| 
Tema /
  Tajuk | 
Hasil
  Pembelajaran | 
Masa /
  Kawasan Kajian | 
| 
1.Masyarakat 
1.1.Masyarakat
  Fedual 
1.2.Masyarakat
  Agraria | 
1.Menjelaskan difinisi
  dan ciri-ciri dan susun lapis masyarakat feudal 
2.membandingkan
  ciri-ciri fedualisme di Eropah dan Asia 
3.Menghuraikan
  definisi dan ciri-ciri masyarakat agraria | 
England
  & Jepun (abad ke-16-17) Belanda & China (abad ke-16-17) | 
| 
1.3
  Masyarakat Maritim 
1.4.Masyararakat
  Industri | 
4.Menjelaskan ciri-ciri masyarakat Maritim 
5.menerangkan
  definisi dan ciri-ciri masyarakat industri | 
Portugal
  & Jepun 
(abad
  ke-16-17) 
England
  & Jerman 
(abad
  ke-16-17) | 
| 
2.1.Pemerintahan dan Pentadbiran 
2.1.1.Raja/Maharaja 
2.1.2.Pembesar | 
1.Menghuraikan kedudukan dan peranan raja/ maharaja dalam pemerintahan 
2.membandingkan
  peranan pembesar dalam pemerintahan | 
China & Russia 
(abad ke-16-20) China & Russia 
(abad
  ke16-20) | 
| 
2.2 Negara Bangsa 
2.2.1 Raja mutlak dan raja berperlembagaan 
2.2.2.negara kesatuan dan  Negara Persatuan 
2.2.3.Penyatuan Negara  
Bangsa | 
1.membincang dan membandingkan  
   sistem
  pemerintahan beraja mutlak  
   dengan
  raja berperlembagaan 
2.Membincangkan sistem pemerintahan   negara
  republik dan negara  persekutuan | 
England
  & Perancis 
(abad
  ke-16-18) 
Perancis
  & Amerika Syarikat 
(abad
  ke-18-19) 
Itali
  & Jerman 
(abad
  ke-19) | 
| 
3.1.Sistem Ekonomi 
3.1.1 Fedualisme dan Kapitalisme | 
1Menghuraikan sistem ekonomi: 
i.Fedualisme di Asia 
ii.fedualisme di Eropah 
iii.kapitalisme | 
Jepun
  & China 
(abad
  ke-16) 
Jerman
  & Perancis (abad ke-16-18) 
England & Amerika Syarikat 
(abad ke-18-19) | 
| 
3.1.2.Perkembangan Ekonomi 
3.1.2.1.Perdagangan dan  
           
  Perniagaan 
3.1.2.2.Pertanian 
3.1.2.3.Perindustrian | 
1.Membincangkan perubahan orientasi  
   
  kegiatan dan kemajuan dalam bidang- 
   
  bidang; 
i.perdagangan dan perniagaan 
ii.pertanian 
iii.perindustrian | 
Portugal
  & Belanda 
(abad
  ke-16-18) 
Belanda
  & England 
(abad
  ke-17-18) 
Jerman
  & Jepun 
(abad
  ke19-20) | 
| 
3.2.Intelektual 
3.3.1.Perkembangan Ilmu 
3.3.2.Sumbangan tokoh | 
a..membincangkan proses perubahan  
   
  pemikiran dan kemajuan ilmu  
   
  pengetahuan kesan daripada  
   
  Renaisans,Refomasi,Protestan,Revolusi  
    Sains
  dan Gerakan Pencerahan 
b.Menilai idea dan sumbangan tokoh 
i.Charles Louis Montesquieu 
ii..Adam
  Smith 
ii.Jean
  Jacques Rousseau | 
England
  dan Perancis  
(abad
  ke-17-19) 
England
  dan Perancis  
(abad
  ke-17-19) | 
| 
3.3.Kemajuan
  Pendidikan | 
i.menghuraikan proses perubahan  
 
  pendidikan daripada system pendidikan  
  tradisional kepada
  pendidikan formal | 
Perancis
  & Jerman 
(abad
  k-19-19) | 
| 
4.Nasionalisme
  dan Pembentukan  
Negara Bangsa 
1.Reaksi
  masyarakat tempatan terhadap perluasan kuasaBarat dan kesan penjajahan Barar | 
i.Menjelaskan proses, kesan dan respons  
  
  masyarakat tempatan terhadap  
  
  penjajahan dan peranan Negara-negara  
   baru
  merdeka dalam politik  
  
  antarabangsa 
ii.menganalisis reaksi masy tempatan terhadap
  perluasan kuasa Barat 
iii.membincangkan transformasi social,ekonomi
  dan kemunculan intelektual tempatan | 
China
  & India 
(abad
  ke-19-20) | 
| 
4.2.Konflik
  antarabangsa 
4.2.1
  Perang Dunia Pertama  1914-1918 
 (Jerman dan Russia) | 
1.membincangkan
  sebab dan kesan Perang Dunia Pertama | 
Jerman
  & Russia (abad ke-20) | 
| 
4.2.2,Perang Dunia 1942-1945 Jepun dan AS 
4.2.3.Perang
  Dingin 
(Russia
  & AS) | 
ii.menganalisis
  sebab dan kesan Perang  
   Dunia Kedua 
iii.menganalisis
  sebab dan Kesan Perang  
   
  Dingin | 
Jepun
  & Amerika Syarikat 
(abad
  ke-20) 
Rusia
  & Amerika Syarikat 
(abad
  ke-20) | 
| 
4.3.Deklolonisasi
  dan  
      pengembalian      
      kedaulatan | 
i.menerangkan langkah-langkah  
  
  mendapatkan kedaulatan dan  
  dekolonisasi oleh orang
  tempatan | 
China
   
(abad
  ke-20) | 
| 
4.3.Deklolonisasi
  dan  
      pengembalian  
      kedaulatan | 
i.menerangkan langkah-langkah  
  
  mendapatkan kedaulatan dan  
  dekolonisasi oleh orang
  tempatan | 
India 
(abad
  ke-20) | 
| 
4.4.Perhubungan
  Luar | 
a.membincangkan
  kerjasama Negara  
   dalam organisasi antarabangsa selepas  
   Perang Dunia Kedua 
i.PBB 
ii.Komenwel 
iii.Nato | 
Soviet
  Union & Amerika Syarikat 
(abad
  ke-20)  
United
  Kingdom & India (abad ke-20) 
United Kingdom & Amerika Syarikat 
(abad ke-20) | 
Blog ini adalah untuk kegunaan para pelajar yang mengambil subjek Sejarah STPM Baharu 2013-Kini. Semoga blog ini bermanfaat untuk semua.

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadaminformasinya bagus dan bisa membantu saya dalam mencari tugas, setelah blogbaca baca disini saya yakin banyak yang terbantu. Terima kasih sudah berbagi.
BalasPadamtest
BalasPadam
BalasPadamIzin promo ya Admin^^
bosan tidak ada yang mau di kerjakan, mau di rumah saja suntuk,
mau keluar tidak tahu mesti kemana, dari pada bingung
mari bergabung dengan kami di ionqq^^com, permainan yang menarik dan menguras emosi
ayo ditunggu apa lagi.. segera bergabung ya dengan kami...
add Whatshapp : +85515373217 ^_~
Mantap yah kak! Aku paling suka periode feudal dimana penguasa semena mena dan rakyat mengerahkan kekuatan kolektifnya melawan status quo! Mantul abis!
BalasPadamSegera cek, Mario4D! Situs permainan untung dengan beragam permainan seru dan untung! Dengan Berbagai permainan seru!
Togel 5 pasaran! 7 Server slotgames! Live casino lengkap! Segera cek MARIO4D!
Hubungi WA kami SEGERA :
https://wa.me/628561333111