2.3 Perkembangan
Intelektual
Soalan 83: Bincangkan perkembangan ilmu naqli pada
zaman kerajaan Abbasiyah abad ke-11 hingga abad ke-13 M.
Pendahuluan
§ Ilmu-ilmu dalam tamadun islam secara umumnya terbahagi
kepada dua cabang yang jelas, iaitu ilmu naqli (revealed sciences) yang juga disebut sebagai ilmu wahyu dan ilmu
aqli (rational sciences). Namun, ilmu
naqli merupakan kumpulan ilmu tertinggi kerana ilmu ini datang daripada
sumber-sumber yang boleh dipercayai dan sentiasa benar. Ilmu naqli merupakan ilmu yang diwahyukan
kepada Nabi Muhammad s.a.w yang kemudiannya diperturunkan kepada para sahabatnya.
Ilmu ini lebih dikenali sebagai ilmu syar’iyyah
yang mana meliputi tafsir al-Quran,
ilmu hadis, ilmu usuluddin, ilmu fiqah, ilmu tasawwuf, ilmu bahasa Arab dan
ilmu sirah.
§ Pada zaman Nabi Muhammad s.a.w, ilmu naqli seperti ilmu
tafsir al-Quran hanya layak di jelaskan oleh baginda sahaja. Tidak ada orang
yang berani dan boleh mentafsir al-Quran semasa Nabi Muhammad masih hidup. Namun selepas kewafatan baginda, tugas
mentafsir al-Quran telah disandang oleh sahabat baginda yang alim dan
dipercayai seperti Ibnu Abbas. Selepas
zaman sahabat nabi, tugas tersebut telah di ambil alih oleh golongan tabi’in
dan seterusnya para ulama. Ilmu naqli pada zaman kerajaan abbasiyah berkembang
pada abad ke- 11 hingga abad ke-13 masihi.
Isi-isi Penting:
1.
Pada zaman kerajaaan bani
abbasiyah, para ulama merupakan nadi perkembangan ilmu naqli pada masa itu.
Golongan pemerintah pada masa itu jarang sekali membantu para ulama dalam usaha
untuk membangunkan ilmu ini kerana mereka lebih memberi perhatian kepada
pembangunan ilmu aqli.
2.
Zaman kerajaan Saljuk,
seoarang wazir kepada pemerintahan Abbasiyah zaman Saljuk bernama Nizam
al-muluk yang sangat berminat dalam bidang ilmu. Beliau sangat berjasa dalam
penyebaran ilmu pengetahuan. Beliau telah mendirikan Madrasah Nizamiyah di Baghdad pada tahun 1067 m. Madrasah ini
merupakan institusi pengajian tinggi yang pertama.
3.
Antara guru yang
mengajar di sini ialah Imam al-Ghazali dan
Abu Ishaq al-Syirazi. Kedua-dua
tokoh ini merupakan guru kepada Nizam al-Muluk
4.
Muncul Ibn Maskawaih (936-1030
M.) yang terkenal sebagai ahli falsafah akhlak. Terutamanya melalui karyanya Tahzibul-Akhlak.
5.
Kemunculan
al-Ghazali (1058-1111 M.) dalam suasana ketika pemujaan terhadap falsafah
Yunani telah mencapai kemuncaknya, hingga menggoncang akidah masyarakat islam.
Di peringkat awal, al-Ghazali turut berkecimpung dengan falsafah Yunani, tetapi
akhirnya beliau menyerang ilmu falsafah dan ahli-ahli falsafah.
6.
Pada zaman ini
juga, muncul seorang tokoh matematik iaitu Umar Khayyam. Beliau merupakan ahli
dalam bidang algebra. Beliau Berjaya menyelesaikan masalah cubic equation (persamaan isi padu) dan mengenal pasti sebanyak 13
jenis. Beliau juga terkenal dalam bidang geometri. Beliau telah diperintahkan
oleh pemerintah Saljuk memperbaiki sistem takwim.
Penutup
§ Kesimpulannya, ilmu naqli telah berkembang pada zaman
abbasiyah pada abad ke-11 hingga abad ke-13 lagi.
Soalan 84: Bincangkan perkembangan ilmu aqli pada
zaman kerajaan Abbasiyah abad ke-11 hingga ke-13 M.
Pendahuluan
§ Kerajaan Abbasiyah telah muncul sebagai pusat
perkembangan ilmu sejak pemerintahan Khalifah Abu Jaafar al-Mansur dan mencapai
zaman kemuncaknya ketika pemerintahan Khalifah al-Ma’mun. Meskipun kerajaan ini
melalui era kemerosotan pada zaman pemerintahan Bani Buwaih dan Bani Saljuk,
namun peranannya dalam bidang ilmu tetap utuh.
§ Pada zaman pemerintahan kerajaan Abbasiyah, ilmu akli
(bukan agama) telah mengalami
perkembangan yang membanggakan berikutan kelahiran ramai tokoh ilmuan yang
unggul dalam bidang-bidang tertentu.
Isi-isi penting
1.
Pada tahap ketiga
pemerintahan kerajaan Abbasiyah, ia berada di bawah kekuasaan Bani Buwaih. Pada
zaman ini, telah muncul ahli-ahli fikir terkenal seperti al-Farabi, Ibn Sina,
al-Biruni, Ibn Miskawayh dan golongan pelajar Ikhwan al-Safa. Al-Farabi, Ibn
Sina dan al-Biruni merupakan ilmuwan terkenal dalam bidang falsafah. Manakala
Ibn Miskawayh pula bukan sahaja dapat menguasai ilmu falsafah tetapi juga
merupakan seorang ahli sejarah yang berwibawa.
2.
Menjelang abad
ke-11 M, al-Istakhri merupakan tokoh falsafah yang turut terlibat dengan
aktiviti pelayaran, di samping juga
merupakan seorang ahli ilmu bumi. Sementara a-Nasawi pula menyumbangkan
kemahirannya dalam bidang matematik dengan memperkenalkan huruf (angka) India
ke wilayah Arab.
3.
Pada zaman
kekuasaan Bani Saljuk (1055-1199 M) pula, perkembangan kedua-dua ilmu ini agak
ketara dengan terdirinya Universiti Nizamiyah dan Hanafiah serta
cawangan-cawangan Universiti Nizamiyah pada setiap kota Iraq dan Khurasan.
Penubuhan institusi ini penting kerana ia telah Berjaya melahirkan ramai
cendekiawan Islam dalam ilmu akli.
4.
Hujjat al-Islam
yang terkenal, iaitu Imam al-Ghazali merupakan individu yang pakar dalam ilmu
akli. Beliau telah menghasilkan karya Tahajut al-Falsafah. Beliau juga
merupakan antara ahli falsafah yang unggul dalam sejarah perkembangan falsafah
islam.
5.
Umar al-Khayyam
pula bukan sekadar seorang ahli falsafah, malah beliau juga mahir dalam bidang
algebra dan geometri. Kehebatannya dalam bidang matematik menyebabkan Malik
Shah Jalal memerintahkannya supaya memperbaiki sistem takwim.
Penutup
§ Perkembangan pesat dalam ilmu aqli ini pada zaman
kekuasaan Bani Saljuk bukan sahaja disebabkan oleh kemunculan tokoh ilmuan,
tetapi turut dibantu oleh peranan pentadbir seperti Nizam al-Mulk (Perdana
Menteri), yang sentiasa bersama dengan pemerintah seperti sultan Malik Shah
(Jalal al-Daulah Malik Shah I) dan khalifah al- Qa’im bagi menaungi kegiatan
ilmu pengetahuan di samping sikap mereka yang amat gemar mendampingi para
ulama.
Soalan 85: Bincangkan perkembangan ilmu naqli pada
zaman kerajaan Umaiyah di Andalus abad ke-11 hingga ke-13 masihi.
Pendahuluan
§ Ilmu naqli merupakan kumpulan ilmu tertinggi kerana
ilmu ini datang dari sumber yang sentiasa benar dan tidak diragui. Ilmu naqli juga merupakan ilmu yang
diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w kemudian diperturunkan kepada para
sahabatnya.ilmu ini lebih dikenali sebagai ilmu syar’iyyah meliputi tafsir
al-quran, ilmu hadis, ilmu usuluddin, ilmu fiqah, ilmu tasawwuf, ilmu bahasa
arab dan ilmu sirah.
§ Pada zaman Nabi Muhammad s.a.w, ilmu naqli seperti
ilmu tafsir al-quran hanyalah layak dijelaskan oleh baginda sahaja. tidak ada
orang yang boleh dan berani untuk mentafsir al-quran semasa Nabi Muhammad s.a.w
masih hidup. namun selepas kewafatan baginda,tugas mentafsir al-quran disandang
oleh para sahabat baginda yang alim lagi dipercayai seperti ibnu abbas. selepas
zaman sahabat nabi, tugas ini dipikul pula oleh golongan tabi’in dan seterusnya
para ulama.
Isi-isi penting:
1.
Pada zaman
pemerintahan Khalifah Umayyah di Andalusia, ilmu naqli berkembang subur di
wilayah islam sebelah timur yang lain. ramai sarjana islam yang lahir di bumi
Andalusia semasa 800 tahun pemerintahan kerajaan Khalifah Umayyah.
sarjana-sarjana tersebut berkecimpung dalam bidang fiqah, hadis, tasawwuf dan
qiraat.
2.
Pemerintah yang
bertanggungjawab mengembangkan ilmu naqli ialah Abdul Rahman III dan anaknya,
al-Hakam II yang memerintah pada abad ke-10 masihi. Mereka mendirikan
sekolah-sekolah agama dan menjemput para ulama dari timur mengajar di
Andalusia. usaha mereka telah diteruskan oleh pemerintah-pemerintah islam
seterusnya. dalam tempoh ini juga, muncul ramai tokoh agama yang terkemuka di
andalusia khususnya pada abad ke-11 dan abad ke-12 masihi.
3.
Dalam bidang
fiqah, sarjana-sarjana terkemuka seperti; Abu
al-Qasim Abdullah dari Granada, menghasilkan kitab al-Tashil li Ulum
al-Tanzil dan kitab al-Anwar al-Saniyyah fi al-Alfaz al-Saniyyah. Ibn Hazm (994-1065 M.) dianggap imam
dalam ilmu fiqah. antara kitab dan syariah yang beliau hasilkan ialah Masa’il
Usul al-Fiqh,al-Ahkam fi Usul al-Ahkam dan Ibtal al-Qiyas wa al-Ra’y wa
al-Istihsan wa al-Taqlid. Karya Ibn Hazm paling penting ialah al-Fasl fi al-Milal
wa ‘i-ahwa’ wa ‘i-nithal’.karya ini merupakan sebuah buku kajian tentang
sejarah para nabi,perbincangan segala agama,pendapat ahli falsafah, dan hujah
yang menolak golongan anti-Tuhan khasnya
penentang Islam.
4.
Perkembangan
bidang hadis pula dapat diukur dengan kemunculan tokoh terkemuka seperti Ibn
Abd al-Barr (978-1070 M.) Ibn Abd al-Barr
merupakan seorang ulama hadis yang terkenal di Sepanyol dan Afrika
Utara. Beliau mendalami sejarah para sahabat nabi Muhammad s.a.w. dan ilmu
Mustalah Hadis.karya beliau paling agung ialah al-Istiab li Sahabah. Beliau
juga pernah dilantik menjadi kadi di Lisbon, Portugal. Ibrahim al-Ansari pula
menghasilkan kitab al-Arbain Hadithan al-Buldaniyyah dan kitab fi Tabyin
al-Mushkilat al-Hadithah.
5.
Kejatuhan kerajaan
Bani Umayyah pada tahun 1031 M. tidak menjejaskan perkembangan aktiviti
keilmuan di Andalusia. Hal ini kerana pemerintah al-Muwahiddun yang berkuasa
selepasnya turut mengambil terhadap perkembangan ilmu. Pemerintah al-muwahiddun
berusaha gigih mengumpul para cendekiawan dari seluruh dunia bagi mengisi
keperluan tenaga pengajar di institusi pengajian tinggi yang mereka dirikan.
6.
Pemerintah
al-muwahiddun juga bertanggungjawab dalam perkembangan ilmu tafsir di
andalusia. sarjana islam digalakkan membuat tafsir bukan sahaja mengikut ayat
tetapi juga membuat pelbagai ulasan dan pendapat tentang ayat yang
dibaca.mereka juga menghuraikan maksud sesetengah ayat secar mendalam dan
terperinci berbanding sebelumnya.
7.
Pada abad ke-12
masihi, Qadi Iyad yang berasal dari Ceuta merupakan tokoh agama dan seorang
pakar dalam bidang hadis, fiqah, dan sejarah dan menghasilkan lebih 20 kitab
dalam bidang-bidang tersebut. Beliau pernah bertugas sebagai tokoh agama mahzab
Maliki dan menjadi penasihat kerajaan al-Murabitun.
Penutup:
§
Sementara dalam
ilmu tasawwuf,lahir tokoh seperti Abu Hasan Ali bin Farhun,Ibrahim bin Muhammad
Ibrahim bin Ubaidus yang menulis kitab Manahib al-Uqul wa Haqaiq al-Ma’qul,dan
Abu Abdullah Muhammad al-Ansari yang mengarang Baghiyah al-Salik fi Ashraf al-Masalik.
§
Bidang seperti
qiraat dan cabang-cabang kecil ilmu naqli turut melahirkan ramai tokoh ternama
seperti Abu Amru al-Dani,Ibn Abd Barr,Abu al-Walid al-Baji,dan al-Shatibi.
Soalan 86: Bincangkan perkembangan ilmu aqli pada
zaman kerajaan Umaiyah di Andalus abad ke-11 hingga ke-13 M
Pendahuluan
§ Perkembangan ilmu aqli lebih berkembang pesat pada zaman
Khalifah Umaiyah kerana mendapat galakan dan insentif daripada pemerintah. Ilmu
aqli merupakan ilmu yang bersumberkan akal manusia yang boleh dipengaruhi oleh
pelbagai faktor dan ada kalanya benar atau salah.
§ Ilmu aqli
terbahagi kepada tiga pecahan besar, iaitu ilmu kemanusian, ilmu sains sosial
dan ilmu sains tulen. Ilmu aqli mula berkembang selepas Islam berjaya menakluk
wilayah Parsi dan jajahan Rom.
Isi-isi penting:
1. Golongan
intelektual Islam di Andalusia berjaya menggabungkan ilmu falsafah Yunani
dengan ilmu falsafah Islam. Ilmu falsafah
berkembang pesat di Andalusia ketika masyarakat Kristian di Eropah berada dalam
Zaman Gelap. Terdapat beberapa tokoh falsafah yang terkenal di Andalusia
seperti Ibn Rushd, Ibn Bajjah, Ibn Tufail, Ibn Maimon, Said Ibn Fattuh dan Ibn
Hazm.
2. Selain itu, bidang
astronomi berkembang pesat di Andalusia apabila ahli astronomi berjaya mencipta
alat astrolab bernama Safihah dan membolehkan orang Eropah menentukan saiz bumi
dengan lebih tepat berbanding pengiraan yang dilakukan oleh ahli astronomi Greek.
Abu Ishaq Ibrahim bin Yahya yang dikenali sebagai al-Zarqali (Arzachd)
merupakan ahli astronomi pertama yang mengemukakan teori bintang, pergerakan
planet dan kedudukan matahari. Beliau membina sebuah jam air yang menunjukkan
masa pada waktu siang dan malam serta menyusun nama-nama hari dalam setiap
bulan.
3. Perkembangan Ilmu
matematik berkait rapat dengan bidang astronomi iaitu matematik tulen dan
matematik gunaan. Antara ahli matematik terawal
ialah Abu Habbah bin Ubaidah Manakala, Abu Ayyub merupakan sarjana terkenal
dalam bidang geometri. Kemunculan ilmuan Islam yang memperkenalkan teknologi
dalam bidang kimia membolehkan mereka mencipta banyak ubat baharu serta
menghasilkan pharmacopoeia iaitu daftar buku ubat-ubatan dan menubuhkan
kedai-kedai apotekaris atau farmasi.
4. Ilmu perubatan di
Andalusia sangat memberangsangkan malah pencapaian mereka lebih tinggi
berbanding pencapaian ahli perubatan di sebelah Timur. Abu al-Qassim al-Zahrawi telah
menulis sebuah ensiklopedia perubatan lengkap berjudul Kitab al-Tasrif yang
membincangkan tentang pembedahan seperti pemotongan anggota badan, pembedahan
gigi dan mata serta rawatan anggota yang luka dan parah. Abu Marwan Ibn Zuhr
menerangkan tentang penyakit tumor mediastinal dan penanahan di dalam
ruang paru-paru. Ibn Zuhr dianggap doktor Muslim yang pertama kerana berjaya
memberi penjelasan tentang penyakit barah dalam perut dan rawatan penyakit buah
pinggang.
5. Ilmu geografi
iaitu Abu Ubaid Abdullah bin Abd. Aziz al-Bakhri merupakan tokoh geografi yang
terkenal di Andalusia. Beliau
menghasilkan Kitab al-Masalik wa al-Mamalik dan sebuah kamus geografi bertajuk
Mu'jam ma isti'jam. Selain itu, Abu Abdullah Muhammad bin Muhammad bin Abdullah
bin Idrisi al-Sharif merupakan orang pertama yang menghasilkan peta dunia
seperti peta glob yang diperbuat daripada perak. Penguasaan dalam pelbagai
ilmu, menyebabkan sarjana Islam menggembangkan idea yang mengatakan bumi ini
berbentuk sfera dengan menggabungkan ilmu geografi, astronomi dan matematik.
Penutup
§ Berdasarkan bukti yang dinyatakan, jelaslah bahawa
tamadun Islam di Andalusia banyak membantu perkembangan ilmu yang menjadi asas
ilmu pengetahuan moden.
Soalan 87: Huraikan faktor-faktor perkembangan ilmu
pada zaman kerajaan Umaiyah di Andalus abad ke-11 hingga ke-13 M
Pendahuluan
§ Pemerintah memainkan peranan yang penting dalam kemajuan
intelektual di Andalusia. pemerintah-pemerintah Bani Umayyah di Andalusia
berminat dengan ilmu pengetahuan dan menjemput serta mengumpulkan ramai
golongan intelektual dari pelbagai tempat. Dibentuk melalui sistem pelajaran
yang intensif,membawa masuk buku-buku, guru-guru dan sarjana-sarjana dari timur
bagi mempelajari pelbagai bidang ilmu pengetahuan.
§ Andalusia berjaya menghasilkan golongan ulama yang
terkenal dalam bidang termasuk sains dan teknologi hasil daripada sekolah,
perpustakaan dan universiti di bandar cordova.
Isi-isi penting:
1. Peranan pemerintah
dalam menekankan kemajuan intelektual di Andalusia kerana minat mereka dengan
ilmu pengatahuan. Khalifah menjemput serta
mengumpulkan ramai intelektal dari pelbagai tempat di Andalusia. Kegiatan ilmu
pengetahuan dibentuk melalui sistem pelajaran yang intensif, membawa masuk
buku-buku, guru-guru dan sarjana-sarjana dari timur ke Andalusia di samping menghantar
pelajar-pelajar ke timur bagi mempelajar pelbagai bidang ilmu pengetahuan.
Khalifah mendirikan sekolah, perpustakaan dan universiti di bandar Cordova.
Kesannya, Andalusia berjaya menghasilkan golongan ulama yang terkenal dalam
pelbagai bidang termasuk sains dan
teknologi.
2. Pemerintah
Andalusia membari penghargaan dan penghormatan yang tinggi terhadap golongan
sarjana yang dianggap sebagai teras negara. Sumbangan
mereka dalam sesuatu bidang dianggap oleh pemerintah melebihi sumbangan para
pentadbir.
3. Masyarakat
Andalusia yang berlainan agama berminat dengan ilmu pengetahuan. mereka sanggup mengembara ke dalam negeri atau luar
negara untuk mendalami pelbagai ilmu pengetahuan. Golongan wanita turut
terlibat dalam kegiatan keilmuan terutamanya bagi golongan yang miskin sebagai
menyalin al-Quran dan buku. Aktiviti ini dilakukan di kedai-kedai buku.
4. Masyarakat
Andalusia cuba menguasai bahasa arab dengan menghafal al-Quran, membaca dan menulis dengan menggunakan bahasa al-Quran,
mempelajari puisi, dan perkara-perkara yang membantu mereka menguasai bahasa
arab.
5. Kota cordova
menjadi pusat keilmuan yang termasyur di Eropah. pasarnya yang terkenal dengan aktiviti penjualan buku. Penjual dan pembeli
datang dari pelbagai tempat di Andalusia.
6. Perpustakaan menjadi
pemangkin kepada perkembangan institusi pengajian dan intelektual. perpustakaan merupakan tempat untuk mengumpul bahan atau
sumber ilmu zaman lalu dan kini yang digunakan oleh sesiapa sahaja untuk
mendapatkan ilmu. Tumpuan ini diberikan untuk melahirkan pemimpin yang
berkemampuan dan bertanggungjawab,amanah,dan bertaqwa. pembangunan manusia
merujuk kepada pembangunan berdasarkan agama.
Penutup
§
Berdasarkan bukti yang
dinyatakan, jelaslah bahawa tamadun Islam di Andalusia banyak membantu
perkembangan ilmu yang menjadi asas ilmu pengetahuan moden.
Soalan 88: Huraikan sumbangan al-Khawarizmi dalam
perkembangan intelektual Islam
Pendahuluan
§ Nama sebenar beliau ialah Muhammad bin Musa al-Khawarizmi
/ Abu Abdullah / Al-Goritmi,
Al-Cowarizmi atau Al-Gorism (kalangan orang Barat), al-Khawarizmi
(sempena nama tempat kelahirannya Khwarizmi atau Khuway yang sekarang dipanggil
Republik Uzbekistan). Berbangsa Parsi, lahir pada tahun 780 M dan berhijrah ke
Baghdad (meninggal disana pada tahun 846 M) .
§ Seorang tokoh dan ulama yang warak dalam Islam. Rajin
dalam menuntut ilmu sehingga sanggup berulang alik ke negara India untuk
menimba ilmu daripada seorang tokoh metematik India pada masa itu Karkah,
membuatkan beliau tekenal sebagai seorang intelektual Islam berjasa besar
Isi-isi Penting:
1. Menyandang Jawatan Penting
§ Semasa pemerintahan Khalifah Al-Makmun (Zaman Abbasiyah)
, beliau pernah dilantik menyandang jawatan-jawatan penting iaitu Penasihat
Bidang Astronomi , Pengawas Khalifah , Pengurus Marsod ( bilik pemerhati
bintang ) . Beliau juga pernah berkhidmat di bawah penyeliaan Hunayn bin Ishaq
di Baitul Hikmah (pusat penterjemahan buku-buku asing kepada bahasa Arab) .
§ Beliau sangat penting kepada negara dalam meningkatkan
ilmu pengetahuan dan berjasa dalam menterjemah , memudahkan dan menambahbaik
buku-buku dari luar untuk kegunaan ilmuan Islam
2. Bapa Matematik
Moden
§ Melalui kitabnya Al-Mukhtasar
fi Hisab Al-Jabr Wal-Muqaba , beliau memperkenalkan algebra iaitu salah satu kaedah dalam matematik dan berguna dalam
setiap bidang astronomi . Menyelesaikan masalah masyarakat pada masa itu dalam
urusan pembahagian zakat , harta pusaka, wasiat dan lain-lain .
§ Algebra bermaksud mengubah nombor atau nilai kepada
bentuk huruf dan tanda yang lebih ringkas dan mudah difahami . Sumbangan beliau
dalam bidang algebra memang tidak dapat disangkal , kitab beliau ini dicetak
semula oleh Dr.Ali Musthafa Musyarrafah dan Dr.Muhammad Mursi Ahmad ke dalam
Bahasa Arab berdasarkan naskhah asal tulisan tangan yang disimpan rapi di
Pepustakaan Bodlein, Oxford . Al-Gorithm (satu
istilah dalam metematik moden ) dipetik sempena nama beliau al-Khawarizmi .
3. Peneroka Ilmu
Geometri & Astronomi
§ Terdapat ramai tokoh Greek yang menerokai bidang geometri
, namun terdapat 1 bab dalam kitab Al-Mukhtasar tulisan al-Khawarizmi yang
menceritakan secara lebih terperinci tentang ilmu geometri tanpa ada
unsur-unsur pengaruh Greek dari segi istilah mahupun unsur-unsur Euklid
(Sarjana Geometri Greek terkenal) , yang membuatkan tokoh-tokoh Greek terdahulu
kagum dengan beliau. Sebelum kegemilangan Tamadun Islam , Tamadun Yunani adalah
pelopor ilmu astronomi dan geometri namun masih kurang berkembang .
§ Kedatangan al-Khawarizmi kedalam bidang ini mengangkat
Tamadun Islam, lalu memperkenalkan algebra
untuk digunakan dalam kaedah mengira astronomi. Al-Khawarizmi memperkenalkan juga pengiraan
segi 3 tegak, segi 4 selari, teorem dan luas setiap bentuk dalam bab sukatan
luasnya al-Misahah . Dalam sebuah
buku yang berjudul Zaij Al-Sindhind
(Astronomical Tables of Sind and Hind) al-Khawarizmi ada membincangkan
tentang peredaran matahari, bulan dan 5 planet yang diketahui pada ketika itu .
Beliau orang pertama yang menghitung jadual astronomi dan memperkenalkan sifir
trigonometri
.
4. Ahli Geografi
Islam
§ Beliau satu-satunya tokoh ilmuan Islam yang pernah
menghitung Garisan Khatulistiwa bumi pada tahun 830 M , dengan mendapati
ukurannya ialah 40.248 km berbanding penemuan masa sekarang iaitu 40.070 km . Dalam sebuah bukunya yang berjudul Kitab Surat al-Ard (The Image of Earth) beliau
mengemukakan beberapa koordinat tempat di Lautan Medditeranean, Asia dan Afrika
berdasarkan karya Ptolemy .
§ Pada Zaman Khalifah al-Makmun , al-Khawarizmi telah
melakar peta dunia serta menjalankan pemantauan dan kajian terhadap bumi
bersama 70 ahli geografi yang lain . Beliau kemudian menulis sebuah buku
bertajuk Taqwiinul Buldaan dimana
beliau menerangkan secara terperinci buku penulisan Bethmulus (tokoh ilmu
Barat) dengan berpandukan buku-buku beliau yang lama seperti Kitab Surat al-Ard (The Image of Earth) .
Penutup
§ Al-Khawarizmi merupakan seorang tokoh ilmu yang
mengharumkan agama Islam dalam menyebarkan pelbagai ilmu bukan sahaja dalam
kalangan orang Islam juga kepada seluruh masyarakat dunia . Ilmu algebra yang
beliau perkenalkan digunakan sehingga sekarang dalam dunia Metemarik Moden,
berjaya menyelesaikan permasalahan masyarakat dalam pelbagai bidang .
§ Mengangkat martabat orang Islam dalam kalangan tokoh
Greek dan Barat. Kitab-kitab dan buku-buku peninggalan beliau berguna kepada
seluruh masyarakat dunia dan menjadi rujukan sehingga ke hari ini .
Soalan 89: Huraikan sumbangan al-Khawarizmi dalam bidang matematik
Pendahuluan :
§ Nama sebenar
al-khwarizmi ialah Abu Abd Allah Muhammad Ibn Musa al-khwarizmi . Di kenali sebagai
al-Khwarizmi , al-Cowarizmi , al-Ahawizmi , al-Karismi , al-Goritmi dan
al-Gorismi . Dilahirkan pada tahun 780 M dan meninggal dunia pada tahun 850 M.
Beliau juga merupakan seorang yang berpengetahuan luas dalam bidang falsafah ,
logik , aritmetik , geometri , muzik , kejuruteraan , sejarah islam dan kimia .
§ Beliau juga
dinobatkan sebagai Ahli Falak Diraja atas sumbangan dan kajian beliau . Beliau
lebih dikenali sebagai sebagai al-Khwarizmi dalam kalangan ahli sains dan
merupakan seorang yang ahli sains islam yang terulung dalam bidang matematik .
Isi-isi penting :
1. Kepakarannya dalam matematik diiktiraf oleh Khalifah Abbasiyah
§ Khalifah
Harun al-Rashid telah melantik beliau sebagai pakar matematik dan ahli akademi
matematik di Baitul Hikmah .
§ Beliau
dilantik sebagai Pengarah Arkib Buku di perpustakaan istana khalifah oleh
khalifah al-Ma’mun . Malah , Baginda juga sering ke Baitul Hikmah untuk menemui
ilmuwan di sana , termasuk al-khwarizmi .
2. Memperkenalkan sistem nombor
§
Menggunakan simbol-simbol tertentu yang
mewakili nilai-nilai tertentu
§
Merupakan orang pertama yang memperkenalkan
angka sifar (kosong) dalam ilmu matematik. Melalui penggunaan angka sifar ,
akan terbitkan nombor yang mencapai infiniti .
3. Pengenalan sistem angka yang sistematik
§
Membolehkan operasi pengiraan matematik
diperluaskan meliputi operasi kuasa , log , kosinus dan sebagainya. Malah ,
membolehkan ilmu sains dan teknologi berkembang dengan lebih pesat .
§
Angka yang diperkenalkan oleh al-Khwarizmi
dipinjam oleh bahasa-bahasa Eropah dengan sebutan CIFRE, CHIFFRE dan ZERO .
4. Pengenalan sistem al-Jabar (Algebra)
§
Memperkenalkan jurusan aritmetik, iaitu
al-Jabar. Melalui kaedah ini , penggunaan simbol yang mewakili nombor , nilai
atau pemboleh ubah membolehkan banyak masalah pengiraan dapat diselesaikan .
§
-Buku yang memperkenalkan kaedah aritmetik
al-Jabar ini turut diterjemahkan ke bahasa latin dan menjadi rujukan di
university-universiti di Eropah mulai abad ke-12 hingga abad ke-16 M .
5. Pengenalan istilah baharu
§
Istilah-istilah baharu tentang ilmu matematik
diperkenalkan dan digunakan sehingga kini ,iaitu pemboleh ubah , pemboleh ubah
kuasa dua dan pemalar.
§
Dalam kitab tersebut mengandungi bab-bab yang
meliputi pelbagai topic seperti pengiraan darab , campur tolak dan bahagi,
persamaan , timbangan dan ukuran , keluasan bulatan dan segi tiga dan isi padu
piramid dn kon .
6. Pengiraan pembahagian harta pusaka
§
Menghasilkan al-Kitab al-Mukhtasar Fi Hisab
al-Jabr wa al-Muqabalah.
§
Ilmu yang diperkenalkan dapat membantu
mengatasi masalah pengiraan yang lebih rumit dan kompleks yang tidak dihuraikan
dalam al-Quran dan hadis dan ianya tidak bertentangan dengan kedua-duanya .
Penutup :
§ Sesungguhnya
kewibawaan al-Khwarizmi dalam bidang matematik terbukti bukan sahaja beliau
disanjung oleh umat islam , bahkan karyanya telah diguna pakai oleh
sarjana-sarjana barat .
