkan rubrik dan soalan yang diberi
|
Blog ini adalah untuk kegunaan para pelajar yang mengambil subjek Sejarah STPM Baharu 2013-Kini. Semoga blog ini bermanfaat untuk semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan