| Tema/Tajuk/Sub Tajuk | 
Hasil pembelajaran | 
Kawasan
  Kajian/ masa  | 
| 
Pengenalan Sukatan Mata pelajaran Sejarah Penggal
  ke-2  | 
Pelajar dapat:  
-       Mengetahui sukatan mata pelajaran 
  Sejarah Penggal ke-2  | |
| 
KERJA KURSUS 
1   Apa itu Sejarah? 
1.1  Konsep dan teori  
Ilmu sejarah 
2  Kaedah Penyelidikan    
    dan Penulisan  
    Sejarah 
2.1 Penyelidikan dalam  
     
  Sejarah 
2.2 Sumber sejarah  
2.3 Tafsiran sejarah 
2.4 Penulisan sejarah  
3. 
  Penyediaan Cadangan 
Penyelidikan 
3.1 Tajuk 
3.2 Pengenalan  
3.3 Objektif  
3.4 Permasalahan kajian  
3.5 Skop kajian  
3.6 Sorotan kajian lepas  
3.7 Kaedah kajian 
3.8 Pembahagian struktur esei 
3.9 Penutup  
3.10 Bibliografi  
4 Penyelidikan Bahan 
4.1 Mengenal pasti bahan 
4.2 Mencari dan mengumpul bahan 
4.3 Menyaring bahan  
5 Penulisan Hasil Penyelidikan  
Dikendalikan oleh sekolah | 
Pelajar 
  dapat:  
a)    
  menjelaskan konsep dan teori ilmu 
Pelajar 
  dapat:  
(a)   Mengenal pasti langkah-langkah yang perlu dalam penyelidikan sejarah. 
Pelajar 
  dapat:  
a)    
  Membezakan jenis-jenis sumber; 
b)    Menggunakan sumber
  sejarah secara kritis. 
Pelajar 
  dapat:  
(a)   Mmenilai maklumat
  dalam sumber-sumber sejarah; 
(b)   Menganalisis kesahan
  sesuatu tafsiran yang terdahulu;  
(c)   (c) merekonstruksi
  peristiwa lalu dengan menggunakan sumber sejarah. 
Pelajar 
  dapat:  
(a)   Mengorganisasikan maklumat dalam bentuk naratif; 
(b)   (b) memberi penjelasan secara kritis dan imaginatif terhadap perubahan dan
  kesinambungan dalam kehidupan;  
(c)   (c) membincangkan pelbagai perspektif terhadap sesuatu peristiwa
  lampau; 
(d)   (d) membuat sintesis terhadap tafsiran peristiwa lampau dan kaitannya dengan
  masa kini. 
Pelajar 
  dapat:  
a)    
  memilih tajuk yang mempunyai makna penting dalam peristiwa
  sejarah; 
b)    menerangkan idea
  awal tentang kajian; 
c)    
  Menyatakan tujuan kajian; 
d)    mengenal pasti persoalan yang perlu dijawab oleh
  kajian 
e)     menentukan tempoh,
  kawasan, dan isu yang dikaji; 
f)    
  membincangkan tulisan yang sedia ada berkaitan 
g)    memilih kaedah
  yang sesuai untuk mengumpul bahan seperti
  kajian perpustakaan, kerja lapangan, dan temu bual; 
h)    
  mengorganisasikan persembahan dan isi penulisan kajian; 
i)     
  membuat rumusan dan kesimpulan tentang kajian;  
j)     
  menyenaraikan sumber rujukan
  yang digunakan. Sekurang-kurangnya 5 sumber rujukan 
Pelajar dapat: 
a)       menyenaraikan sumber yang sesuai dan berkaitan dengan
  tajuk;  
b)       mengumpul sumber yang sesuai dan berkaitan dengan
  tajuk yang dipilih daripada sumber  Internet,
  arkib, temu bual, dan perpustakaan; 
c)       mengumpul maklumat yang relevan dengan tajuk. 
Pelajar dapat: 
(a)   Menghasilkan esei dan membentangkan esei. | |
| 
1 Masyarakat,
  Pemerintahan, 
Pertahanan, dan
  Perhubungan 
Luar 
1.1 Masyarakat jahiliah  | 
Pelajar dapat:  
-         
  Membincangkan perubahan
  masyarakat, sistem pemerintahan, dan hubungannya dengan dunia luar. 
Pelajar 
  dapat: 
(a)   menjelaskan konsep
  dan struktur masyarakat | 
Semenanjung Tanah Arab 
(abad ke-6) | 
| 
1.2
  Masyarakat Islam | 
Pelajar 
  dapat:  
(a)   Menghuraikan konsep
  ummah 
(b)   Mmembincangkan perkembangan masyarakat Islam. | 
Nabi Muhammad 
SAW dan Khalifah 
al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad
  ke-67) | 
| 
1.3 Sistem pemerintahan  | 
Pelajar 
  dapat: 
(a)   Menghuraikan
  kandungan dan peranan Piagam Madinah 
(b)   Memerihalkan struktur
  pemerintahan di Madinah. | 
Nabi Muhammad 
SAW (abad ke-7) | 
| 
1.4 Kepemimpinan 
Nabi Muhammad SAW | 
Pelajar 
  dapat: 
(a)   menghuraikan ciri-ciri
  kepemimpinan Nabi Muhammad SAW. | 
Nabi Muhammad 
SAW (abad ke-7) | 
| 
1.5 Institusi khalifah 
1.5.1 Pemilihan khalifah  | 
Pelajar dapat: 
(a)   menghuraikan konsep
  dan ciri-ciri khalifah; 
(b)    membincangkan kaedah pemilihan khalifah; | 
Khalifahal-Rasyidin dan 
Umayyah (abad ke-78) | 
| 
1.5.2 Sumbangan khalifah/tokoh | 
Pelajar dapat: 
(a)   menilai sumbangan
  khalifah/tokoh: 
(i)            
  Khalifah Abu Bakar 
(ii)           
   Khalifah Umar al-Khattab 
(iii)          
  Khalifah Umar Abdul Aziz 
(iv)         
   Khalifah Harun al-Rasyid | 
Khalifah al-Rasyidin, Umayyah (abad ke-78), dan
  Abbasiyah (abad ke-89) | 
| 
1.6 Bentuk pemerintahan 
1.6.1 Pemerintahan 
pusat dan wilayah | 
Pelajar dapat : 
(a)   Mmembincangkan struktur pemerintahan dan pentadbiran pusat dan Wilayah | 
Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7), Khalifah Uthmaniyah 
(abad ke-1617) | 
| 
1.6.2 Pemerintahan 
pusat dan wilayah | 
Pelajar dapat : 
(a)   menjelaskan sistem
  pemerintahan raja/sultan dan amir | 
Andalusia (abad ke-13) 
India (abad ke-1617) | 
| 
1.7 Pertahanan dan 
pembukaan wilayah 
1.7.1 Jihad  | 
Pelajar dapat : 
(a)   Menjelaskan pengertian
  jihad | 
Nabi Muhammad 
SAW Khalifah al-Rasyidin  
(abad ke-7) | 
| 
1.7.2 Peperangan | 
Pelajar dapat : 
(a)   Menghuraikan etika
  dan strategi peperangan; | 
Nabi Muhammad SAW 
Khalifah al-Rasyidin 
(abad ke-7) | 
| 
1.7.3 Kepemimpinan | 
Pelajar dapat : 
(a)   menilai kepemimpinan
  dan sumbangan tokoh: 
(i)            
  Salehuddin al-Ayyubi; 
(ii)           
  Sultan Muhammad al-Fatih. | 
Mesir (abad ke-12),  Khalifah Uthmaniyah 
(abad ke-15) | 
| 
1.8 Perhubungan luar 
1.8.1
  Diplomatik | 
Pelajar dapat : 
(a)    membincangkan bentuk perhubungan luar 
(i) diplomatik; | 
Nabi Muhammad 
SAW dan Khalifah 
al-Rasyidin (abad ke-7) | 
| 
1.8.2
  Naungan | 
Pelajar dapat :  
(a)    membincangkan bentuk perhubungan luar 
(i) naungan melalui pembayaran
  jizyah; | 
Khalifah al-Rasyidin dan 
Khalifah Umayyah 
(abad ke-78) | 
| 
1.8.3
  Perjanjian | 
Pelajar dapat :  
(a)    membincangkan bentuk perhubungan luar 
(i) perjanjian. | 
Khalifah Abbasiyah 
(abad ke-913) 
Khalifah Uthmaniyah (abad ke-1719) | 
| 
2 Pembangunan 
  dan 
Penerokaan 
2.1 Ekonomi 
2.1.1 Sistem 
ekonomi | 
Pelajar dapat : 
-         
  Membincangkan perubahan yang
  berlaku dalam bidang ekonomi, kebudayaan, dan penerokaan. 
Pelajar dapat : 
(a)   Menghuraikan konsep
  dan ciri-ciri sistem ekonomi;  
(b)   Membincangkan kegiatan ekonomi; | 
Nabi Muhammad 
SAW (abad ke-7) Abbasiyah (abad ke-1112)
  Kesultanan Melaka (abad ke-15) | 
| 
 2.1.2
  Institusi 
ekonomi | 
Pelajar dapat : 
(a)   Menganalisis peranan
  institusi ekonomi dan pelaksanaannya: 
(i)            
  baitulmal 
(ii)           
  (ii) cukai 
(iii)          
  (iii) zakat | 
Khalifah al-Rasyidin 
(abad ke-78) 
Khalifah Abbasiyah 
(abad ke-911) | 
| 
2.2 Pendidikan 
2.2.1 Falsafah 
pendidikan 
Islam | 
Pelajar dapat: 
(a)   Mmembincangkan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam; | 
Khalifah Umayyah 
(abad ke-78) Khalifah 
Abbasiyah (abad ke-1112) | 
| 
2.2.2 Perkembangan 
pendidikan | 
Pelajar dapat: 
a)    
  Menjelaskan jenis institusi
  Pendidikan: 
(i)            
  halaqah; 
(ii)           
   masjid/surau; 
(iii)          
  pondok/madrasah 
(iv)         
   istana 
(v)          
   universiti. 
(b)   menghuraikan sistem
  pendidikan: 
(i)            
  pendidikan fardu ain dan fardu kifayah; 
(ii)           
  kaedah pengajaran dan pembelajaran. | 
Mesir 
(abad ke-8) 
Acheh 
(abad ke-1617) | 
| 
2.3 Perkembangan 
intelektual 
2.3.1 Perkembangan ilmu | 
Pelajar dapat: 
(a)    menghuraikan perkembangan ilmu naqli dan aqli; | 
Khalifah Abbasiyah 
(abad 
  ke-1113) 
Khalifah Umayyah 
di Andalusia 
(abad 
  ke-1113) | 
| 
2.3.2 Sumbangan tokoh   | 
Pelajar dapat: 
(a)   Menilai sumbangan
  tokoh: 
(i)            
  al-Khwarizmi 
(ii)           
   Ibn Sina 
(iii)          
   al-Ghazali 
(iv)         
   Ibn Khaldun. | 
Khalifah Abbasiyah 
(abad ke-813) 
Mesir (abad ke-15) | 
| 
2.4 Penerokaan | 
Pelajar dapat: 
(a)   Menilai sumbangan
  tokoh: 
(i)            
  al-Mas’udi 
(ii)           
   Ibn Majid; 
(iii)          
   Ibn Battutah. | 
Khalifah Umayyah 
(abad ke-78), 
Abbasiyah (abad ke-913), dan Andalusia 
(abad ke-14) | 
| 
2.5 Seni bina | 
Pelajar dapat: 
(a)   Menghuraikan ciri-ciri
  seni bina. | 
Andalusia 
(abad ke-13) 
India (abad ke-1617) | 
| 
3. Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa 
3.1 Peluasan Kuasa Barat | 
Pelajar dapat: 
(a)   Membincangkan faktor-faktor peluasan kuasa Barat | 
Khalifah Uthmaniyah (abad ke-20) | 
| 
3.2 Reaksi masyarakat 
tempatan | 
Pelajar dapat: 
(a)   Menjelaskan reaksi
  masyarakat tempatan. | 
Mesir dan Algeria (abad ke-9 & 20) | 
| 
3.3 Gerakan nasionalisme | 
Pelajar dapat: 
(a)   Menerangkan faktor kemunculan gerakan
  nasionalisme: 
(i)   pengaruh agama; 
(ii)   peranan
  bahasa dan kesusasteraan; 
(iii)  Pengaruh
  kewartawanan; 
(iv)  peranan
  pendidikan; 
(v)  peranan 
  golongan intelektual; 
(vi)  pengaruh
  luar. | 
Mesir dan Syria 
(abad ke-20) | 
| 
3.4 Perang Dunia Pertama  | 
Pelajar dapat: 
(a)    Membincangkan penglibatan Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama. | 
Khalifah Uthmaniyah 
(abad ke-20) | 
| 
3.5 Pembentukan negara bangsa | 
(a) menghuraikan faktor- faktor pembentukan 
      negara
  bangsa. | 
Turki dan Mesir (abad ke-20) | 
| 
Ulangkaji Persediaan  Peperiksaan Percubaaan Penggal
  ke-2 | 
Pelajar
  dapat 
1)     Memahami
  dan mengetahui skema jawapan 
2)     Mengetahui
  teknik menjawab soalan peperiksaan dengan betul 
3)     Menghasilkan
  esei yang menarik dan mantap berdasarkan  rubrik dan soalan yang diberi | 
Blog ini adalah untuk kegunaan para pelajar yang mengambil subjek Sejarah STPM Baharu 2013-Kini. Semoga blog ini bermanfaat untuk semua.

Tiada ulasan:
Catat Ulasan