§ Apa yang
lebih menarik lagi ialah kepakaran beliau dalam bidang ini turut sama digunakan
dalam kajiannya dalam bidang astronomi dan geografi .
Soalan 90: Huraikan sumbangan Ibnu Sina dalam
perkembangan intelektual Islam
Pendahuluan
§ Nama sebenar beliau ialah Abu Ali al-Hussayn bin Abd
Allah bin al-hasan bin Ali bin Sina dan berketurunan Turki. Beliau dikenali
sebagai Ibnu Sina di Timur dan Aviceanna di Barat. Beliau dilahirkan pada tahun
980 M di Bukhara, Turkestan. Ibnu Sina merupakan seorang yang tekun dalam
mempelajari ilmu umpamanya, beliau pernah membaca buku membaca buku metafizik
karangan Aristotle sebanyak 40 kali.
§ Beliau Berjaya menguasai pelbagai cabang ilmu Naqli (agama) ketika berusia 18 tahun
dan seorang yang berinovatif. Beliau juga seorang penganut agama yang taat dan
beliau serig kali berdoa kepada Allah SWT ketika menghadapi kebuntuan untuk
menyelesaikan sesuatu permasalahan. Semasa beliau berusia 16 tahun, beliau
telah dapat menguasai ilmu perubatan. Berkat daripada usaha dan kesungguhan,
beliau telah muncul sebagai seorang pakar perubatan yang terkemuka.
Isi-isi Penting:
1. Sumbangan dalam Bidang Perubatan
§ Ibnu Sina merupakan seorang tokoh perubatan yang
terkemuka pada abad ke 11 M. Pada usia 12 tahun, ketika berada di Kawarazm,
beliaumula menulis karnya yang pertama, iaitu Al-Majnu yang mengandungi pelbagai ilmu pengetahuan yang lengkap
diikuti dengan buku-buku lain. Buku-buku yang dihasilkan termasuklah risalah yg
berukuran kecil, telah dihimpunkan dan dimuatkan dalam satu buku besar yg
berjudul Essai de BibliogaraphieAvicenna yg
dihasilkan oleh Pater Dominican di Cairo. Antara buku yg amat terkenal berjudul
al-Qanun fi al-Tibb.
§ Karya teragungnya, al-Qanun
fi al-Tibb merupakan khazanah perubatan yang amat bernilai dan menjadi
sumber rujukan utama di universiti-universiti di Eropah. Segala rumusan yg
terdapat dalam buku itu masih diterima dalam dunia perubatan moden masa kini.
Gerard Cremona telah menterjemahkan buku Ibnu Sina ke BahasaLatin. Buku ini
menjadi rujukan utama di kalangan university Eropah pada tahun 1500M. Buku
tersebut telah dicetak sebanyak 16 kali. Sebanyak 15 edisi dalam bahasa Latin
dan sebuah edisi dalam bahasa Yahudi (Hebrew). Selain itu, buku tersebut juga
turut diterjemahkan ke bahasa Inggeris, Perancis, Sepanyol dan Itali.
§ Beliau juga merupakan individu terawal yg mengemukakan
teori Anatomi dan Fisiologi yang mnggambarkan analogy manusia terhadap Negara
dan mikro kosmos (dunia kecil) terhadap alam semesta sebagai makro kosmos(dunia
besar). Penulis Barat telah menganggap Ibnu Sina sebagai ‘Bapa Doktor’ kerana
menyatupadukan teori Perubatan Yunani seperti
Hippocrates dan Galen dan pengalaman daripada ahli-ahli perubatan dari India
dan Parsi, di samping pengalaman beliau sendiri. Ibnu Sina pernah diberi
gelaran sebagai “Medicorum Principal” Raja Diraja Doktor oleh kaum Latin.
Antara gelaran lain ialah “Raja Ubat”. Malahan dalam dunia islam ia dianggap
telah mencapai tahap kemuncak kecemerlangan. Ia puncak tertinggi dalam ilmu
kedoktoran.
§ Ibnu Sina pernah menjadi Doktor Diraja kepada Sultan Nuh
II bin Mansur di Bukhara pada tahun 997M bersamaan ketika beliau berusia 17
tahun. Tidak adseorang doctor pun yg Berjaya mengubati Sultan,, akan tetapi
dengan berkat pertolongan Ibnu Sina, baginda dapat kembali sihat.
§ Al-Qanun fi
al-Tibb telah membincangkan serta mengetengahkan mengenai
penyakit saraf. Buku tersebut juga telah mengajar tentang cara-cara pembedahan dan penekenan
tentang pembersihan luka. Malhan buku itu menjelaskan keterangan di samping gambar hisan sekaligus menampakkan
ilmu anatomi Ibnu Sina yg luas.
§ Beliau sering melakukan penyelidikan. Impaknya, beliau
menemui penyakit baharu sera puncanya. Pengaruh kuman dalam penyakit, jangkitan
virus seperti tibi, rubella, alahan (allergy), cacar (smallpox) dan penyakit
jiwa. Beliau mendedahkan bahawa penyakit batuk kering merupakan sejenis
penyakit berjangkit. Beliau juga mengenal pasti bahawa air juga salah satu
punca penularan kepada kebanyakan penyakit. Penyelidikan dan penemuan dalam
bidang farmasi telah menghasilkan ubat dan preskripsi yang mujarab untuk
pelbagai jenis penyakit. Sebagai
individu yg giat melakukan penyelidika, beliau telah menemui dan menjelaskan
kepentigan ubat bius Selain itu, beliau juga telah mencipta benang khusus untuk
menjahit luka pembedahan, picagari dan lain-lain.
2. Bidang Falsafah
§ Bidang falsafah Ibnu Sina yg terpenting dapat dibahagikan
kepada tiga aspek utama iaitu logic,psikologi dan metafizik. beliau telah
menghasilkan karya falsafahnya dengan memuatkan bersama sama persoalan lain
dalam karya yang bercorak ensiklopedia, iaitu Kitab al-Shifa’.
§ Pandangannya itu mewakili tradisi Aristotle yang
diperkemas oleh idea neo-Plato dan
pada masa yang sama dikawal oleh ilmu kalam. Beliau cuba mengharmonikan antara
falsafah dengan agama. Beliau menjelaskan dogma-dogma agama dengan menggunakan
akal dan yakin bahawa roh tidak pernah musnah.
3. Bidang Geografi
§ Ibnu Sina merupakan seorang ahli geografi yang mampu
menerangkan bagaimana sungai-sungai
berhubungan dan berasal dari gunung-ganang dan lembah-lembah. Beliau
juga mampu mengemukakan suatu hipotesis atau teori pada waktu itu yang gagal
dilakukan oleh ahli Geografi Yunani dan Romani sejak daripada Herodotus, Aristotle sehinggalah
Protolemaious.
§ Menurut Ibnu Sina, kesan daripada aliran sungai terhadap
kawasan bergunung-ganang telah menyebabkan terbentuknya kawasan lembah sungai
yang amat produktif.
4. Bidang Geologi dan Kimia
§ Sumbangan Ibnu Sina ,kesan dalam bidang geologi, kimia
serta kosmologi memang tidak dapat disangsikan lagi. Menurut A.M.A Shushtery,
karangan Ibnu Sina menngenai ilmu mineral yang menjadi sumber geologi di
Eropah.
§ Dalam bidang kimia, ia meninggalkan penemuan-penemuan
yang bermanfaat. Menurut Reuben Levy, Ibnu Sina telah menerangkan bahawa
benda-benda logam sebenarnya berbeza antara satu dengan yang lain. Setiap logam
terdiri daripada pelbagai jenis. Penerangan tersebut telah memperkembangkan
ilmu kimia yang telah dirintis sebelumnya oleh Jabir bin Hayyan, iaitu ‘Bapa
Kimia Muslim’.
5. Bidang Psikologi
§ Ibnu Sina telah memperkembangkan ilmu psikologi dalam
perubatan dan membuat beberapa penemuan dalam ilmu yang dikenali hari ini
sebagai ilmu perubatan psikosomatics atau
“psychosomatics”
§ Beliau memperkembangkan ilmu diagnosis melalui denyutan
jantung (pulse diagnosis) untuk
mengenal pasti dalam masa beberapa detik sahaja. Dengan perkataan lai, Ibnu
Sina menyedari kepentingan emosi dalam pemulihan.
§ Beliau sangat berminat dalam bidang mengenai kesan akal (mind) atas jasad dan telah banyak
menulis berkenaan gangguan psikologi.
Kesimpulan
§ Sesungguhnya
kewibawaan Ibn Sina dalam bidang perubatan adalah terbukti . Beliau bukan
sahaja disanjung oleh umat Islam , bahkan karyanya telah diguna pakai oleh
sarjan-sarjana Barat.
§ Lebih
menarik lagi ialah kepakaran dan kehebatannya bukan sahaja terhad dalam bidang
perubatan malah merangkumi bidang-bidang
lain seperti falsafah dan geografi .
Soalan 91: Bincangkan sumbangan Ibn Sina dalam bidang perubatan
Pendahuluan
§ Nama sebenar
beliau ialah Abu Ali al-Husayn bin Abd Allah bin al-Hasan bin Ali bin Sina ,
berkuturunan Turki. Beliau dikenali sebagai Ibn Sina di Timur dan Avicenna di
Barat. Beliau dilahirkan pada tahun 980 di Bukhara , Turkestan. Merupakan
seorang yang berinovatif. Sifat ini terbukti apabila beliau banyak melakukan
penyelidikan dan menghasilkan karya dalam pelbagai ilmu terutama dalam bidang
perubatan .
§ Semasa
berusia 16 tahun, beliau telah menguasai ilmu perubatan . Berkat kesungguhan
yang tidak mengenal jemu, beliau telah muncul sebagai seorang pakar perubatan
yang terkemuka .
Isi-isi Penting
1 . Menghasilkan karya perubatan ,
iaitu al-Qanun fi al-Tibb
§
Karya tersebut merupakan khazanah perubatan yang amat
bernilai dan menjadi sumber rujukan utama di university-universiti di Eropah . Segala rumusan yang terdapat dalam karya tersebut
masih diterima dalam dunia perubatan moden hingga ke hari ini .
§
Buku ini menjadi buku rujukan utama di
universiti-universiti Eropah hingga tahun 1500 . Buku ini telah dicetak
sebanyak 16 kali . Sebanyak 15 edisi dalam bahasa Latin dan sebuah edisi lagi
dalam bahasa Yahudi (Hebrew) . Selain itu , buku tersebut juga turut
diterjemahkan ke bahasa Inggeris , Perancis , Sepanyol dan Itali .
2 . Mengemukakan Teori-teori Anatomi dan Fisiologi .
§ Menggambarkan
analogi manusia terhadap negara dan mikro kosmos (dunia kecil) terhadap alam
semester sebagai makro kosmos (dunia besar). Misalnya , digambarkan bahawa
syurga kayangan adalah bulat dan bumi adalah persegi dan dengan demikian kepala
itu bulat dan kaki itu empat persegi .
3 . Menyatukan dengan
teori perubatan Yunani
§ Penulis-penulis
Barat telah menganggap Ibn Sina sebagai “Bapa Doktor Perubatan” kerana beliau
telah menyatukan teori perubatan Yunani seperti Hippocrates dan Galen dan
pengalaman daripada ahli-ahli perubatan dari India dan Parsi dengan pengalaman
beliau sendiri .
4 . Menyembuhkan pemerintah Bukhara
§ Diberi
gelaran “Medicorum Principal” atau Raja Doktor Diraja oleh kaum Latin Skolastik
§ Gelaran lain
yang diberikan diberikan kepadanya adalah sebagai “Raja Ubat” . Malahan dalam
dunia Islam, beliau dianggap telah mencapai tahap kemuncak kecermelangan
(zenith), iaitu puncak tertinggi dalam ilmu kedoktoran setelah berjaya
menyembuhkan penyakit pemerintah Bukhara
5 . Membincangkan kaedah pembedahan
§ Karya beliau
, iaitu Qanun fi al-Tibb telah mengajar
tentang cara-cara pembedahan serta menekankan keperluan terhadap
pembersihan luka .
§ Dinyatakan
juga tentang keterangan-keterangan dengan lebih jelas , di samping hiasan
gambar-gambar dan sketsa-sketsa yang sekaligus menunjukkan pengetahuan anatomi
Ibn Sina yang luas .
6
. Kerap
melakukan penyelidikan
§ Menemui
penyakit baharu serta puncanya dan pengaruh kuman dalam penyakit . Jangkitan
virus seperti tibi, rubella, alahan (allergy), cacar (smallpox) dan penyakit
jiwa. Mendedahkan bahawa penyakit batuk
kering merupakan sejenis penyakit berjangkit . Beliau juga mengenal pasti
bahawa air merupakan pembawa segala kuman yang berbahaya dan menganggap ia
menjadi punca penularan kebanyakan penyakit .
§ Penyelidikan
dan penemuan dalam bidang farmasi . Menghasilkan ubat dan preskripsi yang
mujarab untuk pelbagai jenis penyakit . Menemui dan menjelaskan kepentingan
ubat bius dan mencipta benang khusus untuk menjahit luka pembedahan, picagari
dan lain-lain .
Kesimpulan
§ Sesungguhnya
kewibawaan Ibn Sina dalam bidang perubatan adalah terbukti . Beliau bukan
sahaja disanjung oleh umat Islam , bahkan karyanya telah diguna pakai oleh
sarjan-sarjana Barat.
§ Lebih
menarik lagi ialah kepakaran dan kehebatannya bukan sahaja terhad dalam bidang
perubatan malah merangkumi bidang-bidang
lain seperti falsafah dan geografi .
Soalan 92: Huraikan sumbangan al-Ghazali dalam
perkembangan intelektual Islam.
Pendahuluan
§ Nama sebenar al-Ghazali ialah Muhammad bin Muhammad bin
ahmad. Dilahirkan pada tahun 450 hijrah bersamaan 1058 masihi dan dikenali
sebagai ‘al-ghazali’ bersempena dengan nama kampung kelahirannya Ghazala.
al-ghazali berasal daripada keluarga yang miskin. Bapanya seorang yang soleh
dan bekerja sebagai penenun benang. Beliau ingin melihat anaknya menjadi orang
yang alim dan soleh. Selain itu, Al-ghazali seorang yang bijaksana, kuat
ingatan, berpegang teguh, kepada syariat islam, tekun belajar, dan bijak
berhujah. Beliau juga kuat beribadat, warak dan tidak meyukai kemewahan.
Disamping itu, Beliau juga digelar sebagai (Hujjatun islam) kerana kepetahan,
kemasyhuran dan kekuatannya dalam
membela islam. Imam al-ghazali adalah
seorang ulama, ahli fikir dan ahli falsafah islam yang terkemuka.
§ Pada peringkat awalnya, beliau mendapat pendidikan secara
percuma daripada beberapa orang guru kerana kemiskinanya. Beliau juga belajar
di sekolah yang didirikan oleh perdana menteri Nizam Al-mulk di thus dan
melanjutkan pelajaran di thus ke jarjan dan naisabur. selain itu, beliau belajar
pelbagai ilmu fikah, ilmu kalam, ilmu falsafah daripada imam Al-Harmain di
Naisabur. Beliau dilantik sebagai tenaga pengajar kanan di Baghdad.
§ Beliau menghembuskan nafas terakhir di thus pada hari
isnin 14 jamadilakhir tahun 505 hijrah
bersamaan 1111 masihi.
Isi-isi penting
1.
Bidang Falsafah
Al-Ghazali lebih terkenal dalam bidang
falsafah bermula dengan penulisan kitab Muqasid ul-Falasifah (Tujuan Ilmu
Falsafah) yang membincangkan teori falsafah. Kitab Tahafut al-Falasifah yang
membincangkan penyelewengan falsafah barat tentang fizik dan metafizik dari
sudut pandangan Islam yang dihasilkan di Baghdad dan memaparkan kritikan dan
kecaman hebat terhadap ilmu falsafah Barat. Contohnya, beliau menegur falsafah
Aristotle berkenaan kewujudan dunia yang berasal daripada keadaan tidak ada dan
diciptakan oleh Tuhan.
2.
Bidang Kegamaan
Sumbangan beliau seterusnya ialah dalam bidang keagamaan. Karya beliau iaitu kitab Ihya’ Ulumuddin
(Menghidupkan Ilmu-ilmu agama) telah dihuraikan oleh ramai ulama selepasnya,.
Oleh kerana keraguannya yang tinggi terhadap aspek ketauhidan yang
diperolehnya, al-ghazali pernah melibatkan diri dalam pelbagai aliran pemikiran
semata-mata untuk memahami dengan terperinci tentang ajaran islam serta
membangunkan kembali ajaran islam. Kitab ini menjadi pegangan umat Islam masa
kini dan diterjemahkan ke dalam bahasa melayu, Turki, Jerman dan Urdu
3.
Bidang Sains Politik
Beliau turut dikaitkan dengan bidang
sains politik. Terdapat bukti yang nyata bahawa al-ghazali pernah belajar
ilmu sains politik daripada gurunya, Imam juwaini yang pernah bertugas sebagai
imam masjidil Haram, Makkah, Masjid Nabawi dan Madinah. Buku penulisan beliau
dibahagikan kepada teori kenegaraan dan teori pemerintahan. Antara buku-buku
yang dihasilkan ialah Mustazh-hiri danal-Munqiz. Karyanya berjudul al-iqtiad
fil-Itiqad membincangkan tentang soal kepimpinan bagi sesebuah negara Islam.
Beliau juga menyatakan cara memperbaiki urusan politik seseorang pemimpin
seperti mana terkandung dalam karyanya al-Tik al-Masbuk Fi nasihat al-Muluk.
4. Bidang pendidikan.
Berdasarkan
pengalaman al-Ghazali sebagai pelajar, guru dan ketua di Universiti Nizamiyah,
beliau banyak memberikan pandangan dalam bidang pendidikan. Kitab beliau yang
berjudul Ayyuha al-Walad (Aduhai Anakku) menjelaskan tentang kewajiban ibu bapa
terhadap anak-anak dan kewajiban seorang murid dan guru. Kitab ini dianggap
penting kerana mengandungi nasihat beliau kepada muridnya tentang ilmu terbaik
yang terdiri daripada 8 perkara dan telah diterjemahkan ke dalam banyak bahasa.
Penutup
§ Imam al-Ghazali seorang yang tabah dan bersemangat kuat
untuk menuntut ilmu dan berjaya menghafal al-quran dalam usia yang muda.
§ Selain itu, beliau dapat menguasai pelbagai bahasa
seperti bahasa arab dan parsi. Disamping itu, beliau juga menguasai hadis,
usuluddin, tasawuf dan falsafah serta sanggup mengembara untuk mendapatkan ilmu
ALLAH.
Soalan 93: Bincangkan peranan Ibnu Khaldun dalam bidang pensejarahan.
Pengenalan
§
nama sebenarnya Wali al-Din Abd al-Rahman bin
Muhammad bin Abu Bakar Muhammad bin al-Hasan. beliau dilahirkan di Khalduniyah, Tunisia pada 1 Ramadan 732H
atau 1332M. berketurunan Arab Hadramaut @ Arab Yaman. meninggal dunia pada 808H
atau 1406 M di Kaherah,Mesir ketika berumur 87 tahun. mempunyai perwatakan yang
tekun sejak kecil, kuat ingatan, berjiwa pemimpin, kreatif dan bijak berpidato
§ Ibn Khaldun mendapat pendidikan dalam pelbagai ilmu Islam seperti
al-Quran, al'Hadith, perundangan Islam, kesusasteraan, falsafah, bahasa, dan
mantik serta ilmu aqli seperti falsafah, matematik dan sejarah. beliau pernah
memegang jawatan sebagai ahli persuratan di Istana Faz, Hajib di Bougie dan
Hakim mahkamah-mahkamah Raja di Mesir. sarjana Barat seperti G.Sarton
menyatakan bahawa Ibnu Khaldun merupakan ahli sejarah dan falsafah agung
sepanjang zaman
Isi-Isi
1. Kitab al-Ibar
§ kitab ini merupakan sumbangan utama
beliau. kitab agung dalam bidang pensejarahan. kitab ini merupakan ensiklopedia
sintesis tentang metodologi sains kebudayaan
§ terbahagi kepada 3 bab dan diasingkan
dalam tujuh bab terdiri daripada bahagian asasi dan bukan asasi. kitab ini banyak membantu
ahli-ahli sejarah menghasilkan karya atau kajian yang benar dan berbentuk
ilmiah
2. Muqaddimah Ibnu Khaldun
§ merupakan pengenalan kepada kitab
Al-Ibar. mengandungi 700 muka surat yang membahaskan isu-isu tentang sejarah
dan pensejarahan dalam pendahuluan beliau membincangkan aspek sejarah,tema-tema
dan kesalahan dalam meriwayatkan peristiwa sejarah. kitab ini cuba memahami
pola perubahan kepada organisasi politik dan sosial manusia. kitab ini turut
menjelaskan peristiwa sejarah harus dikaji dan difahami
§ merupakan sumbangan agung dalam bidang
pensejarahan. kitab ini diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa seperti
Perancis,Turki,Jerman, Inggeris, Sepanyol dan Melayu. hasil pemikirannya
dijadikan asas panduan kepada perkembangan ilmu sosiologi di Eropah. menjadi
rujukan semua pelajar di dunia dan rujukan utama sehingga kini
3. Bidang pengkajian sejarah
§ beliau mengutarakan beberapa konsep dan
prinsip pengkajian sejarah. beliau
menekankan konsep sejarah yang merangkumi keseluruhan kegiatan manusia.
beliau telah meluaskan ruang lingkup kajian sejarah, iaitu aspek geografi dan
sosiologi
§ prinsip utama yang beliau kemukakan
ialah prinsip hubungan antara sebab dan akibat. sejarah manusia ditentukan oleh
manusia sendiri kecuali jika melanggar hukum Tuhan
4. Mengkaji sejarah daripada
perspektif sosiologi
§ pendekatan ini digunakan untuk
mengumpulkan maklumat berhubung dengan kehidupan sosial umat Islam. menurutnya
,sejarah menentukan peristiwa-peristiwa luaran manakala ilmu sosiologi
§ menerangkan aspek dalaman iaitu
sifat-sifat semula jadi
5. Penekanan kepada
aspek-aspek dalaman
§ kaedah penyelidikan beliau mirip kepada
kaedah sosiologi. beliau menghasilkan sejarah khas yang mengandungi dua
kualiti,zahir dan batin
§ penjelasan dan pengetahuan yang
mendalam tentang sesuatu peristiwa dan
sebabnya diberikan dalam aspek batin. sejarah berkait rapat dengan latar
belakang masyarakat
6. Bidang teori dan
pendekatan sejarah
§ beliau memperkenalkan pendekatan
multidisciplinary dalam pengkajian sejarah. disiplin ilmu lain seperti geografi
dan sosiologi digunakan
§ penggabungan ilmu atau disiplin ini
membantu dalam memberikan satu penilaian yang kritis terhadap peristiwa sejarah
7. Menjelaskan sebab-sebab
berlakunya sikap berat sebelah
§ tokoh sejarah yang dapat menjelaskan
sebab ahli-ahli sejarah berat sebelah dan tidak ada tafsiran yang jujur. ini
disebabkan wujud semangat kepartian yang menghalang pertimbangan yang waras
§ selain itu ahli sejarah juga gagal
dalam memahami sumber kerana tidak mengesahkan sumber tersebut. ahli sejarah
juga gagal menempatkan seuatu kejadian dalam hubungan yang sebenarnya
8. Perkara yang perlu
dilakukan untuk menganalisis laporan sejarah
§ Ibnu Khalidun menegaskan pentingnya
perbandingan peristiwa sejarah berdasarkan kaedah dan sebab musabab. kajian
terhadap peristiwa lalu harus dilakukan
lalu untuk dijadikan iktibar kepada peristiwa yang sedang berlaku
§ Ibnu Khaldun juga mengambil kira iklim
dan alam sekitar terhadap apa yang berlaku. beliau juga mengambil kira
kedudukan ekonomi dan budaya terhadap peristiwa yang berlaku
Kesimpulan
§ peranan dan sumbangan Ibnu Khaldun
tidak ternilai ketokohannya dalam bidang pensejarahan juga tidak dapat
dinafikan hasil karyanya memberikan sumbangan besar kepada peradaban manusia
§ beliau merupakan pelopor kepada
pemikiran moden khususnya dalam bidang pensejarahan Ibnu Khaldun telah
meletakkan asas bagi perkembangan sejarah bercorak saintifik.
Soalan 94: Huraikan sumbangan Ibnu khaldun dalam
perkembangan intelektual Islam.
Pendahuluan
§ Nama sebenar ibnu khaldun ialah Abdul ar-Rahman bin
Muhammad bin khaldun al-Hadrami.Mana khaldun berasal dari nasab keturunan
Khalid bin uthman, seorang tentera yaman yang pernah bergabung dengan tentera
Andalusia. Semasa di Andalusia,nama Khalid berubah menjadi khaldun.Selain itu, Beliau
berketurunan Hadramaut, yaman tetapi di lahirkan di tunisiapada 1331masihi/732
hijrah dan meninggal dunia pada 1404 masihi./808 hijrah di mesir. Ibnu khaldun merupakan seorang sarjana
islam dalam bidang sejarah,sosioiogi,politik,agama.Semasa kecil,beliau dididik
oleh bapanya dan berguru dengan ramai sarjana islam yang hebat di Tunisia.
§ Zaman mudah beliau banyak di habiskan merantau dan
berkerja serta terlibat dengan bidang politik sehingga pernah di penjarakan
beberapa kali kerana difitnah orang sekeliling yang iri hati meelihat beliau
sering berdamping dengan pemimpin.Di samping itu,beliau juga telah banyak
memegang jawatan penting semasa berada di Tunisia magribi,dab mesir. Beliau
pernah dilantik sebagai Ahli Persuratan di istana faz,menjadi Hajib (sama taraf
dengan Perdana Menteri) di bougie,menjadi orang tengah antara perang perebutan
kuasa kerabat diraja,dan Hakim Mahkamah-Mahkamah Raja di Mesir.
§ Setelah menunaikan fardhu haji pada tahun 749 Hijrah, beliau
telah memberikan sepenuh tumpuan dalam bidang penulisan. Penulisaannya
merupakan himpunan daripada pembelajaran dan pengalaman yang diperolehinya
dalam bidang ilmu tradisional dan ilmu pengetahuan semasa terutama dalam bidang
politik.
Isi-isi Penting:
1. Karya teragung Ibnu Khaldun yang mengangkat beliau
sehingga diberi gelaran (Bapa
Ketamadunan) ialah kitab Al-Ibar.
Dalam kitab ini, yang paling menonjol ialah pengenalan pada kitab yang diberi
nama Muqaddimah Ibnu khaldun setebal lebih kurang 700 helai muka surat. Dalam
kitab Muqaddimah, Ibnu khaldun membahagikan kepada pendahuluan dan enam bab
utama. Dalam pendahuluan, beliau membicarakan tentang sejarah,
tema-tema,dan kesalahan dalam meriwayatkan peristiwa yang terjadi.Bab pertama
memuatkan kajian pertumbuhan umat manusia.Bab kedua menceritakan kehidupan desa
dan kaum Badwi manakala bab ketiga membahaskan tentang Negara,institusi
Khalifah,dan sesebuah kerajaan.
2. Di dalam bab 4,ibnu khaldun menyatakan kajiannya tentang perkembangan
negeri-negeri dan kota-kota serta bagaimana untuk membezakan antara satu
kota dengan kota yang lain melalui bentuk bangunan, social, ekonomi, dan
bahasa.Bab kelima menerangkan tentang kehidupan ekonomi penduduk sesuatu tempat
dan bab keenam dimuatkan tentang cara mempelajari ilmu pengetahuan.Melalui
Muqaddimah,ahli sejarah cuba memahami pola perubahan yang berlaku pada
organisasi politik dan sosial manusia.
3. Menurut ibnu khaldun, sesebuah tamadun dapat disamakan
dengan usia seorang manusia yang akan melalui tempoh kanak-kanak, remaja,
dewasa dan tua. Beliau menganggarkan kadar tempoh sesebuah peradaban terbahagi
kepada empat generasi, iaitu generasi pengamal, generasi pengikut, generasi
pemelihara, dan generasi pemusnah tradisi.
4. Ibnu Khaldun turut memperbaharui
kaedah penyelidikan sosiologi. Beliau menekankan sifat-sifat semula jadi
dan sebab-sebab sejarah. Menurut beliau, jika pengkaji hanya mengkaji sesuatu
peristiwa tanpa mengetahui latar belakangnya, maka pengkaji hanya menghasilkan
sejarah am. Sebaliknya, jika seseorang pengkaji itu menitikberatkan
dekua-duanya, maka sejarah itu dianggap sejarah khas. Sejarah khas terbahagi
kepada dua,iatu zahir dan batin.zahir yang di maksudkan ialah kejadian sesuatu
peristiwa seperti berita-berita perang, jatuh bangunnya sesebuah kerajaan, atau
kemajuan sesebuah masyarakat. Batin pula bermaksud tinjauan dan
penyelidikanserta keterangan yang nyata tentang kehidupan manusia dan
pengetahuan yang mendalam tentang sesuatu kejadian dan sebab musababnya.
5. Kajian Ibnu khaldun memberi
penekanan dalam aspek-aspek dalaman bagi sesuatu peristiwa kerana sejarah
berhubung rapat dengan latar belakang masyarakat. Para pengkaji sebelum ibnu
khldun kurang mengetahui tentang sosiologi masyarakat dan mereka menulis
berdasarkan maklumat yang diberikan tanpa mengetahui tentang asal-usul, sifat
semula jadi,atau sebab-sebab berlakunya sesuatu kejadian.
6. Ibnu khaldun juga merupakan
ahli ekonomi Islam yang melihat kepentingan tenaga kerja dan kaitannya
dengan penawaran dan permintaan.Bagi beliau, kehidupan perekonomian sentiasa
menghala ke arah pelaksanaan keseimbangan antara penawaran dan
permintaan.Menurut Ibnu khaldun, buruh merupakan factor pengeluaran utama
walaupun terdapat faktor-faktor lain untuk menghasilkan pengeluaran.
Penutup
§ Ibnu Khaldun seorang yang kuat untuk menuntut ilmu dan
berjaya menghasilkan karya-karya yang amat berguna kepada perkembangan ilmu
khususnya ilmu sosiologi dan sejarah. Sarjana Barat seperti Toynbee dan R.
Nicholson menganggap beliau sebagai ahli fikir dan tokoh intelektual yang tiada
bandingnya
§ Ibnu khldun merupakan
ahli sejarah dan ahli falsafah agung sepanjang zaman yang bermula dari
zaman ahli sejarah klasik sehinggalah zaman Machiavelli, Bodin dan Vico.
Salam, saya mintak izin copy cg
BalasPadamterima kasih cikgu ats nita yang cikgu berikan banyak membantu saya dlm pelajaran...terima kasih cikgu
BalasPadamterima kasih ,artikel ini banyak membantu saya.
BalasPadamBoleh ke sumbangan tokoh tokoh islam di combine secara keseluruhan
BalasPadam